Словазлучэнне «дэмаграфічная бяспека» зазвычай выклікае асацыяцыі з маштабнымі дзяржаўнымі праграмамі. Але нараджэнне і выхаванне дзяцей — гэта самая натуральная рэч, якая адбываецца ці можа адбыцца ў кожнай сям'і. Усе мы — чыесьці дзеці. Практычна кожны з нас — дзейсны ці патэнцыяльны бацька або маці. Дык чаму ж беларусаў ужо далёка не 10 мільёнаў і адкуль узяць яшчэ 10, неабходных для развіцця краіны?
Пагаварыць пра дэмаграфію «на побытавым узроўні» мы і запрасілі ўдзельнікаў «круглага стала» «Дэмаграфія ў Беларусі: расклад на заўтра», які адбыўся ў рэдакцыі «Звязды» пад канец 2013 года. Разам з журналістамі абмяркоўвалі набалелае рэктар Мінскага абласнога інстытута развіцця адукацыі, намесніца старшыні грамадскага аб'яднання «Беларускі саюз жанчын» Святлана Сітнікава, выканаўчы дырэктар выдавецтва Беларускага Экзархату, кіраўнік рэспубліканскай духоўна-асветніцкай праграмы «Сям'я — Яднанне — Айчына» Уладзімір Грозаў, старшыня рэспубліканскага грамадскага аб'яднання «Беларуская асацыяцыя шматдзетных бацькоў» Таццяна Краўчанка, намеснік дырэктара па навуковай рабоце РНПЦ «Маці і дзіця», галоўны акушэр-гінеколаг Міністэрства аховы здароўя ў 2008-2012 гг. Аляксандр Барсукоў, выкладчык Інстытута бізнесу і менеджмент-тэхналогій БДУ, кансультант па цвярозасці пры ААН Андрэй Іваноў.
Не можам ці не хочам?
— Па выніках сацыялагічных апытанняў, 6 з 10 беларускіх сем'яў (а іх у нас амаль 3 мільёны) адзначаюць, што хацелі б нарадзіць і выхоўваць дваіх і больш дзяцей. Але на практыцы карціна дыяметральна процілеглая: больш за 65% беларускіх сем'яў выхоўваюць адно дзіця. Прычыны называюць самыя розныя: фінансавая неўладкаванасць, адсутнасць уласнага жылля, праблемы са здароўем, хібы сістэмы сацыяльнага абслугоўвання і г.д. Але наколькі, на ваш погляд, гэтыя знешнія складнікі насамрэч істотныя?
Святлана Сітнікава: — Безумоўна, усё гэта істотна: сям'я мусіць мець пэўны матэрыяльны дабрабыт, камфортнае і ўтульнае месца для пражывання. Разам з тым дзеці павінны разумець, што грошы не растуць на дрэвах, а іх зарабляюць бацькі... Але, на мой погляд, найперш трэба гаварыць і адраджаць, па-іншаму не скажаш, той духоўны складнік, які цяпер страчаны — устаноўка менавіта на сям'ю, на дзяцей, на пераемнасць пакаленняў. І калі ўдасца яго вярнуць на належны ўзровень, тады можна адказаць на пытанне, ці ёсць будучыня ў беларускай сям'і. Вось толькі невялічкі прыклад. Наш інстытут удзельнічаў у выставе «50+», удзельнікі якой, людзі ва ўзросце, маглі атрымаць нейкія новыя веды і ўменні. Пажылыя жанчыны выбіралі ў асноўным занятак, як той казаў, «для сябе», жадалі навучыцца што-небудзь рабіць рукамі. Нашы прапановы выбраць што-небудзь для ўнукаў, каб займацца з імі разам, водгуку практычна не знайшлі. Пра якую сувязь пакаленняў можа ісці гаворка, калі адчуванне сямейных сувязяў настолькі размытае? Адпаведна ў сям'і страчваецца адчуванне абароненасці: а ці прыйдуць на дапамогу бабулі і дзядулі, калі спатрэбіцца (і гаворка тут далёка не пра фінансавую падтрымку)? Таму, паўтаруся, на мой погляд, самы важны складнік — усё ж духоўны, які і дазволіць вызначыць, для чаго канкрэтнаму чалавеку патрэбна сям'я.
Аляксандр Барсукоў: — Калі пачынаць з лічбаў, то нараджальнасць у Беларусі расце: у 2011 годзе адбылося амаль 110 тысяч родаў, у 2012 — больш за 114,8 тысячы, у тым ліку больш як 58 тысяч жанчын сталі парадзіхамі ўпершыню. Гэта станоўчая дынаміка. Аднак для таго, каб у краіне адбылося поўнае ўзнаўленне, на кожную жанчыну мусіць прыпадаць 2,1 родаў. Калі ў кожнай сям'і будзе ўсяго 1 дзіця, то праз 25 гадоў колькасць насельніцтва зменшыцца ўдвая.
Не аналізуючы сацыяльных аспектаў нараджальнасці, закрану толькі медыцынскія. З аднаго боку, у нас павялічваецца колькасць нармальных, нічым не ўскладненых родаў — калі ў 2007 годзе іх было 34,2%, то ў 2012 — 38,9%. Пра тое, што сітуацыя са здароўем жанчын параўнальна стабільная, сведчыць і невялікая колькасць заўчасных родаў (асноўная іх прычына — інфекцыі) — 4-4,1%, гэты паказчык у Беларусі самы нізкі сярод краін СНД, але, на жаль, пакуль што без тэндэнцыі да паніжэння. Для параўнання: у ЗША такіх родаў 12,5%, прытым эмігранты не ўлічваюцца. Таксама дастаткова высокі ў Беларусі працэнт выходжвання немаўлят — за 5 гадоў з 2007-га па 2012-ы паказчык смяротнасці сярод немаўлят зменшыўся з 7,1% да 3,4% — зноў-такі, ён самы нізкі ў СНД. Праўда, дзеля справядлівасці адзначу, што дасягаецца ён неймавернымі намаганнямі медыцынскіх работнікаў, бо пры нашых лічбах кожнае дзіця на рахунку. З другога боку, насцярожвае такі пункт медыцынскай статыстыкі: расце колькасць родаў за межамі стацыянару. Толькі летась іх было 204, прычым калі прыкладна палову парадзіх, што называецца, проста не паспелі давезці да радзільні, то больш як 70 жанчын абсалютна свядома не выклікалі «хуткую», пазбавіўшы сябе і будучае дзіця медыцынскай дапамогі. Гэта, я лічу, вельмі небяспечная мода, бо ў працэсе родаў кожную хвіліну магчымыя непрадбачаныя ўскладненні, з якімі проста нельга справіцца ў хатніх умовах.
І яшчэ вельмі важны момант: за апошнія 13 гадоў колькасць жанчын, якія пакутуюць на бясплоддзе, павялічылася ўдвая і без тэндэнцыі да зніжэння трымаецца на ўзроўні 14,5‑15%. Таксама нас, медыкаў, турбуе тое, што змяняецца структура бясплоддзя: прыкладна ў 50-60% бясплодных сем'яў прычына крыецца ў бясплоднасці мужчыны.
Андрэй Іваноў: — Наогул, ёсць цэлая група фактараў, без комплекснай распрацоўкі якіх вырашыць дэмаграфічную праблему нельга. У інфармацыйнай прасторы занадта шмат хлусні. Узгадайце, у савецкі час нас выхоўвалі: «цвярозасць — норма жыцця». А цяпер: «культура ўжывання алкаголю». І ніхто не гаворыць, што алкаголь і тытунь — наркотыкі, якія з'яўляюцца, па сутнасці, геннай зброяй. Род, у якім ужываюць хоць бы шампанскае, праз некалькі пакаленняў выраджаецца і знікае. Не варта скідваць з рахункаў і матэрыяльны аспект. Рост цэн, працэнты па крэдытах — усё гэта аб'ектыўна цісне на псіхіку. Скучанасць жыцця ў вялікіх гарадах — думаеце, дробязь? Між тым амерыканскія навукоўцы правялі даследаванне: у сем'ях, якія жывуць вышэй чым на другім паверсе, практычна не нараджаецца больш чым двое дзяцей. А засмечанасць інфармацыйнай прасторы сцэнамі гвалту і парнаграфіі? А шэраг экалагічных, гуманітарных ды іншых аспектаў, якія грамадства ўспрымае як норму і якія цішком нас забіваюць?
Уладзімір Грозаў: — Мяне як бацьку 5 дзяцей непакоіць маральны стан грамадства. Некалі ў зводзе законаў імператара Візантыйскай імперыі Юстыніяна было напісана: «Сіла і магутнасць дзяржавы трымаецца на справядлівасці і цнатлівасці». Уяўляеце? Не на моцнай эканоміцы, не на арміі, а на справядлівасці і цнатлівасці. Гэтым пастулатам амаль 1,5 тысячы гадоў. Але і сёння мы пераконваемся, што і ў дзяржаве, і ў сям'і перадусім важны духоўны патэнцыял. Таму, на мой погляд, пры вырашэнні дэмаграфічнай праблемы трэба ўлічваць эканоміку духоўнасці, укладваць сродкі ў яе ўмацаванне, бо гэта хрыбет нацыі. І рабіць гэта, як заведзена ў беларусаў спрадвеку, талакой, усім разам. А калі будзе, прабачце, «дафенізм», то і самому чалавеку гэта не пойдзе на карысць. Зірнеш на могілкі: колькі пахавана мужыкоў у росквіце сіл, якім самы б час ствараць сям'ю і выхоўваць дзетак... А чаму? Бо чалавек без сям'і — як іржавы авіяносец у цэнтры акіяна, нікому не патрэбен. 95% тых, хто зводзіць рахункі з жыццём, пакідаюць запіскі, што ў іх няма сэнсу ў жыцці, бо няма сям'і ці яна распалася...
А. Барсукоў: — Дарэчы, пацверджаны медыцынай факт: мужчыны, у якіх ёсць сям'я, жывуць даўжэй за халасцякоў.
У. Грозаў: — А ў жанчын запас трываласці большы. Таму нават пры павышанай нараджальнасці мы маем, на жаль, дастаткова высокую смяротнасць ад цалкам бязладнага стаўлення да свайго здароўя і жыцця наогул. Каб панізіць гэтую смяротнасць, трэба ўсю сістэму сацыяльнай педагогікі пераарыентаваць на духоўнае асветніцтва, калі хочаце, сем'язнаўства, пачынаючы ад дзіцячага садка да ВНУ. Нацыянальнай ідэяй Беларусі мусіць стаць культ сям'і.
С. Сітнікава: — З пастаноўкай задачы ніхто не спрачаецца. Але хто павінен яе вырашаць?
У. Грозаў: — Трэба стварыць, мабыць, штучны гадавальнік, дзе адраджаецца традыцыя нармальнага, цвярозага, уважлівага, справядлівага і любячага бацькі.
С. Сітнікава: — Яго трэба пабудаваць, знайсці спецыялістаў, якія будуць выкладаць тую ж этыку і псіхалогію сямейнага жыцця... І тут я літаральна бачу аўдыторыю, у якую трапляюць наведнікі: сельская настаўніца, у якой хапае ўласных цяжкасцяў у жыцці, распавядае пра прынцыпы пабудовы паўнацэннай шчаслівай сям'і... Трэба не толькі выдаваць падручнікі па сем'язнаўстве, але і падабраць педагогаў, якія змогуць яго выкладаць, прычым не ўсіх запар. Інакш на месцах пачнуцца перагібы. Кансультаваць маладыя пары, якія толькі збіраюцца ствараць сям'ю, хутчэй за ўсё, абавяжуць і без таго перагружаных загадчыкаў ЗАГСаў, у якіх няма дадатковых ставак псіхолага — хіба паспеюць яны чыста фізічна ўнікнуць у кожную гісторыю? Задачу трэба вырашаць паступова і комплексна, выпрацоўваючы эфектыўны механізм.
У. Грозаў: — Колькі цяпер чалавек уваходзіць у Беларускі саюз жанчын?
С. Сітнікава: — Больш за 180 тысяч.
У. Грозаў: — Гэта сіла? Сіла. А колькі ў Беларускім рэспубліканскім саюзе моладзі, у іншых уплывовых грамадскіх арганізацыях? Энергію, грамадскую актыўнасць усіх гэтых людзей трэба злучыць у адно цэлае і вынайсці новыя тэхналогіі. Напрыклад, на базе нашага духоўна-асветніцкага цэнтра ўжо год працуе школа бацькоўства, якая ахоплівае на сёння звыш 400 чалавек. Сярод іх хапае харызматычных людзей, якія маглі б перадаваць свой вопыт іншым. Тое ж датычыцца школ маладых маці.
Не папракайце льготамі
— Усё ж вы распавядаеце пра маштабныя планы, а я прапаную вярнуцца на побытавы ўзровень і паглядзець, што мы бачым тут. А бачым наступнае: на словах мы ўсе любім дзяцей, паўтараем заезджаную фразу «Дзеці — наша багацце» і хочам, каб шматдзетных сем'яў было больш. А ў звычайным, паўсядзённым жыцці — у паліклініках, у школах, у чэргах на будаўніцтва жылля — чуецца: «Ізноў гэтыя шматдзетныя па-за чаргой!». Тут і там іх папракаюць ільготамі, падазраюць у карыслівасці, нядбайнасці і неналежным доглядзе дзяцей... Вось з гэтым стаўленнем што рабіць, як змяніць?
Таццяна Краўчанка: — Безумоўна, усё гэта ёсць. І каб вялікая сям'я сапраўды стала культам, а не прадметам асуджэння, папрокаў, зайздрасці, трэба яе прапагандаваць на ўсіх узроўнях. Цяпер, на жаль, гэтага няма. Ні ў прэсе, ні на тэлебачанні, ні ў рэкламе не прапагандуецца шматдзетнасць. Звярніце ўвагу на афармленне большасці рэкламных плакатаў на білбордах, вывесак у крамах: мама, тата, адно дзіця — усё. Вось вам і запраграмаванасць. Зразумела, што адно дзіця выгадаваць нашмат прасцей, чым траіх, пяцярых і больш. А калі іх адзінаццаць? Выходзіць, жанчына нараджае ці не кожны год без перадышкі. Гэта, я лічу, ужо іншая крайнасць, падрыў здароўя маці, якая нараджае, і бацькі, які выбіваецца з сіл, каб зарабіць на ўтрыманне вялікай сям'і.
А. Барсукоў: — Цалкам падтрымліваю думку, што шматдзетнасць мусіць быць асэнсаванай і ўсвядомленай. З пункту гледжання медыцыны мінімальны перыяд паміж родамі для аднаўлення жаночага арганізма павінен складаць 2 гады.
Т. Краўчанка: — Таму заклікаць бяздумна нараджаць як мага больш — гэта таксама дрэнна. Як дрэнна і закладваць у грамадстве пэўныя стэрэатыпы, робячы ўпор на льготах, якія маюць шматдзетныя сем'і. Безумоўна, падтрымка на дзяржаўным узроўні, мэтавае будаўніцтва жылля — гэта вельмі важна, бо вырашае, бадай, галоўнае пытанне для кожнай сям'і. Аднак ільготы не закрываюць усіх пытанняў, з якімі шматдзетныя сем'і спраўляюцца самастойна. Распавядаць трэба не пра льготы, а пра ўзорныя сем'і, пра вельмі няпростую штодзённую працу, якую вядуць бацька і маці ў шматдзетнай сям'і, пра фізічнае і маральнае напружанне і пра тыя станоўчыя вынікі, якіх удаецца дасягнуць нягледзячы ні на што. Яны ведаюць, якая гэта радасць — мець шмат дзяцей, сачыць, як расце, сталее, робіцца годным чалавекам кожнае з іх, рыхтаваць сямейныя святы, на якія збіраюцца разам бацькі, дарослыя дзеці і маленькія ўнукі...
У. Грозаў: — І гэта — самае галоўнае! Чаму вялікая сям'я? Бо яна дазваляе адчуць усю паўнату шчасця! Таму што ад пяці свечак ідзе больш святла і цеплыні, чым ад дзвюх. Тое ж з чалавечымі сэрцамі. Як царкоўны чалавек, нагадаю: сям'я — гэта маленькі храм, у якім кожны мае духоўную радасць. І нават калі здарыцца нешта, ты — у коле самых блізкіх і родных людзей, якія заўжды падтрымаюць і дапамогуць...
— Як паказвае жыццё, не заўжды. Здараецца ж — і да нас прыходзяць лісты ад чытачоў з падобнымі гісторыямі — выгадавала маці некалькіх дзяцей, а потым засталася адна, з маленькай пенсіяй і без нічыёй падтрымкі.
Т. Краўчанка: — А гэта ўжо залежыць ад таго, як гэтых дзяцей выхавалі самі бацькі, які духоўны пачатак у іх заклалі. Я, напрыклад, не баюся, што мне не будзе каму шклянку вады падаць.
С. Сітнікава: — Гэта тая самая сувязь пакаленняў, пра якую я ўзгадвала на пачатку размовы. Бацькі сёння часта кажуць дарослым дзецям: вы сабе нарадзілі — вы і выхоўвайце, мы дапамагаць не будзем. Я ведаю, на жаль, шмат жанчын, якія гавораць: «Унукі? Я яшчэ не даспела да гэтага!». Прабачце, як гэта — не даспела? Як можна не парадавацца з'яўленню новага жыцця, роднага табе ці нават не вельмі роднага?
Т. Краўчанка: — А потым, на старасці гадоў, такія людзі атрымліваюць бумеранг — як вы да сваіх родных ставіліся, так і яны да вас. Застаючыся ў адзіноце, вельмі многія шкадуюць, што не ўмацоўвалі, самі перарвалі гэтыя нітачкі сувязі з дзецьмі і ўнукамі.
Не дабрабытам адзіным
— Прывяду красамоўныя лічбы: у Расіі за час дзеяння праграмы «мацярынскага капіталу» нараджальнасць 2-га і 3-га дзяцей у сем'ях вырасла з 33 да 51%. У цэлым за гэтыя некалькі гадоў, паводле звестак Міністэрства працы і сацабароны РФ, нараджальнасць павялічылася на 28,5%. Сімпатычныя лічбы. Але, зрабіўшы «сацыяльны зрэз» сем'яў, у якіх адбыўся гэты прырост, спецыялісты не спяшаюцца радавацца, бо выраслі ўтрыманскія настроі ў грамадстве... Можа, і нам пры ўвядзенні праграмы «Вялікая сям'я» варта быць вельмі абачлівымі?
Т. Краўчанка: — Самае галоўнае, паўтаруся — забяспечыць сем'і жыллём. З 2000 года ў Беларусі пачала дзейнічаць адпаведная праграма падтрымкі шматдзетных сем'яў. А ў 2006 годзе мы праводзілі рэспубліканскі семінар для шматдзетных сем'яў. У Мінску іх налічвалася ўсяго толькі 2 з лішнім тысячы. Цяпер жа — амаль 8,5 тысячы! Так што гэты «мацярынскі капітал» — магчымасць пабудаваць уласную кватэру, дом — даў істотны і вельмі адчувальны штуршок людзям, якіх стрымлівалі абмежаваныя жыллёвыя ўмовы.
У. Грозаў: — Добра, далі кватэру. Здавалася б, можна і далей прырастаць дзецьмі. А з даходамі ўсё вельмі сціпла, скажам, адзін ці абодва бацькі — настаўнікі. Уявіце, калі родная дзяржава дадаткова прапануе некалькі дзясяткаў варыянтаў сямейнага бізнесу — не «гатовыя» льготы і грошы, а магчымасць самім іх зарабляць. Бо кватэра — толькі фундамент, галоўнае — пабудаваць самастойнае жыццё, інакш сапраўды расце ўтрыманскі настрой.
С. Сітнікава: — На жаль, на пэўным этапе яго справакавалі захады дзяржаўнай падтрымкі. Напрыклад, зірніце на дамы сямейнага тыпу. Я даволі часта наведваю іх і бачу: мала вакол агародзікаў ці садоў. Як тады бацькі збіраюцца прывучаць гэтых дзяцей да працы? У школу іх адвозяць і прывозяць, на адпачынак выпраўляюць, да Новага года, Дня ведаў, Дня абароны дзяцей вязуць падарункі... І праз некаторы час ёсць небяспека атрымаць з гэтых дзяцей сапраўдных утрыманцаў. Не сакрэт, што многія прыёмныя сем'і пачыналі сваю работу як натхнёныя энтузіясты; цяпер, на жаль, можна сустрэць бацькоў з меркантыльным інтарэсам.
А. Іваноў: — Маю пазіцыю на гэты конт вы ведаеце — калі людзі пачынаюць рабіць акцэнт на матэрыяльнае, гавораць пра тое, што не могуць дазволіць сабе дзяцей з фінансавых прычын, значыць, насамрэч яны проста шукаюць зручныя адгаворкі. Бо калі нехта сапраўды хоча вялікую сямю, той працуе над сабой, атрымлівае новыя веды, шукае новыя магчымасці для забеспячэння дабрабыту. Усё астатняе — проста прыхаванае жаданне халявы, каб нехта прыйшоў, даў грошай і вырашыў усе праблемы за цябе.
У. Грозаў: — Звярну ўвагу яшчэ на адну праблему — непадрыхтаванасць многіх маладых людзей да стварэння сям'і. Нядаўна адзін са студэнтаў-пяцікурснікаў распавёў са слязамі на вачах: маўляў, з жонкай разышоўся. З-за чаго? У яе былі імяніны, са стыпендыі пайшлі ў кавярню, ды там усё і «прасядзелі». Раніцай прачнуліся — есці няма чаго. «Папрасі ў сваёй мамы». — «Дык яна ж нам давала на халадзільнік, лепей ты ў сваёй папрасі». — «Мы і маёй яшчэ пазыку не вярнулі». Слова за слова, так і пасварыліся ўшчэнт... Мы лічым, што нашы дзеці, беручы шлюб, aпрыёры знаёмыя з асновамі сямейнай эканомікі, умеюць гатаваць, планаваць бюджэт. А яны гэтага не ведаюць.
Т. Краўчанка: — Мае, напрыклад, ведаюць. І прыгатаваць кожны зможа, што трэба, і выдаткі на вопратку ці іншыя патрэбы планаваць навучаныя. Гэта ж і ёсць выхаванне ў сям'і, каб дзеці ўсё ўмелі рабіць.
С. Сітнікава: — Залатыя словы! У мяне муж вайсковец, і калі, вяртаючыся дадому, ён бачыў у сыноў непачышчаны абутак ці нямытыя шкарпэткі — падымаў іх з ложкаў і прымушаў усё гэта рабіць. Сёння абедзве нявесткі кажуць «дзякуй», бо кожны з маіх хлопцаў здольны сам сябе абслугоўваць. І ў нас ніколі не стаяла пытанне, што жонка павінна гатаваць, а муж — радзіму абараняць, бо ўсё ў сям'і трэба рабіць разам, так нас вучыла яшчэ мая залатая свякроў. І калі дзеці на гэтым вырастаюць, а дзядулі і бабулі не ўмешваюцца са сваім статутам і не падаграюць унутраныя праблемы, але заўжды, калі спатрэбіцца, прыходзяць на дапамогу — вось яно, выхаванне і вось яна, сувязь пакаленняў. Таму і сёння, праз 36 гадоў шлюбу, няма пытанняў, хто ў нашай сям'і што павінен рабіць, бо ўсё — разам.
У. Грозаў: — Ёсць пытанне! Яно ў тым, як гэты выдатны вопыт акумуляваць, кланіраваць і кожнаму па кропельцы ўліць.
Т. Краўчанка: — Ды гэта элементарна — проста быць для сваіх дзяцей аўтарытэтам і адначасова сябрам, каб яны ведалі, што заўжды могуць звярнуцца да цябе па дапамогу ці падказку.
А. Іваноў: — Трэба пастаянна, штодзённа выхоўваць дзяцей на ўласным прыкладзе. У маёй сям'і пяцёра старэйшых дзяцей абавязкова прымаюць удзел і ў працы па дому — генеральная прыборка, падрыхтоўка да свят — жонка як ніхто ўмее арганізаваць працэс з найлепшым вынікам, каб ніхто не ўхіляўся. Я, са свайго боку, стараюся перадаць дзецям тыя навыкі рамеснай дзейнасці, якімі валодаю сам, бо лічу, гэта вельмі важна, каб чалавек умеў пэўныя рэчы рабіць рукамі, а не спадзяваўся заўжды на «запрошаных майстроў». Вы б ведалі, як на дачы хлопцам падабаецца касіць траву трымерам ці распілаваць бервяно самім!
А. Барсукоў: — І не спрачацца аб гендарнай роўнасці, а захоўваць у сям'і самае галоўнае — любоў, павагу і партнёрства. Не дзяліцца: ты прачка, а я здабытчык, а ўдваіх рабіць тое, што трэба ў гэты момант для сям'і, для выхавання дзяцей.
— Прыходжу да высновы: калі людзі сапраўды хочуць стварыць вялікую сям'ю — ім нішто не перашкодзіць гэта зрабіць: ні знешнія фактары, ні ўнутраныя. А наша задача, маю на ўвазе СМІ, паказаць на канкрэтных прыкладах, што можна спалучаць выхаванне некалькіх дзяцей і кар'еру, што мець сям'ю — гэта не надзвычайны подзвіг, а нармальнае паўнацэннае жыццё...
У. Грозаў: — Абсалютна так.
С. Сітнікава: — Вось мы тут казалі пра справядлівасць і цнатлівасць як аснову моцнай сям'і і моцнай дзяржавы, а я б яшчэ дадала — самаахвярнасць. Гэта значыць не легчы касцьмі і памерці дзеля іншага, а гатоўнасць дапамагчы, падтрымаць. Каб не гучала ў кожнай маладой сям'і: «Ты павінен, ты павінна» — а было адно «мы». Мы. Сям'я.
Падрыхтавала Вікторыя ЦЕЛЯШУК.
Фота Яўгена ПЯСЕЦКАГА.
P.S. Дарэчы, ва ўдзельнікаў гэтага «круглага стала» — ад 2 да 6 дзяцей.
Толькі лічбы
«Ці хацелі б вы мець у сям'і дваіх і больш дзяцей?» — спыталі мы на сайце www.zvіazda.by. І атрымалі адказы: «Ужо» — 19%, «Так, планую ў будучыні» — 27%, «Не з маімі фінансавымі магчымасцямі» — 29%, «Мне не дазваляе здароўе» — 5%, «Не, муж (жонка) супраць» — 5%, «Нават не думаў(ла) аб гэтым» — 1%.
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!