Нядаўна быў афіцыйна апублікаваны Закон «Аб дзяржаўным рэгуляванні гандлю і грамадскага харчавання ў Рэспубліцы Беларусь». Ён уступіць у сілу праз паўгода — 22 ліпеня. Дакумент накіраваны на ўпарадкаванне зносін у сферы гандлю і грамадскага харчавання. Як закон паўплывае на развіццё гэтых сфер? Ці ёсць будучыня ў невялікіх гандлёвых аб'ектаў? Якія захады будуць зроблены для ліквідацыі нядобрасумленнай канкурэнцыі ў гандлі? На гэтыя і іншыя пытанні адказвала падчас анлайн-канферэнцыі на сайце БЕЛТА намеснік міністра гандлю Ірына Наркевіч.
Падтрымка малога бізнесу
«Я хачу сказаць, што Закон, у адрозненне ад ранейшага, называецца «Аб дзяржаўным рэгуляванні гандлю і грамадскага харчавання». Дзяржава рэгулюе гэтую сферу праз інстытут дзяржаўнага кіравання, дзяржава вызначае і расстаўляе акцэнты, — заявіла Ірына Наркевіч. — Найбольшае значэнне долі (у памеры 20%), пасля дасягнення якой суб'ект гандлю не зможа купляць або арандаваць дадатковую гандлёвую плошчу ў пэўных адміністрацыйна-тэрытарыяльных межах — гэта і ёсць дзяржаўнае рэгуляванне. Зразумела, што можна было б даць гэтую сферу на водкуп рынкавага стыхійнага развіцця, але што б мы маглі атрымаць? Мы не павінны залежаць ад каго-небудзь, напрыклад, ад буйнога нядобрасумленнага гульца. Пра гэта і Прэзідэнт казаў.
Так, ёсць велізарная колькасць суб'ектаў гандлю, якія працуюць добрасумленна, але важна стварыць канкурэнтнае асяроддзе і абмежаваць моцнага, які будзе пераважаць над беларускім айчынным вытворцам. Акрамя таго, не трэба забываць пра малы бізнес, крамы крокавай даступнасці. Трэба абараняць інтарэсы малога бізнесу, спажыўцоў, беларускага вытворцы прадуктаў харчавання і сельскага насельніцтва, дзе ў асноўным працуе спажыўкааперацыя».
Намеснік міністра гандлю звярнула ўвагу на тое, што сёння, напрыклад, у Мінскім раёне ёсць перавышэнне па буйных гульцах на рынку рознічнага гандлю (22%). «Гэты паказчык пакуль застанецца на месцы, таму што закон уступіць у сілу ў ліпені. Мясцовыя органы ўлады бачаць гэтыя працэнты і будуць на іх арыентавацца, калі будуць узгадняць адкрыццё або будаўніцтва нейкіх аб'ектаў. Яны не дапусцяць таго, каб да 22 ліпеня нейкі буйны гулец заняў 30-50%. 20% — гэта абмежаванне ў сферы гандлю прадуктамі харчавання. Калі суб'ект гаспадарання, маючы краму, заняў долю большую, ён можа перапрафілявацца. Альбо на рынак увойдзе яшчэ нейкі гулец, і яго доля знізіцца — гэта і ёсць канкурэнцыя».
Маленькія крамы павінны застацца
«Будуем гіпер- і супермаркеты — вельмі добра. Але гэта і пэўная аддаленасць, бо яны знаходзяцца не ў крокавай даступнасці ад спажыўца, — лічыць Ірына Наркевіч. — А азначэнне «крокавая даступнасць» ёсць у кожнай краіне свету. Па-першае, у нас ёсць неабароненыя пласты насельніцтва: жанчынам, якія выхоўваюць дзіця, трэба хутка выйсці ў краму і купіць тавар першай неабходнасці; пажылым людзям, інвалідам. Прыезд у аддалены аб'ект, які прадугледжвае вялікія закупкі, — гэта не штодзённы занятак. Таму, вядома, гэта правільна — расставіць акцэнты і сказаць: маленькія крамы павінны застацца».
За інтэрнэт-крамы пакуль не ўзяліся
«Пакуль змяненняў у гандлі ІT-таварамі праз інтэрнэт няма, — паведаміла Ірына Наркевіч. — Мы запрасілі да супрацоўніцтва бізнес-супольнасць, сёння прапрацоўваецца пытанне стварэння асацыяцыі. Мы хочам, каб інтэрнэт-крамы таксама паўдзельнічалі ў ёй. Крама павінна даваць магчымасць набыць тавар безнаяўна, каб спажывец мог купіць яго дыстанцыйна.
Нядаўна былі ўведзены мабільныя касавыя апараты, каб увесь наяўны разлік праходзіў праз касавы апарат». Між іншым, ідзе праца па сітуацыі, калі чалавек заказвае тавар за межамі Беларусі (на замежных гандлёвых інтэрнэт-пляцоўках). «Мы прадумваем, як гэта зрабіць бяспечным. Хоць мне здаецца, што нават Расія выкарыстоўвае вопыт нашай краіны ў пытанні рэгулявання сферы гандлю ІT-прадукцыяй. Нягледзячы на тое, што мы яе ўрэгулявалі, на жаль, парушэнні пакуль застаюцца».
Крамы для неабароненых слаёў
«У законе прапісана, што мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы ўлады ў мэтах стварэння ўмоў для паляпшэння абслугоўвання насельніцтва, па-першае, прадугледжваюць у горадабудаўнічай дакументацыі будаўніцтва і размяшчэнне аб'ектаў гандлю і грамадскага харчавання, па-другое, прымаюць меры эканамічнага стымулявання будаўніцтва і размяшчэння крам крокавай даступнасці, іншых гандлёвых аб'ектаў, аб'ектаў грамадскага харчавання, у якіх забяспечваецца абслугоўванне сацыяльна неабароненых слаёў насельніцтва — малазабяспечаных грамадзян, ветэранаў, пажылых людзей і інвалідаў». Гаворка ідзе не толькі пра стварэнне безбар'ернага асяроддзя. «У першую чаргу хацелася б, каб мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы прынялі рашэнні аб вызваленні крам, якія абслугоўваюць малазабяспечаных грамадзян, ад асобных плацяжоў або памяншэнні іх памеру (арэнда, камунальныя плацяжы і г.д.). Развіццю сеткі такіх крам паслужыла б таксама прадастаўленне іх уласнікам аб'ектаў нерухомасці без аўкцыёну», — патлумачыла Ірына Наркевіч.
Бар'ераў менш, адказнасці — больш?
Важна тое, што ў законе закладзены механізмы для павышэння самастойнасці суб'ектаў малога і сярэдняга бізнесу, накіраваныя на тое, каб бар'еры пры ўваходжанні на рынак для іх былі мінімальнымі. «Законам вызначаны правы суб'ектаў гандлю на самастойнае прыняцце шэрагу рашэнняў пры арганізацыі і вядзенні гандлю: выбар віду і формаў гандлю, віду і тыпу аб'екта, вызначэнне асартыменту, пераліку паслуг і іншае. Адміністрацыйная працэдура ўзгаднення рэжыму працы цяпер будзе ажыццяўляцца адначасова з унясеннем звестак у Гандлёвы рэестр па прынцыпе «аднаго акна». Адменена ўзгадненне мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі асартыментных пералікаў тавараў. Разам з тым суб'ект гандлю пры складанні такога асартыментнага пераліку павінен браць да ўвагі пералік, распрацаваны Мінгандлем».
Калі піца, то ўсіх магчымых відаў
Згодна з законам, аб'екты гандлю павінны будуць выконваць у абавязковым парадку асартыментны пералік тавараў. «Гэта патрэбна, каб спажывец разумеў: там, куды ён прыйшоў, пэўныя тавары павінны быць у наяўнасці. Гэта важна, асабліва што датычыць айчыннага тавару. Глядзіце: прадпрыемства выпускае нейкі тавар пад патрэбы насельніцтва, потым грамадзяне прыходзяць у аб'ект гандлю і не знаходзяць прадукт. Хіба гэта нармальна? Асартыментны пералік расставіць усё на свае месцы і скажа: столькі айчынных тавараў пэўных мадэляў павінна быць у наяўнасці.
Вось гэта і ёсць механізм дзяржаўнага рэгулявання продажу айчыннай прадукцыі на паліцах беларускіх крам». Але асартыментны пералік будзе ўключаць і імпартныя тавары. «Цытрусавыя ў нас ніколі расці не будуць». Пры гэтым звыш асартыментнага пераліку суб'ект гаспадарання мае права мець любую групу тавараў, асабліва гэта тычыцца спецыялізаваных крам. «Напрыклад, мясная крама: там можа быць малако, але асноўная тэма — мяса, і лінейка такіх прадуктаў павінна быць самая шырокая.
Узяць хлебную краму: там павінна быць не тры віды хлеба, а і бездражджавы, і дыетычны, і дыябетычны, і практычна ўсё, што наогул выпускаецца». Тое ж тычыцца грамадскага харчавання, дзе таксама ёсць асартыментны пералік. «У прыватнасці, у піцэрыі асартымент піцы будзе максімальным, а супоў можа быць адна ці дзве пазіцыі».
Падрыхтаваў Уладзіслаў КУЛЕЦКІ.
У парадку дня — зацвярджэнне Канцэпцыі нацбяспекі і Ваеннай дактрыны.
Фіналістка праекта «Акадэмія талентаў» на АНТ — пра творчасць і жыццё.
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.