На вечар сустрэчы выпускнікоў мы едзем у «родныя сцены» або да людзей, з якімі поруч правялі лепшыя гады?
Днямі патэлефанаваў аднакласнік і прапанаваў сабрацца на вечар сустрэчы. Я здзівілася: з чаго б? Дагэтуль збіраліся раз на пяць гадоў, на юбілеі выпуску, школа запрашала ўсіх арганізавана, была цікавая праграма ў актавай зале, пасля разыходзіліся па класах са сваімі класнымі кіраўнікамі, дзе за ўспамінамі, жартамі і расказамі аб надзённых клопатах час пралятаў незаўважна... Пасля ўсе развітваліся са светлым сумам — у дарослых дзядзькоў-цётак зашмат спраў, каб бачыцца часта, — але з цвёрдым веданнем: праз пяць гадоў мы абавязкова збяромся на пачатку лютага ў роднай школе. Калі нават забудземся за штодзённымі клопатамі пра свой юбілей, нам нагадае пра яго сама школа — яркай паштоўкай на адрас, узяты ў вясковых сваякоў, ці тэлефонным званком увечары. І ніякая сцюжа ці завея не перашкодзіць нам сабрацца, каб на некалькі гадзін перастаць быць дарослымі...
Сёлета ніякага юбілею выпуску ў нас не прадбачыцца, але ў аднакласніка быў іншы аргумент: на наступны год, як ён пачуў у раёне, школа можа закрыцца, і прыехаць ужо проста не будзе куды. Яно і не дзіва: там сёння вучыцца 26 чалавек. Налета не будзе першага класа, чацвёртага, сёлета няма адзінаццатага. І прагрэсу не прадбачыцца: моладзь у аграгарадку амаль не застаецца, бо неадольна вабіць зусім блізкая сталіца, дзе і выдатнікам, і не вельмі здатным да вучобы занятак знойдзецца. Жыццё ёсць жыццё, аптымізацыя сістэмы адукацыі — справа сёння звычайная, бо ўтрымліваць школы, у якіх настаўнікаў больш, чым вучняў, не можа дазволіць сабе нават самая багатая краіна.
Мы аб усім гэтым перагаварылі не раз з таго часу, як адзінаццаць гадоў назад гэтая аптымізацыя пачалася. Актыўна абмяркоўвалі і праблему падвозу вучняў у іншыя школы, і працаўладкаванне настаўнікаў. Дзесьці вучыліся на ўласных памылках, дзесьці набівалі гузакі і паварочвалі назад, каб крыху змяніць напрамак руху. Цяпер, здаецца, усё наладзілася: настаўнікам знаходзяць працу па спецыяльнасці, дзяцей на вучобу ў іншыя вёскі ці ў райцэнтры возяць жоўтыя школьныя аўтобусы (дзеля гэтага дзейнічае спецыяльная праграма). За гады аптымізацыі было закрыта каля 500 малакамплектных школ, на сёння каля 75 тысяч вучняў на вучобу ездзяць, эканомяцца вялізныя сродкі (толькі ў Брэсцкай вобласці, дзе з пачатку гэтага навучальнага года было закрыта 20 невялікіх школ, за кошт аптымізацыі ў другой палове 2013-га сэканомілі больш за 3,5 мільярда рублёў). Карацей, працэс ідзе, і на гэта ў яго ёсць усе перадумовы — і эканамічныя, і сацыяльныя.
Толькі адна катэгорыя людзей засталася за кадрам у ажыўленым абмеркаванні і асвятленні гэтага працэсу. Маю на ўвазе тысячы (дакладней, дзясяткі тысяч) выпускнікоў розных гадоў тых закрытых вясковых школ. Якіх ужо ніхто не запросіць на вечар сустрэчы ў першую суботу лютага, якіх не будуць сустракаць на школьным парозе сённяшнія выпускнікі, для якіх ніколі не празвініць сімвалічны званок. Атрымліваецца, хоць не вялікая (не з катэгорыі сацыяльных або эканамічных), але ўсё ж страта, якая тупой іголкай кальне ў сэрца раз на год, на пачатку лютага, ды, можа, яшчэ ў верасні, калі будзеш збіраць у школу дзяцей ці ўнукаў...
Я разумею, чаму ўстрывожыўся мой аднакласнік. Ён баіцца, што без школы, без яе сцен мы так і не зможам больш сустрэцца ўсе разам, нягледзячы на тое, што мы, наш былы клас, усе недалёка — жывём у адной краіне, улетку ходзім па адных родных вясковых вуліцах. «Нас там ужо ніхто ніколі не будзе чакаць», — быў яго галоўны аргумент.
«Нідзе нішто не чакае чалавека, заўсёды трэба самому прыносіць з сабой усё», — напісаў калісьці мудры немец Эрых Марыя Рэмарк. Так, шкада, што больш не давядзецца прайсці па гулкіх калідорах, пастаяць ля дошкі, ля якой калісьці тросся на экзамене, пасядзець за сваёй партай... Але ж засталося галоўнае, нашмат важнейшае — мы самі. І Танька, якую настаўніца працы называла «атаманшай», і Віцька, з якім сем гадоў сядзелі поруч, і Колька, якому дазваляла спісваць хімію, і Юрка, які заўсёды верхаводзіў у класе і які цяпер хвалюецца, што без школы мы не зможам сустрэцца. І класная, Тамара Мікалаеўна, якая ўжо на пенсіі, але жыве ў той жа хаце, ля таго ж прыпынку, дзе спыняюцца аўтобусы, што ідуць са сталіцы. Мы жывём у зоне даступнасці сотавых тэлефонаў, мы можам сабрацца і ўспомніць юнацтва і без дарагіх сэрцу сцен, і без запрашэння на паштоўцы. Дастаткова зняць трубку і набраць даўно забытыя, але запісаныя ў памяці тэлефона нумары. Ці, седзячы ў інтэрнэце, зайсці ў «Аднакласнікі» і пакінуць некалькі пісьмаў для катэгорыі «Сябры», у якую не зазіраў ужо гады два. Але чамусьці зрабіць гэта аказваецца не так проста. «Няма часу», «Чаму званіць павінен менавіта я?», «Усё роўна ніхто не збярэцца» — дый ці мала яшчэ прычын знойдзецца?
Выходзіць, закрываючыся, нашы маленькія вясковыя школы ладзяць нам, сваім выпускнікам, яшчэ адзін экзамен дарослага жыцця, адзін з самых важных. На сяброўства. На памяць. На ўменне падтрымліваць простыя чалавечыя стасункі. І яго ніхто за нас не здасць і ніхто нам у тым не дапаможа. Бо ён не з катэгорыі сацыяльных або эканамічных.
...Мы, напрыклад, дамовіліся абавязкова сустрэцца класам улетку. Без юбілейнай нагоды, проста таму, што даўно не бачыліся. Ці атрымаецца? Шчыра: не ведаю. У дарослым жыцці ўсё нашмат складаней, чым у школьных калідорах.
Алена ЛЯЎКОВІЧ
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!