Вясковая рэальнасць vs «офісны планктон»
На кінастудыі «Беларусьфільм» апошнім часам вельмі рупяцца пра розгалас і інфармацыйную падтрымку. Для гэтага наладзілі нават трохдзённы паказ дакументальных фільмаў, зробленых на студыі «Летапіс» за мінулы 2013 год. І цяпер гэта ўжо не закрыты паказ выключна для кінакрытыкаў і нешматлікіх прадстаўнікоў прэсы. Абвесткі аб праглядзе можна было знайсці нават у інтэрнэце, а значыць — запрашаліся ўсе кінааматары. Па шчырасці, гэта радуе. Бо чаго-чаго, а адкрытасці, свабоднага доступу да інфармацыі і арганізацыйнай зладжанасці беларускаму кіно не хапае найперш.
Усяго на «Летапісе» за 2013 год знялі 20 дакументальных фільмаў агульнай працягласцю 11 гадзін 45 хвілін. Для параўнання: пазалетась былі зняты 24 фільмы працягласцю 9 гадзін 10 хвілін. Сярэдні кошт адной дакументальнай стужкі складае недзе 300 млн рублёў. Вядома, сёння вытворчасцю студыі «Летапіс» дакументалістыка Беларусі не абмяжоўваецца. Але студыя існуе з 1968 года, і менавіта яе прынята лічыць апірышчам школы беларускай кінадакументалістыкі. Толькі вось што ў «сценах» гэтай школы адбываецца сёння, адназначна сказаць пакуль даволі цяжка. Паглядзеўшы 18 мінулагодніх фільмаў студыі «Летапіс», я прыйшла да высновы, што ўсе гэтыя фільмы ўмоўна можна падзяліць на фільмы пра асоб, герояў, гістарычныя постаці і іх захапленні і фільмы пра мясціны. Але стужак пра людзей усё-такі больш. Чаму іх больш і што з імі не так, разважаем далей.
Вёска-«перадоз»
Адметна, праўда, што на «Летапісе» працягваюць ствараць як сталыя рэжысёры (Анатоль Алай, Міхаіл Жданоўскі, Віктар Аслюк, Ірына Волах ды іншыя ), так і з'яўляюцца новыя імёны. Так, гэтым разам у цітрах удалося разгледзець імёны Ігара Чышчэні (фільм «Андрэй Такінданг. Спыняюся ў сярэдзіне»), Наталлі Жамойдзік («Сёстры Парфяновіч. Гісторыя аднаго ўвасаблення»), Юрыя Ківалава-Станкевіча («Забытыя імёны. Мікалай Мінскі»). За мінулы год на «Летапісе» працавалі 17 рэжысёраў. І як сцвярджаюць на студыі, спрыяць росту новай генерацыі маладых кінематаграфістаў — праграмнае рашэнне «Летапісу».
Што праўда, разгарнуцца новым, асабліва маладым, на студыі, здаецца, цяпер даволі цяжка. Справа ў тым, што спектр тэм «Летапіса» калі не звужаецца з часам, то застаецца адным і тым жа. Гэта, як правіла, фільмы да юбілейных дат, стужкі пра знакамітых гістарычных асоб і нашых знакамітых і не вельмі знакамітых сучаснікаў, а таксама пра вёску, беларускую глыбінку, так званую беларускую паралельную рэальнасць. Я асабіста заўжды прыязна стаўлюся да стужак, напрыклад, пра вёску і вясковых людзей. Магчыма, таму, што большую частку дзяцінства сама правяла ў бабулі на вёсцы, мне цікава назіраць за вясковым ладам жыцця, гаворкай гэтых негарадскіх людзей, разбірацца ў іх філасофіі і светапоглядзе. Тым больш, што нашу вёску ўжо, здаецца, не ўратуеш ад знікнення. Дык трэба хоць напоўніцу засведчыць дакументальна, чым яна жыве сёння, што мы страчваем. Але калі глядзіш дакументальныя фільмы тры дні запар па некалькі гадзін, то ўспрымаюцца яны вельмі «канцэнтравана». Гэта адначасова і ўскладняе ўспрыманне, і дапамагае ўбачыць тое, чаго не ўбачыш, гледзячы фільмы «паасобку». Вось і атрымалася, што дакументальных карцін пра вёску ў тым ці іншым сэнсе (пра мясціны, мінулае, асобу) у «Летапіса» надзвычай шмат. Нават зашмат. На гэтым вясковым фоне хочацца пабачыць сучасныя беларускія фільмы хаця б пра той жа «офісны планктон», жыццё гарадскіх кантор і сталічных менеджараў — так званага «новага працоўнага класа» Беларусі. А яшчэ лепш было б звярнуцца да нейкіх праблемных тэм. Менавіта праблемнага поля, магчыма, нават публіцыстычнасці ў нейкім сэнсе беларускай кінадакументалістыцы сёння і не хапае.
Яны, праблемы, у нашых дакументальных стужках паўстаюць як быццам ускосна, не займаючы цэнтральнага месца. Як у фільме Кацярыны Махавай «Напярэдадні»
. Гэта фільм-назіранне за жыццём звычайнай школы ў вёсцы Бабічы Чачэрскага раёна, якая знаходзіцца недалёка ад чарнобыльскай зоны адчужэння. Але пра гэта глядач даведваецца толькі ў сярэдзіне фільма. І тое здагадваецца, бо адносна ведае пра сітуацыю з Чарнобылем у Беларусі. А калі замежнік будзе глядзець, дык не здагадаецца. Не ацэніць замежнік і дыялогаў настаўніцы з вучнямі пра тое, што такое каханне або да чаго трэба ў жыцці імкнуцца. «Вучыцца, паступіць», — гаворыць галоўны герой, школьнік Ваня, які піша вершы. «І весці здаровы лад жыцця», — падказвае настаўніца. Вось яны — каштоўнасці сучаснай беларускай глыбінкі.
Уласна герой у Каці Махавай атрымаўся вельмі сімпатычны. Такі просты і добры вясковы хлопец, шчыры, трошку сарамлівы і вельмі працавіты. Увесь час даводзіцца бачыць сучасных гарадскіх дзяцей, якія суткамі «завісаюць» каля камп'ютара і не адрываюцца ад экранаў смартфонаў у метро. А тут — такія жывыя, «аўтэнтычныя» дзеці, якія гуляюць у свае немудрагелістыя «аналагавыя» гульні на перапынках паміж урокамі. А па-за школай саджаюць бульбу і робяць усялякую іншую гаспадарчую працу.
Яшчэ адным у пэўным сэнсе адметным фільмам стала стужка вядомага рэжысёра Галіны Адамовіч «Шамбала» пра беларускія балоты. Недзе на Палессі ёсць яшчэ мясціны, дзе на выспах сярод вады жывуць людзі. Тут яшчэ захаваўся стары, традыцыйны ўклад жыцця. Некаторыя жыхары з захапленнем і ўзнёсласцю распавядаюць пра жыццё на балотах: чыстае паветра, суладдзе з прыродай. Іншыя — скардзяцца і шкадуюць, што ўсё жыццё ім давялося пражыць у такіх нечалавечых складаных умовах. Жыццё на балоце — гэта выжыванне. І так рэальны геаграфічны факт, на якім пабудаваны фільм, ператвараецца ў вобраз і сімвал жыцця ўсёй Беларусі. Фільм Галіны Адамовіч — гэта таксама фільм-назіранне. А яшчэ вялікую ролю ў ім адыгрывае музыка. У Адамовіч апошнім часам шмат музыкі, яна нават наперад забягае. Быў фільм пра Святлану Бень і яе гурт «Сярэбранае вяселле». Зусім нядаўна на кінафестывалі «Лістапад» адбылася прэм'ера стужкі «Музыка вайсковая» пра Макса Мермана. І вось у «Шамбале» гучыць музыка этна-трыа «Троіца». Цудоўная музыка! Але здаецца, што яе ў фільме зашмат. Амаль магічны эпізод, калі адна з сталых жыхарак балот чытае замову, якой яе навучылі продкі, а на экране мы бачым, як магутны вецер гайдае дрэвы і траву. Гэтае спалучэнне зачароўвае. Ёсць у ім кінематаграфічна-медытатыўная сіла. Якая, праўда, знікае, як толькі пачынае гучаць музыка...
Уся ўлада — людзям
Цікава, што сярод аўтарскіх рэжысёрскіх праектаў фільмаў-назіранняў на «Летапісе» — большасць. І ў гэтым іх слабасць. У нечым яны ўсе падобныя адзін на аднаго павольнасцю, размеранасцю. А галоўнае — адсутнасцю дакладна прадуманай драматургіі. У мастацтве ж нават назіранне павінна быць абгрунтаваным. А фільмы распавядаюць пра кранальныя лёсы і рэчы, але не маюць прадуманай кампазіцыі, і многае ў іх стылістычна неаднародна. Як, напрыклад, у бясспрэчна вельмі смелым ідэйна, але канцэптуальна недасканалым фільме Юрыя Цімафеева «Крокі над вадой» пра мастака-інваліда Анатоля Галушку, паралізаванага пасля цяжкай траўмы пазваночніка. Ён уваходзіць у спіс Сусветнай асацыяцыі мастакоў-інвалідаў, якія малююць зубамі і нагамі. На працягу ўсяго фільма не гучыць ані слова. У суправаджэнні класічнай музыкі дэманструюцца кадры з няпростага побытавага жыцця мастака, які не можа хадзіць і варушыць рукамі. Яму дапамагае, відаць, маці. І гэты амаль акварэльны фільм напрыканцы чамусьці ператвараецца ў нейкі рэпартаж з адкрыцця выставы мастака.
Фільм Вольгі Дашук «Не адзін» таксама распавядае пра мастака. Віктар Залацілін — самадзейны мастак. Ён жыве на беразе Нёмана, на ўскрайку Налібоцкай пушчы. Абсалютна адзін. Хіба што верны сабака Вольф з'яўляецца яго адзіным і самым верным сябрам, які заўсёды побач. Віктар Залацілін — інвалід, мае вельмі маленькі рост. У 41 год ён свядома вырашыў пераехаць з горада ў вёску. І цяпер жыве на хутары, дзе паблізу няма больш ніводнага чалавека. Па сутнасці, «Не адзін» — гэта своеасаблівы фільм-партрэт. Толькі не на фоне параднага інтэр'еру, а на фоне жорсткай рэчаіснасці, калі мастак разумее, што з яго хваробай доўга не жывуць...
Фільмы-партрэты ў беларускай кінадакументалістыцы — даніна савецкім традыцыям, калі неабходна было з уласцівым тым часам пафасам паказаць усю веліч героя. Вось Уладзімір Дашук у фільме пра галоўнага кінолага Мінскай вобласці Дзям'яна Хадатовіча («Ut Vіtae Est. Жыццё, як яно ёсць») і хірурга ваеннага шпіталя Уладзіміра Кучмея («Fіtae Est Fragіle. Жыццё хрупкае») ад пафаснай параднасці адышоў, імкнуўшыся паказаць перадусім самога чалавека, з яго перажываннямі, побытавым жыццём. Але не ўнікнуў мазаічнасці наратыву, празмернай раздробленасці кампазіцыйных частак. Нібыта вельмі шмат хацеў спалучыць у адным фільме, зашмат расказаць пра аднаго чалавека і няпростую справу яго жыцця. Хаця, трэба аддаць належнае, фільмы Уладзіміра Дашука не сумныя, дынамічныя і глядзець іх цікава.
Сярод фільмаў пра людзей на «Летапісе» стварылі яшчэ некалькі адметных стужак. Рэжысёр Іван Пінігін па сцэнарыі Валерыі Куставай зняў фільм «Аляксей Дудараў. Крыніца часу» пра вядомага беларускага драматурга. Пра шлях ад вясковага дзяцінства да вучобы ў Наваполацкім ПТВ нафтавікоў і працы слесарам на нафтаперапрацоўчым заводзе Аляксей Дудараў распавядае сам, перанёсшы напярэдадні здымак фільма інфаркт. Такім чынам стваральнікам фільма, якія рыхтуюць цяпер другую частку, удалося ператварыць аўтара сцэнарыя знакамітых «Белых рос» практычна ў тэлежурналіста, які карыстаецца ў кадры метадам рэпарцёрскай стойкі, пераходзячы ад аднаго аб'екта да іншага, жвава жэстыкулюючы і распавядаючы пра сябе. І хаця драматургічна фільм пра Дударава падаецца даволі слабым, бо традыцыйна распавядае пра героя ад нараджэння да сучаснасці, але партрэт яго ад гэтага, прынамсі, не робіцца застылым.
Чаго не скажаш пра фільм Яўгена Сяцько «Леанід Дранько-Майсюк. Бязмежнае». Тут галоўны герой — вядомы беларускі паэт — аказваецца застылым, «забранзавелым» і недасягальным. І для гледача застаецца загадкай, хто імкнуўся дабіцца менавіта такога эфекту: ці рэжысёр, ці сам паэт. Леанід Дранько-Майсюк, чытаючы за кадрам свае развагі пра паэзію і жыццё, дабіваецца такога ўзроўню пафасу, што становіцца нават трохі няёмка. Хто ёсць сапраўдны паэт, а хто з'яўляецца не-паэтам? Як зрабіць так, каб у жыцці пераважала вечнае над часовым, а інтэлект і душа не супярэчылі адно аднаму? На гэтыя і многія іншыя экзістэнцыяльныя пытанні ён дае свае адказы... Ён разважае пра сваю беларускую Вільню, як пра месца месцаў; пра тое, як у школцы настаўніца спрабавала перавучыць яго размаўляць па-руску (гэтую міні-навелу, напрыклад, асабліва адзначала кінакрытык Наталля Агафонава). І ў гэтых навелах ёсць нешта жывое. А вось апагеем пафасу сталі задуменныя здымкі на марскім беразе ў Клайпедзе, якія выклікаюць асацыяцыі з лёсам і прызнанасцю Максіма Багдановіча, на фоне якіх зноў-такі гучыць закадравы голас паэта і яго самотна-задуменныя развагі пра быццё і мастацтва.
І ўсё-такі пра тое, што «Летапіс» рухаецца, а не стаіць на месцы, сведчыць, напрыклад, і абранне героямі фільмаў маладых беларускіх творцаў. Такіх, як Андрусь Такінданг. А яшчэ ў студыі дакументальных фільмаў з'явілася новая застаўка, якую ў стылі «выцінанкі» зрабіў мультыплікатар Міхаіл Тумеля. Пад фальклорную музыку піша наша кінематаграфічнае пяро свой «Летапіс».
Вольга ЧАЙКОЎСКАЯ
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.