Сёння жыццё ў невялічкіх вёсках паступова заціхае. Там закрываюцца бібліятэкі, школы, фельчарска-акушэрскія пункты. А таму ўсё часцей паўстае пытанне аб перамяшчэнні цэнтраў кіравання, якімі з'яўляюцца сельскія Саветы і выканкамы, у іншыя населеныя пункты. Некаторыя з іх наогул перастаюць існаваць. У Шклоўскім раёне Магілёўскай вобласці колькасць сельсаветаў за апошнія некалькі гадоў скарацілася з 12 да 8.
Мясцовыя ўлады сталі першапраходцамі, калі пачалі гэтую справу. На той момант яшчэ не існавала дакладных афіцыйных дакументаў, якія б рэгламентавалі гэты працэс. Шклоўскі прыклад стаў прадметам для вывучэння ўдзельнікамі выязнога семінара, які прайшоў пад кіраўніцтвам старшыні Пастаяннай камісіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу па рэгіянальнай палітыцы і мясцовым самакіраванні Святланы Герасімовіч.
Непазбежная аптымізацыя
— Усё, што будзе напрацавана сёння, мы зможам прымяніць і ў межах рэспублікі, — сказала яна напачатку. — Мерапрыемства незвычайнае. Гэта маніторынг законапраекта аб адміністрацыйна-тэрытарыяльным падзеле РБ. Прэзідэнт у сваім пасланні да беларускага народа выказаў пажаданне, каб законапраекты рыхтаваліся вельмі ўважліва і адказна, з удзелам грамадскасці, выканаўчай і прадстаўнічай улады. Існуе таксама даручэнне Старшыні Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь Анатоля Рубінава аб правядзенні маніторынгу правапрымяняльнай практыкі нашых законапраектаў. Мы павінны ведаць, якая карысць ад іх дзяржаве і людзям, ці ўсё там прадугледжана.
Працэс аптымізацыі адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак вядзецца ў краіне ўжо не першы год, але яго нельга назваць лёгкім. З 2009 па 2013 гады на тэрыторыі Магілёўшчыны было скасавана 40 сельсаветаў. І не ўсюды гэта праходзіла гладка. Зразумела, што аптымізацыя ў сельскай мясцовасці, як і мадэрнізацыя ў вытворчасці, непазбежна. Калі колькасць жыхароў у вёсцы год ад года змяншаецца, утрыманне адміністрацыйных цэнтраў (мясцовай улады) становіцца эканамічна неапраўданым. З другога боку, для тых, хто застаецца жыць у вёсцы, гэты працэс — скасавання ўлады — вельмі балючы і нават жахлівы.
Пытанне аб тэрытарыяльнай аптымізацыі неаднаразова разглядалася на пасяджэннях прэзідыума абласнога Савета дэпутатаў. У адпаведнасці з рэкамендацыямі, якія былі распрацаваны Адміністрацыяй Прэзідэнта, колькасць жыхароў на тэрыторыі аднаго сельсавета не павінна складаць менш за 2000 чалавек. Але ў вобласці хапала такіх, дзе пражывала наогул каля 500 чалавек. Таму дэпутаты Магілёўшчыны вырашылі спыніцца на лічбе 1000.
— У нас было два сельсаветы з колькасцю жыхароў да 700 чалавек — Ардацкі і Чарнаруцкі, — кажа старшыня Шклоўскага райсавета дэпутатаў Міхал Паўловіч
. — Да 2012 года мы не спяшаліся іх скасоўваць. Але жыццё само прымусіла нас гэта зрабіць. Пасля аб'яднання некалькіх гаспадарак у адну высветлілася, што цяпер яна знаходзіцца на тэрыторыі двух сельсаветаў — Ардацкага і Гарадзішчанскага. Прычым размяшчаліся яны на адлегласці 5 кіламетраў адзін ад аднаго. Перад тым, як прыняць рашэнне па скасаванні Ардацкага сельсавета, мы вывучалі грамадскае меркаванне. Разам з зацікаўленымі службамі правялі 14 сходаў, выязджалі на фермы, на мехдвор, у школу. Выязны прыём грамадзян цяпер арганізаваны ў Ардацкім Доме культуры, дзе знайшоўся свабодны пакой. Ёсць магчымасць па лакальнай сетцы звязацца з галоўным камп'ютарам сельскага Савета, каб жыхар з любой вёскі атрымаў усе неабходныя дакументы.
Першапачаткова планавалася закрыць у Ардаці і аддзяленне Беларусбанка. Але тут насельніцтва адмаўлялася ісці на нейкі кампраміс. Людзі рашуча выказаліся супраць і, як высветлілася, небеспадстаўна. Таму і вырашылі пакінуць усё як ёсць.
Галоўнае — не «перагнуць»
Летась на Шклоўшчыне прайшло скасаванне яшчэ 3 сельсаветаў. Іх спецыялісты і старшыні будуць весці выязны прыём грамадзян. Зараз у раёне засталося 8 так званых адміністрацыйных цэнтраў, але, хутчэй за ўсё, наступнага этапу аптымізацыі не пазбегнуць. У Гарадзецкім і Талкачоўскім сельсаветах зараз налічваецца крыху больш чым па 1000 чалавек. І калі колькасць насельніцтва будзе змяншацца, прыйдзецца разглядаць пытанне па скасаванні.
Тое, што рэформа тэрытарыяльнага ўладкавання адбываецца балюча, хвалюе ўсіх. Як адзначыў старшыня Пастаяннай камісіі Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу па эканоміцы, бюджэце і фінансах Уладзімір Панцюхоў, які таксама прыняў удзел у семінары, пытанне няпростае ўжо толькі таму, што закранае лёсы людзей. І пры яго вырашэнні трэба кіравацца прынцыпам: «Сем разоў адмерай і адзін — адрэж».
— Сёння неабходны «зберагальны» варыянт: жыхароў у сельскай мясцовасці застаецца ўсё менш. Калі яны кажуць, што ім цяжка дабірацца, іх трэба пачуць. Сельскі Савет — гэта тое месца, куды ўсе ідуць, няхай нават проста пагутарыць. Трэба быць вельмі асцярожнымі, каб нічога не паламаць. Сёння адміністрацыйна-тэрытарыяльнае дзяленне — не мая тэма ў парламенце, але я вельмі хварэю за яе душой, — падкрэсліў ён.
Аб неабходнасці дзейнічаць асцярожна, па прынцыпе «не нашкодзь», шмат казала і Святлана Герасімовіч. «Нам было цікава, як на прыкладзе Шклоўскага раёна рэалізуецца законапраект, — адзначыла яна. — Таму гэта і маніторынг, і вучоба адначасова. Напрацаваны вопыт будзе ўзяты на ўзбраенне. Мы абмяркуем яго на пасяджэнні Савета па ўзаемадзеянні органаў мясцовага самакіравання пры Савеце рэспублікі — а туды ўваходзяць дэпутаты ад кожнай вобласці».
Выязны прыём
Удзельнікі семінара змаглі азнаёміцца, як ідзе праца на месцах. Аграгарадкі з двухпавярховымі будынкамі выглядалі вельмі прывабна. Чаму б тут не жыць? Але ўражвала іншае. На вуліцах я не ўбачыла ніводнага чалавека. Марозу спалохаліся? Ці ўсе да аднаго былі на працы? Але ж калі так пуста у аграгарадках, то што казаць пра вёскі? І хто з іх сышоў першым: людзі ці сацыяльна значныя аб'екты — яшчэ спрэчнае пытанне.
Аграгарадок Стараселле ў Шклоўскім раёне — адзін з буйных. Галоўны спецыяліст Александрыйскага сельвыканкама Валянціна Дарафеева вядзе выязны прыём грамадзян двойчы на тыдзень. Старшыня Александрыйскага сельскага Савета Аляксандр Шарстнёў «дзяжурыць» па аўторках і чацвяргах праз тыдзень. Бібліятэка, клуб — усё тут, побач. Толькі было б больш наведвальнікаў! За той час, што мы знаходзіліся ў «філіяле» Александрыйскага сельскага Савета, ні адзін жыхар нават носа сюды не паказаў.
Ад Стараселля да Вялікага Мяжніка, дзе знаходзіцца адміністрацыйны будынак Александрыйскага сельсавета, 7 кіламетраў. У адным памяшканні знаходзіцца ўся мясцовая ўлада — праходзяць рэгістрацыі грамадзянскіх шлюбаў, адбываюцца сесіі дэпутатаў, пасяджэнні сельвыканкама. Плануецца арганізаваць прыём грамадзян яшчэ і ў вёсцы Уланава. Кіраўнік справамі Александрыйскага сельвыканкама Жанна Быкава дэманструе працу аўтаматызаванай інфармацыйнай сістэмы «Мясцовыя Саветы дэпутатаў».
— Гэта сістэма нам вельмі дапамагае, — кажа яна. — Мы падключаны да рэгістра насельніцтва, абменьваемся інфармацыяй, бачым усе даныя па ЗАГСе — колькі нарадзілася чалавек ці памерла. Значна паскорылася і працэдура выдачы дакументаў.
— Шклаўчане — малайцы, — кажа Святлана Герасімовіч. — Добра папрацавалі і з Міністэрствам інфармацыі, і з распрацоўшчыкамі сістэмы АІС. Аб сельскіх Саветах наогул добрае ўражанне. Яны размяшчаюцца ў прыгожых адміністрацыйных будынках, там працуюць вопытныя кадры. Уразіла, што людзі неабыякава ставяцца да сваёй справы, уносяць прапановы ў законапраект аб адміністрацыйна-тэрытарыяльным дзяленні, імкнуцца вырашаць пытанні, над якімі трэба працаваць на аптымізаваных тэрыторыях. Мы таксама будзем уносіць свае прапановы.
«Аб гэтым трэба казаць»
Гэтую фразу ад Святланы Герасімовіч можна было пачуць неаднойчы. Яе цікавіла, з якімі складанасцямі прыходзілася сутыкацца пасля скасавання сельсаветаў. На погляд Міхаіла Паўловіча, аб'яднанне сельгаспрадпрыемстваў вядзецца без уліку тэрыторый саміх сельсаветаў. А трэба было б ацэньваць іх межы перад тым, як пачынаць аб'яднальныя працэсы. Не вырашана пытанне і з тым, якімі павінны быць сельвыканкамы па колькасці супрацоўнікаў. Пакуль кожны вырашае гэта сам для сябе, а трэба, каб быў узор, канкрэтныя лічбы, якія б агаворваліся ў залежнасці ад мясцовасці, ад колькасці жыхароў. Яшчэ адно непаразуменне, з якім прыйшлося сутыкнуцца, — гэта немагчымасць ажыццяўлення на месцах некаторых жыццёва значных адміністрацыйных працэдур. Рэгістрацыю нараджэння ці смерці на выязным прыёме выканаць немагчыма! Патрэбна гербавая пячатка і наяўнасць бланкаў строгай справаздачнасці, а ў «палявых» умовах гэта не прадугледжана.
Шмат высілкаў патрабуе і навядзенне парадку на тэрыторыях сельсаветаў. На думку Міхаіла Паўловіча, пакуль гаспадарчыя функцыі будуць ляжаць на сельвыканкаме, лягчэй не стане. Зараз старшыня павінен разам з супрацоўнікамі займацца абкошваннем населеных пунктаў замест таго, каб займацца больш карыснымі справамі. Чаму б не перакласці гэтыя абавязкі на ЖКГ?
— Законапраект аб адміністрацыйна-тэрытарыяльным падзеле РБ жыццёва значны для кожнага жыхара краіны, — адзначыла Святлана Герасімовіч падчас падвядзення вынікаў семінара. — Мы наведалі тыя сельсаветы, якія ёсць, і тыя, што былі скасаваны, паглядзелі, як насельніцтва забяспечваецца ўсім неабходным. Уражанні самыя станоўчыя. Маё глыбокае меркаванне: аптымізацыю трэба праводзіць. Мы не павінны рабіць «два крокі назад», калі жыццё ідзе наперад. Але трэба ўсё падлічыць, прадумаць, узважыць. Можа, дзе спатрэбіцца, маршрутку пусціць, краму пакінуць — гэтыя пытанні павінны быць вырашаны. Трэба наведваць кожную вёску, кожны працоўны калектыў сельсавета, які скасоўваецца, растлумачыць, навошта гэта робіцца, якая ад гэтага карысць. Калі ўсе людзі супраць — аб'яднанне непатрэбна. У Мінскім раёне быў выпадак, калі сельсавет застаўся толькі таму, што людзі даказалі: іх тэрыторыя будзе развівацца. У іх былі вельмі пераканаўчыя аргументы, і ім паверылі. Так што быць сельсавету ці не, шмат у чым залежыць ад жыхароў, ад іх жадання развіваць вёску, а не ставіцца да ўсяго толькі з пункту гледжання спажыўца.
Нэлі ЗІГУЛЯ.
Набор на бюджэтныя месцы павялічыцца.
Колькі ж каштуе гэты важны кампанент здаровага рацыёну зараз?
Не выявіць ні секунды абыякавасці.