Вы тут

Каб фінансы не спявалі рамансаў...


Для стар­шы­няў сель­скіх Са­ве­таў ёсць пры­ем­ная на­ві­на! З 4 лю­та­га па­шы­ры­лі­ся маг­чы­мас­ці вы­ка­ры­стан­ня срод­каў, атры­ма­ных ад про­да­жу зям­лі на аў­кцы­ё­не. Пра гэ­та і не толь­кі раз­маў­ля­ем з на­чаль­ні­кам упраў­лен­ня мяс­цо­вых бюд­жэ­таў га­лоў­на­га ўпраў­лен­ня бюд­жэт­най па­лі­ты­кі Мі­ніс­тэр­ства фі­нан­саў Тац­ця­най АСТ­РЭЙ­КА.

19-20

— Тац­ця­на Ана­толь­еў­на, ве­даю, што стар­шы­ні сель­скіх Са­ве­таў вель­мі ча­ка­лі пры­няц­ця Ука­за  №59. Якія па­тра­ба­ван­ні ён прад'­яў­ляе да гас­па­да­роў на мес­цах?

— Яшчэ зу­сім ня­даў­на стар­шы­ні сель­скіх Са­ве­таў бы­лі аб­ме­жа­ва­ны ў маг­чы­мас­цях апе­ра­тыў­на вы­ка­рыс­тоў­ваць срод­кі, атры­ма­ныя ад пра­вя­дзен­ня аў­кцы­ё­наў, а так­са­ма за за­клю­чэн­не да­га­во­раў арэн­ды зя­мель­ных участ­каў і за зя­мель­ныя ўчаст­кі, якія прад­стаў­ля­лі­ся ва ўлас­ную ма­ё­масць без пра­вя­дзен­ня аў­кцы­ё­наў. Па сут­нас­ці, асноў­ны аб'­ём гэ­тых срод­каў яны маг­лі або на­кі­ра­ваць у бюд­жэ­ты вы­шэй­ша­га ўзроў­ню (для вы­ка­ры­стан­ня на мэ­ты, уста­ноў­ле­ныя Ука­зам №667), або на­за­па­шваць на ра­хун­ках сва­іх бюд­жэ­таў. Стар­шы­ні сель­скіх Са­ве­таў бы­лі не зу­сім за­да­во­ле­ны гэ­тым. І іх мож­на зра­зу­мець. Ка­лі ты ста­ра­еш­ся, пра­во­дзіш аў­кцы­ён, а пас­ля не мо­жаш апе­ра­тыў­на вы­ка­рыс­таць за­роб­ле­ныя гро­шы на вы­ра­шэн­не за­дач па раз­віц­ці сва­іх тэ­ры­то­рый, то, па­га­дзі­це­ся, мэ­та­згод­насць іні­цы­я­ты­вы зні­жа­ец­ца. Як той ка­заў, ба­чыць во­ка, ды ві­сіць вы­со­ка... Та­му, каб кі­раў­ні­кі сель­са­ве­таў у боль­шай сту­пе­ні ад­чу­лі ся­бе гас­па­да­ра­мі на мес­цах, Ука­зам № 59 бы­лі ўне­се­ны змя­нен­ні і да­паў­нен­ні ва Указ № 667 «Аб ада­бран­ні і пра­да­стаў­лен­ні зя­мель­ных участ­каў». Ця­пер срод­кі, якія атрым­лі­ва­юць пяр­віч­ныя бюд­жэ­ты ад аў­кцы­ё­наў, пла­та за зя­мель­ныя ўчаст­кі мо­гуць на­кі­роў­вац­ца ў тым лі­ку і на доб­ра­ўпа­рад­ка­ван­не тэ­ры­то­рый. Пры гэ­тым пры­яры­тэт­ным кі­рун­кам усё ж та­кі з'яў­ля­ец­ца ства­рэн­не аб'­ек­таў інф­ра­струк­ту­ры. Не вар­та агу­лам страч­ваць гэ­тыя гро­шы на бя­гу­чае доб­ра­ўпа­рад­ка­ван­не. Трэ­ба імк­нуц­ца ўкла­даць да­дат­ко­выя срод­кі ў ства­рэн­не ка­пі­таль­ных аб'­ек­таў, якія б доў­гі час пры­но­сі­лі ка­рысць мяс­цо­ва­му на­сель­ніц­тву.

— Гэ­та адзі­ная ме­ра ўма­ца­ван­ня бюд­жэ­таў пяр­віч­на­га ўзроў­ню?

— Не. Як­раз ця­пер ідзе пра­ца над уня­сен­нем змя­нен­няў у за­кон аб мяс­цо­вым кі­ра­ван­ні і са­ма­кі­ра­ван­ні, а так­са­ма ў Бюд­жэт­ны ко­дэкс. Пла­ну­ец­ца ­да­ць пра­ва Са­ве­там дэ­пу­та­таў пяр­віч­на­га ўзроў­ню вы­дат­коў­ваць срод­кі на фі­нан­са­ван­не бу­даў­ні­чай дзей­нас­ці на мес­цах. Гэ­тае но­ва­ўвя­дзен­не па­спры­яе ства­рэн­ню доў­га­тэр­мі­но­вых каш­тоў­нас­цяў за кошт пяр­віч­ных бюд­жэ­таў і па­слу­жыць ума­ца­ван­ню са­ма­стой­нас­ці кож­на­га з гэ­тых бюд­жэ­таў.

Ха­чу на­га­даць, што рэшт­кі срод­каў бюд­жэ­ту, якія ўтва­ры­лі­ся на ка­нец спра­ва­здач­на­га фі­нан­са­ва­га го­да, за­ста­юц­ца ў рас­па­ра­джэн­ні ад­па­вед­на­га мяс­цо­ва­га Са­ве­та дэ­пу­та­таў і іх ада­бран­не з бюд­жэ­ту не да­пус­ка­ец­ца. Вы­ка­ры­стан­не рэшт­каў срод­каў бюд­жэ­ту, якія ўтва­ры­лі­ся на па­ча­так гэ­та­га фі­нан­са­ва­га го­да, ажыц­цяў­ля­ец­ца ра­шэн­нем мяс­цо­ва­га Са­ве­та дэ­пу­та­таў. На пра­ця­гу фі­нан­са­ва­га го­да гэ­тыя рэшт­кі мо­гуць вы­ка­рыс­тоў­вац­ца, у тым лі­ку вы­кан­ка­ма­мі пяр­віч­на­га ўзроў­ню, для па­крыц­ця ча­со­вых ка­са­вых раз­ры­ваў, якія ўзні­ка­юць пры вы­ка­нан­ні мяс­цо­вых бюд­жэ­таў, з іх ад­наў­лен­нем да за­кан­чэн­ня фі­нан­са­ва­га го­да.

— Якія но­ва­ўвя­дзен­ні сё­ле­та за­кра­нуць мяс­цо­выя бюд­жэ­ты ўво­гу­ле?

— У мяс­цо­вых бюд­жэ­тах з'я­ві­лі­ся но­выя да­ход­ныя кры­ні­цы. У пры­ват­нас­ці, уво­дзіц­ца адзі­ны па­да­так на да­ход, атры­ма­ны ад ажыц­цяў­лен­ня дзей­нас­ці па ака­зан­ні па­слуг па тэх­ніч­ным аб­слу­гоў­ван­ні і ра­мон­це аў­та­мо­та­транс­парт­ных срод­каў і іх кам­па­не­нтаў. Ён у поў­ным аб'­ёме за­ліч­ва­ец­ца ў бюд­жэ­ты ба­за­ва­га ўзроў­ню.

Ся­род но­вых не­пад­атко­вых кры­ніц да­хо­даў — дзяр­жаў­ная пош­лі­на за вы­да­чу да­зво­лу на до­пуск транс­парт­на­га срод­ку да ўдзе­лу ў да­рож­ным ру­ху. Пош­лі­на бу­дзе спа­га­няц­ца на тэ­ры­то­рыі Бе­ла­ру­сі і раз­мяр­коў­вац­ца па­роў­ну па­між рэс­пуб­лі­кан­скім і мяс­цо­вым бюд­жэ­та­мі. Гэ­тыя срод­кі пой­дуць на па­ляп­шэн­не якас­ці да­рог і ву­ліц на­шай кра­і­ны. Па­пя­рэд­не, па­вод­ле пад­лі­каў Мі­ніс­тэр­ства фі­нан­саў, мяс­цо­выя бюд­жэ­ты атры­ма­юць у вы­гля­дзе вы­шэй­на­зва­най дзяр­жаў­най пош­лі­ны да­дат­ко­ва ка­ля 800 млрд руб­лёў.

Акра­мя та­го, з мяс­цо­вых бюд­жэ­таў вы­ве­дзе­на та­кая ры­зы­коў­ная кры­ні­ца да­хо­даў, як па­да­так на пры­бы­так рэс­пуб­лі­кан­скіх ар­га­ні­за­цый. Ця­пер ён у поў­ным аб'­ёме за­ліч­ва­ец­ца ў рэс­пуб­лі­кан­скі бюд­жэт. Гэ­та зроб­ле­на для та­го, каб мяс­цо­выя бюд­жэ­ты не за­ле­жа­лі ад вы­ні­каў дзей­нас­ці рэс­пуб­лі­кан­скіх ар­га­ні­за­цый. Каб, на­прык­лад, пра­ду­хі­ліць ле­таш­нюю скла­да­ную сі­ту­а­цыю, ка­лі бюд­жэт Мін­скай воб­лас­ці не­да­атры­маў гро­шай з-за па­гар­шэн­ня па­каз­чы­каў фі­нан­са­ва-гас­па­дар­чай дзей­нас­ці асноў­на­га па­дат­ка­пла­цель­шчы­ка ААТ «Бе­ла­русь­ка­лій» і быў вы­му­ша­ны іс­тот­на ска­ра­ціць пер­ша­па­чат­ко­ва за­пла­на­ва­ныя рас­хо­ды.

Пры гэ­тым нар­ма­тыў ад­лі­чэн­ня ў мяс­цо­выя бюд­жэ­ты ад та­кой знач­най да­ход­най кры­ні­цы, як па­да­так на да­баў­ле­ную вар­тасць, па­вя­лі­ча­ны з 30% да 31%. Ён раз­мяр­коў­ва­ец­ца па­між аб­лас­ця­мі і го­ра­дам Мінск­ам праз­рыс­та — пра­пар­цы­я­наль­на коль­кас­ці жы­ха­роў.

— Якім чы­нам па­ра­і­це кі­раў­ні­кам на мес­цах па­паў­няць свае бюд­жэ­ты? Якія да­ход­ныя кры­ні­цы, на ваш по­гляд, вар­та бы­ло б раз­ві­ваць больш ак­тыў­на?

— Шлях адзі­ны: са­дзей­ні­чаць ства­рэн­ню спры­яль­на­га ін­вес­ты­цый­на­га клі­ма­ту ў сва­ім рэ­гі­ё­не, ства­раць эфек­тыў­ныя прад­пры­ем­ствы і, без­умоў­на, па­ляп­шаць дзей­насць тых ар­га­ні­за­цый, якія ўжо функ­цы­я­ну­юць. Гэ­та вы­гад­на, бо па­да­так на пры­бы­так ка­му­наль­ных і не­дзяр­жаў­ных прад­пры­ем­стваў цал­кам за­ста­ец­ца ў мяс­цо­вых бюд­жэ­тах. Тое ж са­мае ты­чыц­ца і па­да­ход­на­га па­да­тку з фі­зіч­ных асоб. Да сло­ва, па вы­ні­ках мі­ну­ла­га го­да па­да­ход­ны па­да­так — іс­тот­ная кры­ні­ца мяс­цо­вых бюд­жэ­таў. Тут на­ват на­зі­ра­ец­ца пе­ра­вы­ка­нан­не ад­нос­на пер­ша­па­чат­ко­ва за­цвер­джа­ных па­каз­чы­каў у су­вя­зі з рос­там за­ра­бот­най пла­ты.

Аса­біс­та я вы­сту­паю за ства­рэн­не ка­му­наль­ных уні­тар­ных прад­пры­ем­стваў (КУ­Паў). У якас­ці ўзо­ру доб­ра­га гас­па­да­ран­ня на пяр­віч­ным уз­роў­ні мож­на на­зваць Опыль­скі сель­са­вет, што ў Іва­наў­скім ра­ё­не. Прад­пры­ем­ства там пра­цуе эфек­тыў­на. У якас­ці до­ка­зу пры­вя­ду ліч­бы: толь­кі ле­тась бюд­жэт сель­са­ве­та атры­маў больш за 60 млн руб­лёў у вы­гля­дзе част­кі пры­быт­ку ад дзей­нас­ці гэ­та­га ўні­тар­на­га прад­пры­ем­ства. Больш за тое, КУП не толь­кі на­во­дзіць па­ра­дак на сва­ёй тэ­ры­то­рыі, але і вы­кон­вае за­ка­зы ін­шых сель­са­ве­таў...

Толь­кі па­ду­май­це, як мож­на бы­ло б аб­лег­чыць на­груз­ку на бюд­жэ­ты пяр­віч­на­га ўзроў­ню, ка­лі б у боль­шас­ці сель­са­ве­таў быў бы та­кі пры­быт­ко­вы КУП! Цу­доў­ныя вы­ні­кі ра­бо­ты і, у пер­шую чар­гу, гэ­та мож­на ска­заць у ад­рас лю­дзей, якія за ўсім гэ­тым ста­яць.

— На­коль­кі ак­тыў­на жы­ха­ры сель­са­ве­таў удзель­ні­ча­юць сва­ім руб­лём у доб­ра­ўпа­рад­ка­ван­ні ма­лой ра­дзі­мы?

— У цэ­лым па кра­і­не ў мяс­цо­выя бюд­жэ­ты ў якас­ці срод­каў са­ма­аб­кла­дан­ня за мі­ну­лы год па­сту­пі­ла 3,4 млрд руб­лёў. Гіс­та­рыч­на скла­ла­ся так, што най­больш ак­тыў­ныя ў гэ­тым сэн­се лю­дзі жы­вуць на Го­мель­шчы­не. На­прык­лад, у Халь­чан­скім сель­са­ве­це Вет­каў­ска­га ра­ё­на ле­тась са­бра­лі больш як 80 млн руб­лёў, у Па­ба­лоў­скім сель­са­ве­це Ра­га­чоў­ска­га ра­ё­на — больш за 70 млн руб­лёў. Лю­дзі ра­зу­ме­юць, што бюд­жэт не гу­ма­вы, на ўсё ў адзін мо­мант гро­шай не хо­піць, та­му ўно­сяць па­сіль­ны ўклад у на­вя­дзен­не па­рад­ку ў на­се­ле­ных пунк­тах.

— Тац­ця­на Ана­толь­еў­на, рас­ка­жы­це пад­ра­бяз­ней, якія сфе­ры па­тра­бу­юць най­боль­шых гра­шо­вых улі­ван­няў?

— Асноў­ныя на­прам­кі рас­хо­даў у бюд­жэ­тах рэ­гі­ё­наў — гэ­та за­бес­пя­чэн­не функ­цы­я­на­ван­ня ўста­ноў аду­ка­цыі, ахо­вы зда­роўя, суб­сі­дзі­ра­ван­не дзей­нас­ці мяс­цо­вай ЖКГ. Ме­на­ві­та гэ­тыя рас­хо­ды на­пра­мую звя­за­ны з рэа­лі­за­цы­яй мер са­цы­яль­най аба­ро­не­нас­ці на­шых гра­ма­дзян.

Каб на­кі­ра­ваць рас­хо­ды мяс­цо­вых бюд­жэ­таў у пра­віль­нае рэ­чы­шча, у Бюд­жэт­ны ко­дэкс і ў за­кон аб бюд­жэ­це бы­лі ўне­се­ны но­выя нор­мы. У пер­шую чар­гу мяс­цо­вы бюд­жэт па­ві­нен за­бяс­печ­ваць га­ран­та­ва­ны па­кет са­цы­яль­ных па­слуг на­сель­ніц­тву. Вя­до­ма, доб­ра­ўпа­рад­ка­ван­не і ка­пі­таль­ныя рас­хо­ды — на­быц­цё аб­ста­ля­ван­ня, ка­пі­таль­ны ра­монт, ка­пі­таль­нае бу­даў­ніц­тва — гэ­та вель­мі важ­на. Але ў пер­шую чар­гу мы па­він­ны тур­ба­вац­ца пра тое, каб у на­шых па­лі­клі­ні­ках і баль­ні­цах бы­лі ў на­яў­нас­ці па­трэб­ныя ме­ды­ка­мен­ты, каб бы­ло за­бяс­пе­ча­на хар­ча­ван­не дзя­цей у на­ву­чаль­ных уста­но­вах, каб свое­ча­со­ва і ў поў­ным аб'­ёме пла­ці­лі зар­пла­ту ра­бот­ні­кам бюд­жэт­най сфе­ры, каб суб­сі­дзі­ра­ва­лі­ся ка­му­наль­ная гас­па­дар­ка і транс­парт, свое­ча­со­ва вы­кон­ва­лі­ся аба­вяз­кі па за­па­зы­чан­нях.

Больш за тое, акра­мя нар­ма­ты­ву за­бяс­пе­ча­нас­ці па рас­хо­дах у га­лі­не ахо­вы зда­роўя, з гэ­та­га го­да ўве­дзе­ны нар­ма­тыў бюд­жэт­най за­бяс­пе­ча­нас­ці рас­хо­даў на аду­ка­цыю. Ін­шы­мі сло­ва­мі, за­фік­са­ва­ны мі­ні­маль­ны аб'­ём срод­каў, які мяс­цо­вым ула­дам не­аб­ход­на за­ха­ваць на па­трэ­бы гэ­тай га­лі­ны. Та­кое ра­шэн­не па­він­на па­спры­яць у тым лі­ку і па­вы­шэн­ню зар­пла­ты ра­бот­ні­каў аду­ка­цыі, што вель­мі важ­на.

— Не сак­рэт, што да­дат­ко­выя рэ­сур­сы мо­гуць з'я­віц­ца не толь­кі ад атры­ман­ня да­дат­ко­вых да­хо­даў, але і за кошт ап­ты­мі­за­цыі рас­хо­даў...

— Так, гэ­та вель­мі ак­ту­аль­на ў сён­няш­ніх рэа­лі­ях. Та­му за­да­ча сель­са­ве­таў — больш ак­тыў­на ўцяг­ваць у гас­па­дар­чы аба­рот ка­му­наль­ную ма­ё­масць і зя­мель­ныя ўчаст­кі, якія не вы­ка­рыс­тоў­ва­юц­ца, ства­раць эфек­тыў­ныя КУ­Пы... Ад­ным сло­вам, ва ўмо­вах не­да­стат­ко­вас­ці бюд­жэт­ных гро­шай най­боль­шую каш­тоў­насць на­бы­вае та­кая якасць дзяр­жаў­на­га слу­жа­ча­га, як маг­чы­масць быць дбай­ным гас­па­да­ром — каб най­больш ра­цы­я­наль­на, эфек­тыў­на рас­па­ра­дзіц­ца ты­мі срод­ка­мі, якія ёсць.

Акра­мя та­го, рас­хо­ды на за­бес­пя­чэн­не дзей­нас­ці не­па­срэд­на са­міх ор­га­наў кі­ра­ван­ня на мес­цах мо­гуць быць знач­на ап­ты­мі­за­ва­ны. Па пра­віль­ным шля­ху ідзе Мін­скай воб­ласць. Я маю на ўва­зе ўзбуй­нен­ні сель­са­ве­таў. Так, ка­лі ў 2012 го­дзе на Мін­шчы­не быў 281 бюд­жэт пяр­віч­на­га ўзроў­ню, то ў 2014 го­дзе іх за­ста­нец­ца 225. Як вы­нік — эка­но­мяц­ца бюд­жэт­ныя срод­кі на ўтры­ман­не апа­ра­ту кі­ра­ван­ня сель­са­ве­та, а сэ­ка­ном­ле­ныя гро­шы, без­умоў­на, пой­дуць на доб­ра­ўпа­рад­ка­ван­не тэ­ры­то­рый. Вель­мі доб­рая прак­ты­ка, яе трэ­ба мець на ўва­зе ін­шым рэ­гі­ё­нам і ажыц­цяў­ляць удас­ка­на­лен­не дзей­нас­ці дзяр­жаў­ных уста­ноў, уліч­ва­ю­чы пры гэ­тым ін­та­рэ­сы гра­ма­дзян.

Асноў­ны­мі кры­ні­ца­мі да­хо­даў мяс­цо­вых бюд­жэ­таў сён­ня з'яў­ля­юц­ца:

па­да­так на пры­бы­так, які вы­плач­ва­ец­ца ка­му­наль­ны­мі і не­дзяр­жаў­ны­мі ар­га­ні­за­цы­я­мі, па­да­ход­ны па­да­так, па­да­ткі на ўлас­насць і ад­лі­чэн­ні ад па­да­тку на да­баў­ле­ную вар­тасць. Усе мяс­цо­выя бюд­жэ­ты па­стаў­ле­ны ў роў­ныя ўмо­вы, каб за­раб­ляць улас­ныя гро­шы, каб са­ма­стой­на на­рошч­ваць свой па­тэн­цы­ял за кошт па­вы­шэн­ня эфек­тыў­нас­ці дзей­нас­ці прад­пры­ем­стваў,  — не­за­леж­на ад та­го, ка­му­наль­ная ар­га­ні­за­цыя гэ­та аль­бо прад­пры­маль­ніц­кая струк­ту­ра.

Надзея ДРЫЛА

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Галасаванне: зручна і без эксцэсаў

Галасаванне: зручна і без эксцэсаў

Бюлетэні па выбарах Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ужо гатовы. 

Грамадства

Прыгажосць ствараем для сябе

Прыгажосць ствараем для сябе

Практыка комплекснага добраўпарадкавання населеных пунктаў на Гомельшчыне дае новае жыццё райцэнтрам рэгіёна. 

Палітыка

 «Якасць павінна стаць  рухавіком усіх працэсаў»

«Якасць павінна стаць рухавіком усіх працэсаў»

Зрабіўшы якасць неад’емнай часткай іміджу Беларусі як краіны, займацца ёй неабходна пастаянна і ва ўсіх напрамках.