На Міншчыне некалькі народных тэатраў. Але ўсе яны месцяцца пад дахамі дамоў культуры, і як правіла, у райцэнтрах. Народны тэатр у Цімкавічах, што на Капыльшчыне, — адзіны, які працуе ў сельскай мясцовасці. Дарэчы, гэта старэйшы калектыў вобласці. А пачынаўся тэатр з драматычнага гуртка, які быў заснаваны ў 1917 годзе.
— Менавіта ў першым складзе яго працаваў усім вядомы пісьменнік, наш зямляк, Мікалай Карлавіч Раманоўскі (Кузьма Чорны), — расказвае рэжысёр тэатра Алег Голубеў. — У снежні 1917- га тут была пастаўлена п'еса Мікалая Гогаля «Жаніцьба». Вялікай папулярнасцю ў 1921—1922 гг. карыстаўся спектакль па п'есе Леаніда Андрэева «Дні нашага жыцця». З 1939 года нязменным кіраўніком стала заслужаная настаўніца БССР Зінаіда Раманенка. У той час малады дырэктар школы змагла сабраць вакол сябе ўсю мясцовую інтэлігенцыю. Менавіта пры ёй калектыву было прысвоена званне «народны» за спектакль «Ганка» У. Галубка.
Крызісы і ўзлёты
На жаль, пасля сыходу Зінаіды Іосіфаўны Раманенкі на заслужаны адпачынак тэатр перажыў творчы крызіс. Пасля было амаль дваццацігадовае маўчанне, пошукі новага рэжысёра... І вось 2 снежня 2002 года тэатр зноў заявіў аб сабе камедыяй «Грэшнікі» па матывах п'есы С. Лабазёрава «Сямейны партрэт з грашовымі знакамі». (Пастаноўку здзейсніў малады рэжысёр Віктар Шулешка.)
Менавіта гэты дзень лічыцца днём адраджэння Цімкавіцкага народнага тэатра. Сімвалічна, што вяртанне тэатра прыйшлося на 35-гадовы юбілей прысваення яму ганаровага звання «народны». Калектыў стаў дыпламантам 4-га абласнога фестывалю народных тэатраў «Бярэзінская рампа», дзе быў паказаны спектакль па п'есе С. Лабазёрава «Грэшнікі».
Пасля таго, як тэатр зноў застаўся без прафесійнага рэжысёра, пачалі шукаць замену. Перабралі не адну кандыдатуру. Згоду даў Алег Голубеў, вучань Зінаіды Іосіфаўны Раманенкі, які іграў яшчэ ў дзіцячай студыі пры Цімкавіцкім тэатры. Алег Алегавіч кіруе калектывам з мая 2005 года.
Калектыў у сваёй творчасці аддае перавагу сучасным аўтарам і п'есам камедыйнага характару. У красавіку 2010-га тэатр пачаў працаваць над пастаноўкай спектакля па п'есе Аляксея Дударава «Не пакідай мяне», які паказаў іх на сцэне Цімкавіцкага сельскага дома культуры. Пасля прэм'еры былі арганізаваны гастролі па вёсках раёна і паказ спектакля ў раённым цэнтры культуры ў Капылі. Тэатр актыўна працаваў і над тэатралізацыяй розных мерапрыемстваў, што праводзіў сельскі Дом культуры, адраджэннем мясцовага абраду «Шчадрэц».
«Пацыент» усё ж жывы!
Народны тэатр — жаданы і любімы ў сельскіх клубных установах раёна, асабліва ў цімкаўчан.
Разам з тым, як прызнаецца Алег Голубеў, сёння тэатр сутыкнуўся з пэўнымі праблемамі. Галоўная — кадравая. Больш за 10 гадоў у тэатра няма дыпламаванага рэжысёра. Не жадаюць ехаць сюды выпускнікі тэатральных навучальных устаноў. Гэта і зразумела: невялікія зарплаты, адсутнасць жылля. «Мы са Святланай Лазоўскай, памочнікам рэжысёра, — і мастакі, і касцюмеры, і гукааператары, і відэаінжынеры, і харэографы, — сумна пажартаваў мой суразмоўца. — Дзелім адну стаўку на дваіх, атрымліваецца штомесяц крыху больш чым па 800 тысяч рублёў. Шмат дапамагае нам Любоў Галубовіч, куратар Цімкавіцкага сельскага дома культуры. Любоў Пятроўна — генератар ідэй, спецыяліст высокага класа. Сёння аснову акцёрскай трупы складаюць фанаты, якіх яднае вялікая любоў да тэатра і адданасць справе. Гэта майстар зерненарыхтоўчага ўчастка Валерый Булат, ахоўнік цукровабурачнага пункта Марына Баўтрук, дыспетчар аўтапарка № 21 Ала Дайнека, выкладчык дзіцячай школы мастацтваў Алена Бельская, прадавец Зінаіда Азарчык, выкладчык фізкультуры сярэдняй школы Віталь Стрэлкін».
Разам з тым, чаргі на запіс «у акцёры» няма. Прычына тут не толькі ў пагаршэнні дэмаграфічнай сітуацыі ў сельскай мясцовасці. Вёска стала іншай у сацыяльным плане. Усё больш людзей набываюць камп'ютары, падключаюць інтэрнэт, спадарожнікавыя антэны. З іншага боку, у сучаснага чалавека менш вольнага часу, што звязана з эканамічнымі рэаліямі, імкненнем забяспечыць сваю сям'ю. Гэта таксама прыводзіць да адтоку людзей з народных тэатраў і паглыбляе праблему іх захавання і далейшага развіцця. З кожным годам вяскоўцаў усё цяжэй уцягнуць у творчы працэс, хутчэй, яны хацелі б спажываць ужо гатовы прадукт. Пра што сведчаць аншлагі падчас прэзентацыі новага спектакля.
Як згадваюць былыя акцёры, а цяпер пенсіянеры, Зінаіда Іосіфаўна Раманенка магла паўплываць і пры дапамозе адміністрацыйных метадаў на тых, хто адмаўляўся ўдзельнічаць у пастаноўках. (Настаўнікаў, напрыклад, палохала перспектыва быць пазбаўленымі прэміі ці дадатковых гадзін.)
— Не-не, мы не маем магчымасці кагосьці прымушаць. Можам толькі прасіць, угаворваць. Ды не заўсёды гэта дзейнічае, — смяецца Алег Алегавіч. — Але сцвярджаць, што тэатр не працуе, — галаслоўна. Гэта можа сказаць чалавек, далёкі ад разумення тэатральнага працэсу. Гэта ж не песню праспяваць ці падрыхтаваць якуюсьці праграму. Тут задача больш сур'ёзная, якая патрабуе прафесійнага разумення. Кожныя два гады мы пацвярджаем званне «народны» пастаноўкай новай п'есы. У 2012 годзе паставілі спектакль па п'есе Аляксея Дударава «Не пакідай мяне». А з 2013-га тэатр працуе над пастаноўкай спектакля па п'есе Андрэя Курэйчыка «Асцярожна, жанчыны», якая напісана ў жанры камедыі. Неўзабаве павінна адбыцца прэм'ера гэтага спектакля, для чаго артысты тэатра прыкладаюць усе свае сілы і талент, памножаныя на энтузіязм. Так, з кожным годам нам усё складаней працаваць, усё цяжэй падбіраць акцёраў — атрымліваецца, што пры падрыхтоўцы спектакля некалькі разоў мяняецца іх склад. Хтосьці адмаўляецца па сямейных абставінах, а некаму не па сілах вывучыць на памяць 30 старонак тэксту: суфлёраў у нас няма. Ёсць і такія, хто не хоча ўдзельнічаць без матэрыяльнай зацікаўленасці. Але мы не маем магчымасці заплаціць чалавеку хоць і невялікія грошы. Зразумела, камусьці, можа, і хацелася б, каб новыя спектаклі ставіліся часцей. Хацелася б гэтага і нам, але аднаго жадання недастаткова. Ёсць фактары, якія ад нас не залежаць. Галоўнае, што насуперак цяжкасцям пакуль трымаемся на плыву...
Ёсць мінулае і сучаснае. А будучыня?
— Ці ёсць будучыня ў адзінага на Міншчыне сельскага народнага тэатра? — пацікавілася ў рэжысёра.
— На мой погляд, у вёсцы трэба ў цэлым мяняць канцэпцыю культуры з улікам сучасных тэндэнцый і вопыту еўрапейскіх краін. Сельскія клубы сёння практычна пустуюць, а на ўтрыманне іх штатаў дзяржава траціць значныя сродкі. Мяркую, што для раёна дастаткова аднаго цэнтра культуры, дзе будуць сабраны разнастайныя калектывы мастацкай самадзейнасці, ансамблі, гурткі. Сёння сельскія ўстановы адукацыі і дзіцячыя школы мастацтва ў поўнай меры забяспечваюць дзяцей заняткамі ў гуртках. Няма неабходнасці іх дубліраваць — гэта нерацыянальна. А будынкі ўстаноў культуры можна аддаць прыватнікам, якія часткова б перапрафіліравалі іх дзейнасць з улікам патрэб усіх катэгорый насельніцтва і канкрэтнай сітуацыі.
— А калі б і ваш народны тэатр прытуліць пад «крылом» Дома культуры г. Капыля, захаваўшы свой брэнд, назву? Умовы і магчымасці раённага цэнтра ў параўнанні з вёскай большыя, у тым ліку і па падборы акцёраў. Не задумваліся аб такім варыянце?
— Задумваўся. І неаднойчы. Такое рашэнне, на маю думку, магло б выратаваць тэатр у далейшым. Рана ці позна, але пытанне яго захавання ці закрыцця ўсё роўна ўзнікне. Для таго каб тэатр існаваў, у першую чаргу трэба забяспечыць матэрыяльна-тэхнічную базу, а таксама вырашыць праблему з кадрамі — з поўным улікам штатнага раскладу, зацікавіць прафесійнага рэжысёра годным заробкам і жыллём, знайсці крыніцы заахвочвання акцёраў. На тыя грошы, якія прапаноўваюцца рэжысёру ў якасці заробку, ніводны не пагодзіцца ехаць у глыбінку і займацца прасоўваннем вясковага тэатра... Пытанняў шмат, і яны сур'ёзныя. Але вырашыць іх, на мой погляд, можна — улічваючы вопыт Нясвіжскага раёна, дзе тэатр знайшоў падтрымку ў кіраўніцтва райвыканкама і сёння знаходзіцца фактычна пад яго патранажам.Тэатральны жанр запатрабаваны гледачамі, і шкада, калі яны будуць гэтага пазбаўлены.
Таццяна ЛАЗОЎСКАЯ.
Кампетэнтны погляд
Яўген Асташоў, начальнік аддзела народнай творчасці, культурна-забаўляльнай дзейнасці і ўстаноў адукацыі Галоўнага ўпраўлення ідэалагічнай работы, культуры і па справах моладзі Мінскага аблвыканкама:
«Такі брэнд страчваць не хочацца»
Сёння на Міншчыне дзейнічае 60 тэатральных калектываў з ганаровым званнем, у тым ліку два маюць званне «заслужаны аматарскі калектыў Рэспублікі Беларусь». Гэта драматычны тэатр «Відарыс» Палаца культуры імя Горкага Барысаўскага палаца культуры і тэатр імя Уршулі Радзівіл Нясвіжскага раённага цэнтра культуры і адпачынку. У клубных установах і школах мастацтваў назву «народны» і «ўзорны» носіць 41 калектыў. Астатнія адносяцца да сістэмы адукацыі і іншых ведамстваў. У сельскай мясцовасці працуюць 13 тэатральных калектываў са званнем. Усяго ж у сталічным рэгіёне на пачатак 2014 года налічваецца 488 тэатральных калектываў і гурткоў.
Летась званне «ўзорны» атрымала тэатральная студыя «Вясёлка» Людзвіноўскага сельскага дома культуры Вілейскага раёна, «народны» — тэатральная студыя «САМІ» Сноўскага сельскага цэнтра культуры і адпачынку і тэатр мініяцюр «Люстэрка жыцця» Грыцкевіцкага сельскага дома культуры Нясвіжскага раёна.
Адзначу, што сёння існуюць асаблівыя патрабаванні да прысваення наймення, якія ўлічваюць не толькі пэўны перыяд у творчым жыцці калектыву, але і перспектывы развіцця. Чаго, на жаль, не заўсёды хапае ў старэйшых творчых калектывах.
Існуюць тэатры, для якіх пытанне аб пацвярджэнні звання застаецца адкрытым. Асабліва гэта датычыцца Цімкавіцкага народнага тэатра. Але мы яго падтрымліваем — у разліку на тое, што ў будучыні ён набярэ абароты і застанецца як адзін са старэйшых тэатраў на вёсцы. Калектыў на працягу апошніх гадоў знаходзіцца ў заняпадзе. І прычын тут некалькі. Па-першае, вельмі складана ўтрымліваць творчую інтэлігенцыю вёскі Цімкавічы, якая калісьці складала ядро калектыву: сёння яе хвалююць іншыя пытанні. Па-другое, на сітуацыю ўплывае адсутнасць спецыяліста з профільнай адукацыяй. Між іншым, праблема кадравага забеспячэння ў вобласці ўласцівая не толькі для цімкавіцкага тэатра. Але гэта не азначае, што мы не хочам туды накіроўваць спецыялістаў. Навучальныя ўстановы выпускаюць іх недастаткова. Летась, напрыклад, патрэба задаволена толькі на 67%. Самыя запатрабаваныя ў нас рэжысёры, харэографы, музыканты. На кожным размеркаванні ў ВНУ прысутнічаюць начальнікі раённых аддзелаў ідэалагічнай работы, культуры і па справах моладзі цэнтральнага рэгіёна. Яны прапаноўваюць варыянты, пацвярджаюць папярэднія заяўкі. Аднак, калі ў выпускнікоў ёсць альтэрнатыва, то яны выбіраюць раённыя ці абласныя цэнтры, дзе прасцей вырашаецца пытанне з жыллём.
Бясспрэчна, такі брэнд, як Цімкавіцкі народны тэатр, страчваць не хочацца. І ў прынцыпе, як і любому калектыву, што быў калісьці вядомым, яму даецца нейкі шанц. Выпадкі, калі падобныя калектывы пераходзілі са школ у дамы культуры, на Міншчыне ёсць. Але пытанне, думаю, трэба ўважліва разгледзець, вывучыць сумесна кіраўнікам тэатра і аддзела ідэалагічнай работы, культуры і па справах моладзі Капыльскага райвыканкама. Не выключана, што з пераменай месца дыслакацыі год-другі давядзецца правесці без звання. І заваяваць яго затым нанова.
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.