Мастацтва, якое вучыць слухаць, бачыць і гаварыць
Як быццам трапляеш у казку, у нейкую гісторыю з беларускай міфалогіі або ў прыпавесць з непазнавальнымі рэквізітамі, але вельмі пазнавальным зместам. Або ў казку «Аліса ў краіне цудаў», калі б гэтымі цудамі былі скульптуры. У сталічным Музеі сучаснага выяўленчага мастацтва да 7 сакавіка працуе выстава станковай графікі Валерыя Славука і кабінетнай скульптуры Мікалая Байрачнага. Гэта не проста магчымасць для гледачоў паразважаць і паразмаўляць з мастацтвам, але і сапраўдны дыялог двух вядомых беларускіх творцаў.
Крыху пра Славука
Дарэчы, у Валерыя Славука якраз ёсць малюнак, скрупулёзна напісаны тушшу, які так і называецца — «Дыялог». На ім па два бакі са сваімі гаспадарамі сядзяць каты і сабакі. Яны ўтвараюць як бы два (па прыродзе сваёй канцэптуальна непрымірэнчыя, але вонкава даволі дружалюбныя) лагеры. Валерый Пятровіч расказаў адну цікавую гісторыю, і стала адразу зразумела, адкуль узялася гэтая дружалюбнасць паміж катамі ды сабакамі:
— Ідэя гэтага твора з'явілася ў мяне яшчэ калі я працаваў у старой майстэрні і маім суседам быў Валодзя Вішнеўскі. Мы з ім сябравалі і шмат размаўлялі. У яго быў кот, а ў мяне — сабака, які пражыў 12 гадоў. Так і з'явілася ідэя зрабіць такі малюнак, дзе два чалавекі ў атачэнні катоў ды сабак сядзяць і размаўляюць. Ідзе дыялог. Сабак, дарэчы, на малюнку, 12. Я заўжды стараюся ствараць сваю гісторыю, але хачу, каб глядач бачыў сваю.
Вось я і падумала, што калі адасобіцца ад біяграфічнай гісторыі мастака, то карціна набывае нейкі прыпавесцевы сэнс, становіцца мастацкім філасофскім абагульненнем пра тое, што дыялог — гэта, безумоўна, вельмі добра. Гэта, несумненна, самы лепшы шлях для вырашэння праблем і наогул. Але ён, гэты шлях, можа быць бясконцым, прыемным альбо не вельмі, радасным або маркотным. Дыялог — гэта паняцце метафізічнае. Вельмі цікава, як абсалютна простымі мастацкімі сродкамі пры дапамозе рэалістычнага манахромнага малюнка можна закрануць такія глыбокія пытанні.
Графік Валерый Славук закранае вельмі шмат падобных пытанняў. На выставе прадстаўлена больш за 30 яго твораў: з 1980‑х гадоў і да 2012‑га. Гэта самая вялікая прэзентацыя твораў беларускага графіка за апошнія гады. Рэтраспектыва, дзякуючы якой можна прасачыць, не толькі як тэматычна і стылістычна развівалася творчасць мастака, але і што адбывалася ў нашай краіне. Так, у 1980‑я і 1990‑я гады Славук, які скончыў Акадэмію мастацтва ў 1977‑м, актыўна распрацоўваў тэму міфалогіі, фантасмагорыі і нават фантастыкі. Тады з'явіліся творы «Паядынак», «Пераможца», «На дрэвах», «Гнёзды», «Дрэва для вогнішча». Але, бадай, самай адметнай з іх падаецца афорт «Шлях», датаваны, што вельмі паказальна, 1991 годам. На малюнку старыя і нямоглыя людзі некуды брыдуць. А вакол — засохлыя дрэвы з драпежнымі птушкамі ды кажанамі. Вельмі сімвалічны вобраз для часоў, калі Беларусь рухалася наперад да незалежнасці, але нават не ўяўляла, што гэта і куды ісці. Як правіла, усе графічныя аркушы тых часоў — друкаваная графіка: афорт, акватынта, шаўкаграфія.
Творы Славука, прадстаўленыя на выставе і датаваныя 2000‑мі гадамі, — гэта ўжо крыху іншая эстэтыка. Больш прыроды, сімвалізму і метафарызму. Акурат да гэтага перыяду адносіцца і «Дыялог», і іншыя малюнкі: «Раніца», нізка «Псеўдазаалогія», «Дзіцячы сад», «Восеньскі сон», «Маленькія снежныя людзі», «Адпачынак», «Рыбная лоўля». Валерый Славук — майстар ствараць забаўных, камічных, мілых і пачварных істот. А яшчэ ён майстар дэталёвай прамалёўкі. Напэўна, гэтую стараннасць і любоў да дэталяў і заўважыў Васіль Шаранговіч, калі прымаў Славука (тады самавучку без спецыяльнай падрыхтоўчай адукацыі) на вучобу ў тагачасны тэатральна-мастацкі інстытут. Сёння Валерый Пятровіч сам вядомы кніжны графік і таксама выкладае ў Акадэміі мастацтваў. Хіба што калі ён паступаў, конкурс на спецыяльнасць «кніжная графіка» быў 7–8 чалавек на месца, а цяпер — добра калі 1–2…
Яшчэ пра Байрачнага
Непераўзыдзеным майстрам дэталяў з'яўляецца і Мікалай Байрачны, кабінетная скульптура якога таксама прадстаўлена ў Музеі сучаснага выяўленчага мастацтва. Скульптар скончыў тэатральна-мастацкі інстытут у 1976 годзе і добра сябруе з Валерыем Славуком. Раззнаёміліся яны, як гэта часта тады бывала, «на бульбе».
— Мастакоў ніколі асабліва не ганялі на бульбу. Але вось курсе на другім нас туды ўсё-такі адправілі, — распавядае Валерый СЛАВУК. — Там мы з Колем і пазнаёміліся. І нават так атрымалася, што старшыня калгаса прызначыў нас разам афармляць мясцовы клуб.
На выставе прадстаўлены невялікія кабінетныя скульптуры Мікалая Байрачнага. Гэта той яшчэ казачны свет! Мне падалося, што аздабляць такімі скульптурамі свае кабінеты павінны перадусім пісьменнікі, асабліва — дзіцячыя. Бо гэта неверагодна прапрацаваныя, ахайныя і прывабныя скульптурныя стварэнні ў выглядзе звяроў. Але не проста звяроў. Усе яны маюць свой настрой і характар. Крумкач трымае гадзіннік у дзюбе. Ён хоць і не зязюля, але таксама адлічвае час. Часта крумкачы лётаюць над могілкамі… Гэта для страшнай казкі. А для добрай — прыветлівае мышаня. Яно таксама з гадзіннікам, але трымае яшчэ відэлец ды ножык. Час абедаць. Як тут не прыгадаць «Алісу» Льюіса Кэрала? А вось жабяня побач з залацістымі кветкамі і нажом у похвах. Гэта для пісьменніка, які піша пра разбойнікаў, бедных ды багатых. Ёсць і пірат з шабляй ды каштоўнасцямі. Во ўжо ў кампаніі каго пісаць пра прыгоды ды падарожжы на караблі ў далёкія краіны!
Хоць выстава прысвечана скульптуры Мікалая Байрачнага, сам творца таксама мае непасрэднае дачыненне да літаратуры: ён ілюструе кнігі. Байрачны, як і Славук, акурат з таго пакалення беларускіх мастакоў, на чыю маладосць прыйшліся часы, калі беларуская кніжная графіка квітнела і развівалася найбольш актыўна. Хто не памятае цудоўнай кнігі пра Томаса Соера выдавецтва «Юнацтва» з ілюстрацыямі Байрачнага! Не ведаю, як для каго, а для мяне вясёлы вобраз хлопчыка з вяснушкамі ў выкананні беларускага графіка стаўся найбольш запамінальным, а таму і шчымлівым. А ўся выстава выдатных беларускіх мастакоў, якія маюць шматлікія ўзнагароды і добра вядомыя ў міжнароднай арт-супольнасці, прымушае разглядаць, узгадваць і фантазіраваць.
Вольга ЧАЙКОЎСКАЯ.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.