Вы тут

Ад імя жанчыны


Апублікавана ў газеце "Літаратура і мастацтва" 28.02.14

___________________________________________________________________________

Да 85-годдзя з дня нараджэння Еўдакіі Лось

Еўдакія Лось належыць да тых паэтаў, біяграфіі якіх неабавязкова чытаць асобна: яна неаднаразова ўзнаўляе ў вершах асноўныя моманты свайго жыцця і амаль заўсёды піша ад імя жанчыны. Натуральна, літаратурны твор можа быць напісаны ад імя патрыёта, падарожніка, камуніста, інтэлектуала, аматара прыроды — і неабавязкова павінны быць гендарна маркіраваны. Е. Лось як паэтка паўстае ў розных абліччах, але найцікавейшымі падаюцца вершы, дзе яе голас гучыць менавіта як голас жанчыны.

Еўдакія Лось

Пачатак верша "Пра жаночую паэзію" ўзнаўляе эпіграф — радок з Лі Цын-Чжао:

"Ляжу адна, самотная, у ложку..."

А калі б я вось гэтак напісала?

Ад позіркаў бы кплівых запалала,

сказалі б, што цнатлівасці ні крошкі

ў маім прызнанні, і адразу ў "ЛіМе"

пародыю змясцілі б на жанчыну...

Вядома, у 60 — 70-я гады беларуская інтымная лірыка была ў некалькі разоў менш інтымнай, чым сёння, хаця ў Еўропе ці тым больш у ЗША вершы старажытнай кітайскай паэткі нікога не ўразілі б разняволенасцю. Напрыканцы твора Е. Лось невыпадкова згадвае "жаночую вяснянку": фальклорная, песенная стыхія вельмі блізкая для яе і надае вершам адмысловыя фарбы, якія рэдка сустрэнеш у сучаснай жаночай паэзіі.

Так, вельмі часта сустракаецца матыў вяселля, бо кожнае вяселле — сіроцкае, сяброўчына, нешчаслівае, срэбнае — важнае для жанчыны не толькі як падзея прыватнага жыцця, але і як адзін з галоўных сямейных абрадаў. Верш "Памяці бацькі", які пакідае надзвычай моцнае ўражанне, напісаны на мяжы двух жанраў — галашэння і вясельнай сіроцкай песні.

Народная песня — не толькі крыніца матываў і мастацкіх вобразаў, але і аснова многіх вершаў, дзе фальклорныя сімвалы выкарыстоўваюцца як своеасаблівы шыфр: верш нібыта пра згубленыя завушніцы, пра белую ружу ці кіслую шчаўлінку, а насамрэч справа зусім у іншым… Тое, што было табуяваным у сямейна-абрадавай паэзіі, застаецца непажаданым і ў савецкай літаратуры, дзе шчыры расповед пра асабістае не вельмі запатрабаваны:

Рэдактар кажа: дайце пра грамадскае,

А я прынесла вершы — пра сваё…

Бяру назад, нібы дабро жабрацкае,

І сэрца захлынаецца маё. <…>

І вось мужчыне хмурнаму здалося,

Што вершы пра маё — чужыя тым,

Хто цэглу лепіць, мацае калоссе

І плача на кургане залатым.

Е. Лось, вядома, пісала і пра цымбалы з чырвоным бантам, і пра армію, і пра рабочую Серабранку, але імкнулася рабіць гэта добра і ад душы. Так, "закон шахцёраў" у вершы пра салякопа гучыць як бліскучая сентэнцыя: "Калі задымлены твой шлях, / Ад немачы няма збавення, — / Насустрач свежаму струменю / Ідзі — і выйдзеш на прасцяг!"

З іншага боку, расчараванні ў дзявочых марах, якія прыйшліся і на нядоўгі "бабін век" паэткі, не абсалютызаваліся, не ператвараліся ў паталогію: грамадскае мела не меншую значнасць, чым прыватнае. Вельмі важнай для Е. Лось была ваенная тэма, і менавіта жаночы падыход робіць адметнымі гэтыя старонкі яе паэзіі.

Для жанчыны вайна ― не толькі страх і голад, гэта яшчэ і ўласная мізэрнасць, непрывабнасць, час, калі прыгажосць зусім не скарб, а небяспека. На вайне загінуў брат паэткі — і Е. Лось часта падкрэслівала значнасць сястрынскай памяці пра забітых салдат: "Жонка плача — час да часу, / Маці плача — век да веку, / Сястра плача — год да году, / Да сканання свайго роду…" У іншым вершы гераіня наведвае жонку забітага брата, якая мае новую сям'ю, і ўглядаецца ў вочы яе дзяцей — "Нібы хоча ў чорненькіх тых вачанятах / Адшукаць гэткі мілы і родны блакіт…" З вялікай спагадай піша паэтка пра жанчын ваеннага пакалення, якім так і не давялося стварыць сям'ю, ― і ўсё гэта нюансы, на якія паэты-мужчыны не так часта звярталі ўвагу.

Крыніцай натхнення для Е. Лось, напэўна, былі спачуванне, жаль, абурэнне, трывога, адчуванне страты — пачуцці, якія можна экстрапаліраваць на многіх людзей, на многія сітуацыі. У вершах, што пабачылі свет пасля нараджэння сына, яна часта падкрэслівае невымоўную жорсткасць вайны ў дачыненні да дзяцей ― зрэшты, у Е. Лось багата твораў пра дзяцей, пра дзяцінства, напісаных і з іншай нагоды, прычым не толькі ў жанрах дзіцячай літаратуры.

Вельмі па-жаночы пісала яна і пра хуткаплыннасць часу: надыходзіць "бабін век", сумна глядзець на маладзейшую сястру, але "Гады жывуць у чалавеку, / нібыта ў яблыку крутым…" (выдатны верш), дый "Я была ўжо бабулькай хілай / На дванаццатым годзе жыцця…" Час — гэта ўзрост, гэта непазбежныя змены ў знешнасці, якія не абмінае ўвагай ніводная жанчына, але працяг у дзецях, і ўсмешцы сваёй можна навучыць сына...

Паэзія Е. Лось вельмі рэчыўная, вельмі канкрэтная, і мастацкія знаходкі заўсёды вылучаюцца ў яе радках. Творчае крэда яна вызначала рана: "Люблю / зямлю / не абстрактную — / Рэальную, пругкую, чорную, / Прасёлачную і трактавую, / Залежную і ворную".

У Еўдакіі Лось ёсць шмат іншых вартых вершаў ― пра лаву, бульбу і ганчара, ёсць верлібр "Я прачытала, што ў адной краіне…" ― не горшы за верлібры Максіма Танка, ёсць творы, прысвечаныя Радзіме, вядомыя многім беларусам. Зварот да яе паэзіі — гэта не толькі знаёмства са станаўленнем беларускай жаночай літаратуры, але і магчымасць прачытаць радкі, важныя для кожнага чалавека.

Алеся ЛАПІЦКАЯ

Выбар рэдакцыі

Жыллё

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.  

Грамадства

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Мерапрыемства пачнецца на Віцебшчыне.

Грамадства

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці 

Грамадства

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.