Майстрыха са Шклова не шкадуе для свайго захаплення ні часу, ні ўласных строяў
Уваходзіш у майстэрню Вікторыі, і вочы разбягаюцца ад той колькасці ляляк, якія размешчаны на сталах, палічках, у шафе. У дзяцінстве кожная з дзяўчынак толькі марыць аб такім шчасці. Вікторыя Зязюліна ўжо сама маці траіх дзяцей, але інтарэс да лялек у яе не знікае. Толькі цяпер яна разглядае іх не як цацкі, а як кавалачак нашай гісторыі і культуры. Аўтар прызнаецца, што ёй вельмі пашчасціла з бабуляй, якая не толькі навучыла вязаць і шыць, але яшчэ і прывіла любоў да роднага краю. Зараз яна перадае свае веды выхаванцам аматарскага аб'яднання «Эколаг», якое дзейнічае пры шклоўскім Доме культуры.
Абаронцы сямейнага дабрабыту
— Бабуля мне вельмі шмат казала пра абрады, танцы, нават паказвала, як танцаваць польку. Шкадую, што я ўсё гэта не запісала, — распавядае мая суразмоўца. — Але мяне больш цікавіла, а з чым гулялі дзеці раней, калі ў крамах не было ляляк. Яна казала, што іх рабілі з падручнага матэрыялу. У ход ішло тое, што заставалася пасля сельскагаспадарчай працы. Таму і лялькі былі розныя: ад драўляных да саламяных і льняных. Але адна справа — лялька для гульні, і іншая — для абярэгу.
Вікторыя толькі спачатку не разумела, як яны ўжываліся з хрысціянскімі традыцыямі. А калі праштудзіравала спецыяльную літаратуру, прыйшла да высновы: тое, што чалавек рабіў сабе абярэг, ніяк не ўплывала на яго стаўленне да Бога. Абярэг быў звычайным памочнікам, якога чалавек надзяляў сваёй сілай і верыў, што той яму дапаможа. Цікава, што абярэгі рабіліся ў асноўным для жанчын. Мабыць, жаноцкая доля ва ўсе часы была нялёгкай, і жанчыны шукалі памочніка не толькі ў малітвах, але і ў ляльках. Бог — гэта для ўсіх, а лялька — для яе асабіста.
Захапленне Вікторыі Зязюлінай мела вялікі поспех. Калі ў раён прыязджаюць замежныя дэлегацыі, іх цікавіць тое, што ўласціва для тутэйшай мясцовасці. І самаробныя лялькі ідуць на «ўра». Прыйшлося нават надпісы рабіць на некалькіх мовах, у тым ліку на англійскай.
— Вось гэта неразлучнікі, — паказвае Вікторыя сімвалічную парачку. — Яны непадзельныя: у іх агульная рука. Зрабіць такіх вельмі проста. Бярэцца палачка, і на ёй змяшчаюцца два кавалачкі тканіны. Хлопчыку робім штаны, дзяўчынцы — сукенку. Некалі гэты абярэг дарылі маладым падчас вяселля як сімвал кахання і вернасці, каб жонка з мужам былі адзіным цэлым.
У вясельным картэжы неразлучнікаў змяшчалі пад дугой каня. Менавіта з таго часу і пайшла традыцыя ўпрыгожваць машыны лялькамі, стужкамі, шарамі. Разам з маладымі лялька праязджала да царквы, а потым яе вешалі над ложкам мужа і жонкі — як абярэг на ўсё жыццё.
А далей калекцыя хатніх лялек толькі папаўнялася. Калі жанчына цяжарала, на свет спачатку з'яўлялася лялька-немаўлятка. Яе клалі ў люльку, каб яна была абярэгам ад сурокаў і злых духаў яшчэ да нараджэння дзіцяці і яго хрышчэння. Калі прыходзілі адведваць немаўля, звярталіся не да яго, а да лялькі: увесь негатыў, калі ён толькі быў, ішоў на неадушаўлёны прадмет. Пасля хрышчэння ляльку не выкідалі. Яна заставалася з дзіцем і была яго першай цацкай. Яе можна было паціскаць і нават паспрабаваць на зуб без рызыкі для здароўя: цалкам жа натуральны прадукт!
Памочніца, лекарка, берагіня
Але большасць абрадавых лялек дзецям у рукі не давалі: яны былі чымсьці накшталт татэмаў. Людзям здавалася, што яны прыцягваюць шчасце, адганяюць хваробы, дапамагаюць берагчы мір у сям'і. Жанчыне даводзілася шмат чаго рабіць па доме, і ў гэтым ёй дапамагала дзесяціручка. «Памочніца» жыла на кухні, дзе часцей за ўсё завіхалася жанчына: лічылася, што яе прысутнасць дазваляе гаспадыні ўсюды паспяваць і не стамляцца. Яшчэ адным абярэгам для жанчыны была парачка лялек «дзень-ноч». Дзённая (светлая) спрыяла ўдачы, а начная (цёмная) — ахоўвала спакой.
У даўніну жыць у згодзе дапамагала і ачышчальная лялька. Рабілася яна без іголак і нажніц, кавалачкі тканіны проста папярэдне рвалі рукамі. Яе дарылі імяніннікам ці маладым, каб іх жыццё было не калючым і не рэзаным. Ачышчальная лялька стаяла навідавоку. Калі здараліся сваркі, адчынялі вокны і дзверы, каб лялька «вымятала» за парог слоўнае смецце.
У кожнай сялянскай хаце «жыла» збожжавая дзяўчынка, асновай для якой служыў мяшочак з зернем, сабраным з першых каласоў. Ставілі яе пад абразамі, а вясной менавіта з яе пачыналі сеў — каб ураджай быў не горшы, чым леташні.
Аб хвароб ратавала лялька-траўніца, у якую клалі 7 лекавых раслін. Калі ў доме былі маленькія дзеці, яе змяшчалі над калыскай. А без «вандроўніцы» (у мяшочак-аснову клалася «часцінка зямлі роднай») не адпраўляліся ў далёкую дарогу. Лялька нагадвала чалавеку аб доме, дзе яго чакаюць.
Каб жаданні здзяйсняліся
— Ведаеце, што чалавеку патрэбна для шчасця? — пытаецца Вікторыя, трымаючы ў руках ляльку. — Каб целу было добра, душы радасна, а духу спакойна. Аб чым нагадваюць тры спадніцы, у якія апранута вось гэтая «шчаслівая» лялька. Яна наогул дзяўчына вясёлая, прыносіць у дом радасць. Трэба трымаць яе на бачным месцы.
У тых дзяўчат, якія збіраліся замуж, таксама была «свая» лялька. Яна рабілася пышнагрудай з вялікай колькасцю спадніц. Лялька размяшчалася на акенцы ці на самым бачным месцы ў хаце — і хлопцы маглі смела засылаць сватоў.
Лялька пажаданняў і наогул спрыяла выкананню патаемнай мары. Але пакуль яна не здзейсніцца, ніхто нават пра існаванне лялькі не павінен быў ведаць. Таму і рабілі яе ўпотай. Са словамі «Лялечка, выканай, даражэнькая, маё жаданне» дзяўчына прышывала ёй на сукенку падарунак — які-небудзь гузік. Калі жаданне здзяйснялася, гаспадыня даставала яе з патаемнага месца, дзякавала, а калі з'яўлялася яшчэ жаданне, зноў рабіла ёй падарунак і хавала. Дарэчы, дзве апошнія лялькі — самыя запатрабаваныя ў пакупнікоў.
...І прыемныя дробязі
Зрабіць абрадавую ляльку можа кожны — было б жаданне. Галоўная ўмова — у яе не павінна быць твару. Лічылася: той, хто мае вочы, — мае і душу. А значыць, паддаецца ўздзеянню збоку і сам можа на кагосьці паўплываць. З дэкаратыўнай лялькай — іншая справа. У Вікторыі яны зроблены па асаблівай тэхналогіі з драўлянай асновы. Першай у яе калекцыі была зімовая лялька. Майстрыха зрабіла ёй ільняныя валасы і гіпюраваю сукенку... са сваёй вясельнай спадніцы. Як толькі не шкада было?
— Імператрыцы я таксама зрабіла адзенне са свайго вясельнага строю, — Вікторыя дэманструе «даму» ў шыкоўным касцюме. — Мне наогул нічога для лялек не шкада. А вось на гэтай прыгажуні з плацінавымі валасамі — адзенне з матулінай вясельнай сукенкі.
Пацеркі, брошкі — усё ідзе ў ход. У скрыначках майстрыхі чаго толькі няма — і бісер, і стужкі, і гузікі.
— Гэта вось — нявеста, — паказвае Вікторыя прыгажуню ў... стракатай спадніцы і адказвае на маё здзіўленне: — Белыя сукенкі былі ў прадстаўніц багатых саслоўяў, а ў вёсках прыбіраліся ў простае адзенне. Прычым нявеста гэта славянская. Беларускі такія яркія сарафаны не насілі.
У першых лялек быў плоскі намаляваны твар, але нядаўна Вікторыя навучылася рабіць рэльефны — з гліны. Справа гэта для яе новая, але поспехі ўжо ёсць. Тое, што твары не заўжды казачна прыгожыя, не бянтэжыць аўтара. Людзі ж таксама розныя бываюць, у тым і прывабнасць. Напрыклад, летняя лялька ў Вікторыі атрымалася падобная... на актрысу Валянціну Талызіну.
Калі яна толькі зрабіла «вясну» і «зіму», у яе спыталі, чаму лялькі не маюць жаноцкіх формаў. Аўтар хуценька выправіла становішча. Наступныя ўжо адрозніваліся не толькі тварам, але і фігурай.
Яшчэ адна асаблівасць гэтых лялек у тым, што яны маюць шмат дробных дэталяў. Кветкі, ягады, вянкі з вінаграду... Ну а дамы у стылі ХІХ стагоддзя, акрамя складаных строяў, маюць нават сумачкі. Зараз майстрыха працуе над лялькамі ў магілёўскіх строях. Зноў прыйшлося вывучаць літаратуру — хто ў што павінен быць апрануты. Запаветная мара Вікторыі — зрабіць хаця б па дзве лялькі ў строях ад кожнай вобласці.
Нэлі ЗІГУЛЯ
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.