лічыць старшыня Капыльскага раённага Савета дэпутатаў Марыя Сандрозд
Апошнім часам на розных узроўнях уладных структур выказваліся меркаванні, што Саветы пярвічнага ўзроўню не патрэбны, што вялікай ролі ў мясцовым жыцці яны не адыгрываюць. І калі будуць скасаваны, то гэтага нават ніхто не заўважыць. У якасці аргументаў прыводзілася тое, што на месцах функцыі старшыні сельскага Савета дэпутатаў і сельвыканкама выконвае адзін і той жа чалавек. А на мясцовых выбарах традыцыйна нізкая яўка, ды і шырокага выбару, зрэшты, няма — адны і тыя ж людзі: кіраўнікі, спецыялісты сельгаспрадпрыемстваў. Іншыя сцвярджаюць, што большасць жыхароў краіны наогул не ведае «сваіх» дэпутатаў і не разумее іх кампетэнцыі. Зусім інакш мяркуе мая суразмоўца, старшыня Капыльскага раённага Савета дэпутатаў Марыя Сандрозд.
— Упэўнена: нашы суайчыннікі інфармаваны, што ў краіне функцыянуе сістэма Саветаў, якая складаецца з трох узроўняў: абласнога, базавага і пярвічнага. Ва ўсялякім выпадку магу з упэўненасцю сказаць: жыхары нашага раёна добра ведаюць, што ў любы час могуць звярнуцца да дэпутата, у сельсавет, раённы Савет дэпутатаў па самых розных пытаннях жыццезабеспячэння і атрымаюць дапамогу ў вырашэнні праблемы. Умовы для падтрымкі сувязі паміж дэпутатамі і выбаршчыкамі створаны. Графікі прыёму грамадзян дэпутатамі ўсіх узроўняў ёсць на прадпрыемствах, ва ўстановах, месцах гандлю і іншых аб'ектах.
Але падчас выбарчай кампаніі можна сутыкнуцца з меркаваннем некаторых крытыкаў кшталту «толку ад гэтых дэпутатаў усё роўна мала»: асфальт не праклалі, дарога дрэнная, газ у вёску не правялі, аўтобус заходзіць толькі двойчы на тыдзень і г.д. і да т.п.
А нехта лічыць інакш: маўляў, навошта мне дэпутат, калі сам магу вырашыць асабістыя праблемы, ведаю, куды звярнуцца, каму патэлефанаваць і як атрымаць неабходную паслугу.
Насамрэч, дэпутат не чараўнік, які выконвае ўсе пажаданні. Дэпутат — прадстаўнік народа ў дзяржаўнай уладзе. І, як паўнамоцны прадстаўнік сваіх выбаршчыкаў, ён выкарыстоўвае свой статус для забеспячэння гарантаваных Канстытуцыяй правоў і законных інтарэсаў грамадзян, абароны іх гонару і годнасці.
Формы дзейнасці вызначаны ў Законе Рэспублікі Беларусь «Аб статусе дэпутата мясцовага Савета дэпутатаў». У тым ліку народны абраннік удзельнічае ў рабоце Савета і пасяджэннях яго органаў, ва ўстаноўленым парадку — у праверках работы дзяржаўных органаў і іншых арганізацый. Ён можа ўнесці прапановы аб устараненні парушэнняў законнасці, а таксама — звярнуцца на сесіі з запытам да старшыні Савета, прэзідыума, кіраўніка выканаўчага камітэта, яго намеснікаў і начальнікаў службаў. Непасрэдна ў выбарчай акрузе дэпутат разглядае звароты грамадзян, ладзіць асабістыя прыёмы, сустрэчы з насельніцтвам, дае справаздачы перад выбаршчыкамі.
Дэпутаты мясцовых Саветаў Капыльскага раёна актыўна выкарыстоўваюць такія формы работы, як Дзень дэпутата, Дзень Савета, свята вёсак. Мерапрыемствы, што праводзяцца ў гэтыя дні, забяспечваюць кантакт выбаршчыкаў і дэпутатаў, прадстаўнікоў сацыяльнай і вытворчай сфер.
Лічу, што дэпутаты абласнога і базавага ўзроўняў, згодна з Законам «Аб мясцовым кіраванні і самакіраванні ў Рэспубліцы Беларусь», маюць вялікія паўнамоцтвы па забеспячэнні сацыяльнай абароны грамадзян на адпаведнай тэрыторыі. У Капыльскім раёне, напрыклад, дэпутатамі раённага Савета 26-га склікання разглядалася штогод ад 500 да 700 зваротаў, праведзена 35 сесій Савета, дзе абмеркавана работа прадпрыемстваў і арганізацый па вырашэнні пытанняў жыццезабеспячэння грамадзян і якасці паслуг.
Магчымасці Саветаў пярвічнага ўзроўню (сельскіх і пасялковых) у планаванні мерапрыемстваў і развіцці сваіх тэрыторый абмежаваны, паколькі яны не маюць свайго бюджэту. Сёння актыўна развіваецца тэрытарыяльнае грамадскае самакіраванне. У прыватнасці, сёлета жыхары Бабаўнянскага, Цімкавіцкага, Капыльскага сельсаветаў ініцыявалі і арганізавалі замену на могілках драўляных агароджаў на бетонныя. Яны самастойна адкрылі рахункі для збору грашовых сродкаў, аформілі заказы на матэрыялы і гэтак далей.
— Наколькі важнае абнаўленне складу мясцовых Саветаў?
— Бясспрэчна, гэты працэс вельмі важны і патрэбны. І вось чаму. Каб забяспечыць выкананне артыкула «Асноўныя прынцыпы мясцовага кіравання і самакіравання» Закона «Аб мясцовым кіраванні і самакіраванні ў Рэспубліцы Беларусь», да дэпутата прад'яўляюцца вялікія патрабаванні. Ён павінен ведаць заканадаўчую базу нашай дзяржавы, забяспечваць справядлівасць у абароне законных інтарэсаў грамадзян, умець цярпліва іх выслухаць, кампетэнтна растлумачыць палажэнні прынятых рашэнняў, знайсці спалучэнне агульнадзяржаўных і мясцовых інтарэсаў. Варта прызнаць, што ў асобных дэпутатаў жадання выконваць гэтую грамадскую работу хапае толькі на адно скліканне. Вельмі важна, каб сярод народных абраннікаў былі патрыёты, якія маглі б працаваць з людзьмі без стомы. Менавіта такія ствараюць аўтарытэт Савета.
— У сувязі з узбуйненнем тэрыторый сельсаветаў ці зменшылася колькасць прэтэндэнтаў на дэпутацкія мандаты?
— Так. У выніку аб'яднання адміністрацыйных тэрыторый дэпутатаў паменела. Але такія абставіны не пазбавілі выбаршчыкаў магчымасці мець свайго прадстаўніка ў дзяржаўнай уладзе.
— Ці маюць дэпутаты нейкія перавагі, ільготы, паколькі выконваюць свае абавязкі на грамадскіх пачатках, у вольны ад асноўнай работы час?
— Заканадаўствам прадугледжаны гарантыі, інакш — разнастайныя сродкі для забеспячэння эфектыўнай дзейнасці. Па-першае, дзяржаўныя і грамадскія арганізацыі, кіраўнікі ствараюць належныя ўмовы для ажыццяўлення дэпутатамі іх паўнамоцтваў. Дэпутаты вызваляюцца ад выканання працоўных абавязкаў з захаваннем сярэдняга заробку і кампенсацыяй камандзіровачных выдаткаў па месцы працы падчас падрыхтоўкі і правядзення сесій, пасяджэнняў і ў іншых выпадках. Дэпутат мясцовага Савета дэпутатаў у перыяд ажыццяўлення сваіх паўнамоцтваў не можа быць звольнены з работы па ініцыя-
тыве наймальніка без папярэдняй згоды мясцовага Савета дэпутатаў. Паводле закону, яны маюць і гарантыі асабістай недатыкальнасці.
— Завяршае работу 26 скліканне дэпутатаў мясцовых Саветаў. Які след яны пакінулі ў вашым раёне?
—Добраўпарадкаваныя, дагледжаныя населеныя пункты, квітнеючыя сядзібы, уладкаваныя скверы ў аграгарадках, спартыўныя пляцоўкі — вынік вялікай растлумачальнай і выхаваўчай работы, якую праводзілі дэпутаты на сустрэчах з выбаршчыкамі.
Штогод колькасць афіцыйных зваротаў у райвыканкам і вышэйшыя арганізацыі зніжаецца на 15-20 працэнтаў. Усе ініцыятывы і прапановы грамадзян па транспартных зносінах станоўча разгледжаны аўтапаркам №21. Няма чэргаў на тэлефанізацыю, значна зменшылася колькасць зваротаў і заўваг ад жыхароў па пытаннях медыцынскага і бытавога абслугоўвання. Прыведзена ў сістэму работа жыллёва-камунальнай гаспадаркі і дарожнай службы па абслугоўванні дарог і інжынернай інфраструктуры сельскіх населеных пунктаў.
Спадзяюся, што дэпутаты, якіх выберуць 23 сакавіка, прадоўжаць добрыя традыцыі сваіх папярэднікаў, а клопат пра людзей будуць пацвярджаць канкрэтнымі справамі.
Таццяна ЛАЗОЎСКАЯ.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.