Нядаўна адзін з самых іранічных, нават цынічных сатырыкаў Міхаіл Задорнаў з сумам напісаў пра тое, што сталі ў наш час забывацца прыродныя ісціны: «Сёння «гонар» і «годнасць» выкінуты з роднай мовы. Пра іх і гаворкі няма».
Не паверыўшы сабе ў вызначэнні культуры годнасці, пагаварыла з разумным псіхолагам. Ён растлумачыў, што ў паняцце «годнасць» уваходзяць узаемадапамога, падтрымка, павага і клопат аб іншых. Уласна, нічога новага, паколькі гэта прыкметы інтэлігентнасці, уласцівыя цывілізаваным людзям. Не спажывецкія адносіны, а натуральная прыродная патрэба падумаць не толькі пра сябе любімага, але і пра кагосьці яшчэ. Што таксама азначае: адукаваны дасведчаны чалавек не можа нікога пакрыўдзіць проста так, між іншым.
Некаторыя факты ў навакольным жыцці і тэатральным свеце прымушаюць думаць пра тое, што не толькі разуменне гонару і годнасці, але і адукаванасці, інтэлігентнасці катастрафічна страчваюцца. Яны выразаны, як апендыкс.
Часта сёння даводзіцца чуць пра абразы, выкарыстанне ненарматыўнай лексікі падчас будзённай працы. Нават у тэатры падчас рэпетыцый рэжысёры даюць сабе волю, пакрыкваючы на артыстаў і стымулюючы працоўны працэс грубымі выразамі.
Стагоддзе таму ў славянскім тэатральным свеце з'явілася сістэма выхавання акцёра па метадзе К.С. Станіслаўскага. Адным са звёнаў у яго ланцужку было асаблівае вучэнне аб этыцы тэатральных адносін. Падставай для разваг Станіслаўскага паслужыла такая акалічнасць. Выхаванасць, натхненне, жаданне здзяйсняць добрыя справы перадаюцца або не перадаюцца гледачам са сцэны. Як і ў педагогіцы ад настаўніка школьнікам і студэнтам ідзе паток ведаў, заснаваны на культуры годнасці.
Прыклад педагога, прыклад рэжысёра — гэта не толькі ўменне і здольнасць. Гэта часта і гонар выбранай прафесіі. За кожнай без выключэння справай стаіць набор пэўных ведаў, традыцый і якасці. Пры гэтым асабліва важная адказнасць лідара.
Нецэнзурная лаянка або абраза не здольныя стымуляваць творчыя здольнасці і ўжо тым больш выклікаць творчае натхненне. Сумна, што маленькая снежка, кінутая проста так, можа ператварыцца ў велізарны снежны камяк або ледзяную груду, якая слізгаціць з гары. Большасць тэатральных рэжысёраў выкладае ў навучальных установах, выхоўвае маладую змену. Верагодней за ўсё, і там яны не змогуць утаймаваць выхлап сваёй негатыўнай энергіі.
З часоў залатога стагоддзя мастацтва — эпохі Адраджэння — вандруе азначэнне годнасці як падараванага звыш, так і прыроджанага і саманабытага. Гэта прыгажосць, тактоўнасць, пачуццё меры, талент. Вядома ж, такую ўсёабдымную формулу лёгка аспрэчыць. Таленту звычайна ўсё даруюць, любую выхадку. А цяпер уявіце: стаяць на сцэне адзін насупраць другога таленавіты артыст і таленавіты рэжысёр. У творчай спрэчцы аб рэнесансным духу Шэкспіра або паэтычным слове Купалы паліваюць адзін аднаго бруднай лаянкай. Які паток шчасця і радасці можа нарадзіцца пасля такіх узаемаадносін? Толькі фальш.
Калісьці з прыходам хрысціянства паўстаў новы вобраз чалавечай годнасці як абранасць перад Богам і пошуку сэнсавай апоры. У гэтым новым сэнсе быцця творчасць, адчуванне сябе асобай праяўляюцца, перш за ўсё, у духоўна маральнай сферы, потым — у практычным увасабленні.
Талент — цяжкая ноша, адказная. Ён нясе людзям новыя адкрыцці і пашырае гарызонты звычайнага жыцця. Бяруся сцвярджаць, што пацалаваны Богам таленавіты лідар, настаўнік, рэжысёр асуджаны на тое, каб адмовіцца ад простага жыцця звычайнага чалавека, ад агрэсіі і сумнага побыту. У тэатра і школы ў публічнай прасторы асаблівая місія.
Таццяна АРЛОВА
«Гэта не толькі пра бізнес, але і пра чалавечыя адносіны».
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».