Кіраўнікі органаў мясцовага самакіравання Магілёўшчыны расказалі «МС», з якімі цяжкасцямі ім даводзіцца сутыкацца
Сёння для жыхара вёскі галоўная надзея і апора — дэпутат, старшыня сельвыканкама, стараста. Да іх звяртаюцца і з асабістымі, і з грамадскімі пытаннямі. Так і павінна быць. Але пра тое, наколькі складана бывае выканаць гэтыя наказы, ніхто асабліва не задумваецца. Лічыцца: калі ты ўлада, табе і карты ў рукі.
На справе ўсё не так проста. У рабоце прадстаўнікоў улады пярвічнага звяна ёсць складанасці. Звярнуцца да гэтай тэмы мяне прымусіў тэлефонны званок старшыні Глушанскага пасялковага Савета (Бабруйскі раён) Марыі Сушчанкі — вельмі шчырага і неабыякавага чалавека. (Аб ёй «МС» пісала ў адным з артыкулаў.) На гэты раз старшыня пажадала выказаць тое, што ў яе набалела. І, як потым высветлілася, не толькі ў яе. Удзел у размове прынялі старшыні Чэрыкаўскага і Шклоўскага раённых Саветаў Наталля Гатоўчык і Міхаіл Паўловіч.
Пад напружаннем
Можна доўга спрачацца пра тое, чаму людзі ідуць «у дэпутаты». Але чаму не хапае ахвотных балатавацца ад сельскай акругі, і так зразумела. Гэта ж — перадавая, дзе ты, як салдат, павінен весці на працягу выбарчага тэрміну нялёгкі «бой». Трэба быць вялікім альтруістам, каб у вольны ад працы час займацца грамадскімі справамі. І пры гэтым нічога не атрымліваць — ні грошай, ні льгот, а толькі галаўны боль. Бліжэйшыя паплечнікі па мясцовым самакіраванні — старшыні дамавых камітэтаў, старасты, якія выбіраюцца на грамадскіх сходах шляхам адкрытага галасавання. Разам яны выконваюць шмат розных функцый, у тым ліку і вельмі спецыфічных.
— Органы мясцовага самакіравання павінны адказваць і за пажары, і за злачыннасць, і за вулічнае асвятленне, — кажа Марыя Сушчанка. — Сёння стараста (а гэта часцей за ўсё пажылая жанчына) у адпаведнасці з пастановай міністра энергетыкі павінен валодаць спецыяльнымі ведамі, каб умець здымаць паказанні лічыльнікаў з комплекснай трансфарматарнай падстанцыі (КТП). Дарэчы, унутры «электрашафы» з папераджальным знакам на дзверцах «Не падыходзь — заб'е» — напружанне ў тысячы вольт. Адзін няправільны рух — і можна згарэць.
Старшыня Шклоўскага райсавета Міхаіл Паўловіч пагаджаецца са сваёй калегай.
— Я кажу як энергетык, які шмат гадоў займаўся гэтай справай: усё, што датычыцца вулічнага асвятлення, трэба перадаць спецыялістам,
— адзначае ён. — Асабліва цяпер, калі ўзбуйнілі сельсаветы. Старшыні трэба патраціць некалькі дзён, каб агледзець усе населеныя пункты.
Хвароба або разбэшчанасць?
Пытанне на засыпку: хто ў сельскай мясцовасці займаецца выхаваннем лайдакоў і п'яніц, якіх там не адзін і не два? Зразумела, міліцыя. Але з дапамогай усё тых жа стараст і дэпутатаў, якія з'яўляюцца непасрэднымі членамі грамадскіх пунктаў па ахове правапарадку. Ці ёсць ад гэтага плён?
— Грамадскае ўшчуванне можа паўплываць на чалавека, які выпадкова аступіўся. А гэта не больш за 5% ад агульнай колькасці, — адзначае Марыя Сушчанка.—Асноўная ж частка — гэта закаранелыя алкаголікі, якія дайшлі да такога стану, што не патрэбны ні працадаўцу, ні сям'і. І вырашыць гэтае пытанне грамадскаму пункту па ахове правапарадку немагчыма. Нам патрэбна вызначыцца: алкагалізм — гэта хвароба ці разбэшчанасць? І ў залежнасці ад гэтага выпрацоўваць адпаведныя праграмы. ЛПП праблему не вырашаюць, некаторыя «кліенты» наведваюць іх па чацвёртым крузе. Гэта паказвае, што метад не эфектыўны. З такімі людзьмі трэба працаваць індывідуальна — нарколагам, псіхолагам, сацыяльным работнікам. Напрыклад, за мяжой такую працу пачынаюць наогул з дзяцей «застарэлага» алкаголіка. Каб ген «алкагалізму» не развіваўся далей. Гэта дорага, але кожны дзень міліцыянеру вадзіць абавязанага на працу не танней. І як можна казаць пра здароўе нацыі, калі жанчыны-п'яніцы нараджаюць дзяцей у стане алкагольнага ап'янення. Што ў сувязі з гэтым можа зрабіць дэпутат? Толькі паўшчуваць жанчыну за яе паводзіны, але ён не ў стане зрабіць так, каб яна не піла.
— На жаль, ёсць людзі, якіх мы страцілі, але калі мы працуем з імі пастаянна, нешта можа і змяніцца, — дзеліцца вопытам Міхаіл Паўловіч. — Апошнія пасяджэнні камісій грамадскіх пунктаў па ахове правапарадку праходзілі ў нас з удзелам прадстаўніка пракуратуры. Гэта шмат каго ўразіла. Калі з дзесяці пітушчых двое «вернуцца» — гэта ўжо перамога.
Сам сабе пажарны
Згодна з зацверджаным у 1995 годзе палажэннем аб назіральных камісіях, на органы мясцовага самакіравання ўскладзены абавязкі па супрацьпажарнай бяспецы. Іншымі словамі, на дылетанта ўскладаюцца абавязкі пазаштатнага пажарнага інспектара, які павінен абыйсці ўвесь жылы фонд, у тым ліку і пустуючы. І пры гэтым яшчэ ўкласціся ў існуючыя тэрміны.
— Старасты і дэпутаты, якія ўваходзяць у склад назіральных камісій, не з'яўляюцца спецыялістамі, якія маюць магчымасць зрабіць гэта прафесійна, — кажа Марыя Сушчанка. — Пасля аднаго нашага наведвання жыхары зачыняюць дзверы і не пускаюць нават на парог. Асабліва калі ў гэтай хаце былі выяўлены парушэнні. Згодна з законам, мы павінны паведаміць пра гэта ў органы МНС. Яны даюць прадпісанне выправіць становішча, а мы павінны пракантраляваць выкананне. Але ж не ў кожнага вяскоўца сёння знойдуцца сродкі. Вось людзі і зачыняюцца. А калі раптам у такім доме адбудзецца пажар — мы «крайнія»? Органы мясцовага самакіравання не адмаўляюцца ад свайго ўдзелу ў гэтай справе, але чаму яны павінны несці адказнасць за яе вынікі? Атрымліваецца, па-мойму, абсурд. Трэба, каб выратавальнікі самі адказвалі ў выпадку, калі што здарыцца.
— Палажэнне аб назіральных камісіях было зацверджана яшчэ ў 1995 годзе, а таму трэба яго карэктаваць, — адзначае і старшыня Чэрыкаўскага раённага Савета дэпутатаў Наталля Гатоўчык. — Назіральная камісія сёння складаецца з дылетантаў. Пасведчанне пазаштатнага пажарнага атрымліваюць бібліятэкар, касір, загадчык клуба, у рэдкім выпадку — інжынер-механік. Тое, што ў камісіі павінны быць супрацоўнікі МНС, у палажэнні не агаворваецца. Але яны патрэбны! Гэта неабходна для таго, каб мы своечасова змаглі выяўляць парушэнні пажарнай небяспекі. Без спецыяліста нават цяжка правільна аформіць справаздачу для пасяджэння сесіі сельсавета, прыходзіцца звяртацца да супрацоўнікаў МНС.
Мясцовыя ўлады глыбінкі звяртаюць увагу на тое, што за апошні час з'явілася шмат газавага абсталявання. На жаль, у назіральных камісіях не прадугледжана прысутнасць газавікоў. Атрымліваецца, што за бяспеку людзей павінны адказваць не вельмі кампетэнтныя правяраючыя.
Каму зручней займацца «камуналкай»?
Гэтае пытанне прадстаўнікі органаў мясцовага кіравання і самакіравання ўздымаюць не першы раз.
— Трэба стварыць камунальныя ўнітарныя прадпрыемствы (КУПы), якія займаліся б абслугоўваннем не толькі аб'ектаў жыллёва-камунальнай гаспадаркі, але і насельніцтва, — упэўнена кажа старшыня Чэрыкаўскага райсавета Наталля Гатоўчык. — Людзі старэюць, яны маюць патрэбу ў дапамозе па апрацоўцы ўчастка, рамонце дома, нарыхтоўцы дроў. І згодны атрымліваць гэтыя паслугі за грошы. Афарбоўка фасадаў, устаноўка агароджы, рамонт пячнога абсталявання, электраправодкі — любы гаспадар будзе задаволены такому спектру паслуг. Калі б КУП ад жылкамунгаса быў у кожным сельсавеце, ці хоць бы адзін на два, было б добра. Трымаць такую службу самім сельсаветам не па сілах. Дастаткова сказаць, што ў іх няма нават разліковага рахунку. Як яны будуць ажыццяўляць грашовыя здзелкі? Я не кажу, што зрабіць тут нічога нельга. Але навошта вынаходзіць кола, калі камунальнікі маюць для аказання гэтых паслуг усе магчымасці? Тым больш, што для іх гэта дадатковы даход і працоўныя месцы, а для дзяржавы — падаткі. А вось каардынаваць працу і збіраць заяўкі ад насельніцтва змаглі б і сельвыканкамы. На жаль, гэтае пытанне нельга вырашыць на мясцовым узроўні. Трэба, каб яго разглядалі ў адпаведным міністэрстве.
Зараз у Чэрыкаўскім раёне на 5 сельсаветаў 2 участкі ад жылкамунгаса, але абслугоўваюць яны толькі кацельныя і жылфонд, які далучаны да цэнтралізаванага ацяплення і водазабеспячэння. «Чаму б пры іх не стварыць КУПы для дапамогі людзям? — разважае Наталля Раманаўна. — Трэба толькі забяспечыць іх неабходнай тэхнікай і работнікамі. А калі дадаткова стварыць яшчэ адзін КУП для астатніх сельсаветаў, было б і наогул цудоўна». — Я за тое, каб КУПы былі менавіта пры жылкамунгасах, — пагаджаецца з Наталляй Гатоўчык старшыня Шклоў-
скага райсавета дэпутатаў Міхаіл Паўловіч. — У адпаведнасці з указам № 21, сельсаветы ўжо перадалі спецыялізаваным прадпрыемствам калодзежы, дарогі, могілкі. Чаму сёння абкосам тэрыторый павінен займацца старшыня сельвыканкама? Пакуль участкі ЖКГ у аграгарадках слабыя (адказваюць у асноўным толькі за кацельныя), трэба пашырыць іх функцыі. Чаму б ім не займацца абкосам, зборам смецця, адным словам — добраўпарадкаваннем тэрыторыі? Гэта ж не бясплатна.
Пасада або прызванне?
Нельга не пагадзіцца са старшынёй Глушанскага пасялковага Савета Марыяй Сушчанкай, якая лічыць, што сёння балючыя пытанні вёскі вырашаюць менавіта людзі, якія становяцца дэпутатамі.
— Вяскоўцы ж лічаць, што дэпутат — гэта цар і Бог, які ледзь не асабіста размяркоўвае мясцовы бюджэт, — кажа яна. — Хаця гэтыя грошы не настолькі вялікія, каб вырашыць тыя пытанні, з якімі звяртаецца насельніцтва. Можа спатрэбіцца не адзін год, каб правесці ваду, каналізацыю, а людзі хочуць бачыць усё гэта як мага хутчэй.
— Калі старшыня сельскага Савета дасведчаны, ён можа і аб'яднаць вакол сябе, і накіраваць, і скаардынаваць, — дзеліцца меркаваннем старшыня Чэрыкаўскага райсавета дэпутатаў Наталля Гатоўчык. — Цяжкасць у тым, як знайсці актыўнага чалавека, які хварэе за свой населены пункт. Калі раён, як наш, датуецца з абласнога бюджэту больш чым на трэць, дзе ўзяць грошы на заахвочванне людзей? Было б добра прадугледзець для іх нейкую фінансавую падтрымку. Старасты ж працуюць на голым энтузіязме. Мы, вядома, імкнёмся адзначыць актывістаў, але ж гэтага недастаткова. Кожны хоча мець за сваю працу нейкую ўзнагароду. За 4 гады мы шмат каго прэміравалі, узнагародзілі.
— Ці патрэбны дэпутаты на пярвічным — сельскім — узроўні? — разважае старшыня Шклоўскага райсавета Міхаіл Паўловіч. — Пярвічны орган павінен быць. Але, як мне падаецца, у іншай форме. Магчыма, трэба зменшыць колькасць абраннікаў і павысіць аддачу. Рашэнні дэпутатаў сельскіх Саветаў носяць рэкамендацыйны характар. Дэпутата трэба надзяліць правамі, каб ён мог прымаць канкрэтныя рашэнні. І, нарэшце, вызначыцца з пытаннем аб сродках для пярвічнага ўзроўню ўлады, як гэта зроблена ў суседніх краінах. Для гэтага не трэба шукаць іх у бюджэце. Дастаткова перанакіраваць тыя, якія зараз выдзяляюцца для ЖКГ ці ДРБУ на той жа рамонт дарог. Калі кожны год за тым ці іншым сельсаветам замацоўваць сродкі, то яны хутчэй дойдуць да месцаў, не трэба будзе турбавацца, што грошы пойдуць у іншым кірунку.
Нэлі ЗІГУЛЯ
Фота Анатоля КЛЕШЧУКА.
Два дні былі насычаны ўнікальнымі выставамі, карыснымі праектамі і інтэрактыўнымі пляцоўкамі.
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».
Галоўная мэта дзяржавы сёння — інтэграваць чалавека з інваліднасцю ў грамадства.