Ідзе агітацыйная кампанія па выбарах у мясцовыя Саветы дэпутатаў
Ініцыятыўныя групы кандыдатаў праводзяць пікеты, самі вылучэнцы ў дэпутаты раённых і абласных Саветаў выступаюць са сваёй выбарчай праграмай па радыё. Пра тое, што яшчэ характэрна для сённяшняга этапу выбарчай кампаніі, нам расказаў Мікалай ЛАЗАВІК, сакратар Цэнтральнай камісіі Рэспублікі Беларусь па выбарах і правядзенні рэферэндумаў.
— Цяпер выбарчая кампанія знаходзіцца на адным з самых адказных этапаў: ідзе агітацыя за кандыдатаў у дэпутаты, — заўважыў Мікалай Лазавік. — Выбарчыя камісіі дапамагаюць кандыдатам у дэпутаты арганізоўваць агітацыйныя мерапрыемствы, кантралююць іх правядзенне.
Акрамя вышэйназванага, у выбарчых камісій ёсць цэлы шэраг іншых абавязкаў.
— У першую чаргу перад імі стаіць задача зверыць спісы выбаршчыкаў, — адзначыў Мікалай Лазавік. — Адразу ж пасля ўтварэння ўчастковых камісій мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы павінны прадставіць туды спісы грамадзян, якія маюць права ўдзельнічаць у галасаванні на гэтым выбарчым участку. Камісіі вывяраюць гэтыя спісы, пры неабходнасці ўдакладняюць, і ўжо за два тыдні да пачатку выбараў грамадзяне маюць права праверыць правільнасць унесеных звестак пра іх. Цалкам магчыма і такое, што кагосьці не ўнеслі ў спісы выбаршчыкаў, — гэта можна паправіць. У выпадку, калі з нейкіх прычын у спісах ёсць недакладнасці, людзі могуць указаць на такое камісіям, і тыя выправяць памылкі.
Для выбаршчыкаў павінны быць падрыхтаваны плакаты з біяграфічнымі звесткамі ўсіх кандыдатаў, якія балатуюцца па адной акрузе. Гэтыя плакаты будуць вывешвацца на выбарчых участках і інфармацыйных стэндах. Адначасова камісіі рыхтуюць інфармацыйныя матэрыялы пра кандыдатаў, якія разам з запрашэннем на выбары будуць дастаўлены выбаршчыкам. Згодна з новым выбарчым заканадаўствам, выдаткі на гэта бяруць на сябе мясцовыя тэрытарыяльныя і акруговыя выбарчыя камісіі.
— Тэрытарыяльныя і акруговыя камісіі ўжо сёння павінны паклапаціцца пра тое, каб у вызначаны законам тэрмін — за 10 дзён да выбараў — выбаршчыкам была прадастаўлена інфармацыя пра кандыдатаў у дэпутаты,
— заявіў прадстаўнік Цэнтральнай камісіі. — Можна сказаць, што яна ў камісій ужо ёсць, бо кандыдаты ў дэпутаты пры рэгістрацыі павінны былі ўказаць звесткі пра сябе, свае даходы і маёмасць. Натуральна, у поўным аб'ёме гэтыя звесткі надрукаваць у інфармацыйным матэрыяле немагчыма, але асноўныя, якія патрабуюцца Выбарчым кодэксам, павінны быць. Паралельна камісіям неабходна падрыхтаваць і выдаць агульны плакат пра ўсіх кандыдатаў, якія балатуюцца па выбарчай акрузе.
Дарэчы, я лічу, што агітацыйныя матэрыялы — гэта толькі адзін з элементаў агітацыйнай кампаніі. Самае галоўнае — непасрэдныя сустрэчы з выбаршчыкамі. Яны могуць праводзіцца непасрэдна ў працоўных калектывах, а таксама ў месцах, спецыяльна адведзеных для правядзення такіх сустрэч. У кожным раёне такія месцы ўжо вызначаны — гэта клубы, актавыя залы школ, ЖЭСаў, палацы культуры. У кожным раёне вызначаны таксама месцы, дзе могуць праводзіцца перадвыбарныя мерапрыемствы за межамі памяшканняў — іх таксама трэба выкарыстоўваць.
Мікалай Лазавік заўважыў, што паколькі цяпер грошы з бюджэту для падрыхтоўкі друкаванай прадукцыі не выдзяляюцца, кандыдаты ў дэпутаты, якія жадаюць падрыхтаваць уласныя агітацыйныя матэрыялы, для гэтых мэт павінны сфарміраваць уласныя выбарчыя фонды.
— Тэрытарыяльныя камісіі кантралююць фарміраванне гэтых выбарчых фондаў, — дадаў ён. — Каляндарным планам устаноўлены перыяд для фарміравання і выкарыстання такіх рахункаў. Павінен сказаць, што калі на пярвічным узроўні кандыдаты ў дэпутаты сельскіх, пасялковых Саветаў гэтыя фонды не фарміруюць, то на ўзроўні абласцей і горада Мінска такая практыка выкарыстоўваецца даволі актыўна. Толькі па горадзе Мінску на 28 лютага былі зарэгістраваны 84 выбарчыя рахункі. Але натуральна, што па іншых рэгіёнах іх менш. Як правіла, кандыдаты ў дэпутаты пярвічнага ўзроўню — гэта аднавяскоўцы выбаршчыкаў. Яны часам жывуць на адной вуліцы з дзяцінства і без усялякіх агітацыйных лістовак добра ведаюць адзін аднаго. Тым не менш выбарчыя камісіі павінны прадаставіць інфармацыю кожнаму выбаршчыку пра ўсіх кандыдатаў, якія балатуюцца па выбарчай акрузе.
У перыяд з 24 лютага па 14 сакавіка кандыдаты ў дэпутаты раённых і абласных Саветаў маюць магчымасць выступіць па радыё. Таму, як адзначыў спадар Лазавік, камісіі павінны заняцца размеркаваннем эфірнага часу, пракантраляваць ход выступленняў.
Па інфармацыі Цэнтральнай камісіі Беларусі па выбарах і правядзенні рэферэндумаў, былі вылучаны 22 784 ахвотныя стаць кандыдатамі ў дэпутаты. З іх зарэгістравана 22 338 чалавек.
— Трэба сказаць, што агульны працэнт адмоў у рэгістрацыі па рэспубліцы вельмі невялікі: ён знаходзіцца на ўзроўні прыкладна 1,5 працэнта, — звярнуў увагу Мікалай Лазавік. — Больш за тое, падчас рэгістрацыі праверка дакументаў вылучаных грамадзян праводзілася вельмі лаяльна, таму што конкурс на месца дэпутата мясцовага Савета традыцыйна невялікі. Таму ва ўсіх выпадках, дзе парушэнні і памылкі былі нязначнымі, за якія камісія не абавязана адмовіць у рэгістрацыі, мы рэкамендавалі вырашаць спрэчнае пытанне на карысць вылучэнцаў.
Найбольш распаўсюджаныя прычыны адмовы ў рэгістрацыі — гэта несапраўднасць подпісаў выбаршчыкаў, недакладныя звесткі ў дэкларацыі аб даходах, непрадастаўленне неабходнай колькасці дакументаў.
* * *
Каб атрымаць больш дэталёвую інфармацыю, карэспандэнт «МС» звярнулася па яе ў некалькі выбарчых камісій.
Аляксей БЫЧКО, член Брэсцкай раённай выбарчай камісіі, заўважыў, што адмоў вылучэнцам у рэгістрацыі не было — усе 30 чалавек (з 26 акруг), якія падалі заяўкі, былі зарэгістраваны. Сярод іх — кіраўнікі гаспадарак, прадпрымальнікі, настаўнікі, урачы. Усе кандыдаты — беспартыйныя. «Цяпер ідзе перадвыбарная агітацыя і кандыдаты сустракаюцца з выбаршчыкамі, — заўважыў Аляксей Бычко. — Некаторыя фарміруюць выбарчыя рахункі. Сёння такіх чацвёра: адзін чалавек, які балатуецца ў дэпутаты сельскага Савета, і тры вылучэнцы ў раённы Савет». Акрамя таго, як паведамілі ў Брэсцкай раённай выбарчай камісіі, цяпер рыхтуецца інфармацыйны матэрыял пра кандыдатаў у дэпутаты, а таксама запрашэнні на выбары для грамадзян.
Валянціна КАЗАКОЎСКАЯ, старшыня Віцебскай гарадской выбарчай камісіі, адзначыла, што камісія рыхтуе інфармацыйныя матэрыялы пра кандыдатаў. «Цяпер кандыдаты сустракаюцца з выбаршчыкамі, — распавяла спадарыня Казакоўская. — Дарэчы, многія з іх, даведаўшыся пра тое, што, згодна са зменамі ў Выбарчым кодэксе, упершыню інфармацыя пра ўсіх кандыдатаў акругі дойдзе да кожнага выбаршчыка, вырашылі не фарміраваць уласныя выбарчыя рахункі. Тым не менш два кандыдаты ўжо стварылі фонды, яшчэ прыкладна 10 узялі ў камісіі неабходныя для гэтага дакументы. Так што ў хуткім часе можна чакаць, што выбарчых рахункаў па горадзе стане больш». Старшыня Віцебскай гарадской камісіі адзначыла, што цяпер кандыдаты маюць магчымасць выступіць па мясцовым тэлерадыёвяшчанні. «Лёсаванне было праведзена яшчэ 19 лютага, — праінфармавала Казакоўская. — Кожны выступоўца мае права на 3 хвіліны эфірнага часу». Усяго ў Віцебску, па інфармацыі Валянціны Казакоўскай, было зарэгістравана 66 кандыдатаў на 40 выбарчых акруг (усяго 83 заяўкі).
Як паведаміў Пётр ГУСАРАЎ, старшыня Наваполацкай гарадской выбарчай камісіі, у Наваполацку на 34 акругі зарэгістравана 67 кандыдатаў у дэпутаты. «Тром вылучэнцам адмовілі ў рэгістрацыі, — расказаў ён. — Былі выяўлены парушэнні ў зборы подпісаў». Па словах спадара Гусарава, у кожнага кандыдата ёсць магчымасць выступіць па мясцовым радыё, і пакуль што інфармацыі пра тое, што нехта адмовіўся выступаць, не было. Як дадаў Пётр Гусараў, прыкладна 6-7 чалавек зарэгістравалі выбарчы рахунак.
Надзея ЮШКЕВІЧ
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.