Не ўспомню, колькі гадоў таму, але дакладна больш за дзесяць, да мужа зайшоў калега па нейкай справе. А паколькі на календары быў жаночы дзень, то госць палічыў патрэбным аддаць даніну ветлівасці. «Віншую вас з Восьмым мартам!» — гукнуў мне літаральна з парога наведвальнік. З вуснаў цалкам беларускамоўнага чалавека гэты «Восьмы март» прагучаў неяк іранічна, з намёкам на безнадзейную застарэласць, «савецкасць» свята. Пра штучнасць, надуманасць, «за вушы прыцягнутасць» гэтага дня даводзіцца чуць цяпер літаральна кожную вясну.
І колькі камянёў было кінута апошнім часам у бок Клары Цэткін і Розы Люксембург! А заадно даставалася Інэсе Арманд і Веры Слуцкай, бо яны заснавалі свята, яны змагаліся за правы жанчын і іх міжнародную салідарнасць. Палымяным рэвалюцыянеркам не даравалі ні партыйнай і ідэйнай барацьбы, ні тым больш іх асабістых раманаў з таварышамі па партыі. І вось ужо, аказваецца, змагаліся яны не за тое і дабіліся не таго. Пра гэта, прынамсі, піша вядомы брэсцкі журналіст і блогер: «Адным з патрабаванняў раўнапраўя была роўная зарплата. Але ніхто не ўспамінае, чаму пры праклятым царызме мужыку плацілі больш. Мелася на ўвазе, што мужчына ўтрымлівае сям'ю. Напрыклад, у настаўніка была павышаная зарплата, таму што мелася на ўвазе, што грошай яму павінна было хапіць на ўтрыманне жонкі, дзяцей і адной служанкі. Лічылася: калі жанчына працуе, яна — незамужняя, бяздзетная, ёй нікога, акрамя сябе, утрымліваць не трэба, таму грошай ёй плацілі менш»... У выніку масавага фемінісцкага руху жанчыны дабіліся роўных правоў, занялі трывалую пазіцыю ў грамадстве, перасталі нараджаць дзяцей і тым самым паставілі пад пагрозу існаванне белай расы. Так сцвярджае аўтар. Смела, але небясспрэчна.
Бадай што пры вялікім жаданні можна было б знайсці ў гэтых разважаннях пэўную логіку, але мне здаецца, што мужчыны самі, нават не без некаторага задавальнення, аддалі нам гэтыя правы. Найперш, каб зняць з сябе пэўныя абавязкі па ўтрыманні той жа сям'і. Ці многа сёння сярод мужчын знойдзецца ахвотных цалкам узваліць на свае плечы матэрыяльную і маральную адказнасць за дом, у якім гаспадарыць шчаслівая непрацуючая жонка і мітусіцца шмат дзяцей? Вось ад гэтай печкі я і прапанавала б танцаваць шматлікім крытыкам жаночага свята.
Калі на тое пайшло, то і не трэба нам ваш дзяжурны «Восьмы март» з сухаватай мімозай і саладкаватымі прамовамі. Як казала адна мая знаёмая: «Я гатова святкаваць нават дзень Парыжскай камуны, калі толькі муж прынясе мае любімыя ружы». Вось дзе цяпер код гэтага свята. За сто гадоў мы і забыліся пра яго паходжанне, сэнс, ідэйную накіраванасць. Засталіся вясна і спрадвечнае чаканне цяпла, абнаўлення, чагосьці добрага і светлага. І кожная жанчына, што б яна там ні казала, чакае слова, кветкі, верша ці нейкага іншага знака ўвагі. Калі ж каму катэгарычна не падабаецца 8 Сакавіка, можна прыдумаць свой дзень — восьмага красавіка, мая, чэрвеня, ліпеня. Магчыма, гэта будзе яшчэ больш рамантычна. Але чым тады горшы дзень Восьмага сакавіка?
Аднойчы ў гэты дзень недалёка ад майго прыпынку грамадскага транспарту давялося назіраць не зусім звычайную карціну. На высакаватым люку гарадскіх ачышчальных збудаванняў бамжаватага выгляду мужчына і жанчына пілі таннае віно, разліваючы яго ў пластыкавыя кубкі. «Што тут незвычайнае?» — спытаеце вы. Цяпер такіх людзей за падобным заняткам можна сустрэць, дзе хочаш. А незвычайнае было тое, што выглядалі яны абсалютна шчаслівымі. Пра нешта ажыўлена гаварылі, смяяліся, не заўважалі нікога і нічога навокал. Каб не лахманы ды сінюшны колер твараў, можна было б прыняць іх за экстрэмалаў-дзівакоў, што такім экстравагантным чынам вырашылі адзначыць свята альбо прыцягнуць да сябе ўвагу. Але гэта былі сапраўдныя бамжы, толькі... надзвычай шчаслівыя. Падумалася тады, што ў тым і сэнс любога свята, любога віншавання, каб зрабіць шчаслівым таго, каго віншуеш. Шчаслівым хоць на дзень, на гадзіну, а то і на хвіліну. І для гэтага неабавязкова згадваць гісторыю або падводзіць ідэалагічную базу. А калі без ідэалогіі ніяк, то Розу і Клару я прапанавала б пакінуць у спакоі. Яны яго заслужылі. А эмблемай свята зрабіла б карціну Шагала «Прагулка». Гляньце на яе — і ўсё зразумееце...
Святлана ЯСКЕВІЧ.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.