Актрыса Купалаўскага тэатра, яна не адмаўляе акцёрства і ў жыцці, але выступае за шчырасць і натуральнасць у тэлевізійным эфіры. Любіць парадак і ні хвіліны не сядзіць без руху. Умее чакаць сваіх «роляў» і быць пры неабходнасці аскетам. На эксперыменты адважваецца, але пры ўмове, што гэта не супярэчыць яе ўнутранай сутнасці. Вядучая праграмы «Раніца. Студыя добрага настрою» на Сталічным тэлебачанні Юлія Шпілеўская сёння марыць пра здымкі ў еўрапейскім кіно, вяртанне да мюзікла, перавыхоўвае сябе ў ролі мамы і па-ранейшаму ўспрымае сваю працу як любімае хобі...
— На праграме «Раніца. Студыя добрага настрою» вы з моманту яе заснавання. Як змянілася яна за дзесяцігоддзе?
— Сама, дарэчы, успамінала нядаўна, як доўга ўжо выходзіць праграма, бо не вельмі добра памятаю пачатак. Тады не фіксавала нейкія даты для сябе: прыйшла — і пачалі з камандай працаваць. Безумоўна, праект змяніўся. І найперш таму, што змяніліся тыя, хто яго стварае. Я асабіста лічу гэта станоўчай пераменай. Калі пачыналі ў стылі «спартыўных кофтачак» і больш арыентаваліся на моладзь, то сёння мы ўжо выходзім у эфір як сталыя людзі. Я маю на ўвазе вопыт, погляды на жыццё. І праграма цяпер разлічана на шырокае кола гледачоў — не толькі хатніх гаспадынь і студэнтаў альбо жанчын, якія даглядаюць дзяцей, але і на дзелавых людзей. Зразумела, трэба ісці ў нагу з часам, аднак важна не забываць, што праграма павінна быць забаўляльнай і пазнавальнай. На перамены ўплывае і прыток новых кадраў на праекце. Мы ўвесь час знаходзімся ў пошуку нечага новага, крэатыўнага. Бывае, і без спрэчак не абыходзіцца. Але гэта ўсё дае рух тэлебачанню...
За гады існавання праграмы нарадзілася не адно дзіця. У мяне з'явіўся сын, у Жэні Пастуховай (наш рэдактар, сцэнарыст) — ужо двое дзяцей. Таму праграма — гэта адлюстраванне нашага жыцця, наш спадарожнік у ім.
— Чым, на вашу думку,
абумоўлена папулярнасць ранішніх шоу?
— Мне здаецца, тут не варта шукаць нейкага канкрэтнага адказу. Сучасны чалавек запраграмаваны на тое, што, прачынаючыся, ён нешта ўключае — тэлевізар, радыё ці проста музыку. І калі табе з раніцы прапаноўваюць паглядзець на цікавых людзей, сюжэты, то чаму не пабыць гледачу ў добрай кампаніі? Раніца — гэта жыла горада, з яе ўсё пачынаецца. Мы ствараем людзям настрой на дзень.
— Не адчуваеце звыкласці да працы ў пэўным фармаце?
— Аднастайнасці не бывае. За час існавання праекта змяняліся праграмныя дырэктары, змяняліся падыходы, і, такім чынам, мы імкнёмся прыўнесці ў праграму новыя фарбы. Добра разумею, што як актрыса магу ўвасобіць любы вобраз, але як тэлевядучая я павінна быць арганічнай і шчырай. Таму паўстае пытанне: ці трэба здзіўляць эксперыментамі там, дзе людзі чакаюць сустрэць нармальнага чалавека? На ролі пры жаданні можна ў тэатр прыйсці паглядзець. У мяне доўгі час быў партнёрам Сяргей Чуб, але я таксама адпрацавала ў кадры з усімі, хто з'яўляўся ў нашай праграме. І тут кожны раз трэба падладзіцца пад чалавека, каб паміж вамі быў дыялог, а не спаборніцтва ў стылі «рабі, як я». У пары павінна існаваць узаемапаразуменне. Фармат, па вялікім рахунку, — гэта ўмоўнасць, бо ўсё роўна пры стварэнні праграмы мы адштурхоўваемся ад пэўных мэт: калі хочаш звярнуць увагу моладзі, то і ў скокі пусцішся, а для дзелавых людзей спатрэбіцца біржавая зводка... З гасцямі ж мы прытрымліваемся пазіцыі не выцягваць інфармацыю каверзнымі пытаннямі, бо важна, каб чалавек у нас адчуваў сябе, як дома. Быць цікавымі для ўсіх — задача не з простых.
— Пераезд у новую студыю пашырыў прастору для творчасці?
— Шчыра кажучы, у нас вельмі спантаннае тэлебачанне і пра перамены мы часам дазнаёмся вельмі нечакана. І ў такіх момантах ёсць эфект шокавай тэрапіі і адрэналін, ад якіх хочацца не збаўляць жыццёвага тэмпу. Зараз асвойваемся з новай студыяй. Той факт, што яна новая і вялікая, вельмі радуе, бо прысутнічае пачуццё дабрабыту. Цяпер у нас ёсць паўнавартаснае месца для працы, з'явілася магчымасць запрашаць ансамблі, паказваць цыркавыя нумары і так далей. Праект стаў маштабным, якасным, але пакуль перамены ўваходзяць у сваю плынь. Даводзіцца карэкціраваць сваё жыццё ў адпаведнасці з гэтым. А ў цэлым такія перамены — прыкмета росту, як для «Раніцы...», так і для каманды.
— Да прыходу на тэлебачанне якой уяўлялі сабе працу ў гэтай сферы?
— Асабліва не задумвалася пра гэта, бо ў мяне не было мары стаць тэлевядучай. Для мяне праца на тэлебачанні — магчымасць паспрабаваць сябе, і я разглядала яе як адзін са складнікаў акцёрскай прафесіі. Я па першай адукацыі яшчэ і псіхолаг, што верагодна таксама падмацоўвае жаданне размаўляць з некім, дазнавацца пра нешта. Складанасці былі напачатку, калі трэба было разабрацца з працэсам, тэхнічнымі нюансамі. Цяпер жа разумею: самае цяжкае — утрымаць патрэбны градус настрою ў эфіры. Не зважаючы на самыя непрадказальныя абставіны, трэба не губляць тэмпу. Усё прыходзіць з вопытам.
— Як вам падаецца, стаць тэлевядучым можа кожны?
— Любы чалавек, які гатовы размаўляць. Я супраць розных канонаў, быццам твар павінен адпавядаць нейкім лякалам, быць сіметрычным, вядучы мусіць бездакорна выгаворваць усе гукі і гэтак далей. Ведаю шмат людзей, якія нават не працуюць на тэлебачанні, але маюць такую цікавінку, харызматычнасць, што яны запамінаюцца. Галоўнае, калі трапляе чалавек на тэлебачанне, правільна падабраць фармат, праграму. Ёсць нямала прыгожых твараў, але гэтага недастаткова. Магчыма, дыктару навін не абавязкова быць яркім, каб не адцягваць увагі ад інфармацыі, але ў той жа час часта ад «твару на экране» залежыць рэйтынг. Таму было б жаданне працаваць — тады ўсё атрымаецца. Я не сказала б, што прафесія тэлевядучай патрабуе нечага неверагоднага. Дастаткова ўмець ярка сябе падаць. Няма нічога немагчымага, і таленавітых людзей у нас многа.
— Канкурэнцыя за месца ў кадры на тэлебачанні адчуваецца?
— Напэўна, недзе яна і існуе, але я яе не адчуваю... Бо не заўсёды «хачу» супадае з «магу». Узяць наш канал — здаецца, там усе дзяўчаты на падбор. І працы ўсім хапае: у каго свая рубрыка, а ў іншых — і праграма. Аднак варта памятаць, што незаменных няма. Я не выключаю, што заўтра з'явіцца нехта, хто пасуне мяне ў кадры. І такая з'ява нармальная. У тэатры я, магчыма, пераступіла нейкую мяжу, калі перастала іграць Паўлінку. Бо існуюць для ўсяго свае рамкі, і, нягледзячы на тое, што я ў добрай форме, але вопыт у вачах і веданне жыцця не загрыміруеш. Я з вялікім задавальненнем перайшла на ролі іншага характару. А ў тэатр прыйшлі маладыя дзяўчаты — няхай іграюць! Тое ж і ў праграме. Яна пакуль што расце разам са мной. Калі аднойчы мне скажуць, што мы будзем рабіць яе ў нейкім падлеткавым стылі, напрыклад, то хутчэй за ўсё, я задумаюся пра свой удзел у яе стварэнні. І не з-за адсутнасці інтарэсу, а таму што трэба будзе іграць. А паняцце шчырасці для нашай праграмы ляжыць у аснове. Нават чакаючы нараджэння сына, я да дзявятага месяца была ў кадры і не бачыла ў гэтым перашкоды. Думаю, калі глядач бачыць у кадры жывога чалавека, то гэта прыцягвае. Асноўная задача тэлебачання — размаўляць з аўдыторыяй з пазіцыі звычайнага чалавека, а не нейкага бажаства.
— Вы актрыса і тэлевядучая. Адчуваеце ўласную папулярнасць?
— Неяк задавала сабе такое пытанне. Праўда, крыху ў іншым кантэксце. Мне здаецца, час, калі артыстаў чакалі з букетам кветак каля тэатра, даўно ў мінулым. Альбо такое яшчэ здараецца з «зоркамі» Галівуда ці артыстамі эстрады. Як тэлевядучую мяне магчыма нехта і пазнае, але (няхай прабачыць мне тэлебачанне) большае задавальненне я атрымліваю, калі мяне ведаюць па тэатральных ролях. Бо тэлебачанне глядзяць многія, а з тэатрам сітуацыя зусім іншая... А наогул я звычайны чалавек, які раніцай вядзе сына ў дзіцячы садок, без макіяжу і прычоскі, прыбірае ў кватэры, часам хварэе. У штодзённых клопатах і іх разнастайнасці няма калі сачыць за «зорнасцю». І ўвогуле мяне цікавіць не ўласная папулярнасць, а, напрыклад, ці здолею я пакарыць гэты горны схіл. Пазнаюць мяне — значыць, не дарэмна працую, бо зваротная сувязь з'яўляецца сведчаннем разумення іншымі таго, што ты робіш. Па вялікім рахунку, мы ўсе працуем дзеля саміх сябе. Не магу пахваліцца нейкім талентам, каб умомант прачнуцца знакамітай. Мой выпадак — гэта сітуацыя, калі час працуе на мяне.
— Калі прыйшлося б выбіраць паміж тэатрам і тэлебачаннем...
— Бываюць розныя сітуацыі. Здараецца, нагрузкі на тэлебачанні супадаюць з тэатральнымі, тады не заўсёды проста. Даводзіцца ўсюды дамаўляцца. Вельмі не люблю стан стрэсу, калі не ведаеш, як і што вырашыцца. Часам проста пускаеш усё на самацёк... Я адданая тэатру, і ён для мяне ў прыярытэце — гэта дом, у якім я пачынала свой шлях. Не буду ўтойваць, у фінансавым плане выгадней працаваць на тэлебачанні, бо, як вядома, добры артыст павінен быць галодным (выразна ўсміхаецца. — Аўт.)... У нас добрае кіраўніцтва, таму, мне здаецца, сёння ніхто не будзе ставіць чалавека перад такім выбарам. Хіба што самому захочацца змен. Артыст — мастак, якому патрэбна жывіцца з розных бакоў, тады ёсць рух наперад.
— Вы дазваляеце сабе ў звычайным жыцці быць актрысай?
— Безумоўна. Кожны з нас акцёр у пэўнай ступені ў залежнасці ад жыццёвых абставін, проста мы не задумваемся пра тое! З аднымі людзьмі мы размаўляем так, а з другімі — зусім па-іншаму. Жыццё — гэта тэатр па сваёй будове. Нам усім хочацца сябе праявіць!
Алена ДРАПКО.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.