Па якім з іх пісаць кнігу ўласнага лёсу, кожны вырашае сам
Нядаўна на вочы трапілася адно надзвычай цікавае даследаванне «Les 36 sіtuatіons dramatіques» («Трыццаць шэсць драматычных сітуацый»). Яго ў далёкім 1895 годзе напісаў вядомы французскі тэатразнаўца Жорж Пальці. Пералік тых сітуацый, павінна вам сказаць, надзвычай цікавы, асабліва калі ўлічыць, што сам аўтар разглядаў гэты спіс як аснову ўсёй сусветнай драматургіі: маўляў, якім бы таленавітым ні быў пісьменнік і як бы ён ні стараўся, усё роўна сюжэт яго твора «ўпрэцца» ў адну або некалькі прыведзеных сітуацый. За тыя больш чым сто гадоў, што гэтая тэорыя існуе, ніхто з ахвотных (а было, іх, мяркую нямала) не змог гэты спіс перайначыць або дапоўніць. Больш за тое — некаторыя даследчыкі чалавечай натуры і сутнасці сцвярджаюць, што француз, сам аб гэтым не здагадваючыся, стварыў тэорыю, згодна з якой развіваецца не толькі драматургія, літаратура ўвогуле, але і ўсё наша жыццё. Што ж, калі ўспомніць Шэкспіра з яго славутым: «Жыццё — тэатр», усё супадае...
Не верыце? Праверце на сабе. Вось яны, тыя трыццаць шэсць сцэнарыяў жыццёвых сітуацый: мальба, выратаванне, помста за нейкае злачынства, помста блізкаму за блізкага, зацкаванне, раптоўнае няшчасце, ахвяра каго-небудзь, бунт, адважная спроба, выкраданне, загадка, дасягненне, нянавісць паміж блізкімі, саперніцтва паміж блізкімі, адзюльтэр (сужэнцкая здрада), што цягне за сабой забойства, вар'яцтва, фатальная неасцярожнасць, інцэст незнарок, забойства блізкага незнарок, самаахвяраванне ў імя ідэала, самаахвяраванне дзеля блізкіх, ахвяраванне ўсім дзеля страсці, ахвяра блізкім дзеля абавязку, саперніцтва няроўных, адзюльтэр (проста так, без забойства), злачынства дзеля кахання, ганьбаванне любімай істоты, каханне з перашкодамі, славалюбства, барацьба супраць бога, беспадстаўная рэўнасць або зайздасць, судовая памылка, пакуты сумнення, страчанае і зноў знойдзенае, страта блізкіх...
Такая вось драматургія. Нічога новага, усё па тым ці іншым сцэнарыі, якія часам надзвычай адмыслова (але зноў жа — у аснове ўсё тыя ж трыццаць шэсць сюжэтаў) закручвае для кожнага з нас лёс. Толькі вось, калі казаць пра жыццё, а не пра тэатр, аднаго сюжэта (бадай, не памылюся, калі скажу — галоўнага) у гэтым пераліку ўсё ж не хапае. Выбар. З ім мы сутыкаемся штодня, нават у самых банальных сітуацыях, нават не заўважаючы гэтага. Але менавіта ад яго нярэдка залежыць, па якім са сцэнарыяў будзе далей развівацца п'еса нашага жыцця.
Мне нядаўна расказалі проста неверагодную гісторыю пра гэты самы выбар. А заадно і пра здраду, і пра ганьбаванне любімай істоты, і пра пакуты сумнення. Жыла адна сям'я, вялікая і дружная. Бацька, маці, тры сыны, дзве дачкі. Усе ўдалыя, працавітыя, жылі ў дабрабыце, ва ўзаемнай павазе і падтрымцы. Да таго часу, пакуль бацькі былі маладыя і здаровыя. Калі ж бацькі не стала, а маці пасівела і пачала хадзіць па вуліцы з кіёчкам, дзеці і шматлікія ўнукі пакрысе пачалі дарогу да яе хаты забываць. А калі маці зусім занемагла і трэба было яе даглядаць, на сямейным савеце пачалі яе... «дзяліць». І ў кожнага знайшлася не адна, а дзесяць вельмі важкіх прычын, каб бабулю да сябе не ўзяць. Зіма летась выдалася надзвычай халодная, бабка ў вялікай хаце неяк ківалася адна, а калі трываць ужо не стала моцы, папрасілася ў мясцовую бальніцу на сацыяльны ложак. Там і памерла ў першы дзень вясны, так і не дачакаўшыся, каб хто-небудзь са шматлікай радні адчыніў у палату дзверы. Хаваючы слёзы, тлумачыла медсёстрам: маўляў, холадна, дарогі пазамятала, куды ж мае дзеткі ў такую далеч (са сталіцы пад Баранавічы) паедуць...
Хату, адпісаную бабкай на ўсіх, дзеці хутка, як толькі ўступілі ў правы спадчыны, прадалі, грошы падзялілі і раз'ехаліся. Новы гаспадар пачаў рабіць у ёй рамонт, палез на гарышча і пад струхнелай саломай знайшоў два пацямнелыя ад часу абразы. Аказалася — ці не сямнаццатага стагоддзя. Карацей, купіў у яго тыя абразы нехта з нашых калекцыянераў, прычым заплаціў такія грошы, што мужык той ужо колькі месяцаў на новенькай дарагой машыне ездзіць.
Але на гэтым гісторыя не скончылася. Сям'я, што маці паміраць пакінула, зноў разам сабралася: высвятлялі, каму ў галаву першаму ідэя прыйшла бацькоўскую хату, а разам з ёй і тыя каштоўныя абразы, хуценька прадаць. Спрачаліся-сварыліся, адзін брат другога штурхнуў, той няўдала паваліўся — скроняй аб парог. Пакуль жанкі галасілі і хуткую з міліцыяй выклікалі, забойца знайшоў вяроўку і замкнуўся ў кладоўцы... Пахавалі іх побач: браты ўсё-такі. А праз тыдзень дачка аднаго з іх нарадзіла мёртвае дзіця. Урачы сказалі: стрэс ад страты роднага чалавека. Цяпер у яе, кажуць, дэпрэсія, лечыцца ў псіхіятрычным аддзяленні. А муж яе з гора пачаў піць, сеў п'яны за руль, пакалечыў чалавека і цяпер знаходзіцца пад следствам... Карацей, кажуць людзі, увесь род на звод пайшоў...
А ўсяго б гэтага ланцужка няшчасцяў магло б і не быць, калі б... Спадзяюся, вы самі разумееце. Неба дае нам свабоду выбару, а пасля — па справах і ўчынках нашых.
Такая вось драматургія...
Алена ЛЯЎКОВІЧ
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.