Кожная дзяржава мае свае найважнейшыя этапы развіцця, падзеі, якія аказваюць у далейшым лёсавызначальны ўплыў на сацыяльныя і культурныя працэсы.
15 сакавіка 1994 года — гістарычная падзея, якая стала сімвалам якаснага змянення беларускай дзяржаўнасці. У гэты дзень была прынята новая Канстытуцыя — Асноўны Закон нашай дзяржавы. Як вядома, значэнне Канстытуцыі ў любой дзяржаве такое вялікае, што сам факт яе прыняцця ацэньваецца як крок да дэмакратыі, да палітычнай, сацыяльнай стабільнасці.
Два дзесяцігоддзі Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь — тэрмін для гісторыі параўнальна невялікі. Канстытуцыя, якая ўпершыню ў нашай гісторыі была прынята шляхам свабоднага дэмакратычнага волевыяўлення, адлюстравала маральны, палітычны ўзровень грамадства, яго асноўныя ідэі канца ХХ стагоддзя, увасобіла ў сабе сацыяльныя ідэалы беларускага народа, якія найбольш ярка выражаны ў вершы Я. Купалы «А хто там ідзе?»
А хто там ідзе, а хто там ідзе
У агромністай такой грамадзе?
— Беларусы…
А чаго ж, чаго захацелася ім,
Пагарджаным век,
ім, сляпым, глухім?
— Людзьмі звацца.
Канстытуцыя як прадукт пэўнай ступені развіцця грамадства з'явілася найвышэйшым дасягненнем палітычнай і прававой культуры народа. Разам з тым, яна ўзнікла не на пустым месцы. Канстытуцыя ўвабрала ў сябе папярэднюю традыцыю беларускага канстытуцыяналізму, вопыт канстытуцыйнага будаўніцтва ў СССР, краінах Заходняй Еўропы, высновы навукі канстытуцыйнага права.
Прыняццю Канстытуцыі папярэднічаў пачатак канстытуцыйнай рэформы, якая праходзіла паралельна са станаўленнем новай беларускай дзяржаўнасці ва ўмовах вострай палітычнай барацьбы. Дастаткова ўспомніць Дэкларацыю аб дзяржаўным суверэнітэце (27 ліпеня 1990 г.), важныя палажэнні якой прадвызначылі змест новай Канстытуцыі. Ва ўмовах палярызацыі грамадскай свядомасці, нарастальнага чакання людзей аб прызнанні палітычнага і эканамічнага плюралізму Канстытуцыя 1978 года імкліва ператваралася ў архаічны дакумент, што патрабавала яе бесперапыннага абнаўлення. Шматлікія законы аб змяненнях і дапаўненнях беларускай Канстытуцыі 1978 года (толькі з ліпеня 1990 г. па люты 1994 г. такія законы прымаліся 16 разоў) датычыліся асноў грамадскага ладу, статусу палітычных партый, арганізацыі і дзейнасці органаў дзяржаўнай улады. Імклівае развіццё канстытуцыйнага працэсу завяршылася дасягненнем палітычнага кампрамісу, выпрацоўкай і заключэннем грамадскага пагаднення, юрыдычным афармленнем якога стала Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь.
Канстытуцыя як найважнейшы палітыка-прававы дакумент, вышэйшы акт народаўладдзя юрыдычна аформіла якасна новую сістэму дзяржаўнасці, палітычныя і сацыяльна-эканамічныя змены, якія адбыліся ў дзяржаве і грамадстве.
На думку Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь А. Лукашэнкі, Канстытуцыя «служыць надзейным арыенцірам дзяржаўнай палітыкі, накіраванай на стварэнне эфектыўнай эканомікі, забеспячэнне сацыяльнай абароны і дабрабыту насельніцтва, беражлівае стаўленне да традыцый і каштоўнасцяў беларускага народа».
Канстытуцыя Беларусі замацавала рэальную ўладу народа, пра якую стагоддзямі марылі вядомыя беларускія асветнікі і паэты. Згодна з артыкулам 3 Канстытуцыі, адзінай крыніцай дзяржаўнай улады і носьбітам суверэнітэту ў Рэспубліцы Беларусь з'яўляецца народ. Ён ажыццяўляе сваю ўладу непасрэдна, праз прадстаўнічыя і іншыя органы.
У прыватнасці, у верасні 2012 года беларускі народ выказаў сваё прамое волевыяўленне на выбарах дэпутатаў Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь, якія праведзены ў адпаведнасці з нормамі і прынцыпамі Канстытуцыі і заснаваным на іх выбарчым заканадаўствам, што забяспечыла свабодны і дэмакратычны характар выбараў, стала чарговым сведчаннем праяўлення канстытуцыйнай дэмакратыі ў нашай краіне. 23 сакавіка 2014 года грамадзянам Беларусі трэба будзе выбраць сваіх прадстаўнікоў у мясцовыя Саветы дэпутатаў.
На чацвёртым Усебеларускім народным сходзе, які ўяўляе сабой канстытуцыйную форму непасрэднага ўдзелу грамадзян у кіраванні справамі грамадства і дзяржавы, былі ўхвалены асноўныя палажэнні Праграмы сацыяльна-эканамічнага развіцця Рэспублікі Беларусь на 2011—2015 гады.
Канстытуцыя — аснова палітычнага адзінства беларускага народа, грамадзянскай супольнасці і суверэннай дзяржаўнасці.
Беларуская Канстытуцыя інтэгруе ў сабе вышэйшыя прававыя і сацыяльныя каштоўнасці, гарантуе кожнаму грамадзяніну свабоды і правы, неабходныя для стваральнай працы, годнага жыцця і гарманічнага ўсебаковага развіцця асобы. Яна ўпершыню замацавала натуральныя (неадчужальныя) правы чалавека, паставіла яго ў роўныя ўмовы з дзяржавай, устанавіла іх узаемныя абавязкі і адказнасць. Правы і свабоды чалавека і гарантыі іх рэалізацыі — найважнейшая каштоўнасць. Ім прысвечана палова артыкулаў Канстытуцыі. Яны размешчаны ў ёй на першым месцы.
Артыкул 1 Канстытуцыі змяшчае мадэль развіцця Рэспублікі Беларусь — унітарная дэмакратычная сацыяльная прававая дзяржава. Максімальнае прыбліжэнне да гэтай мадэлі, да «дасканалага» грамадства магчыма толькі праз захаванне ўсімі Канстытуцыі, праз фарміраванне адпаведнай яе сутнасці правапрымяняльнай практыкі, праз захаванне правоў і свабод грамадзян і ўсвядомленае выкананне апошнімі сваіх абавязкаў. У гэтай справе вельмі важнае значэнне мае роля канстытуцыйнага кантролю, што ажыццяўляецца Канстытуцыйным Судом Рэспублікі Беларусь, які такім чынам спрыяе фарміраванню дэмакратычнай сацыяльнай прававой дзяржавы і ў першую чаргу абароне правоў, свабод і законных інтарэсаў чалавека і грамадзяніна. Канстытуцыйны Суд у адным са штогадовых пасланняў аб стане канстытуцыйнай законнасці ў Рэспубліцы Беларусь адзначыў, што дэмакратыя і вяршэнства права — дзве ўзаемаабумоўленыя і ўзаемазвязаныя канстытуцыйныя каштоўнасці. З дэмакратыяй, заснаванай на Канстытуцыі, звязана рэалізацыя такіх канстытуцыйных каштоўнасцяў, як законнасць, роўнасць, справядлівасць, правы і свабоды чалавека.
Як вядома, Дэкрэтам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 26 чэрвеня 2008 г. № 14 «Аб некаторых мерах па ўдасканаленні дзейнасці Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь» Канстытуцыйны Суд нараўне з іншымі надзелены паўнамоцтвам ажыццяўляць абавязковы папярэдні кантроль канстытуцыйнасці ўсіх законаў, прынятых Палатай прадстаўнікоў і ўхваленых Саветам Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь, да падпісання іх Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь. Пры ацэнцы канстытуцыйнасці нормаў законаў у парадку абавязковага папярэдняга кантролю Канстытуцыйны Суд зыходзіць з прынцыпаў і нормаў Канстытуцыі, выяўленага канстытуцыйна-прававога сэнсу нормаў, што правяраюцца, а таксама з улікам агульнапрызнаных прынцыпаў і нормаў міжнароднага права, што знаходзіць выражэнне ў яго прававых пазіцыях.
За 2008—2013 гады ў парадку абавязковага папярэдняга кантролю Канстытуцыйным Судом ажыццёўлена праверка канстытуцыйнасці 669 законаў, у тым ліку пяці кодэксаў.
Канстытуцыйным Судом за перыяд сваёй дзейнасці прынята звыш 1000 рашэнняў і ўнесена ў дзяржаўныя нарматворчыя органы каля 200 прапаноў па ўдасканаленні заканадаўства.
Наша Канстытуцыя мае велізарны патэнцыял для фарміравання сапраўды народнай суверэннай дэмакратычнай прававой дзяржавы з канстытуцыйнай эканомікай для развіцця чалавека і ўсіх сфер жыццядзейнасці.
Анатоль ЦІКАВЕНКА,
суддзя
Канстытуцыйнага Суда Рэспублікі Беларусь.
«Гэта не толькі пра бізнес, але і пра чалавечыя адносіны».
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».