У Беларусі вызначаны нарматывы выдаткаў на інавацыі для вытворчых арганізацый дзяржсектара
Адпаведная Пастанова Савета Міністраў ад 28 лютага 2014 года № 187 «Аб вызначэнні суадносін выдаткаў на даследаванні і распрацоўкі новых прадуктаў, паслуг і метадаў іх вытворчасці (перадачы), новых вытворчых працэсаў да аб'ёму адгружанай прадукцыі (работ, паслуг)» была апублікавана на нацыянальным прававым інтэрнэт-партале. Дзеянне пастановы распаўсюджваецца на важныя вытворчыя арганізацыі, якія знаходзяцца ў падпарадкаванні Мінпрама, Мінбудархітэктуры, Мінэнерга, Дэпартамента фармпрамысловасці Міністэрства аховы здароўя, Мінсельгасхарча і канцэрнаў «Белнафтахім», «Беллеспаперапрам», «Белдзяржхарчпрам», «Беллегпрам». Прычым прадугледжана, што доля адлічэнняў кожны год будзе паступова павялічвацца.
Ёсць з каго браць прыклад
«Актуальнасць прыняцця такога дакумента абумоўлена тым, што ў суб'ектаў гаспадарання, якія знаходзяцца ва ўласнасці дзяржавы, адсутнічаюць эканамічныя стымулы (у сілу неразвітага канкурэнтнага асяроддзя ў гэтым сектары) да актыўнай і рэгулярнай інавацыйнай дзейнасці, — каментуюць дакумент у Міністэрстве эканомікі. — Гэта негатыўна ўплывае на канкурэнтаздольнасць прадукцыі, што выпускаецца». Вось паглядзіце: у нашай краіне ў 2012 годзе вытворчымі арганізацыямі накіравана на фінансаванне выдаткаў на даследаванні і распрацоўкі новых прадуктаў, паслуг і іншага 839,4 млрд рублёў, або 77,9 млн еўра. Пры гэтым у асобных канцэрнах наогул не ажыццяўляюцца выдаткі на даследаванні і распрацоўкі, што ставіць пад пагрозу канкурэнтаздольнасць цэлых галін нацыянальнай эканомікі. Разам з тым замежная практыка паказвае, што ў шэрагу развітых краін у 2012 годзе інвестыцыі ў даследаванні і распрацоўкі да аб'ёмаў продажаў склалі па некаторых галінах ад 0,6% да 14% на суму ад 11 млн еўра (вытворчасць паперы і дрэваапрацоўка ў Швецыі ) да 9,5 млрд еўра (аўтамабілебудаванне ў Германіі). Вось лічбы, на якія хоча зарыентаваць рэгулятар сваіх падапечных.
За
тратна, але карысна
Пастанова патрэбная, ніхто не спрачаецца. Але як будзем адрозніваць інавацыі ад бесталковасці і нікому непатрэбных распрацовак? «А наконт фінансавання «пустышак» я вось што скажу: для таго, каб штосьці прафінансаваць, трэба абгрунтаваць, навошта гэта патрэбна, — гаворыць начальнік упраўлення навукі і інавацыйнай палітыкі Міністэрства эканомікі Беларусі Дзмітрый Крупскі. — І я дапускаю, што будуць нейкія асобныя выпадкі. Яны заўсёды ёсць. Паўсюль ёсць махляры. Але ў прынцыповым плане сутнасць нарматыву ў тым, што кіраўнікі дзяржпрадпрыемстваў вымушаны будуць займацца фінансаваннем такіх распрацовак. Бо дагэтуль ніякага абавязку па ўкладванні грошай у інавацыі не было. А тут рады не рады — мусіш рабіць. Ты павінен будзеш даваць справаздачу аб гэтым. Калі нехта скардзіцца на праблемы з разгрузкай складоў, адразу становіцца зразумела — проста няма канкурэнтаздольнай прадукцыі». Ці з'явяцца на прадпрыемствах задумкі, прапановы і эксперыменты, калі яны працавалі столькі гадоў, не думаючы пра нейкія інавацыі? «Калі ў прадпрыемства няма ідэй, гэта значыць, што ў яго няма перспектывы, — адказвае прадстаўнік Мінэканомікі. — Яно проста не бачыць, куды трэба развівацца. Таму рана ці позна прыйдзе да банкруцтва. Калі ты не абнаўляеш асартыментны рад, то, адпаведна, прадукцыя твая не прадаецца ці прадаецца слаба. Той, хто разумее сэнс такіх укладанняў, не мае праблем з выплатай зарплат. Засваенне новай вытворчасці ці тэхналогіі — гэта заўсёды затратна. Менавіта канкурэнцыя вымушае ісці на такія затраты. Але без гэтага выжыць таксама немагчыма. У любым выпадку, самае галоўнае, што цяпер тыя, хто можа і хоча нешта зрабіць, атрымаюць магчымасць мець фінансаванне для сваіх ідэй».
Дарэчы, тэрмін дзеяння пастановы — 10 гадоў. Яна ўступае ў сілу праз тры месяцы пасля афіцыйнага апублікавання.
«БелБіяградам» цяпер займаецца Акадэмія навук
Для фарміравання і развіцця высокатэхналагічнага сектара эканомікі ёсць і шэраг іншых дакументаў. Напрыклад, для развіцця ІТ-індустрыі Мінэканомікі падрыхтавала праект указа, які прадугледжвае магчымасць выкарыстання рэзідэнтамі Парка высокіх тэхналогій інтэрнэт-пляцовак для продажу сваіх праграмных прадуктаў. Зараз праект указа знаходзіцца на разглядзе ў Адміністрацыі Прэзідэнта. «Для нашай краіны гэты дакумент мае рэвалюцыйны характар, бо дазваляе дыстанцыйна, выкарыстоўваючы інтэрнэт-рэсурсы, зарабляць ад продажу за кошт запампоўкі тых ці іншых праграм», — растлумачыў Дзмітрый Крупскі.
Таксама ў Беларусі прынята і рэалізуецца Канцэпцыя фарміравання і развіцця нанаіндустрыі — стратэгічны дакумент, які вызначае канцэптуальныя падыходы і канкрэтныя мерапрыемствы па фарміраванні гэтай высокатэхналагічнай галіны на бліжэйшыя гады.
Акрамя таго, Мінэканомікі сумесна з зацікаўленымі бакамі падрыхтавана Канцэпцыя развіцця авіяцыйнай прамысловасці да 2020 года.
На працягу дзевяці месяцаў 2013 года Мінэканомікі вяло падрыхтоўчую работу па стварэнні Нацыянальнага навукова-тэхналагічнага парка «БелБіяград». Быў падрыхтаваны праект указа Прэзідэнта, падабраны зямельны ўчастак для размяшчэння інфраструктурнага комплексу «Біяград Мінск», праведзены папярэднія тэхніка-эканамічныя пралікі, намечаны ўдзельнікі кіруючай кампаніі парка. У кастрычніку 2013-га па выніках нарады ва ўрадзе далейшая праца па стварэнні «БелБіяград» была ўскладзена на НАН Беларусі па ініцыятыве самой Акадэміі навук.
Уладзіслаў КУЛЕЦКІ.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.