Ён і яна. Маладыя. Абое трошкі сарамлівыя. Глядзяць адзін на аднаго, усміхаюцца, апускаюць вочы. Зноў уздымаюць і глядзяць, і не бачаць нікога іншага: толькі яна — яго, ён — яе. І нікуды не падзецца ад гэтага. І пачынаецца жыццё разам... Завядзёнка.
Менавіта пра гэта спектакль ад NіMutheater, які так і называецца «Eіnleben/Завядзёнка». Назва на дзвюх мовах — нямецкай і беларускай. Таму што насамрэч праект інтэрнацыянальны: у NіMutheatr удзельнічаюць нямецкі акцёр Ёганэс Штубенфоль, іспанская актрыса Ірэна Фас Фіта, беларускія — рэжысёрка Кацярына Аверкава і музыкант Мацей Сабураў. Гэтая незалежная тэатральная група склалася ў 2013 годзе. А ўжо сёлета прадставіла ў Мінску на сцэне Рэспубліканскага тэатра беларускай драматургіі спектакль, створаны пры падтрымцы Інстытута Гётэ. Зноў-такі цікавае міжкультурнае спалучэнне. Спектакль з шэрагу тых, дзе нібыта драматургіі і няма, у ім няма тэксту, які прамаўляецца. Але насамрэч спектакль вельмі драматычны — гэта дасягаецца за кошт рэжысуры, якая робіць стаўку на пластыку.
Бываюць спектаклі, дзе словы сапраўды не патрэбны. Тое, што адбываецца на сцэне, зразумела ў любым кутку зямнога шара: хоць людзі і жывуць у розных краінах, але яны аднолькава падуладныя такому пачуццю, як каханне; аднолькава адчуваюць радасць, боль, перажываюць за блізкіх, крыўдзяцца, пакутуюць і спадзяюцца. І якія ўсё ж аднолькавыя чалавечыя істоты па сваіх эмоцыях. Таму такім спектаклям наканаваны поспех, дзе б іх ні паказалі — ці то ў Берліне, ці то ў Мінску.
Але для беларускага гледача ўсё ж патрэбна тлумачэнне: у нас вялікая частка нашай тэатральнай глядацкай аўдыторыі залічвае падобныя спектаклі да ліку эксперыментальных. І гэта пры тым, што ў нас ужо былі вельмі паспяховыя пастаноўкі без слоў, нават паводле класічнай драматургіі. Але ж і сучасныя ёсць: свае думкі і перажыванні беларускія рэжысёры ўсё часцей даносяць праз пластыку: без слоў можна распавесці шмат чаго і вельмі глыбока, а нейкія з'явы жыцця цалкам упісваюцца ў формулу «няма слоў». І тады рэжысёр шукае іншыя сродкі выяўлення ідэй — праз форму.
Тое, што ў «Завядзёнцы» будзеш глядзець нешта асаблівае, разумееш яшчэ да пачатку. На сцэне створаны сапраўдны бар. На стойцы напоі — на выбар. Малады чалавек налівае кілішкі, падыходзяць людзі, частуюцца. Іграе музыка. Ідзе сваё разняволенае жыццё. Адчуванне сапраўднасці наўмысна створана дзеля таго, каб падкрэсліць рэальнасць усіх іншых падзей на сцэне.
...Яны пазнаёміліся ў бары. Прыглушанае святло, рамантычная музыка. Ён і яна. Апынуўшыся за адным сталом, засланым белым абрусам, яны адчуваюць узаемнае прыцягненне. І тут усё зразумела: гэта наканаванасць. Цяпер яны разам. Абрус ператвараецца ў фату, стол становіцца ўвасабленнем агульнага жытла, дзе ўсё робіцца разам. Разам — сняданак ці вячэра. Разам шчабятанне на канапе, разам — разняволенне ў ванне. І ўсё гэта ўвасабляецца выключна з дапамогай адзінай рэчы на сцэне — стала. Таксама як і абрус мяняе сваё прызначэнне: вось гэта прасціна, на якой ім утульна ўдваіх, вось пакрывала ці ручнік... Зноў абрус, пакрывала, прасціна. Так штодня. І неяк непрыкметна белая тканіна, якая яднала, становіцца сімвалам раз'яднанасці. На канапе, засланай пакрывалам, ужо мала месца дваім, на прасціне яны ўжо далёка адно ад аднаго, ручнік хтосьці хоча перацягнуць сабе... Кожны паасобку, хоць усё яшчэ яны існуюць у адной прасторы. І ад гэтага нікуды не падзецца. У гэты момант зусім не думаеш пра тое, што перад табой акцёры: шкадуеш людзей, якія пад прэсам штодзённасці забыліся на свае пачуцці. Ці ўсё ж згубілі іх?
Прыемны вечар у бары. Ён і яна. Глядзяць адно на аднаго — нібыта нічога і не было. А можа сапраўды нічога і не было? А ўсё гэта — толькі гульня ўяўлення, уласная перасцярога, каб не трапіць у кола вось такой завядзёнкі, у якім забываеш пра тое, што ёсць каханне?.. Гэта яна. І гэта ён. Яны побач. І шкада, калі не пазнаёмяцца. Бо яно вартае таго, каб паспрабаваць. Паспрабаваць быць разам і паспрабаваць не страчваць.
Гэты спектакль створаны дзеля пытанняў, а не дзеля адказаў — іх кожны знойдзе сам з улікам уласнага жыццёвага досведу. З пункту гледжання свайго жадання жыць напоўніцу — а гэта значыць, не хавацца ад пачуццяў і не баяцца іх.
Выбар сродкаў у сучаснай тэатральнай практыцы разнастайны. Але тэатр «NіMu» нібыта дэкларуе свой кірунак у працы: «Нас цікавяць эксперыменты з рознымі формамі тэатра, міжкультурная камунікацыя, пошук сваёй унікальнай тэатральнай мовы, аўтарскі погляд на актуальныя тэмы». Тое, што Кацярына Аверкава — рэжысёрка, скіраваная на пошук, было зразумела па яе папярэдніх працах, у тым ліку і ў рэпертуарных дзяржаўных тэатрах, сярод якіх былі пастаноўкі з прызнаннем на міжнародных фестывалях (напрыклад, «Офіс» Купалаўскага тэатра). Але добра, калі творчыя людзі шукаюць сябе — і знаходзяць магчымасць працаваць так, як душа падказвае. Значыць, шчыра, значыць, з пачуццём. І гэта цікава глядзець.
Ларыса ЦІМОШЫК.
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.