Адзін з нешматлікіх партрэтаў, на якім адлюстраваны вялікі майстар эпохі Міхаіл Савіцкі, належыць пэндзлю маладога жывапісца. Кірыл Мельнік пісаў яго з натуры — у тыя вечары, якія праводзіў у майстэрні народнага мастака. І хоць Герой Беларусі пазіраваць не любіў, часу на асабістыя сустрэчы не шкадаваў — у працэсе шматлікіх гутарак, успамінаў і разваг ён уводзіў суразмоўцу ў асобны закрыты свет, вельмі далёкі ад рэальнасці. У свет Савіцкага.
Туды траплялі выключныя людзі. Кірылу Мельніку пашчасціла быць сярод іх. Нягледзячы на тое, што Міхаіла Андрэевіча ўжо няма, малады мастак працягвае існаваць у гэтым незвычайным свеце і сёння: ён працуе ў галерэі, названай у гонар творцы. Тут, сярод шматлікіх палоцен і асабістых рэчаў Савіцкага, знаходзіцца і гэты, бадай што апошні партрэт народнага мастака Беларусі.
— Якой была ацэнка майстра? — не магла не пацікавіцца я.
— Міхаіл Савіцкі быў з тых людзей, хто скупіўся на пахвалу, — прызнаецца Кірыл Мельнік. — Вось што ён сказаў: «Нягледзячы на тое, што партрэт вельмі змрочны, ён на мяне падобны». І стала зразумела — застаўся задаволеным. Карціну я падарыў Міхаілу Андрэевічу. Пасля яго смерці яна «пераехала» ў галерэю.
Сапраўды, твор «невясёлы». Чорны, чырвоны і белы колеры, якія дамінуюць на палатне, асацыююцца ў мастака з жыццём Савіцкага. «Шмат цёмнага было ў яго лёсе. Як і чырвонага, — перакананы ён. — У першую чаргу, Савіцкі асацыюецца з савецкай уладай, з вайной. Белы колер адлюстроўвае нематэрыяльны бок творцы: яго як пакутніка. Менавіта ў такіх адценнях я ўспрымаў Міхаіла Андрэевіча».
У жыцці самога Кірыла Мельніка ўсё ж такі пераважаюць светлыя фарбы. Нарадзіўся мастак у Мінску, у сям'і выкладчыка ВНУ, цяпер прафесара Акадэміі кіравання пры Прэзідэнце, і настаўніцы пачатковых класаў. Скончыўшы 9 класаў сярэдняй школы, паступіў у Мінскае мастацкае вучылішча імя Глебава. Пасля заканчэння Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта культуры і мастацтваў стаў мастацтвазнаўцам.
У творчай сферы Кірыл Мельнік апынуўся васьмігадовым хлопчыкам. У студыю, дзе працавалі беларускія мастакі Віктар Варанкевіч і Валерый Гардзіенка, прывяла старэйшая сястра, якая цікавілася жывапісам. Яе захапленне пера-
далося брату, а пазней мастакі сталі яго настаўнікамі. Праўда, першыя карціны былі напісаны ім толькі ў 15-гадовым узросце. Гэта былі копіі, якія ён ствараў пад наглядам сваіх педагогаў, што неўзабаве сталі яму сябрамі.
Сёння ў творчай скарбонцы жывапісца — каля 300 твораў за 16 гадоў штодзённай працы!
— Такі хуткі тэмп працы характэрны для маладосці? — пытаюся ў мастака.
— Гэта далёка не рэкордная колькасць твораў для чалавека, які ўвесь час працуе. Як паказвае гісторыя, тэмп стварэння твораў у кожнага розны. Напрыклад, вялікі аўстрыйскі кампазітар Антон Брукнер напісаў усе свае геніяльныя 9 сімфоній, калі яму было 40 і больш. Іншыя ствараюць у юнацтве, астатнія — у больш сталым узросце. Савіцкі, між іншым, у плане прадуктыўнасці ішоў дастаткова роўна. Вядома, калі яму было за 80, працаваць складана было фізічна, не зусім дазваляла здароўе, а палёт думкі — у поўным парадку.
Акрамя працы ў галерэі Савіцкага, Кірыл Мельнік піша дысертацыю па беларускім жывапісе ХХ стагоддзя. Прызнаецца, што яму, як творчаму чалавеку, даецца гэта нялёгка. Але любоў да мастацтва дапамагае і тут.
— Адзін з буйнейшых кампазітараў-сімфаністаў і дырыжораў канца ХІХ — ХХ стст. Густаў Малер, калі яму задалі пытанне, навошта ён дырыжыруе, сказаў: «Я дырыжырую, каб жыць. А жыву, каб пісаць музыку», — гаворыць мастак. — Вядома, творчасць — галоўнае. Толькі паралельная навуковая і літаратурная дзейнасць ніяк не перашкаджае гэтаму працэсу. Адзінае, што займае шмат часу. Толькі і гэта на карысць: па-першае, я знаёмлюся з дасягненнямі айчыннага жывапісу, па-другое, навука — дадатковы штуршок у творчым развіцці.
Майстэрняй маладога мастака стаў звычайны пакой у бацькоўскай кватэры. Тут жа — і міні-галерэя. У творчай скарбонцы — партрэты, пейзажы, нацюрморты, шматфігурныя кампазіцыі... Маладога чалавека, у адрозненне ад мяне, гэта не здзіўляе.
— Паглядзіце хаця б спіс твораў любога выдатнага кампазітара, — кажа ён. — Гэта сотні найменняў розных жанраў. І тут нічога дзіўнага. Тым больш, калі жанравая разнастайнасць аб'ядноўваецца пэўным стылем ці зместам.
Тэматыка твораў Кірыла Мельніка, у сваю чаргу, даволі разнастайная. Знакамітыя асобы, міфалагічныя постаці, біблейскія вобразы, карціны з гарадскога і сельскага жыцця, марская стыхія, беларускія і замежныя краявіды... Сярод іх і мініяцюры, і вялікія кампазіцыі — як, напрыклад, двухметровая карціна «Хрыстос і Марыя Магдалена». Такія работы найбольш карыстаюцца попытам у пакупнікоў. Цяпер, напрыклад, мастак заканчвае шматфігурную кампазіцыю на тэму Масленіцы канца ХІХ стагоддзя ў Расіі па заказе калекцыянера з Санкт-Пецярбурга.
Толькі галоўнымі заказчыкамі для Кірыла Мельніка з'яўляюцца яго бацькі. Вельмі не хапае ў іх хатняй міні-галерэі сямейнага партрэта. Задача для мастака, як ён прызнаецца, не з лёгкіх — адзін з самых складаных жанраў. Сапраўды, у сусветным мастацтве падобных твораў няшмат. У памяці бадай што толькі сямейныя партрэты Рэмбранта і Кустодзіева. Як успамінае Мельнік, нават Савіцкі казаў, што, каб напісаць такі твор, патрэбна зрабіць вялікі ўнутраны крок. Малады мастак спрабуе. Трэба зрабіць адзінства, пры гэтым захаваўшы індывідуальнасць кожнага, хто будзе намаляваны — а гэта не менш за восем чалавек!
Спадзяёмся, што гэты твор масавы глядач зможа пабачыць падчас персанальнай выставы Кірыла Мельніка, якая плануецца адбыцца ў наступным годзе. Магчыма, нават у галерэі Савіцкага.
... Дарэчы, на днях Міхаілу Савіцкаму споўнілася б 92 гады. Прайшло ўжо больш за тры гады, як яго не стала. А помніка на яго магіле на Усходніх могілках няма і да гэтага часу. А, між іншым, ён ужо зроблены — пастараўся беларускі скульптар Андрэй Заспіцкі. Справа толькі за тым, каб яго ўсталяваць. Як паведамілі ў Міністэрстве культуры, адбудзецца гэта, тады як толькі дазволяць умовы надвор'я.
Вераніка КАНЮТА.
Фота Марыны БЕГУНКОВАЙ
і з архіва Кірыла МЕЛЬНІКА.
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.