Аўтамабільны рынак Беларусі «штарміць» тым ці іншым чынам ужо колькі гадоў запар. Змены ў заканадаўстве прама і ўскосна паўплывалі на кошты аўтамабіляў, густы пакупнікоў і стратэгіі аўтаўладальнікаў. Ці варта ў будучым чакаць «штылю» ў гэтым накірунку? Што падштурхоўвае патэнцыяльных пакупнікоў усё часцей прыглядвацца да дылерскіх цэнтраў? Як зменяцца цэны на першасным і другасным рынку з-за ўвядзення ўтылізацыйнага збору? Пра гэта і іншае карэспандэнт «Звязды» пагутарыла з экспертам Міжнароднага аўтамабільнага холдынга «Атлант-М» Дзмітрыем Перліным.
— Апошнія некалькі гадоў аўтарынак Беларусі пастаянна перажывае пэўныя коштавыя змены. То павышэнне «растаможкі», то ўвядзенне новых падаткаў і збораў, што адлюстроўваецца на кошце аўто. Як уведзены нядаўна ўтыльзбор можа зноў паўплываць на першасны і другасны рынак?
— Хоць утылізацыйны збор закрануў абедзве сферы ў няроўнай ступені, рынак патрыманай тэхнікі ўсё роўна адыграецца і возьме сваё. Бо прадаўцы такіх машын, гледзячы, як падаражэлі новыя аўто, таксама не будуць спаць у шапку. Для іх гэта пажаданы нюанс на рынку, які зможа павысіць даходнасць бізнесу. Што датычыцца новых, то на іх цане ўтылізацыйны збор практычна ніяк не адлюструецца. Па той прычыне, што ўтыльзбор на аўтамабілі, якія збіраюцца за мяжой, у некаторай ступені, а то і ў поўнай меры закране зніжэнне мытных плацяжоў. Таму на некаторыя аўто цэны стануць нават меншымі, бо падзенне мытнай пошліны ў большай ступені кампенсуе памер утыльзбору. А далей ужо рынак пакажа, ці знізяцца цэны на аўто, што выпускаюцца не ў краінах Мытнага саюза. Што датычыцца аўтамабіляў, якія збіраюцца ў Расіі, то насуперак агульнапрынятаму меркаванню, што «гуляе» ў СМІ, быццам бы сума збору будзе спаганяцца двойчы: адзін раз пры выпуску ў Расіі, другі — у нас, магу сказаць: нічога падобнага! Утыльзбор спаганяецца ў краіне прызначэння — гэта значыць, у Беларусі. У Расіі — толькі ў выпадку свабоднага звароту на тэрыторыі РФ. На экспарт ён не распаўсюджваецца. Паўплываць на кошт аўто можа і паслабленне расійскага рубля. Гэта дазваляе нашым дылерам кампенсаваць памер збору адпаведным пераглядам прайсаў. Да таго ж трымаць цэны на ранейшым узроўні дапамагае стымуляванне попыту на новыя аўто — у прыватнасці, на Volkswagen. Напрыклад, Volkswagen Polo седан адназначна не падаражэе. Наадварот, на найбольш запатрабаваныя камплектацыі кошт можа знізіцца амаль да 1000 долараў.
— Наколькі сённяшнія перадумовы і акалічнасці спрыяльныя для таго, каб беларускі аўтарынак перамясціўся з другаснага сегмента ў першасны?
— Тут пытанне, хутчэй, веры, што лепш: новы аўтамабіль у сегменце ад 12-13 да 20 тыс. долараў ці патрыманы за тыя ж грошы? Пытанні веры я звычайна не абмяркоўваю: яны вельмі блізкія да рэлігійных. Проста скажу і, напэўна, не памылюся, што 95% фіз-
асоб, якія купляюць новыя аўто, — людзі, якія апякліся на патрыманых аўтамабілях. Паглядзім, напрыклад, на рынак Германіі. 99% машын, якія там набываюць, прадаюцца новымі. У нас, калі год выпуска аўто свежы, а прабег невялікі, гэта становіцца адназначным і бясспрэчным сінонімам слову «добра». У Германіі ж скажуць: «Найн, пачакайце». Невялікае пытанне: а як з тэхнічным станам? Любы немец, які прадае аўто ў добрым тэхнічным стане, заўсёды гатовы падмацаваць свае словы дакументамі — сэрвіснымі кніжкамі, чэкамі з СТА і г.д. У выніку атрымліваецца, што машыны з аднолькавым прабегам, якія прадаюцца ў Беларусі і Германіі, у апошняй каштуюць столькі ж, колькі ў нас тая ж самая патрыманая «з вушамі, лапамі і хвастом» замест дакументаў. Цэннік там і тут пасля мытных плацяжоў аднолькавы. Людзі, якія ўжо на гэтай справе апякліся, не хочуць гуляць у латарэю, таму з года ў год папаўняюць клуб уладальнікаў новых недарагіх машын. Людзі, звязаныя з інтэлектуальнай працай, інжынерыяй, кіраўнікі і тыя, хто часта мае зносіны з замежнікамі, не надта гоняцца за патрыманым «прэміумам». Сёння літаральна на вачах назіраецца вялізны рост сегмента красовераў. Ад 20-25 тыс. долараў, дзе правяць баль недарагія французскія машыны, і 30-45 тысяч, дзе ў топе продажаў карэйскія, нямецкія і японскія аўтамабілі. Шчыра кажучы, я думаю, што паступова тэндэнцыя да набыцця новых аўто, няхай не вельмі прэстыжных марак, за роўную цэну з патрыманымі, стане больш яўнай.
— За «бэушкай», зразумела, пагоня будзе, нас так адразу не пераключыш, не перавыхаваеш. 20 гадоў, напоўненыя суцэльным б/у, у адзін момант не перакрочыш.
— Асноўны крытэрый, па якім сёння вызначаюцца густы пакупніка, — кошт?
— Гэта вялікі зман. Як паказваюць розныя даследаванні, у тым ліку і ў Беларусі, цана з'яўляецца вызначальным фактарам не больш чым для 5-10% пакупнікоў. Чалавек купляе не цану — ён купляе прадукт. Нават не прадукт, а тыя перавагі, задавальненне, практыцызм, які надасць яму гэты прадукт. Іншая справа, што на рынку заўсёды ёсць аналагі па розных цэнах. Справа не ў тым, што часцей за ўсё купляюць недарагое. Красовераў у Беларусі, напрыклад, ва ўдзельнай вазе прадаецца больш, чым танных машын. Ці прыкладна столькі ж. Калі паглядзець на продажы аўто ў роўных сегментах, то на першым месцы будуць не самыя танныя камплектацыі. Цана, вядома, з'яўляецца важным фактарам, але не галоўным.
— Ці ёсць сэнс ісці дылерам у рэгіёны — напрыклад, у буйныя раённыя цэнтры?
— Вядомыя аўтарытэтныя дылеры ўжо даўно прысутнічаюць практычна ва ўсіх абласных гарадах. Маркі, якія займаюць першыя месцы па продажах (Volkswagen, Renault, Кіа), маюць уласныя пункты ў рэгіёнах, працуючы ад беларускіх імпарцёраў ці ў якасці субдылераў. Каля 50% продажаў прыходзіцца на Мінск, астатняе — на рэгіёны, што сапраўды нямала. Ісці далей, углыб, не мае сэнсу. Чалавеку, які хоча купіць новы аўтамабіль у рэгіёне, трэба праехаць максімум 100 км да бліжэйшага дылерскага цэнтра. Так што дылерскі корпус пранікаць у райцэнтры Беларусі пакуль не плануе.
— Сістэма trade-іn у Беларусі працуе практычна 3 гады. Ці ажывіла яна беларускі аўтарынак і наколькі папулярнай стала сярод беларусаў?
— Не менш за траціну продажаў новых аўтамабіляў, у залежнасці ад брэнда, праходзіць па гэтай сістэме. Сярод прэміяльных марак гэты лік можа дасягаць і паловы. Таму што чалавек, які можа дазволіць сабе купіць аўто за 45-50 тысяч, і дагэтуль ездзіў не на каламажцы з чатырма калёсамі. Калі аўтамабіль дастаткова ліквідны і ўяўляе каштоўнасць на другасным рынку, то яго, вядома, возьмуць у залік новага. Гэтая сістэма сапраўды працуе. І чым больш будуць набываць новых аўто, тым інтэнсіўней яна пачне развівацца. Як правіла, на свой першы аўтамабіль без прабегу беларус прыходзіць з «бэушкай», увезенай аднекуль. Яе стан можа вагацца ад дзіўнага да мудрагелістага, што потым абяцае немалыя праблемы пры дальнейшай рэалізацыі ўжо з дылерскага цэнтра. Калі ў Беларусі рынак новых аўто пачне развівацца больш актыўна, могуць з'явіцца і такія схемы, як buyback. У Беларусі пакуль мала пра гэта чулі, але ва ўсім свеце яны ўжо працуюць для пастаянных кліентаў. У нас жа і пастаянных кліентаў пакуль не назіраецца. У чым сутнасць байбэку? Калі патэнцыяльны аўтаўладальнік прыходзіць да дылера, да якога звяртаўся па пакупку і абслугоўванне аўто яшчэ яго дзед, пачынаецца прыкладна такая размова: «Я езджу на гэтай машыне тры гады, наязджаю 60000 км. 30000 еўра яна каштуе, за гэты час згубіць 10000». І ўжо пры набыцці наступнага новага аўтамабіля пастаянны кліент выплачвае не кошт аўто, а кошт страты. Прычым у дадатак можа аформіць на гэтую суму крэдыт пад 5% гадавых. Рызыка не высокая. У Беларусі, вядома, яшчэ не той узровень рынку, не той таварны паток, не настолькі лёгкае заканадаўства і не такія мінімальныя рызыкі, таму нам байбэк пакуль не «пагражае».
— Сёння шмат размоў вядзецца пра канкурэнцыю з кітайскімі вытворцамі і іх падрыхтоўку да «экспансіі» на рынак Усходняй Еўропы. Ці ёсць у кітайцаў шанцы і дзейсныя рэсурсы, перадумовы, каб адваяваць сабе гэты ўстойлівы сегмент?
— Калі паглядзець на гісторыю сусветнага аўтапрама (напрыклад, японскага), яму, каб выйсці на ўзровень міжнароднай канкурэнтаздольнасці, спатрэбілася 40 гадоў. 40 гадоў — той часавы прамежак, які неабходны для атрымання прафесійных кампетэнцый, іх сістэматызацыі, прымянення на працягу пэўнага тэрміну і распаўсюджвання на прадукт. Пацвярджэнне гэтай думкі я бачу на карэйскіх вытворцах. Перайшоўшы ў канцы 1960-х гадоў ад выпуску веласіпедаў да аўтамабіляў, яны дасягнулі ўзроўню сусветнай канкурэнтаздольнасці дзесьці ў 2007 годзе. Якраз 40 гадоў. Кітайцам нікуды не падзецца ад гэтага доўгага працэсу. Няхай і з'яўляюцца навіны пра тое, што новая марка кітайскага вытворцы «Корас» атрымала 5 зорак, шмат узнагарод і іншае. Аднак трэба ўлічваць тое, што спраектавана яна ўсё ж немцамі, англічанамі і французамі. Цалкам. І пры гэтым каштуе даражэй, чым Кіа ў Еўропе. Па той простай прычыне, што, сабраная ў Кітаі, яна зроблена па лекалах BMW, Volkswagen. А для ўсіх кітайскіх аўтавытворцаў еўрапейцаў не хопіць. Да сусветнага ўзроўню кітайскаму аўтапраму крочыць яшчэ 10-15 гадоў. І тое яго лепшым прадстаўнікам. На сённяшні момант, калі паглядзець на тэхніку спрадвечна кітайскіх брэндаў, яна нагадвае карэйскія аўто канца 1980-х гадоў. Запэўніванні пра тое, што гэты рухавік скапіраваны з Mіtsubіshі ці Toyota, яшчэ не азначаюць, што ён такі ж даўгавечны, эканомны і надзейны. Уплыў на пераразмеркаванне попыту Кітай можа аказаць у небагатых краінах. Цікава, што ў самім Кітаі самыя запатрабаваныя там аўтамабілі: Volkswagen (на першым месцы), на другім — General Motors, потым — французскія і японскія аўто. Кітайцы праводзяць экспансію на знешнім рынку, зарабляючы грошы выключна на экспарце. Не трэба забываць і пра тое, што, як толькі кітайцы выйдуць на сусветную арэну, яны выйдуць і на парытэт па цэнах. Цудаў не бывае. Каб зрабіць якасны прадукт, трэба заплаціць рабочым добры заробак, правесці доследна-канструктарскія работы, выканаць адпаведны цыкл выпрабаванняў, атрымаць належныя сертыфікаты. Гэта патрабуе вялікіх кампетэнцый, працяглага часу і буйных капіталаў. Цана аўто складваецца не з кошту жалязяк, пластмасак і іншага. Перш за ўсё гэта кошт кампетэнцый, канструктарскіх і доследна-выпрабавальных работ.
Любоў Каспяровіч.
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.