Два адкрыцці, якія літаральна перавярнулі сучасны свет: інтэрнэт і мабільная сувязь.
Але пра мабільную сувязь як-небудзь іншым разам. А зараз хачу крыху паразважаць пра «сусветную павуціну». Дакладней, пра ўзаемаадносіны нашых дзяцей з ёю...
Калі зусім нядаўна (гадоў дваццаць таму) нават самы звычайны, самы просценькі камп'ютар разглядаўся ў нашай краіне як нейкая экзотыка, то зараз ён амаль што ў кожнай сям'і ёсць. І не просценькі, а з рознымі, так бы мовіць, «наваротамі». А часта і не адзін на сям'ю. У мужа свой, у жонкі свой... у дзяцей таксама асобны, каб дарослым не перашкаджалі. І, зразумела ж, амаль усе камп'ютары маюць выхад у інтэрнэт...
І нашы дзеці праводзяць перад маніторам даволі шмат часу...
А многія — дык вельмі шмат... І ўжо не могуць без інтэрнэту нават і дня пражыць... З'ява гэтая называецца «інтэрнэт-залежнасць». І яна з кожным годам усё «маладзейшай» робіцца, бо выяўляюць яе цяпер нават у дзяцей дашкольнага ўзросту. У ЗША дык і ўвогуле адкрываюцца спецыяльныя клінікі і пункты рэабілітацыі, дзе такія «хворыя» (а сярод іх і шмат падлеткаў) праходзяць курс лячэння...
Здаецца, выйсце тут адно толькі: поўнасцю забараніць дзецям бавіць час у інтэрнэце, зрабіць так, каб яны і блізка да камп'ютара не змаглі падысці!
Але хіба ж гэта выйсце?
Жадаем мы таго ці не, але будучыня менавіта за камп'ютарнымі тэхналогіямі. І адстаць тут — значыць прайграць, заведама адводзячы сабе другарадныя ролі ў прамысловай вытворчасці, у навуковых распрацоўках.
У пытаннях абароны, нарэшце!
А ў выйгрышы ў будучым акажуцца менавіта тыя краіны, чые сённяшнія школьнікі больш поўна авалодаюць сучаснымі камп'ютарнымі і інтэрнэт-тэхналогіямі.
Таму нічога кепскага няма ў тым, што сучасныя дзеці цікавяцца камп'ютарам і інтэрнэтам. Іншая справа, што менавіта іх там больш за ўсё цікавіць.
Калі падлетак самастойна спрабуе распрацоўваць камп'ютарныя праграмы, ствараць уласныя сайты ці блогі — усё гэта, на мой погляд, можна толькі вітаць! Але ж часцей за ўсё сучасныя дзеці гадзінамі «гойсаюць» па «аднакласніках» і іншых сайтах знаёмстваў ці начамі праседжваюць за анлайн-гульнямі. А раніцай ідуць у школу... Ды што ім тая школа і тая вучоба! Сядзяць сонныя і мараць аб адным толькі: прыбегчы дадому і хуценька «компік» уключыць. А некаторыя бацькі яшчэ і радуюцца: якое дзіця паслухмянае! Па вуліцы не бадзяецца, дома кожны вечар. Так што не трэба за яго хвалявацца...
Трэба! І яшчэ як трэба!
Я ўжо не кажу пра тое, як гэтае нерухомае шматгадзіннае знаходжанне перад маніторам уплывае на паставу вучня, яго зрок, агульнае фізічнае развіццё. На яго псіхіку, у рэшце рэшт!
Я гэта аб інтэрнэт-залежнасці, якая, па меркаваннях многіх вучоных, не менш небяспечная, чым залежнасць наркатычная...
Вось некаторыя з прыкмет інтэрнэт-залежнасці, якія павінны хоць неяк насцярожыць бацькоў:
1) Калі працягласць знаходжання дзіцяці ў інтэрнэце з кожным днём узрастае, а вашы спробы хоць нейкім чынам абмежаваць гэтае знаходжанне выклікаюць бурную, а часам і неадэкватную рэакцыю.
2) Калі ў вашага сына альбо дачкі пачаліся раптам рэзкія і нечаканыя перапады настрою, значна знізілася паспяховасць у вучобе, ды і наогул знікае цікавасць да таго, што адбываецца навокал, акрамя вядома ж, «сусветнай павуціны», у якую яны, як тыя мухі, патрапілі...
Тут ужо варта біць трывогу. І зрабіць усё, каб вызваліць падлетка ад гэтай інтэрнэт-залежнасці, вярнуць яго да нармальнага паўнацэннага жыцця.
Але ўсё трэба рабіць узважана і асцярожна. Прынцып «Не нашкодзь!» тут актуальны як ніколі. Бо колькі было выпадкаў, калі дзеці пасля поўнай забароны бацькамі інтэрнэту, збягалі з дому...
І ўсё ж праблему трэба неяк вырашаць... А лепш не даводзіць да таго, каб яна ўзнікла, гэтая праблема. Не забараняць, а заахвочваць! Спортам, турызмам, літаратурай, жывапісам, музыкай... Калекцыяніраваннем, у рэшце рэшт!
Але толькі разам — вы і дзеці! Зрабіце так, каб з вамі, у рэальным жыцці, ім было значна больш цікавей, чым на нейкіх там «сайтах знаёмстваў»...
Генадзь АЎЛАСЕНКА.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.