Пасля вызвалення ў старажытным горадзе ацалелі толькі два двухпавярховыя будынкі
Ваенная гісторыя Рагачова незвычайная. У далёкім 1941-м ён скарыўся немцам толькі з другой спробы. Ужо палі перад захопнікамі Смаленск, Віцебск, Орша, а над Рагачовам па-ранейшаму працягваў лунаць савецкі сцяг. І вызвалялі яго ажно ў тры этапы. Рэдкі горад яшчэ так доўга знаходзіўся фактычна на лініі фронту. Таму ў старажытным Рагачове амаль не засталося архітэктурных помнікаў. Але па ўсім Рагачоўскім раёне стаяць іншыя помнікі — тым, у каго ў ваеннае ліхалецце захопнікі адабралі жыццё. У 99 воінскіх пахаваннях апошні спачын знайшлі каля 20 тысяч чалавек — больш, чым насельніцтва Рагачова да вайны.
Немцы ўварваліся ў Рагачоў ужо 3 ліпеня. Аднак доўга яны там сябе гаспадарамі не адчувалі. Ужо літаральна праз дзесяць дзён Рагачоў і Жлобін адбіў у ворага 63-і стралковы корпус (пад камандаваннем генерал-лейтэнанта Леаніда Пятроўскага), які фарсіраваў Дняпро. Дзякуючы гэтаму контрудару немцаў адкінулі на захад на трыццаць кіламетраў, дзе і стрымлівалі іх націск без малога сорак дзён. Тым самым байцы генерала Пятроўскага сарвалі імклівы наступ фашыстаў на Маскву. У Рагачове ж поўным ходам ішла эвакуацыя чыгуначнага транспарту, прамысловага абсталявання, матэрыяльных каштоўнасцяў. Паспелі вывезці ў глыб краіны і частку мірных жыхароў.
13 жніўня, калі корпус генерала Пятроўскага быў ужо акружаны, праз лінію фронту прабіўся аднамесны самалёт. Яго Масква выслала спецыяльна, каб эвакуяваць палкаводца. Але Пятроўскі адправіў замест сябе ў тыл цяжка параненага байца. І загінуў праз чатыры дні пры спробе прарыву з акружэння. Вайсковая легенда гаворыць: немцы пахавалі яго з ушанаваннем. Паставілі на яго магілцы крыж, дзе напісалі на рускай і нямецкай мовах: «Тут пахаваны рускі генерал Пятроўскі»...
Крывавыя берагі Друці і Дняпра
Фашысты знішчылі за тры няпоўныя гады ўсю прамысловасць раёна: завод кансерваванага малака, лесазавод, кардонную фабрыку, ільнозавод, спіртзавод, хлебазавод, цагельню і 22 прамысловыя арцелі. Былі разбураны настаўніцкі інстытут, школы трактарных механікаў і медсясцёр, рамеснае вучылішча, 51 школа, 5 дзіцячых дамоў, друкарня, 52 бібліятэкі... У руіны быў ператвораны тэатр «Мадэрн», які знаходзіўся непадалёк ад цяперашняга аўтавакзала. Дзякуючы яму Рагачоў яшчэ ў часы Расійскай імперыі стаў адным з першых павятовых гарадоў, куды прыйшло тэатральнае майстэрства...
— Паглядзіце на схематычную карту Рагачова пасля вызвалення. Бачыце, як шмат на ёй чорнага колеру? — паказвае дырэктар Рагачоўскага музея народнай славы Міхаіл Ларычкаў. — Дык вось, немцы спалілі і разбурылі тут 1230 жылых дамоў. Ад камбіната, дзе вырабляюць вядомае ўсім згушчанае малако, не засталося амаль нічога. А яго руіны разбіралі да 1947 года... Каб уявіць сабе маштаб разбурэнняў, дастаткова сказаць, што ў горадзе жыло да вайны каля 17 тысяч чалавек. Ад даўняй архітэктуры ацалелі толькі два двухпавярховыя будынкі. Самы стары з іх, жылы, знаходзіцца адразу каля аўтавакзала. Другі ж — тут, побач з намі. У ім да рэвалюцыі размяшчалася земская ўправа. Цяпер жа ў ім праходзіць капітальны рамонт, пасля якога тут размесціцца Дом кнігі. І крыху прыватных дамоў засталося на берагах Друці і Дняпра...
Берагі дзвюх рэк, на якіх стаіць горад, сталі месцам для нечуваных для горада зверстваў за ўсю яго гісторыю. Аб гэтым крычыць кожнае слова ў акце рагачоўскай раённай камісіі па расследаванні зладзействаў, здзейсненых захопнікамі на тэрыторыі раёна...
У першы тыдзень лістапада 1941 года ў рве за кардоннай фабрыкай на беразе ракі Друць фашысцкія каты забілі каля трох тысяч грамадзян яўрэйскай нацыянальнасці. У Рагачове не засталося пасля гэтага пагрому ніводнага яўрэя. Перад расстрэлам каты доўга здзекаваліся са сваіх ахвяр. Мужчын, жанчын і дзяцей фашысты трымалі ў сырых халодных падвалах колішняга склада, адкуль кожны дзень іх выганялі на цяжкія фізічныя працы. Прыгавораныя да смерці без суда прыбіралі камяні і цэглу, вазілі на сабе пясок, ваду... Жанчыны і падлеткі рукамі выграбалі бруд з прыбіральняў, на якіх быў надпіс: «Толькі для немцаў».
Маленькіх дзяцей немцы бралі за ногі, білі галавой аб мёрзлую зямлю і кідалі ў роў... А вясной 1942 года, калі сышоў снег, гэты роў размыла вадой. І па Друці паплылі сотні трупаў. Каб іх прыбраць, фашысты выгналі на прымусовыя працы ўсё мясцовае насельніцтва. Людзі лавілі целы забітых баграмі і голымі рукамі, закопвалі іх у зямлю або палілі на вогнішчах пад прыцэлам нямецкіх аўтаматаў.
На беразе Дняпра, побач са старымі могілкамі, знаходзіцца сасновы бор. Мясцовыя жыхары называюць яго «долам смерці». Туды вяла сцежка, пратаптаная сотнямі тых, каго з рагачоўскага гестапа вялі на расстрэл. Загадзя там выкопвалі глыбокую яму. Немцы прыводзілі да яе асуджаных на смерць, ставілі ў рад і стралялі. Целы ў яме засыпалі тонкім слоем зямлі. І гэты вычварэнскі канвеер працаваў штодня. Усяго такіх ям у «доле смерці» налічылі дзесяць. Памяць загінулых ушанаваў абеліск, які стаіць у самым цэнтры сасновага бору...
— Летась у Рагачоў прыязджаў дырэктар праграм буйнога амерыкана-ізраільскага Дабрачыннага яўрэйскага фонду «Аві Хай» у краінах СНД і Балтыі Дэвід Розенсан, — прыгадвае Міхаіл Ларычкаў. — З іўрыту назва арганізацыі перакладаецца «Ці жывы бацька мой»... Ён знайшоў у спісе забітых на беразе Друці свайго дзеда па прозвішчы Брук. Доўга стаяў і плакаў там... А вось фотаздымак палаючага хлява. 28 лістапада 1943 года фашысты сагналі ў хлеў каля 200 чалавек, якіх спалілі зажыва. Тых, каму ўдалося выбегчы з полымя, яны падстрэльвалі і кідалі назад у агонь... Той жа лёс спасціг адзінаццаць рагачоўскіх вёсак. Колькі ж усяго было расстраляна і спалена людзей, не ведае ніхто. Нават праз семдзесят гадоў жалобныя спісы забітых працягваюць папаўняцца. Толькі летась у ім з'явіліся 192 новыя прозвішчы.
З горада і раёна немцы масава ўганялі людзей. Адных накіроўвалі на прымусовыя работы да баўэраў. Другія трапілі ў анэксаваную Чэхаславакію на працу на ўранавых рудніках. Трэціх кідалі ў лагеры смерці — Бухенвальд, Асвенцым, Заксенхаўзен, Азарычы...
«Ідуць цягнікі ў Азарыцкі лагер ад сёння і безупынку...»
Пасля таго як савецкія войскі перайшлі ў 1943 годзе ў наступленне, нямецкае камандаванне перамяніла тактыку і пачало выкарыстоўваць у якасці «жывога шчыта» мірных людзей. Каля пярэдняй лініі абароны акупанты абносілі калючым дротам вялікі ўчастак зямлі, на які зганялі тысячы мясцовых жыхароў. Перад гэтым у новаўтвораны лагер завозілі хворых на сыпны тыф. Рабілася гэта з мэтай распаўсюджвання эпідэміі ў авангардных злучэннях Чырвонай Арміі і зрыву яе далейшага наступлення.
Тры з такіх лагераў смерці былі створаны на захадзе Гомельскай вобласці, паблізу ад пасёлка Азарычы. Зрэшты, дамо слова дакументам, змешчаным у зборніку матэрыялаў «Нюрнбергскі працэс над галоўнымі нямецкімі ваеннымі злачынцамі».
«19 сакавіка 1944 года наступаючыя часці Чырвонай Арміі ў раёне мястэчка Азарычы Палескай вобласці Беларускай ССР знайшлі на пярэднім краі нямецкай абароны тры канцэнтрацыйныя лагеры, у якіх знаходзілася больш за 33 тысячы дзяцей, непрацаздольных жанчын і старых. Першы з гэтых лагераў знаходзіўся на балоце каля пасёлка Дзерць. Другі — за 2 кіламетры на паўночны захад ад мястэчка Азарычы. Трэці — на балоце за 2 кіламетры на захад ад вёскі Падасіннік.
Лагеры ўяўлялі сабой адкрытую пляцоўку, абнесеную калючым дротам. Подступы да іх былі замініраваны. Ніякіх пабудоў, нават лёгкага тыпу, на тэрыторыі лагераў не было. Зняволеныя размяшчаліся тут жа на зямлі. Многія з іх, што не маглі ўжо рухацца, без памяці ляжалі ў брудзе. Зняволеным было забаронена разводзіць вогнішчы, збіраць галлё для падсцілкі. За самую нязначную спробу парушыць гэты рэжым гітлераўцы расстрэльвалі людзей...»
Ужо 21 год у Рагачове дзейнічае гарадская арганізацыя «Беларуская асацыяцыя былых непаўналетніх вязняў фашызму», у якую аб'ядналіся колішнія вязні Азарыцкага лагера смерці. Узначальвае яе Ала Осіпава. Максімальнага росквіту арганізацыя дасягнула праз тры гады, калі колькасць яе ўдзельнікаў перавысіла адзнаку ў паўтары тысячы. Але старыя людзі паціху адыходзяць у іншы свет. І цяпер ад былой колькасці членаў арганізацыі засталося толькі траціна...
— Мы жылі ў вёсцы Лугавая Вірня Жлобінскага раёна, — успамінае Ала Осіпава. — Два з паловай гады пад акупацыяй неяк працягнулі. А найбольшыя пакуты пачаліся напрыканцы лютага 1944-га. Усіх жыхароў нашай вёскі сагналі спачатку ў стацыянарны лагер у Жлобіне. Калі нас выганялі з хаты, маці захапіла крыху ежы, дакументы, фотаздымкі і кусок зялёнай тканіны. Я тады была малая, таму гэтыя некалькі дзён у памяці не адклаліся. Праз гэты час нас пагрузілі ў таварныя вагоны і павезлі да станцыі Халоднікі. Ад станцыі нас гналі ў Азарыцкі лагер пешшу праз дваццаць кіламетраў па раллі ды балоце. З сям'і нас было сямёра: я, мая сястра, маці, цётка з дачкой і бабуля з дзядулем. Мне ж тады было каля чатырох гадоў. Але ў памяць урэзаліся жудасныя фрагменты...
Мы ішлі па нейкім полі. І я пачула трэск. Пытаюся ў маці: маўляў, што гэта? Далей пачынаўся гай, каля якога нешта гарэла. Маці не давала мне зірнуць туды, але ўсё-такі я ўпотай паспела гэта зрабіць. Там ляжалі штабелі, у якіх рады бярвення чаргаваліся з радамі нябожчыкаў...
Між чыгункай і лагерам раскінулася балота. Перад ім была канава шырынёй метра паўтара, у якой плаваў лёд. Адкормленыя немцы яе проста пераскоквалі, а мы брылі ў халоднай вадзе. На тым баку канавы стаяў немец. Ён падышоў, забраў клунак і кінуў увесь наш невялічкі скарб на дарогу. Так мы і ішлі па дакументах, фотаздымках... Немец мяне паклаў на купіну. А маці з сястрой падхапіў і перамахнуў з імі праз канаву. І ўжо пасля мне маці казала: «Я глядзела яму ў вочы і думала: аддасць ён цябе ці не?» У рэшце рэшт яна пачула рэзкае: «Матка, кляйн!» Маўляў, забірай... Справа ў тым, што немцы стралялі ў дзяцей там жа, на той пераправе. Вось так у той багне і засталіся навек пяць дзяўчынак з Лугавой Вірні. З тых, хто нарадзіўся ў нас у 1940 годзе, я засталася толькі адна...
Ежы і вады нам амаль не давалі. Грэліся адно каля аднаго, седзячы шчыльнай кучкай у ямцы пад хвойкамі. Выжылі мы дзякуючы дзеду Сямёну. Ён паспеў насыпаць у адзін з клункаў кілаграмаў з восем грэчкі. У бляшанкі з-пад кансерваў налівалі талую ваду. Употай ад немцаў разводзілі маленькі агеньчык, каб толькі яго не заўважылі: за гэта яны расстрэльвалі. І варылі саматужную вадкую зацірку...
Немцы пускалі зброю ў ход з-за любой дробязі. Так загінула маці вязніцы Галіны Грышынай, рукамі якой пад нашым памятным знакам захавана зямля з Азарычаў. У іх сям'і было трое дзяцей. Маці пайшла да калючага дроту наламаць хоць нейкага галля, каб штосьці разагрэць. Немец паласнуў па ёй аўтаматнай чаргой на вачах у дзяцей... Так здарылася, што ў вайсковых злучэннях, якія вызвалялі Азарычы, служыў яе бацька. І хтосьці яму сказаў: там у ямачцы паміраюць твае дзеці! Бацька пераправіў малых хутчэй да ўрачоў, але ў хлопчыка дактары былі вымушаны ампутаваць абедзве нагі...
Раз-пораз над лагерам праляталі нямецкія самалёты, якія распылялі нейкі зялёны парашок. Што за ён — я не ведаю. Але парашок гэты лез паўсюль, мы ад яго задыхаліся... Спалі мы на нябожчыках. Дзед Сямён клаў трупы, на іх кідаў хвойныя галінкі, а наверх слаў нейкую брудную анучку — вось так выглядаў наш ложак. Калі раніцай мы прачыналіся, на нас быў пласт снегу. На шчасце, доўга гэты жах не цягнуўся: праз месяц нас вызвалілі. Яшчэ паўтара года я не магла ступіць і кроку: ножкі счарнелі ад марозу...
У Азарычы гналі ўсіх без разбору — малых, старых, хворых, нямоглых... Трапіла туды і цяжарная жанчына. Нараджаць сына ёй давялося там. Медыцынскай дапамогі — абсалютны нуль. Парадзіха сканала праз некалькі гадзін. А хлопчыка загарнулі ў чыюсьці целагрэйку і пакінулі на ноч. Раніцай яе разгарнулі, і малы закрычаў... Кармілі яго чым маглі. На шчасце, яго маленькі арганізм выстаяў перад голадам і холадам. Цяпер гэты чалавек жыве ў Жлобіне.
А дзед Сямён, наш ратаўнік, неўзабаве загінуў. Было гэта так. Аднойчы ён прыйшоў да нас і кажа: «Там хлеб немцы прывезлі». Павалакліся мы туды і ўбачылі велізарную кучу з нейкай агіднай зеленаватай масы, толькі аддалена падобную да звыклага хлеба. Яе высыпалі ў бруд. Немцы, якія стаялі на вяршыні гэтага «пагорка», кідаліся камякамі гэтага эрзац-хлеба ў людзей навокал. Ды не проста раскідвалі, а цэліліся ў вязняў. Шмат людзей вярнулася ад той хлебнай кучы з рассечанымі галовамі. Камякі ж па форме і масе нагадвалі камяні... Дзядулю адзін з гэтых камякоў прабіў галаву. Ён злёг. Але чым мы маглі яго палячыць за калючым дротам... Прыкладвалі да раны снег, але, вядома, ніякага выніку ад такога «лячэння» не было. Да вызвалення ён дажыў. А вось да бліжэйшага шпіталя мы так яго і не данеслі — дзед Сямён памёр у вёсцы Бронніцы Буда-Кашалёўскага раёна...
Вызвалялі нас раніцай. Аднекуль даносілася кананада. Нашы салдаты адчынілі вароты і выводзілі нас па вузенькай сцежцы. Тэрыторыя навокал была замініравана. Мы ішлі калонай, ступаючы па слядах тых, хто прайшоў раней...
Наш шыкоўны новы дом, пабудаваны перад самай вайной, быў разбураны. Таму жылі ў бункеры. Па абодвух баках былі прымацаваны нары. Пасля азарычскіх жахаў і гэтае «жытло» з узроўнем вады па калена здавалася прымальным варыянтам. Сястра трызніла ад тыфу, мяне калаціў адзёр. Нават самастойна вылезці на свежае паветра я не магла — перасталі дзейнічаць ногі. Мяне выносіла маці...
Ала Осіпава выдала кнігу «Плач аб украдзеным дзяцінстве», у якой змешчаны ўспаміны тых, хто ў маленстве перажыў акупацыю, звесткі аб вывезеных у Германію і забітых мясцовых жыхарах. Тры гады яна займалася праектамі «Месца сустрэчы — дыялог» і «Жыццё тут і цяпер». Іх праграмы скіраваны на тое, каб пажылыя людзі не заставаліся сам-насам са сваімі праблемамі, каб яны расказвалі маладым пра тое, што перажылі ў маленстве, маглі сябе рэалізаваць у нейкім занятку. Для пенсіянераў арганізоўваюцца шматлікія экскурсіі па гістарычных месцах Беларусі — у Слаўгарад, Гомель, Мір, Нясвіж, Полацк... Штогод яны ездзяць у каплічку, пабудаваную на месцы Азарыцкага канцлагера...
Жаночы твар рагачоўскіх партызан
У музеі народнай славы ў Рагачове ёсць вельмі цікавы экспанат. На першы погляд, у ім няма нічога адметнага — звычайны пень, якіх у кожным лесе можна сустрэць шмат. Ды вось толькі гэты пень незвычайны. Ён служыў у якасці своеасаблівай партызанскай паштовай скрынкі. Ляжаў ён на ўзлеску, прыкрыты галлём. Партызанскі сувязны, які дзейнічаў у горадзе, клаў у гэты пянёк зашыфраваную запіску з якімсьці паведамленнем. І праз пэўны час пасланне аказвалася ўжо ў атрадзе...
У раёне тры гады барацьбу з немцамі вялі адразу дзве партызанскія брыгады: 8-я Рагачоўская і 10-я Журавіцкая. Колькасць іх удзельнікаў перавышала чатыры тысячы чалавек. У апошнюю з іх пятнаццацігадовай дзяўчынай прыйшла Марыя Лапіцкая. Усе тыя, хто гуляў у святочны тыдзень па цэнтральнай вуліцы горада, маглі пабачыць яе выяву на велізарным бігбордзе...
— Я нарадзілася 9 мая, акурат у Дзень Перамогі, — з гумарам гаворыць былая партызанка Марыя Лапіцкая. — Толькі вось было гэта ў 1926 годзе. Родам я з вёскі Вялікія Стралкі Рагачоўскага раёна. Але яшчэ ў даваенны час так склаліся абставіны, што давялося пераехаць у вёску Красніцу.
Партызанскія атрады на Рагачоўшчыне пачалі ўзнікаць адразу пасля акупацыі раёна. Аднак у лесе, вядома, вялікую харчовую базу не створыш. Маці Марыі Афанасьеўны разам з бабай Васілінай пяклі ў Красніцы хлеб для партызан. Ды працягвалася гэта нядоўга.
— Знайшоўся здраднік, які паведаміў пра іх у паліцыю, — расказвае жанчына. — Данёс, што сям'я партызанская. Забралі фашысты не толькі маці, але і суседку Еўдакію, якая да партызан не мела ўвогуле ніякага дачынення. Прыехаў рагачоўскі бургамістр Сідарэнка, і ўсіх кудысьці павялі. Як пасля аказалася, на сход у сельскі клуб. Бачым: на ўваходзе стаіць паліцай з вінтоўкай. Ужо развітваліся з жыццём — думалі, што вядуць на расстрэл. Аднак нейкім цудам усё ж ацалелі.
Варыянтаў не было — толькі ўцякаць у лес. Я два дні прасядзела ў ціхім закутку, а маці падняла гвалт: пайшла дачка ў Рагачоў па соль і запалкі і не вярнулася. Тады шмат людзей вось так знікала падчас аблаў...
А ў самым пачатку 1942 года я трапіла ў 10-ю Журавічскую брыгаду. Дзве з паловай тысячы людзей у ёй змагаліся са зброяй у руках. Па мяне прыехала камісар Таццяна Карніенка разам з маім стрыечным братам. Яны пасадзілі мяне ў санкі і павезлі ў лес...
У брыгадзе я трапіла ў медсанбат. Увесь час была пры параненых, вучылася аказваць дапамогу: спыніць кровацячэнне, перавязаць рану. Было шмат трафейнай ваты, бінтоў, лекаў. Некаторыя байцы ўмелі чытаць па-нямецку — гэтую ж мову да вайны вывучалі паўсюдна. Таму яны пісалі нам на этыкетках па-беларуску ці па-руску, што ж гэта за лекі такія таямнічыя ў бутэлечках... Аднойчы я не вытрымала і напрасілася на сапраўднае заданне. Задача была простай — схадзіць у вёску Свержань і пастарацца раздабыць там харчоў, бо прыпасаў у лесе заставалася катастрафічна мала. Толькі падышлі да першых вясковых хат — і напароліся на нямецкую засаду. Добра яшчэ, што з аўтаматаў пачалі страляць здалёк. І калі мы кінуліся ўцякаць, я пераскочыла праз плот, які быў вышынёй прыкладна з шафу. Вось праўду кажуць, што ў страху вочы вялікія. Я пасля вайны спецыяльна з'ездзіла ў Свержань паглядзець на тое месца. Ніколі не падумала б, што я на такое здатная.
З нашымі вайскоўцамі мы сустрэліся ў лістападзе 1943-га. 13-га чысла без бою вызвалілі маю родную Красніцу. Прыйшла я дадому. Не мылася, пэўна, паўгода. Чухалася, нібы свінка. Маці ўдалося зберагчы карову. Пабыла я дома адну ноч, а раніцай панесла малако параненым...
А ў ноч на 24 лютага мы ўварваліся ў Рагачоў. Думала я, што знайду сваіх родзічаў і знаёмых. Іду па вуліцах і не пазнаю іх. Паўсюль сляды ад пажараў, бомб, разбураныя снарадамі дамы, забітыя людзі... Тут чую — з нейкага склепа даносяцца вельмі слабыя гукі. Вечка склепа было зачынена і закручана вяроўкай. Пакуль разблытала вузлы — паабдзірала рукі. Маёр Сафонаў крычыць мне: «Марыя! Зараз жа вяртайся назад! Нарад па-за чаргой дам! Трэба, каб спачатку прайшлі сапёры!» Я ж раблю выгляд, што нібыта не чую яго пагроз. У рэшце рэшт я дзверы адчыніла. Адтуль вылезлі жанчына з хлопчыкам. Яны аслабелі да таго, што не маглі хадзіць. Хлопчык ажно пасінеў ад голаду. Пасля яны мне расказалі, што пачулі крыкі «Ура!» І зразумелі: прыйшлі нашы. Сядзелі яны там ці то тры тыдні, ці то месяц...
Шмат было людзей на вуліцах, забітых і параненых. І дагэтуль, праз семдзесят гадоў пасля тых падзей, як толькі ўсе гэтыя кадры пачынаюць праходзіць перад вачыма, ад слёз макрэе падушка і я прачынаюся ў халодным поце...
Прыбалтыйская адысея падпалкоўніка Івана Анціпава
Падпалкоўніку ў адстаўцы Івану Анціпаву нядаўна споўнілася восемдзесят восем. Івана Нікіфаравіча ў Рагачоў прывялі перыпетыі афіцэрскай службы. Здарылася гэта даўно — у 1959 годзе. У ваенны час на яго долю выпала сапраўднае падарожжа па краінах Балтыі...
— Да вайны я жыў у сяле Чорным Рэчыцкага раёна, — успамінае Іван Нікіфаравіч. — Калі пачаліся баявыя дзеянні, мне было толькі пятнаццаць гадоў... Першапачаткова наша сям'я засталася ў вёсцы. Немцы з'явіліся толькі бліжэй да канца лета. У снежні 1941-га пачаў стварацца атрад з барацьбітоў, а пазней утварылася партызанская зона. Але, што адметна, на другі год вайны нас акупанты таксама не кранулі. А вось у 1943-м, калі фронт прыкметна пачаў рухацца бліжэй да Беларусі, немцы азвярэлі. Калі яны з'яўляліся ў вёсцы і бачылі хоць каго жывога, адразу стралялі ва ўпор... Таму ў сакавіку ўсё наша Чорнае, у якім жыло да вайны больш за дзве тысячы чалавек, пайшло ў лес. Сядзелі мы там, пакуль не прыйшлі нашы. Жылі ў лесе ў антысанітарных умовах. Палохаліся кожнага шолаху. Харчаваліся ягадамі, грыбамі... Калі-нікалі хадзілі на поле пажывіцца гнілой бульбінай, здабыць пару каласкоў. А над намі свісцелі кулі... І вось увечары 18 лістапада нашу вёску вызвалілі. Вярнуліся мы дахаты ўвечары. Фронт у той дзень прасунуўся на захад ад Чорнага на сем-восем кіламетраў.
— Праз пару дзён пасля вызвалення пачалі мабілізаваць нашу моладзь. І так здарылася, што я тут жа зваліўся, захварэў на тыф. Усе пайшлі на фронт, а я накіраваўся ў ложак, — горка жартуе ветэран. — Я быў першы хворы. І пасля ў вёсцы пачалася эпідэмія. Праляжаў я без памяці дзесьці месяц. Потым яшчэ доўга ачуньваў. Есці ж не было чаго. Нават тыя нішчымныя запасы, якія заставаліся ў схованках пасля нашага сыходу ў лес, пры адступленні выграблі немцы. Праўда, народ у вёсцы быў добразычлівы. Дапамагалі суседзі. Хто малачка прынясе, хто хлеба, хто бульбіну...
25 лютага 1944-га мяне прызвалі ў войска. Патрапіў я ў 101-ы стралковы полк, які базіраваўся тады ў Добрушы. А ў пачатку 1945-га накіравалі ў Літву, на касу Курыша-Нерунг. Па ёй уцякалі немцы з вызваленай Клайпеды. На касе знаходзілася некалькі нямецкіх фарміраванняў, якія абстрэльвалі нашы пазіцыі. І камандаванне вырашыла знішчыць гэтых фашыстаў. Нас выйшла на атаку ў роце чалавек 90. А вярнулася назад з бою жывымі ці то 10, ці то 12 чалавек... Камандзір роты, які падыходзіў мне тады ў бацькі, сказаў мне, пакуль мы ішлі на фарміровачны пункт: «Сынок, калі будуць строіць наш полк — не станавіся. Трапіш у бой і загінеш. Бачыш, колькі тут нас засталося?» Я яму: «Дык дэзерцірам жа палічаць!»
Падыходзіць да мяне нейкі сяржант з усходняй знешнасцю і пытаецца на ламанай мове пра маю адукацыю. Я адказваў: маўляў, так і так, скончыў сем класаў. «Пойдзеш са мной?» — пытаецца ён у мяне. Я гляджу: у яго на адзенні саматужная, зробленая з бляшанкі артылерыйская эмблема. Я пагадзіўся. І так я патрапіў у полк зенітнай артылерыі.
Прайшоў з баямі праз усю Прыбалтыку ад Ленінграда і ажно да Інстэрбурга (цяпер — Чарняхоўск у складзе Калінінградскай вобласці Расіі. — Аўт.). І пасля нас перакінулі ў заходнюю Латвію. А дакладней кажучы, дзеля ліквідацыі групы армій «Курляндыя», якая трапіла там у кацёл. Праўда, у штыкавую атаку мы ўжо не хадзілі. А прыкрывалі нашы войскі з паветра. Артылерыя наша была малакалібернай. Бліжэй за 500 метраў да фронту мы знаходзіцца не маглі, але, разам з тым, было забаронена адыходзіць ад яго лініі далей, чым на паўтара кіламетра. І там працягвалася сапраўдная вайна пасля капітуляцыі. У ноч на 9 мая ў Берліне быў падпісаны мірны дагавор, а мы працягвалі наступаць на астаткі нямецкіх ды эсэсаўскіх фарміраванняў з мясцовых жыхароў... І хоць 10 мая фашысты вывесілі белы сцяг, у баявой гатоўнасці мы стаялі яшчэ амаль два месяцы! Бо ў палон здалася толькі палова асабовага складу, як пасля аказалася. А астатнія разбрыліся па непралазных гушчарах ды балотах. Многія з іх і сталі «ляснымі братамі». І па адным лавілі іх там вельмі і вельмі доўга...
...Іван Нікіфаравіч развітваецца з намі каля мясцовага кургана Славы і паціху крочыць дадому. Ваеннай выпраўцы і ўнутранаму стрыжню ветэрана можна толькі пазайздросціць. Шкада толькі, што шматлікія сведкі і ўдзельнікі тых сумных і гераічных падзей ужо нічога не змогуць расказаць маладым пра ваеннае ліхалецце. Адзін з ветэранаў адышоў у іншы свет літаральна за дзень да нашага прыезду ў Рагачоў...
Валяр'ян ШКЛЕННІК.
Фота Надзеі БУЖАН.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.