Пра багатую гісторыю Лучына, што ў Рагачоўскім раёне, можна расказваць шмат. Сапраўднае багацце — мясцовыя тапонімы. Жыццё на рацэ, а тым больш такой значнай, як Днепр (некалі — Непр, Данапрас, Барысфен), набывае асаблівыя якасці, узбагачае ўяўленне і надае значнасці ўсяму, што адбываецца навокал. Праз пастаянныя стасункі людзей на рацэ са старажытных часоў узбагачалася ў тым ліку і мова, і маўленне. Таму наяўнасць ракі — гэта яшчэ і прастора для праяўлення фантазіі, трапнасці, красамоўнасці і вобразнасці мясцовых назваў. Вельмі цікавая і анамастыка лучынскіх тапонімаў:
Закотка — затока ад Дняпра, куды вада быццам цячэ-закочваецца.
Дзевічак, Гусіны востраў — свабоднае ад кустоўя месца, дзе ў пэўны час дзеўкі-бабы выбельвалі льняныя тканіны, а ў іншы — пасвілі гусей.
Скала — раней даволі пакручасты бераг. Тут адразу пачыналася глыбіня. У гэтым месцы быў своеасаблівы чорны глей, які пры высыпанні рабіўся вельмі цвёрдым, падобным да скальных утварэнняў.
Увічча — паўночная частка лукі, месца, дзе Днепр робіць паварот на 95° на поўдзень — «увіваецца».
Жарало
— па аналогіі — «адтуліна ў нечым». Пратока, якая злучае азёры Падсёл і Добрае з Дняпром.
Глінка — бераг Дняпра і невялікае возера. Можа, там калісьці капалі гліну, таму ўтварылася азярцо (ёсць жа цяпер блакітныя азёры з белымі мелавымі берагамі — дзе здабывалі мел).
Ахвосце — месца на Дняпры з адыходзячымі затокамі. На выгляд (на сучаснай карце) — рыбіны хвасты. Прычым, гэта хвасты не ўклейчыны, а вялізныя — асятровыя. У ХІІ — ХІІІ стст. Лучын плаціў смаленскаму епіскапу даніну — асятрамі. (Пасля таго, як былі пабудаваны плаціны, асетр ужо не мог сюды падняцца). Яшчэ слова «ахвосце» — гэта пазадкі. Але наўрад ці за 4 км лучынцы тут ачышчалі зерне. Хіба што кармілі тымі пазадкамі асятроў.
Прылаконне — магчыма, трансфармацыя ад Прылуконне. Гэта месца на Дняпры — цэнтр лукі. Ад павароту на Увіччы да павароту ў Войстрай і ўтвараецца выгляд лука — «пры луку» — Прылуконне (ці Прылаконне).
Войстрая — Днепр шукае шлях, абыходзячы перашкоды (можа, таму войстра), паварочваецца зноў на поўнач на 180°. Потым, знайшоўшы шлях, зноў паварочваецца на 180° на поўдзень, нясе свае воды да Чорнага мора. Таму далей — Уступ — адкуль Днепр зноў імкнецца на поўдзень, апынуўшыся ў выбраным рэчышчы. У пойме Дняпра шмат водных крыніц. Па левым беразе, больш палогім, — азёры, па правым, вышэйшым, — водныя крыніцы меншых памераў. І назвы ім дадзены ў адпаведнасці з асяроддзем.
Разладзістае (Разладдзе) — можна меркаваць аб нейкім разладзе. Ва ўсе часы падзел тэрыторый быў справай далікатнай, калі не заўсёды нешта рабілася ў згодзе.
Акошнае — водная крыніца з палогімі берагамі. Значыць, была магчымасць абкасіць траву да самай вады.
Быстрэц — працяглая водная крыніца, у якой вада не застойвалася — хутка цякла.
Выгар — невялікая крыніца.
Папоў лог — напэўна, улюбёнае месца мясцовага папа. (Царква ў Лучыне была пабудавана ў 1172 годзе смаленскім князем у гонар нараджэння сына, якога і азвалі Міхаілам — царква св. Міхаіла).
Брод — невялікая крыніца. Першая на шляху да лугу. Там была дарога і месца броду.
Прорва — невялікая, але месцамі вельмі глыбокая крыніца. Вельмі верагодна — частка ранейшага рэчышча Дняпра. Ён — «прарываўся». Ці — ад глыбіні.
Глыбокі лог — глыбокая крыніца з чыстай вадой. Там вяліся краснапёркі, якія любяць чыстую ваду.
Глухавод — у адрозненне ад іншых крыніц, у пойме Дняпра не мела злучэння з ім. Таму — «глухая вада». Продкі ведалі: калі няма падпіткі ад вялікай вады — то вада «глухая», з часам яна можа спыніць сваё існаванне. Яшчэ гадоў 30 таму тут хадзілі з брадніком. Вяліся шчупак, лінь, акунь, карась, плотка. Але ўжо гадоў 15 ад гэтай крыніцы засталася толькі ўпадзіна. Значыць, вада заглухла — «глухая» была, продкі ведалі.
Балонне — частка поймы Дняпра, непрыдатная для сенакосу з‑за балоцістасці. Пры сыходзе вады — выган для жывёлы.
Чэрня — балацянка са своеасаблівым чорным глеем, дзе некалі замочвалі тканіну для фарбавання ў чорны колер. Ужо не існуе.
Пойменныя лугі — па назвах на Дняпры і крыніцах у пойме. Ёсць самастойныя назвы Сельскі востраў — ён не сярод вады, толькі з двух бакоў акружаны ёй (тут паварот Дняпра на 90°), а з двух — лазой, дзе відаць упадзіна. Некалі ён быў акружаны вадой — а значыць, востраў сапраўды існаваў.
Ерышнікава (Ярышнікава) — частка лугу, якая знаходзілася адразу «пад ярам». Сам Лучын размешчаны «на яры». Потым адбываецца рэзкі спад і пачынаецца пойма Дняпра.
Штаны — назва даволі новая. Дзесьці ў 60‑я гады мінулага стагоддзя асушвалі частку лугоў. І так атрымалася, што меліярацыйныя каналы і лаза — калі паглядзець зверху — нагадваюць штаны.
Сенныя — частка лугу з добрым травастоем. Сена там атрымлівалася высокай якасці.
Ханькі (Ханькаўка) — магчыма, гэта звязана з татарамі — ханствам. Вядома, што ў 1562 г. Лучын быў спалены крымскімі татарамі. Можа, тая «арда» там і раскінула свае шатры, каля якіх пасвіліся татарскія коні.
Каменнае — возера па левым беразе Дняпра, за 4 км на поўдзень ад возера Добрае, на якім знаходзілася Свяцілішча Перуна, а далей — да Каменнага ланцугом размяшчаліся селішчы. Можна меркаваць, што назва звязана з тым, што на гэтым возеры стаялі каменныя язычніцкія ідалы. Дарэчы, там вельмі чыстая вада — дно відаць.
Валочкі — невялічкае возера каля Каменнага. Дакладна можна меркаваць — ад слова «валока».
І гэта толькі назвы мясцін на Дняпры і ў яго пойме (можа, і не ўсе). Ці ж не моўнае багацце? Ці ж не поле дзейнасці для беларускай тапанімікі?
Такія ж трапныя, прыгожыя назвы маюць палі, дарогі, лесапалосы, нават няўдобіцы. І, вядома ж, назвы раёнаў у самім Лучыне, — каларытна, у адпаведнасці з адметнасцю мясцовай гаворкі. Напрыклад, тэрыторыі і вуліцы, прылеглыя да Дняпра, завуцца Дняпершчына. А рыба і вада не дняпроўская, а дняпровая.
Соф'я КУСЯНКОВА. Фота аўтара
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.