Рэферэндум у Крыме завяршыўся з вялізнай перавагай тых грамадзян, што прагаласавалі за ўступленне Крыма ў склад Расійскай Федэрацыі. Пераважная большасць заходніх СМІ і палітыкаў апісваюць сітуацыю з Крымам у адных і тых жа тэрмінах — грубая анексія, якая парушае міжнароднае права. Але ў цяперашніх падзей ёсць і свая перадгісторыя. І звязана яна галоўным чынам не з тым, што стагоддзямі Крым быў у складзе Расійскай імперыі і Савецкай Расіі, апынуўшыся практычна выпадкова ў складзе Украіны, а з тым, што адбывалася ў Расіі і вакол яе пасля краху Савецкага Саюза.
Нагадаем, што ў 1990‑х гадах Расія прадэманстравала велізарнае жаданне супрацоўнічаць з Захадам. Усяляк акцэнтавалася, што ў яе няма больш глабальных амбіцый, рабіўся акцэнт на імкненні браць прыклад з заходніх эканамічных і палітычных інстытутаў. Прэзідэнт Ельцын публічна абмяркоўваў магчымасць уступлення Расіі ў склад Еўрасаюза і НАТА. Захаду дараваліся любыя яго крокі і грахі. Але як ён адрэагаваў на шчырае імкненне новай расійскай эліты да цеснай кааперацыі і супрацоўніцтва?
А адрэагаваў ён вельмі непрыстойна. Любы ахвотны можа пачытаць артыкулы вядучых палітыкаў і экспертаў у заходняй прэсе і навуковых часопісах таго часу. Ставіліся задачы не адбудоўваць мадэлі кааперацыі з дэмакратычнай Расіяй, а скарыстацца часовай слабасцю свайго самага небяспечнага саперніка за стагоддзі дамінавання Захаду, каб адабраць у Расіі ўсё, што магчыма. Расія, у адпаведнасці з гэтымі планамі, павінна была застацца без саюзнікаў, без моцнай эканомікі, без удзелу ў сур'ёзных інтэграцыйных структурах Захаду.
Краіны Усходняй і Цэнтральнай Еўропы і нават былыя рэспублікі СССР настойліва ўцягваліся ў НАТА і ЕС. Адбыўся дэфолт 1998 года. Абмяркоўваліся на Захадзе планы і па падзеле Расіі на мноства частак, але ім супрацьстаялі тыя, хто лічыў гэта небяспечным з‑за вялізнага ядзернага арсеналу Масквы. Няхай лепш застаецца такой, як ёсць, пісалі яны, але вельмі слабай і пакорлівай волі Захаду.
Дарэчы, пацярпела ад гэтай палітыкі Захаду і Беларусь. Як толькі ўпершыню абраным Прэзідэнтам Рэспублікі быў абвешчаны курс не на еўраінтэграцыю, а на Саюзную дзяржаву з Расіяй, якая ў значна большай ступені адпавядала патрэбам эканомікі і памкненням грамадзян, адразу ж пачаліся ганенні, якія пазней выліліся ў санкцыі супраць суверэннай беларускай дзяржавы.
У пачатку XXІ стагоддзя ў Маскве пачалі разумець, што спробы пасябраваць з Захадам асуджаны на правал. Але і заставацца другаразраднай краінай, у той аддаленай ад сусветных спраў нішы, што калісьці магутнай Расіі адвялі заходнія «сябры», не хацелася. Пачынаюцца першыя спробы правядзення самастойнай палітыкі, на якія Захад рэагуе даволі негатыўна. На жаданне Расіі, каб ва Украіне знаходзіўся ва ўладзе схільны да супрацоўніцтва з ёй прэзідэнт, Захад рэагуе аранжавай рэвалюцыяй 2004 года.
На паўторны прыход Януковіча да ўлады ў 2010 годзе заходнімі краінамі арганізуюцца новыя геапалітычныя гульні з тым, каб паралізаваць любыя схемы супрацоўніцтва Украіны з Масквой. Калі ўкраінскае кіраўніцтва ўсё ж пераадольвае пастаўленыя перашкоды і вяртаецца да думкі аб неабходнасці цеснага супрацоўніцтва з Расіяй у лістападзе 2013 года, адбываецца чарговы Майдан і чарговая рэвалюцыя на карысць Захаду.
Палітыка Пуціна ў Крыме — гэта яго адказ на двайныя стандарты ў галіне міжнароднага права і сусветнай геапалітыкі, гэта спроба занадта сціснутай ад неабгрунтаванага заходняга ціску спружыны распрастацца. Чаму буйным заходнім краінам можна дзейнічаць без дазволу ААН і без якіх-небудзь далейшых санкцый з боку міжнароднай супольнасці, як гэта было ў выпадку ўварвання ЗША ў Ірак у 2003 годзе, а Расіі нельга? Чаму прызнанне Косава суверэннай дзяржавай прапагандуецца і навязваецца, а ў выпадку Крыма падобная палітыка аб'яўляецца абсалютна незаконнай? Чаму любая ўлада, якая выступіла з прарасійскімі ініцыятывамі ва Украіне, тут жа блакіруецца або звяргаецца пад сцягамі еўраінтэграцыі? Чаму фактычна абвешчана манаполія ЕС і ЗША на дамінаванне ў еўрапейскіх краінах, якія знаходзяцца ля межаў Расіі? Чаму еўраінтэграцыя аб'яўлена заходнімі краінамі натуральным шляхам для былых рэспублік СССР, а еўразійская інтэграцыя аб'яўляецца ненатуральнай? Чаму кожная спроба супрацоўнічаць з Захадам заканчваецца падманам з яго боку, як гэта адбылося ў 2011 годзе, калі згода Расіі на абмежаваны круг санкцый супраць Лівіі была выкарыстана для звяржэння лівійскага ўрада?
У заходняй прэсе цяпер святкуюць перамогу тыя аналітыкі з Польшчы і краін Балтыі, якія два дзесяцігоддзі пісалі «пра расійскую пагрозу». Вось бачыце, кажуць яны, а мы ж вас папярэджвалі! Цікава, ці разумеюць яны самі, што ўсе папярэднія гады, нараўне з іншымі такімі ж аўтарамі, дапамагалі сфарміраваць неадэкватную сістэму бяспекі ў Еўропе, пры якой Расіі загадзя была падрыхтавана роля «пагрозы»? Што Расіі самім жа Захадам пакінуты вельмі абмежаваны набор сродкаў для адказу на тыя выклікі, якія ЗША і ЕС пастаянна ёй прад'яўляюць у сфарміраваным імі светапарадку? Што неразумна было трэціраваць і заганяць у кут самую буйную па тэрыторыі дзяржаву свету з вялізным ядзерным арсеналам?
У выніку ў Маскве пасля мноства раней дадзеных Захадам урокаў з'явілася дакладнае разуменне — гульня па заходніх прадпісаннях няўхільна прывядзе яе да поўнага паражэння. Застаецца толькі самой на хаду пісаць новыя правілы.
Сяргей КІЗІМА,
доктар палітычных навук
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.