Гэтымі днямі БДУІР адзначае свой паўвекавы юбілей. 50 гадоў таму, калі ствараўся Мінскі радыётэхнічны інстытут, на пад'ёме было развіццё мікраэлектронікі і радыётэхнікі. У 1990-я гады на першы план выйшлі інфармацыйна-камунікацыйныя тэхналогіі і інстытут быў пераўтвораны ва ўніверсітэт інфарматыкі і радыёэлектронікі. Сёння выпускнікі МРТІ—БДУІР паспяхова працуюць у галіне сувязі і тэлекамунікацый, радыётэхнікі і прамысловай электронікі, мабільных і спадарожнікавых сістэм сувязі, у ІТ-кампаніях і банкаўскай сферы, канструктарскіх і навукова-даследчых установах. Сярод іх ёсць паспяховыя бізнесмены, банкіры, топ-менеджары буйных кампаній і нават надзвычайныя і паўнамоцныя паслы. З 2000 года ўніверсітэт узначальвае доктар тэхнічных навук, прафесар, акадэмік Міжнароднай акадэміі навук вышэйшай школы, заслужаны работнік адукацыі Рэспублікі Беларусь Міхаіл БАТУРА.
— Міхаіл Паўлавіч, напэўна, я не памылюся, калі скажу, што ўсё ваша жыццё звязана з БДУІР. Раскрыйце, калі ласка, сакрэт: як выпускнікам тэхнічнай ВНУ ўдаецца быць паспяховымі ў самых розных сферах жыцця?
— Мы тут неяк падлічылі і аказалася, што з нашых выпускнікоў «атрымалася» 12 дыпламатаў найвышэйшага ўзроўню — надзвычайных і паўнамоцных паслоў. Зразумела, паслоў мы мэтанакіравана ў сябе не рыхтуем, але нашаму ўніверсітэту ўласцівы сістэмны падыход у навучанні. Ніводная з'ява не разглядаецца асобна ад рэальнага жыцця. Менавіта такі падыход і дае будучым спецыялістам самыя шырокія магчымасці для самарэалізацыі. Мы выпускаем у свет усебакова развітых людзей, падрыхтаваных да любых жыццёвых выпрабаванняў. Да таго ж людзі з тэхнічным складам розуму — увогуле асаблівыя людзі. Калі скажу, што мы рыхтуем інжынерную эліту Беларусі, упэўнены, гэта не будзе перабольшаннем...
— Наколькі я ведаю, кіраўніцтва ўніверсітэта падтрымлівае вельмі цесныя сувязі з выпускнікамі, якія, у сваю чаргу, аказваюць сваёй ВНУ не толькі маральную, але і даволі сур'ёзную фінансавую падтрымку...
— Год таму нарадзіўся праект «50 ідэй для ўніверсітэта». Мы палічылі, што такі прыгожы юбілей — гэта здабытак не толькі цяперашніх студэнтаў і выкладчыкаў. Таму запрасілі ва ўніверсітэт самых паспяховых нашых выпускнікоў (адгукнуліся каля 100 чалавек) і прапанавалі ім цэлы шэраг спраў, да якіх яны маглі б далучыцца. А паколькі на сустрэчу прыехалі вельмі энергічныя і творчыя людзі, то мы пачулі шэраг прапаноў і ад іх. Вядома, нам спрыяе тая акалічнасць, што многія выпускнікі МРТІ—БДУІР узначальваюць сёння кампаніі, фірмы і прадпрыемствы, якія маюць патрэбу ў нашых спецыялістах. Такое вось шчаслівае для нас супадзенне: і выпускнікі, і кіраўнікі, і спажыўцы кадраў — у адной асобе. Таму мы энергічна сталі далучаць выпускнікоў да развіцця ўніверсітэта. Сёння ІТ-прадпрыемствамі ва ўніверсітэце створаны ўжо 34 вучэбна-навукова-вытворчыя лабараторыі. А што такое сумесная лабараторыя? Гэта значыць, што хоць там усё «заточана» пад заказчыка, але адначасова з гэтым фінансаванне лабараторыі — гэта ўклад у агульную падрыхтоўку ІТ-спецыялістаў для ўсёй краіны. Паколькі кампанія, якая стварае лабараторыю, бярэ да сябе на работу не ўсіх нашых студэнтаў і выпускнікоў, а ўмовы навучання паляпшае для ўсіх, як і канкурэнтаздольнасць выпускнікоў на ІТ-рынку.
Між іншым, прыкладна 75% усіх выдаткаў для рэалізацыі праекта «50 ідэй для ўніверсітэта» мы атрымалі ў якасці спонсарскай дапамогі ад нашых выпускнікоў.
— Яшчэ гадоў 10—15 таму старшакласнікі марылі стаць юрыстамі і эканамістамі, а сёння на вяршыні рэйтынгу ў моладзі аказаліся ІТ-спецыяльнасці. Калі паглядзець на леташнія прахадныя балы, лёгка пераканацца: каб стаць студэнтам факультэта камп'ютарных сістэм і сетак, трэба мець проста бліскучыя балы ў сертыфікатах ЦТ. Прычым па самых складаных дысцыплінах — фізіцы і матэматыцы. Планка ўзнята надзвычай высока...
— Прабачце, але гэтую планку ўстанавілі самі абітурыенты. Напрыклад, набор на «бюджэт» на спецыяльнасць «Інфарматыка і тэхналогіі праграміравання» быў летась 50 чалавек. Зусім не маленькая лічба. А калі ўсе ахвотныя падалі свае дакументы, атрымалася, што прахадны бал — 375 з 400 магчымых. Але мне падабаецца, што планка такая высокая. Увогуле бюджэтны набор ва ўніверсітэт складаў 1115 чалавек, а самы нізкі бал, з якім можна было трапіць у кола студэнтаў, быў 261... Маладых людзей не спыніла нават павышэнне кошту навучання, таму многія, не трапіўшы на «бюджэт», ахвотна ішлі на платныя месцы...
— А ці не існуе пагроза таго, што праз 5—10 гадоў чаканні і надзеі вашых выпускнікоў не спраўдзяцца: ІТ-рынак напоўніцца кадрамі і яны застануцца за бортам. Можа, трэба атрымліваць больш універсальную адукацыю?
— У БДУІР рыхтуюцца кадры па 35 спецыяльнасцях тэхніка-тэхналагічнага профілю. І на ўсіх без выключэння спецыяльнасцях вялікая доля вучэбнага часу адводзіцца пад вывучэнне інфармацыйных тэхналогій. Таму можна сцвярджаць, што на выхадзе мы маем інжынера па нейкім канкрэтным кірунку з вельмі добрай і надзейнай падрыхтоўкай у галіне інфармацыйных тэхналогій. Калі абітурыент добра вывучыў увесь пералік спецыяльнасцяў, то ён абавязкова знойдзе сярод іх «сваю». І ў яго будзе гарантыя, што на момант заканчэння вучобы ён без работы не застанецца. Увогуле ў ХХІ стагоддзі попыт на кадры ў галіне інфармацыйных тэхналогій будзе толькі расці. Сёння ніякая ідэя не можа быць рэалізавана без прыцягнення інфармацыйных тэхналогій. Возьмем, напрыклад, ваш сотавы тэлефон. Вы ведаеце, колькі інфармацыйных тэхналогій у яго закладзена? І гэтыя тэхналогіі пастаянна ўдасканальваюцца. Упэўнены, што і ў нашага ўніверсітэта, і ў нашых выпускнікоў наперадзе цудоўныя перспектывы.
— БДУІР быў першапраходцам у многіх пытаннях: вы першымі перайшлі на электронную сістэму залічэння, перавялі ўсе спецыяльнасці на схему навучання «4+2», укаранілі выкладанне на англійскай мове, сталі набіраць студэнтаў на дыстанцыйную форму навучання, адкрылі філіял у Чыкага... Цікава, а што яшчэ ў вашых задумках?
— Хачу заўважыць, што адкрыццё ў Чыкага філіяла кафедры праектавання інфармацыйна-камп'ютарных сістэм стала магчымым таксама дзякуючы нашым выпускнікам. У прыватнасці, Соmрutеr Sуstеm Іnstіtutе, на базе якога адкрыўся філіял, узначальвае выпускніца МРТІ 1970 года Эла Зібіцкер. Ацаніўшы перспектыўнасць тых ці іншых спецыяльнасцяў для амерыканскай эканомікі, мы спыніліся на спецыяльнасці «Праектаванне мабільных сістэм». Узгаднілі адукацыйныя стандарты, якія адпавядаюць патрабаванням да ўладальніка дыплома аб вышэйшай адукацыі дзвюх краін (ЗША і Беларусі) і адкрылі аналагічную спецыяльнасць і ў нас. Пераразмеркавалі бюджэтныя месцы, каб ажыццявіць набор на новую спецыяльнасць. Недахопу ў ахвотных навучацца ў нас не было — дакументы падалі 63 чалавекі. Таму мы без праблем запоўнілі і бюджэтныя месцы, і 45 месцаў на платнай форме навучання.
Сёлета збіраемся адкрыць і ў амерыканскім філіяле, і ў Мінску яшчэ адну новую спецыяльнасць «Інфармацыйныя сістэмы і тэхналогіі ў бізнес-менеджменце». Ідэя гэтай спецыяльнасці ўзнікла сумесна з нашымі амерыканскімі партнёрамі. Выпускнікам будзе прысвойвацца кваліфікацыя «Праграміст. Бізнес-аналітык». Ні ў Беларусі, ні ў СНД такіх універсальных спецыялістаў для вырашэння задач бізнесу пакуль не рыхтавалі.
Увогуле, адкрыўшы філіял у ЗША, мы атрымалі новы каласальны досвед. Упэўнены, што будучыня — за дыстанцыйнымі адукацыйнымі тэхналогіямі. І хоць БДУІР быў першай у Беларусі ВНУ, дзе арганізавалі дыстанцыйнае навучанне, і ў нас цяпер ужо ёсць багаты досвед у гэтым пытанні, але з амерыканскімі студэнтамі мы працуем іншым чынам. Работа арганізавана праз спецыяльную аўтаматызаваную сістэму, у якую загружаем нашы вучэбныя матэрыялы на англійскай мове, разбіваем іх на штодзённыя заняткі. Студэнты заходзяць у яе, вывучаюць матэрыялы, выконваюць тэсты. У выкладчыка і студэнтаў — асобны ўваход у сістэму. Студэнты могуць кантактаваць паміж сабой і з выкладчыкам. Сістэма дазваляе кантраляваць, якую колькасць часу студэнт прысвячае вывучэнню матэрыялу, якую колькасць спроб ён зрабіў пры выкананні тэста і многае іншае. Студэнты задаюць выкладчыкам пытанні па электроннай пошце або праз Skype. Каб беларускія выкладчыкі заўсёды былі на сувязі, мы «ўзброілі» іх вельмі добрымі планшэтамі. Залікі і экзамены таксама прымаюцца з дапамогай інфакамунікацыйных тэхналогій.
Хутка мы ўводзім у строй восьмы вучэбны корпус і ўжо думаем стварыць там цэнтр дыстанцыйных адукацыйных тэхналогій. Але для развіцця дыстанцыйнага навучання трэба, каб усе выкладчыкі валодалі тэхналогіямі дыстанцыйнай работы. У ЗША абавязковае патрабаванне да кваліфікацыі выкладчыка — умець працаваць з аддаленай аўдыторыяй, а ў нас часта дыстанцыйнае навучанне ўспрымаюць усяго толькі як анлайн-лекцыі...
Валоданне англійскай мовай — яшчэ адна галоўная ўмова прасоўвання беларускай адукацыі на замежныя рынкі. Таму мы будзем рады, калі да нашага амерыканскага праекта далучацца выкладчыкі з іншых беларускіх ВНУ... Да 2015 года мы плануем адкрыць яшчэ некалькі запатрабаваных у ЗША спецыяльнасцяў і давесці колькасць студэнтаў да тысячы чалавек.
— Міхаіл Паўлавіч, якім вы бачыце БДУІР яшчэ праз 50 гадоў?
— Ведаеце, сёння цяжка зазірнуць нават на пяць—дзесяць гадоў наперад. Уявіце сабе, што вылічальная тэхніка, на якой я працаваў студэнтам і аспірантам, уяўляла сабой набор з 10—12 вялікіх шаф. А ў тэхнічных патрабаваннях па эксплуатацыі ЭВМ ЕС 1022 было запісана, што ёй патрабуецца плошча ў 110 квадратных метраў. Прычым абавязкова трэба было яшчэ і забяспечваць ахалоджванне тэхнікі, каб яна не перагравалася... А цяпер я трымаю ў руках планшэт, які і па магутнасці, і па аб'ёме памяці, і па сваёй хуткасці на парадак пераўзыходзіць ЭВМ 1970-х гадоў. Тое, што яшчэ 30 гадоў таму здавалася ўсім фантастыкай, сёння стала рэальнасцю.
А калі я стаў рэктарам у 2000 годзе, мне «ў спадчыну» дастаўся тэлефонны апарат, усталяваны ў службовай машыне (такі чамадан з тэлефоннай трубкай). Як я ганарыўся гэтым цудам тэхнікі:
едзеш у машыне і размаўляеш! Прайшло зусім няшмат часу, а цяперашнія студэнты ўжо, напэўна, і не ўявяць свайго жыцця без сотавага тэлефона. Прычым мабільны тэлефон — гэта такі міні-камп'ютар, які змяшчаецца ў далоні. Цікава, вядома, пафантазіраваць, што будзе, напрыклад, у 2050 годзе? Мяркую, што ў многім наша будучыня будзе залежаць ад крэатыўнасці выпускнікоў БДУІР. Спадзяюся, што ім будзе чым усіх нас здзівіць і парадаваць. ХХІ стагоддзе — гэта іх час.
— Дзякуй вам, Міхаіл Паўлавіч за гутарку. І прыміце нашы віншаванні з юбілеем!
Надзея НІКАЛАЕВА.
Фота аўтара.
«Гэта не толькі пра бізнес, але і пра чалавечыя адносіны».
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».