альбо Калі лялькі гуляюць з людзьмі
...Белы Трус спяшаецца на дапамогу. Гэта наш добры знаёмы з «Прыгод Алісы ў краіне цудаў». Рэальным яго зрабіла мастачка Таццяна Пучкова. Ён нібыта дастае з кішэні свайго аксамітнага камзола чароўны гадзіннік і спыняе час, каб яго суседкі Венецыя і Каміла паспелі на баль...
Цягам трох тыдняў Музей сучаснага выяўленчага мастацтва дэманструе творы маладых майстроў і выпускнікоў «Майстэрні аўтарскай лялькі». Тут вам і фантастычныя істоты, і чараўнікі, і феі, і казачныя героі... Яны зачароўваюць не толькі сваёй непаўторнасцю, але і тым, што здолелі дапамагчы сваім аўтарам выйсці ў фінал конкурсу «Чароўная лялька», а некаторым — і перамагчы ў ім.
Сёння аўтарская лялька — гэта не проста матэрыяльны аб'ект, аб'ект калекцыянавання. Усё часцей аўтарская лялька з'яўляецца і мастацкай каштоўнасцю: над вобразам рупліва працуе прафесійны мастак. Дарэчы, упершыню аўтарская лялька дэманстравалася ў 1881 годзе, калі знакаміты мастак Эдгар Дэга выставіў сваю «Маленькую танцоўшчыцу» на 6-й выставе імпрэсіяністаў у Парыжы.
— Аўтарская лялька — гэта асаблівы кірунак сучаснага дэкаратыўна-пракладнога мастацтва, — адзначае Каміла Янушкевіч, супрацоўнік Музея сучаснага выяўленчага мастацтва. — Сёння можна з упэўненасцю адзначыць, што аўтарская лялька — удалы прыклад спалучэння некалькіх відаў мастацтва, і перш за ўсё скульптуры. Але ляльку нельга ўявіць без адпаведнага касцюма, таму можна гаварыць і пра дызайн вопраткі, абутку, аксесуа-
раў.
На выставе можна пабачыць не проста 23 дасканалыя, цікавыя і арыгінальныя творы. І нават не ўвасабленне характараў, вобразаў, фантазій. Праект «Чароўная лялька» можна параўнаць з своеасаблівым ілюстраваным падручнікам па майстэрстве аўтарскай лялькі, дзе кожная з іх — асобная глава. Вядома, у кожнага гледача атрымаецца свая кніга.
У мяне, напрыклад, на першых старонках размясцілася б гісторыя пра дзвюх вытанчаных паненак. Адна з іх завецца Венецыяй (аўтар Ірына Мацакова), а другая — Камілай (Алена Буднецкая). Яны жывуць, скажам, на адной паліцы ў багатага калекцыянера, што збірае інтэр'ерных лялек. Знешне Венецыя і Каміла падобныя: абедзве — у шыкоўных аксамітных сукенках глыбокіх колераў, абедзве зграбна прычасаныя па модзе мінулых стагоддзяў. Уявіце, быццам лялькі збіраюцца на баль-маскарад — кожная з іх трымае маску. Але нешта здарылася, і прыгажуні рызыкуюць спазніцца. Венецыя — дзяўчына лагодная і рамантычная — разважае, шукае выйсце. А Каміла за сваёй знешняй дасканаласцю хавае пагардлівасць, можа, нават капрызнічае.
Другую главу кнігі я прысвяціла б побытавым, але ж чароўным і пранікнёным жаночым вобразам. Тут галоўнымі дзеючымі асобамі сталі б Падарожніца (Наталля Гамлякова) — мілая дзяўчына з клятчастым чамаданам, Анабэль — аматарка капялюшыкаў (Алена Галіноўская), Дамавушка (Наталля Чарнушэвіч) — ахоўніца хатняй утульнасці ды Бабуля-фея (Надзея Скарынка) з блакітнымі карункавымі крыльцамі, якая хавае ў скураным рыдыкюльчыку чароўныя вязальныя спіцы.
Колькі старонак я абавязкова пакінула б на міфічных і фантастычных персанажаў. Дарэчы, нягледзячы на сваю дзівосную прыроду, усе яны — надзвычай рэалістычныя. Дзе ж сёння сустрэць старажытнагрэчаскую Гекату (мастачка Варвара Мядзведзева), якая ўладарыць над месяцовым святлом, начнымі прывідамі і чараўніцтвам? А яна, непрыступная, як і належыць багіні, сочыць за табой праз шкло сваім халодным позіркам. І ты адчуваеш, што Геката зараз зварухнецца, ажыве і нешта таемнае прамовіць. Яна ж, тая лялька Геката, можа рухацца: яна на шарнірах... І дзе пазнаёміцца з заступнікам птушак Карчыкалоем (Алена Буднецкая) — героем асецінскай міфалогіі? Дзе яшчэ сустрэць выдатнага героя, Утаймавальніка слоў, які сядзіць на старадаўніх кнігах у скураных вокладках і ўважліва сочыць за напісанымі ад рукі словамі невядомых моў? Нездарма гэты твор Марыны Бялянінай перамог у намінацыі «Самы чароўны строй». Дзе пабачыць касмічных аднарогаў у сярэбраных ды блакітных вопратках? Адна істота ляжыць на сініх хвалях і сочыць за ціхай плынню шаўковай ракі. Другая згубіла сон: ёй замінае шапаценне зорак. Менавіта яна прызнана «Самай чароўнай лялькай», а мастачка Ганна Чапурная-Алейнік адзначана галоўным прызам у конкурсе.
Яшчэ некалькі старонак я прысвяціла б тром лялькам, якіх зрабіла Ларыса Мацюшэнкава. Усе яны здзіўляюць сваёй дзіцячай і кранальнай прыгажосцю. Яны быццам звяртаюцца да чыстага і ўспрымальнага пачатку кожнага дарослага. Памятаеце, як у дзяцінстве бацькі ўпрыгожвалі на Новы год ёлку рознакаляровымі шарамі, зіхоткімі агеньчыкамі і салодкімі цукеркамі ў бліскучых абгортках? І хто не жадаў уночы ціхенька падысці да зялёнай прыгажуні і не з'есці тыя цукеркі! Дык вось адна з лялек майстра — якраз пра тое таемнае жаданне.
Але галоўнай главою майго томіка пра падарожжа ў краіну чароўных лялек стала б частка пра лялек з філасофскімі гісторыямі. Тут я распавяла б пра Русалку, у якой усё ёсць (Дар'я Махсумава). Яна сядзіць на вялізнай скрыні з золатам і сумуе. Яе прыгажосць знікае, русалка плача — яе рукі ператвараюцца ў каштоўны метал, а цела пакрываецца вострымі металічнымі шыпамі. Ды выйсця няма — гэта плата, разлік за тое, што ў яе ўсё было.
Тут да месца была б і лёсавызначальная гісторыя Непераможнага (аўтар Таццяна Зелянцова). І няхай гэта звычайны клоўн з чырвоным гумавым носам. Але ён непераможны. Ён шчаслівы, ён усміхаецца. Ён кажа ўсім сваім выглядам, што ў жыцці нас ратуюць два пачуцці — любоў і гумар. Калі ў вас ёсць адно з іх — вы шчаслівыя. Калі ж вы маеце абодва — вы непераможныя.
Дык хто сказаў, што дарослыя ў лялькі не гуляюць? На маю думку, нават працэс стварэння лялькі — гэта таксама своеасаблівая гульня. На пачатку такога дзейства аўтар гуляе з ідэямі, пачуццямі, думкамі і вобразамі. Затым, падчас працы, — з матэрыяламі і дэталямі. У пэўны момант вобраз нечакана ператвараецца ў быццам бы жывую сутнасць, якая мае нават свой характар. І гэтая сутнасць пачынае гуляць з аўтарам — дыктуе мастаку сваё канчатковае аблічча. І вось лялька нарадзілася. Яна стаіць у вітрыне і паглядае праз шкло на наведвальнікаў. А яны разглядаюць яе постаць, гуляюць з ёй у сваім уяўленні. Такім чынам, аўтарская лялька быццам бы сапраўды здольна пашыраць межы рэальнасці, сама ствараць кантэкст, у якім ёй утульна жыць. Ці, можа, усё ж лялька гуляе з намі, прапануючы сябе чытаць і разгадваць?..
Алена ЦІШЭЎСКАЯ.
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.