Вы тут

Жаў­ру­кі і га­лё­пы


У на­род­ным ка­лен­да­ры ад­ра­зу два свя­ты з сім­во­лі­кай жаў­ру­ка і га­лёп пры­па­да­юць на ка­нец са­ка­ві­ка — па­ча­так кра­са­ві­ка: Са­ра­кі (22 са­ка­ві­ка па­вод­ле но­ва­га сты­лю) і Даб­ра­ве­шчан­не (25 са­ка­ві­ка ў ка­то­лі­каў і 7 кра­са­ві­ка ў пра­ва­слаў­ных).

1Пер­шае свя­та, якое ў пра­ва­слаўі лі­чыц­ца днём 40 па­кут­ні­каў Се­ва­сцій­скіх, за­ка­та­ва­ных за ве­ру рым­скі­мі па­ган­ца­мі ў 320 го­дзе, пе­ра­асэн­са­ва­на на­род­най свя­до­мас­цю як дзень су­стрэ­чы вяс­ны, у пры­ват­нас­ці, жаў­ру­коў і ін­шых пту­шак. Даб­ра­ве­шчан­не — у хрыс­ці­ян­скай тра­ды­цыі гэ­та той дзень, ка­лі ар­хан­гел Гаў­ры­іл па­ве­да­міў Дзе­ве Ма­рыі пра бу­ду­чае на­ра­джэн­не Хрыс­та — у на­ро­дзе звяз­ва­ла­ся з пры­лё­там бус­лоў. У ку­лі­нар­ным ас­пек­це та­кая тра­ды­цыя вы­лі­ла­ся ў вы­пя­кан­не ры­ту­аль­на­га пе­чы­ва ў фор­ме пту­шак.

40 «жаў­ру­коў» («са­рок», «ку­лі­коў») на Са­ра­кі або ін­шае сім­ва­ліч­нае пе­чы­ва (га­луш­кі, пі­раж­кі) з жыт­ня­га цес­та жан­чы­ны пяк­лі на­пя­рэ­дад­ні свя­та. Час­та ў адзін з іх за­пя­ка­лі «са­ра­коў­ку» (20 ка­пе­ек) або ін­шыя рэ­чы — пярс­цё­нак, трэс­ку.

Дзе­ці бе­га­лі па вёс­цы, вы­со­ка тры­ма­ю­чы га­луш­кі ў ру­цэ, або на­ніз­ва­лі іх на пру­ток, за­ла­зі­лі на стра­ху і спя­ва­лі вес­на­выя пес­ні — перш за ўсё сла­ву­тую «Жа­ва­ро­нач­кі, пры­ля­тай­це». Пе­чы­ва вы­стаў­ля­лі на дах, а так­са­ма ва ўсіх знач­ных мес­цах: у хля­ве, каб жывёла ра­дзі­ла, у гум­не, каб збож­жа вя­ло­ся, і на­ват кі­да­лі ў печ. Та­кія смач­ныя вы­пе­ча­ныя птуш­кі па­він­ны бы­лі пры­ва­біць вяр­тан­не пту­шак са­праўд­ных, а з імі і вяс­ну, бо пры­лёт пту­шак заўж­ды быў звя­за­ны з яе на­ды­хо­дам. Час­та «ку­лі­ко­выя» га­ло­вы ад­да­ва­лі жы­вё­ле, «каб яна бы­ла зда­ро­вай і доб­ра пла­дзі­ла», ім час­та­ва­лі адзін ад­на­го, «каб не хва­рэць улет­ку».

Ве­ча­рам ры­ту­аль­нае пе­чы­ва з'я­да­лі і прад­каз­ва­лі бу­ду­чы лёс па тым, ка­му што тра­пі­ла­ся. Пярс­цё­нак прад­ра­каў вя­сел­ле, трэс­ка — па­ха­ван­не, гро­шык — ба­гац­це.

Ад­ной з са­мых дак­лад­ных пры­кмет вяс­ны лі­чыў­ся пры­лёт бус­ла, лю­бі­май птуш­кі бе­ла­ру­са. Па­вод­ле па­вер'я, бу­сел заў­сё­ды пры­ля­тае на Даб­ра­ве­шчан­не. На чы­ім два­ры ён па­се­ліц­ца, там бу­дзе поў­ны да­ста­так. Раз­бу­раць гняз­до бус­ла — вя­лі­кі грэх, бо бу­сел лі­чыў­ся пе­ра­ўва­саб­лен­нем ча­ла­ве­ка. Звест­ка аб з'яў­лен­ні гэ­та­га да­ра­го­га гос­ця вяс­ны заўж­ды ра­дас­ная, усе хо­чуць па­гля­дзець на яго, ды не ад­важ­ва­юц­ца тут жа вый­сці на двор, бо лепш за ўсё ўба­чыць бус­ла пер­шы раз у па­лё­це — та­ды цэ­лы год «бу­дзеш лёг­кі на но­гі».

Да Даб­ра­ве­шчан­ня, каб су­стрэць бус­лоў, здаў­на пяк­лі ад­мыс­ло­вае пе­чы­ва з пша­ніч­най му­кі ў вы­гля­дзе бу­лак ці кор­жы­каў роз­най фор­мы — са­хі, ба­ра­ны, сяр­па. Але най­час­цей ра­бі­лі іх у вы­гля­дзе роз­ных пту­шак (най­перш бус­лоў) ці бус­лі­най лап­кі або ха­ця б са зна­кам гэ­тай лап­кі, вы­ціс­ну­тым на па­верх­ні (до­сыць па­доб­ным на «па­цы­фісц­кі», толь­кі без ко­ла). На­зы­ва­лі та­кое пе­чы­ва «бус­лі­ная лап­ка», або «га­лё­па». Пяк­лі га­лё­п1

ы на­пя­рэ­дад­ні Даб­ра­ве­шчан­ня або на на­ступ­ны дзень, бо на са­мо свя­та пя­чы хлеб за­ба­ра­ня­ла­ся. Гэ­тая тра­ды­цыя най­лепш за­ха­ва­ла­ся ў За­ход­нім Па­лес­сі і на поўд­ні Пад­ляш­ша.

Га­лё­пы раз­да­ва­лі дзе­цям, якія вы­хо­дзі­лі з імі на пад­во­рак, бе­га­лі, ста­ра­ючы­ся па­ка­заць пе­чы­ва пер­ша­му ўба­ча­на­му бус­лу і па­час­та­ваць яго. Пры гэ­тым пры­га­вор­ва­лі: «Бу­сел, бу­сел, на та­бе га­лё­пу, Дай мне жы­та ко­пу!» Або ка­за­лі так: «Бусь­ку, бусь­ку, на то­бі бо­ро­ну, дай мне жы­та сто­ро­ну! Бусь­ку, бусь­ку, на то­бі сыр­па, дай мне жы­та сно­па!». Ча­сам пе­чы­ва прос­та па­кі­да­лі на два­ры, каб ім па­час­та­ваў­ся бу­сел. Ас­тат­нія га­лё­пы, як і пе­чы­ва на Са­ра­кі, дзе­ці елі са­мі.

«Жаў­ру­кі»

Для цес­та:

2 кг му­кі, 50 г драж­джэй, 250 г алею, 1 шклян­ка цук­ру, 1/2 літ­ра ва­ды, тро­хі со­лі.

Для змаз­кі:

са­лод­кі моц­ны чай.

Пры­га­та­ван­не:

«Жаў­ру­кі» ро­бяц­ца з моц­на­га, пруг­ка­га цес­та, якое доб­ра вы­меш­ва­ец­ца. За­тым з яго ле­пяць шар, ад­шчып­ва­юць ад яго не­вя­лі­кія ка­вал­кі. З іх рас­коч­ва­юць жгу­ты, за­вяз­ва­юць вуз­лом, га­лоў­цы на­да­юць ад­па­вед­ную фор­му. З ра­зы­нак ро­бяць воч­кі: тро­хі пры­ціс­нуў­шы паль­ца­мі, ле­пяць хвос­цік, ро­бяць над­рэ­зы-«пёр­кі». Змаз­ва­юць па­верх­ню на­сто­ем моц­на­га чаю з цук­рам (для ко­ле­ру) і ста­вяць у ду­хоў­ку.

Кухмістр Верашчака

Выбар рэдакцыі

Жыллё

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Што змянілася ў парадку рэгістрацыіі жыллёвай нерухомасці?

Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.  

Грамадства

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Старт акцыі «Нашы дзеці» будзе дадзены 16 снежня

Мерапрыемства пачнецца на Віцебшчыне.

Грамадства

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Навацыі сацыяльнай сферы ў 2025 годзе

Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці 

Грамадства

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Плацяжы за «камуналку»: ёсць нюансы

Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.