наша краіна гатова з усімі дзяржавамі і народамі.
Па традыцыі Аляксандр Лукашэнка адказаў на пытанні журналістаў, закрануўшы тэмы, якія хвалююць усё беларускае грамадства.
Аб ролі мясцовых Саветаў і аб зменах у выбарчым заканадаўстве
Газета «СБ. Беларусь сегодня». На мінулых выбарах у мясцовыя Саветы Вы выказалі пажаданне, каб гэтыя Саветы і выканаўчая ўлада працавалі больш актыўна і больш шчыльна непасрэдна з насельніцтвам. Як Вы ацэньваеце сітуацыю сёння? І якое пажаданне хацелі б даць новаму складу дэпутатаў?
— Перш за ўсё хачу падзякаваць усім дэпутатам, якія складаюць свае паўнамоцтвы пасля гэтых выбараў. Дзесьці крыху менш за палову, па маіх даных, сёння зноў балатуюцца ў дэпутаты мясцовых Саветаў. Гэта таксама нядрэнна, павінна быць пэўная пераемнасць.
Па лініі работы мясцовых Саветаў зроблена нямала — пачынаючы ад падтрымання ў парадку тэрыторый і заканчваючы прыняццем мясцовых бюджэтаў. Вельмі вялікая праца, а самае галоўнае, адказная. Гэта нагрузка, прытым грошы за яе ніхто не плаціць. Ну і, вядома, гэта даніна павагі, падтрымка. Гэта ўзнімае кожнага чалавека, калі выбаршчыкі давяраюць.
Я вельмі ўдзячны дэпутатам за той мір і спакой, які мы падтрымлівалі, у тым ліку з іх дапамогай. Яны на перадавой, тварам да твару са сваімі выбаршчыкамі. Больш за тое, што граху таіць, дэпутаты мясцовых Саветаў сёння паміж двух агнёў — з аднаго боку, вертыкаль выканаўчай улады, а з другога боку, насельніцтва. Выканаўчая ўлада не заўсёды дзейнічае так, як хацелі б дэпутаты мясцовых Саветаў. А яны выразнікі інтарэсаў сваіх выбаршчыкаў. Яны непасрэдна на месцах жывуць тымі праблемамі, якія трэба было б вырашаць, але не заўсёды для гэтага ёсць магчымасці. Таму атрымліваецца як паміж молатам і кавадлам. Гэта не так проста: жыць з людзьмі і, спрабуючы нешта зрабіць, бачыць, што гэта сёння немагчыма. Я быў у іх «шкуры» і ведаю, што такое быць дэпутатам мясцовага Савета — вельмі-вельмі няпросты хлеб. Таму варта ім падзякаваць за тую працу, якую яны правялі ў мінулым перыядзе.
Думаю, у цяперашнюю кампанію будуць абраныя вельмі канструктыўныя Саветы і абраныя абсалютна дэмакратычным чынам. У Мінску, напрыклад, як сказаў мэр, учора нават чэргі былі на выбарчых участках, таму што людзі з'язджалі за горад і спяшаліся прагаласаваць. Гэта сведчыць аб тым, што нашы людзі палітычна актыўныя, свядомыя, людзі перажываюць за тыя мір і стабільнасць, якія павінны быць, і спадзяюцца на сваіх дэпутатаў, вераць, што гэтыя мір і стабільнасць будуць захаваныя.
Новым дэпутатам зычу толькі аднаго — каб яны, паабяцаўшы сваім выбаршчыкам, выканалі свае абяцанні і былі бліжэй да нашага народа. Наш народ гэтага заслугоўвае!
Тэлеканал Беларусь‑1. Гэтыя выбары можна назваць рэпетыцыяй перад галоўнымі палітычнымі кампаніямі — парламенцкай і прэзідэнцкай? У выбарчае заканадаўства ўнесены змены. Трэба сказаць, што яно стала больш ліберальным. Ці чакаеце Вы ўзмацнення палітычнай канкурэнцыі праз год-два?
— Палітычнай канкурэнцыі, асабліва на прэзідэнцкіх выбарах, у нас хапала заўсёды, асабліва на апошніх. Была беспрэцэдэнтная адкрытасць. Чым гэта скончылася, вы ведаеце — з аднаго боку, мы выбралі Прэзідэнта, а з другога боку, вельмі актыўныя «дэмакратызатары» паспрабавалі дэмакратызаваць нашу Беларусь праз лом, кайло, рыдлёўку і гэтак далей. Чым скончылася, таксама вядома.
Я заўсёды казаў, што час нас рассудзіць. Так, дрэнна тое, што адбываецца сёння ў нашай Украіне і ў іншых дзяржавах. Але мы праз прызму гэтых падзей ацанілі тое, што было тады. І, напэўна, той, хто хоча спакойна жыць і гадаваць сваіх дзяцей, ацэніць гэта і ў будучыні.
Тая лібералізацыя, якая адбылася, адпавядае нашаму жыццю. Так, напэўна, у нейкай ступені гэта ўзмоцніць канкурэнцыю. Больш адкрытымі, празрыстымі будуць маючыя адбыцца выбары. Але я не думаю, што ўжо настолькі змянілася заканадаўства, што заўтра гэтыя змены прывядуць да нейкага «майдана» ў Беларусі, не дай Бог.
Таму я не задумваўся над тым, што, вось, змены ўнеслі ў заканадаўства і заўтра гэта істотным чынам адаб'ецца на перадвыбарчым працэсе. Але тое, што выбары будуць сумленнымі, адкрытымі, прынцыповымі і справядлівымі, гэта я вам гарантую.
Аб сітуацыі ва Украіне
Тэлеканал АНТ. Цяпер галоўная сусветная навіна і тэма — гэта Украіна. Мы знаходзімся побач, і нас, безумоўна, хвалюе, што там адбываецца. Як Вы ставіцеся да цяперашніх уладаў Украіны? Як у цэлым ацэньваеце сітуацыю ў суседняй краіне?
— Скажу вам шчыра: усё, што адбылося і адбываецца ва Украіне, мне катэгарычна агідна і не падабаецца. Па многіх прычынах. У сілу асобасных прычын — вы ведаеце, што гэта не чужая для мяне, ды і для вас краіна, гэта трэць нашага славянскага свету. Таму я вельмі хваравіта ўспрымаю тыя працэсы, якія там адбываюцца.
І калі я кажу пра тое, што катэгарычна не прымаю тое, што адбылося і адбываецца ва Украіне, кажу гэта як звычайны чалавек, як грамадзянін. Пра чалавека-палітыка скажу пазней.
Давайце паглядзім, што адбылося ва Украіне — гэта па-рознаму называюць — рэвалюцыйны пераварот, рэвалюцыя, узброены захоп улады, неканстытуцыйнае звяржэнне ўлады, карацей неканстытуцыйны працэс. Гэта ненармальна, калі такім чынам звяргаюць законную ўладу і ўсталёўваюць новую.
Што тычыцца тых, хто прыйшоў да ўлады (мы пакуль пра прычыны не гаворым). Там ёсць прафесіяналы, ёсць проста крыкуны, як і заўсёды, усюды, асабліва калі ўлада фарміруецца ў выніку падобных вулічных падзей і пераваротаў. Таму ў мяне стаўленне да іх рознае.
Прывяду адну паралель. Я запытаў пэўныя матэрыялы, каб не выглядаць дылетантам або чалавекам, які ў свой час паддаўся савецкай прапагандзе. Некаторыя з так званых палітыкаў, якія сёння каля ўлады і ва ўладзе ва Украіне, называюць сябе нашчадкамі Бандэры, УНА-УНСО, Украінскай паўстанцкай арміі, арганізацый украінскіх нацыяналістаў, якія дзейнічалі да вайны. Аказваецца, арганізацыі ўкраінскіх нацыяналістаў, а затым баявы атрад УПА, паўстанцкае войска, былі створаны яшчэ ў 1929 годзе на ўкраінскім Палессі. Затым яны распаўсюдзілі свой уплыў на ўсё Палессе, і да канца вайны ўжо баевікоў гэтых арганізацый у нас дзейнічала да 15 тысяч. Гэта ўжо значная армія, і не адна. Як яны сябе паводзілі — вы таксама ведаеце. Прывяду толькі адзін прыклад — Хатынь. Яны спалілі на тэрыторыі Беларусі нямала нашых людзей, у тым ліку Хатынь. І не толькі: напэўна, Украіне таксама хапіла. Але больш за ўсё яны бясчынствавалі на тэрыторыі Беларусі. Яны знішчылі тысячы нашых людзей! Скажыце, калі людзі, якія сёння ва ўладзе ва Украіне, асацыююць сябе з гэтымі нелюдзямі, то якое ў нас, беларусаў, павінна быць да гэтага стаўленне, ды і не толькі ў беларусаў? Адпаведнае.
Але я сказаў, што ва ўладзе ва Украіне вельмі розныя людзі. Там ёсць прафесіяналы, нармальныя людзі, бізнесмены. Да адных я стаўлюся добра, да іншых — не вельмі. За імі стаяць групы людзей. Як бы я да іх ні ставіўся, добра ці дрэнна, з імі трэба выбудоўваць адносіны. Калі яны, вядома, будуць працаваць ва ўладзе ва Украіне, калі застануцца палітыкамі. Гэта вызначаць будучыя прэзідэнцкія і парламенцкія выбары ва Украіне. Вось каго народ на выбарах падтрымае, з тым мы і будзем выбудоўваць адносіны. Чаму? Таму што гэта аб'ектыўна. Украіна — наша суседка. Дружалюбная, нават у асабістым плане не чужая для мяне зямля, і мая Украіна, і рэспубліка. Таму мы будзем з імі выбудоўваць адносіны. Я неаднаразова казаў: таваразварот паміж нашымі краінамі дасягнуў 7 мільярдаў долараў. Гэта сур'ёзны ўзровень.
І, вядома, гісторыя вельмі блізкая. Я прывёў асобныя прыклады аб нелюдзях. Але абсалютная большасць украінскага народа — нашы людзі. Яны такія ж, як мы.
Мне прыйшлося яшчэ пацаном, у 20-гадовым узросце, калі скончыў сваю першую ВНУ, служыць у пагранічных войсках, у войсках Камітэта дзяржаўнай бяспекі, на заходняй мяжы. Цэнтр нашай акругі быў у Кіеве. Апошні год службы я служыў у атрадзе інструктарам палітычнага аддзела. І ў сілу спецыфікі сваёй працы (я вёў усю камсамольскую работу) мне прыйшлося вельмі часта бываць у сваёй акрузе на заходняй мяжы, у Львоўскім памежным атрадзе. У нас быў Брэсцкі, Львоўскі, Адэскі, па-мойму, далей Ленінградскі, Прыбалтыйскія атрады, я там часта бываў. І вось гэта было маё першае знаёмства з так званымі «западэнцамі», як іх называюць ва Украіне. Можна правесці паралель, у нас тая ж сітуацыя была: Заходняя Беларусь і Усходняя. Яшчэ да прэзідэнцтва, з'яўляючыся дэпутатам, я часта бываў у Заходняй Беларусі і захапляўся, як яны працуюць, асабліва ў Гродзенскай вобласці. Мы заўсёды казалі пра тое, што дзякуючы таму, што яны там, у заходняй частцы, жылі ва ўмовах прыватнай уласнасці, яны навучыліся працаваць, не страцілі ўменне працаваць, ды і пад бізунамі працавалі. А мы на ўсходзе так, несур'ёзна.
Але мы ж гэтую рысу ніколі не праводзілі, што Заходняя Беларусь — гэта такія дрэнныя, нядобрыя, чужыя, а на ўсходзе — гэта добрыя людзі. Мы ніколі так не казалі! Перада мной стаяла задача — выраўнаваць такую сітуацыю. І мы выраўноўваем яе за кошт падцягвання ўсходніх абласцей да ўзроўню гаспадарання і працы ў заходніх.
Гэта наша дасягненне, што сёння ўжо няма ніякай розніцы. Сёння нават у сельскай гаспадарцы (а Гродзеншчына, Брэстчына гэтым заўсёды вылучаліся) на ўсходзе ёсць гаспадаркі, якія пераўзыходзяць заходнія. Сёння гэта ёсць на самой справе, таму што мы праводзілі вельмі акуратную палітыку...
Адна з прычын усяго канфлікту ва Украіне — моўная палітыка. Ну навошта было, прыйшоўшы да ўлады, забараняць рускую мову і ў гэтым плане ціснуць на рускамоўнае насельніцтва? Я часта кажу: ад якой спадчыны мы адмаўляемся? Руская мова — гэта што, расійская мова? Не! У фарміраванні рускай мовы заслуга не толькі нашых народаў — беларускага, рускага і ўкраінскага. І цэнтральнаазіяцкіх рэспублік, мы жылі амаль стагоддзе разам. Мова — гэта жывое, і мы ўсе разам фарміравалі рускую мову, навошта ж мы ад яе адмаўляемся?
А па-другое, навошта цкаваць і ціснуць на людзей? Вось уявіце, заўтра вам забароняць размаўляць на любімай вашай мове: рускай або беларускай, вось адрэжуць. Асабліва на рускай, на якой дома мы ўсе размаўляем, на рускай, нашай мове, не расійскай. Я на гэтым настойваю, што гэта наша мова! Якая будзе ваша рэакцыя? Ну, напэўна, вы не выйдзеце на вуліцу з калом, бітамі і іншым, калі вас яшчэ не падагрэюць з іншага боку. Але вы выкажаце вялікае незадавальненне гэтым.
Украінскія ўлады дапусцілі вельмі шмат памылак і такім чынам, калі ўжо шчыра казаць, падставіліся. Усё роўна, спецыяльна ці, хутчэй за ўсё, не прадумаўшы: рэвалюцыя ідзе, і пачалі касіць налева і направа. Пайшло марадзёрства, мардабой на вуліцы, няма парадку, перадзел уласнасці. Гэта мне можа падабацца ва Украіне? Безумоўна, не.
— Вы, вядома, цяпер у мяне спытаеце пра Крым, пра тое, што парушана тэрытарыяльная цэласнасць ці там яшчэ нешта. Скажыце, вам можа падабацца, калі парушаецца цэласнасць і незалежнасць якой-небудзь дзяржавы? Адказ адназначны: не. Тое ж самае і мне, як грамадзяніну. Але хто гэтую сітуацыю стварыў? Шмат хто гаворыць, што Расія толькі і чакала, каб «адхапіць» і Крым. Дык не падстаўляйцеся, вы ж палітыкі, не давайце падставы для гэтага! Расія ўмяшалася, калі ўбачыла, што душаць нават не рускі, а славянскі свет, там жа і да беларусаў было адпаведнае стаўленне, калі навісла пагроза над Крымам, які калісьці належаў Расіі, дзе з двух з лішнім мільёнаў паўтара мільёна рускіх і наогул каля двух, якія такой палітыкі не прымаюць. Ніхто ж не скажа, што Расія вось проста так ўзяла стрэльбу, і людзі пайшлі туды і адцяпалі Крым. Ніхто гэтага не скажа! Прычыну і, як мінімум, нагоду далі гэтыя ўлады. Гэта нармальна? Гэта ненармальна!
Ну і самае галоўнае. Усюды прыводзяць нейкія паралелі, кажуць, што «з гэтай уладай мы не будзем супрацоўнічаць, размаўляць». Я адназначна займаў пэўную жорсткую пазіцыю: тое, што адбылося ва Украіне ў плане перавароту, — гэта што, навінка на постсавецкай прасторы? У нас жыве адзін з такіх людзей, якога ў выніку рэвалюцыі зрынулі, і сёння ў яго крэсле сядзіць чалавек, з якім і я, і іншыя, мы спакойна маем зносіны за сталом перамоваў, прымаем рашэнні. Дык чым тая сітуацыя (я маю на ўвазе Кыргызстан ) адрозніваецца ад гэтай? Мы асуджаныя жыць разам. І мы будзем, хочам мы гэтага ці часам не, выбудоўваць адносіны з тым урадам, які будзе вызначаны народам Украіны.
Я казаў пра тое, што мы ніколі не перарывалі адносін з Украінай. Так, мы можам ацэньваць тое, што адбываецца, па-свойму. Але важней — народы, важней — дзяржава. Лукашэнкі, Яцанюкі, Цягнібокі, Клічко і іншыя — яны прыходзяць і сыходзяць. Застаюцца народы і дзяржавы. І мы не павінны стварыць такую сітуацыю, каб народы надалей не маглі нармальна жыць, працаваць і супрацоўнічаць.
Тэлеканал АНТ. Удакладняючае пытанне. Што можна было б зрабіць, каб астудзіць сітуацыю ва Украіне, каб яна не ператварылася ў федэрацыю?
— Украіна павінна застацца дзяржавай! Федэрацыя — гэта «піяніна», на якім будуць іграць з аднаго боку адны сілы, з другога боку — іншыя сілы, у тым ліку знешнія. Гэта назаўжды дэстабілізуе абстаноўку. Назаўсёды! Украіна павінна застацца адзінай, непадзельнай, цэласнай, пазаблокавай дзяржавай. Таму што гэта будзе вельмі адчувальна для нас і для Расіі, калі, дапусцім, заўтра высадзяцца ва Украіне натаўскія войскі. Гэтага мы наогул дапусціць не можам. Гэта наш інтарэс, глабальны інтарэс! Таму трэба дамовіцца. Далей ва Украіну ніхто не мае права лезці. Трэба дапамагчы Украіне разабрацца з гэтымі праблемамі.
Федэрацыя — гэта вельмі небяспечна для дзяржавы. Гэта далейшая вайна, далейшае ўнутранае супрацьстаянне, якое абавязкова можа выліцца, прыклад таму Крым, у знешняе супрацьстаянне і бойку.
Таму ні ў якім выпадку гэтага дапусціць нельга!
Што можна зрабіць для аб'яднання Украіны? Украіне сёння трэба дапамагчы. Трэба правесці нармальныя выбары. Я не веру, што могуць прайсці нармальныя прэзідэнцкія выбары ў сітуацыі, калі дзейнічае некалькі сілавых груп і падраздзяленняў. Каб вы ведалі: у кожнага буйнога палітыка там група ўзброеных баевікоў ад 150 да 1000 чалавек. Даўно ўзброеных! І, калі яшчэ падкінуць у гэтую парахавую сумесь іскру, абавязкова выбухне ўся Украіна. І ўжо будзе горача ўсім: і нам, і расіянам, і Захаду! Тое, што ў Крыме адбылося, гэта кветачкі, а будзе нашмат горш і страшней... Таму трэба стабілізаваць становішча.
Ну я ж жартам прапанаваў: не можаце, дык аддайце, мы з дапамогай Беларусі наладзім там сітуацыю. Але той парадак, які мы хочам украінскаму народу прынесці, калі ўжо развіваць гэты жарт і ператварыць у праўду, паверце, ён не патрэбен нікому, акрамя ўкраінскага народа і тых, хто дбае пра Украіну.
Сустракаючыся з кіраўнікамі вядучых сродкаў масавай інфармацыі ў пачатку гэтага года, мы закраналі пытанні Украіны ў кантэксце СНД. Я тады (да рэвалюцыі) казаў пра тое, што СНД вельмі важна для Украіны, мы не дапусцім яе выхаду. І я спадзяваўся, што гэтага не адбудзецца. Украіна зараз заявіла аб выхадзе з СНД, яна не хоча праводзіць мерапрыемствы, што ў нейкай ступені можна зразумець.
Тады, кажучы пра Украіну, я сказаў, што самае страшнае, што можа адбыцца, што і адбылося, гэта калі ўкраінскі тэатр ваенна-палітычных дзеянняў ператворыцца ў барацьбу дзвюх супрацьлеглых сіл — Захаду і Усходу. Гэта і адбылося, на мой погляд. Вось гэта трэба спыніць! Таму што, яшчэ раз падкрэсліваю, будзе цяжка і Захаду, і Усходу, калі адбудзецца эскалацыя канфлікту, а яшчэ горш, калі ён будзе закансерваваны. Гэта значыць, калісьці выбухне.
Таму развязкі трэба шукаць зараз, і мы гатовыя зрабіць усё для таго, каб там наступіў мір і спакой. Каб народ у спакойнай сітуацыі вызначыўся, як яму жыць далей і з кім, і з якімі палітыкамі жыць далей.
Аб Крыме і адносінах з Расіяй
«Інтэрфакс». Ці прызнае Беларусь Крым у якасці суб'екта Расійскай Федэрацыі, і ці бачыце Вы нейкую небяспеку, што рэферэндум у Крыме стане нейкім прэцэдэнтам, пасля якога рушыць услед такая хваля самавызначэння не толькі ва Украіне, аўтаноміі, рэгіёнах, але і на постсавецкай прасторы ў цэлым?
— Што тычыцца прызнання — непрызнання. Крым не з'яўляецца незалежнай дзяржавай, як тая ж Асеція, Абхазія і гэтак далей. Крым сёння частка тэрыторыі Расійскай Федэрацыі. Можна прызнаваць гэта, не прызнаваць, але ад гэтага нічога не зменіцца. Таму мы свой пункт гледжання вызначылі, мы яго выказалі. Кажуць, што там такі пункт гледжання, нібыта і тых не пакрыўдзіць, і гэтых не пакрыўдзіць. А мы нікога не збіраемся крыўдзіць. Нам гэта не трэба. Гэта па-першае.
Па-другое: ад нас ніхто і не патрабуе: давайце, прызнавайце Крым, падтрымлівайце расіян (ці не прызнавайце, не падтрымлівайце, выступайце супраць Расіі). Я вам шчыра кажу, ад мяне і ад нашых уладных структур, Міністэрства замежных спраў: ніхто гэтага не патрабуе. Таму прызнаем ці не прызнаем, думаю, сітуацыя будзе развівацца дэ-факта. Ці будзе Крым прызнавацца як рэгіён Расійскай Федэрацыі, гэта ўжо не важна. Расію ж усе прызнаюць. Таму ад нас гэтага ніхто не патрабуе, мы ў гэтыя нетры абсалютна не залазім, а падабаецца ці не, я вам толькі што сказаў. Дрэнна, што прыйшлося, у тым ліку Расійскай Федэрацыі, прымаць падобныя меры.
Але, калі вы ў мяне спытаеце: вы ў гэтай сітуацыі дзе? Ведаеце, у сілу гістарычнага мінулага, з-за таго, што мы адзін народ, з-за таго, што мы ствараем адзіны праект, рэалізоўваем Саюзную дзяржаву, што мы звязаны пагадненнямі з Расійскай Федэрацыяй, мы будзем з Расійскай Федэрацыяй. І трэба спыніць усялякія спекуляцыі. Мы не накіроўваем сваю знешнюю, унутраную палітыку, ваенную палітыку супраць НАТА, супраць каго б там ні было. Мы будзем праводзіць узважаную палітыку. Калі паўстане пытанне, мы будзем з Расіяй. Я пра гэта сказаў і Уладзіміру Уладзіміравічу Пуціну ў нашай апошняй размове: Вы можаце не перажываць, мы заўсёды будзем з Расійскай Федэрацыяй.
Чаму? Зноў давайце возьмем паралелі. Хіба Ірак амерыканцы, натаўцы разбамбілі законна? Незаконна. Якую пазіцыю занялі саюзнікі ЗША і НАТА? Нават Грузія, Украіна — не натаўскія дзяржавы — паслалі туды сваіх вайскоўцаў. Яны жалезна падтрымлівалі незаконную акцыю. Што адбылося ў Егіпце, Тунісе, затым у Лівіі? Што адбываецца ў Сірыі? І заходні свет увесь адзіны. Яны разумеюць, што дзейнічаюць там незаконна, перш за ўсё амерыканцы, але яны разам. Чаму? Яны звязаны дамоўленасцямі, пагадненнямі.
У такім выпадку, чаму мы павінны быць супраць Расіі? Мы з ёй разам, мы звязаны і гэтак далей.
Скажу вам шчыра, Захад — гэта такая прафанацыя, ні на што не здольныя людзі. Колькі было пылу: ды мы тут... Я, шчыра кажучы, баяцца ўжо пачаў, хоць бы да вайны не дайшло. Ну і што? Дваццаць чалавек не пусцяць у Еўропу. Тых, хто ўвогуле ніколі не ездзіў у Еўропу, а частка з іх, якая па сваіх службовых функцыянальных абавязках не павінна, не мае права туды ехаць. Вось гэта Захад. Колькі было абяцанняў: мы ніколі на Беларусь не будзем ціснуць, не будзем цкаваць, уводзіць эканамічныя санкцыі. Супраць нас яны ўвялі не толькі санкцыі. Пасля выбараў пад санкцыямі дзвесце з лішнім чалавек, у тым ліку Прэзідэнт Беларусі. Абяцалі ўсё гэта зняць. Дзе яно? Чаму на нас ціснуць да гэтага часу? Параўнайце санкцыі супраць Беларусі і санкцыі супраць Расіі. Ну страшна ім, страшна. Расія — не Беларусь, таму пачынаюць там віхляць, круціць, каб твар захаваць.
Ні на што яны не здольныя, і з імі справу мець — трэба дзесяць разоў падумаць. Яны могуць цябе падмануць, і гэта са мной было ўжо не адзін раз. А потым, каб твар захаваць, пачынаюць патрабаваць — давай дэмакратызуй, дэвальвіруй, выбары праводзь як трэба, палітвязняў выпускай. Я кажу: «Пакажыце артыкул, па якім мы асудзілі палітвязняў, ёсць наогул такі артыкул?» Прад'яўляем, за што асуджаныя. Учыні такія злачынствы ў іх, наступствы былі б яшчэ большымі.
У гэтым таксама адна з прычын, калі я пачынаю думаць, як жа нам весці, выбудоўваць знешнюю палітыку. Я зыходжу ў тым ліку і з гэтага.
Таму мы будзем з нашымі брацкімі народамі Украіны, Расіі, іншымі народамі. Мы не будзем ствараць праблем для суседзяў. Але мы цвёрда будзем трымаць руку на пульсе і рэагаваць на тую сітуацыю, якая адбываецца ўнутры нашых межаў.
Што тычыцца хвалі самавызначэння, ведаеце, у многіх-многіх зараз засвярбелі рукі, і яны пачынаюць чухаць іх не там, дзе трэба, як казаў калісьці класік Віктар Сцяпанавіч Чарнамырдзін. Таму я не выключаю, што адпаведная пастаноўка пытання будзе.
Крым небяспечны не тым, вось я Захаду сказаў бы, што ён у склад Расіі ўвайшоў. Важныя прэцэдэнты. Захад ужо назваў Расію прычынай разбурэння нашых пагадненняў у Будапешце па гарантыях ядзернай бяспекі. Гэты ганебны дакумент мне давялося падпісваць у прысутнасці прэм'ер-міністра Вялікабрытаніі, прэзідэнта Злучаных Штатаў Амерыкі (Клінтан тады быў) і Барыса Ельцына. Калі ў нас вялікія свядомыя вывелі без усялякіх папярэдніх умоў, бясплатна аддалі ядзерную зброю, самую сучасную. І тады Украіна і Казахстан гэта зрабілі. Тады тры дзяржавы — Расія, ЗША і Вялікабрытанія — гарантавалі нам бяспеку эканамічную, палітычную, ваенную, тэрытарыяльную цэласнасць і іншае.
Небяспечна, што ўжо некаторыя дзяржавы адмовіліся ад гэтых дамоўленасцяў. Украіна заявіла, што выходзіць з гэтага пагаднення. Тым самым развязваюцца рукі, асабліва дзяржавам, якія вось-вось гатовыя вырабіць ядзерную зброю. І наступствы могуць быць яшчэ больш жудаснымі. Вось у гэтым ствараецца дрэнны прэцэдэнт. Вельмі дрэнна, што пачынаюць думаць, асабліва сярэднія і малыя дзяржавы, што яны сябе, сваю тэрытарыяльную цэласнасць не змогуць абараніць. Вельмі небяспечна, калі пачнецца хваля самавызначэння: ну што ж, калі можна выносіць на рэферэндум, вырашаць пытанні, давайце будзем выносіць і вырашаць. Напрыклад, Венецыя заявіла аб сваёй незалежнасці. Іншымі словамі, гэта ўжо адбываецца, і ў гэтым ёсць пэўная небяспека.
Таму гэта вельмі-вельмі сур'ёзнае пытанне. Але яго, я думаю, сёння можна толькі гіпатэтычна абмяркоўваць, а час пакажа, што адбудзецца.
Аб сумесных ваенных вучэннях і мадэрнізацыі арміі
РІА «Новости». Расія заявіла пра гатоўнасць да канца года павялічыць колькасць расійскіх самалётаў да 24. Як доўга яны будуць знаходзіцца ў Беларусі? Ці ёсць яшчэ планы па сумесных вучэннях з Расіяй? І як будзем абараняць межы нашай Радзімы?
— Нічога новага не скажу. Вы ведаеце, кожны год па чарзе на тэрыторыі Беларусі і Расіі праводзяцца вучэнні беларускіх і расійскіх войскаў. Калі ў Расіі, то аснову складаюць расійскія Узброеныя Сілы, нашых часцей там меней. Калі на тэрыторыі Беларусі (а гэта самае галоўнае, таму што на заходнім напрамку ў Саюзе Беларусі і Расіі асновай з'яўляецца беларуская армія і яе ў выпадку, не дай Бог, канфлікту або ваенных дзеянняў заходнія часці Расійскай Федэрацыі падмацоўваюць, перакідваюцца сюды ці ў нейкі раён у залежнасці ад плана вядзення ваенных дзеянняў), усё роўна гэта сумесныя дзеянні. І мы дамовіліся, гэта была мая настойлівая прапанова, што павінны навучаць сваіх ваенных. Не адразу пагадзілася кіраўніцтва Расіі на гэта, але зараз мы так і робім. Адзін год у нас, адзін год у іх. Мы гэта ўжо, па-мойму, 3 ці 4 гады падтрымліваем.
Летась былі вучэнні ў нас. У наступным годзе будуць у іх. І прытым мы просім расіян, каб мы вучэнні праводзілі перш за ўсё на палігонах, якіх у нас няма. С-300 мы страляць у Беларусі не можам, таму што гэта небяспечная зброя, таксама і некаторыя іншыя ракетныя сістэмы.
Таму мы праводзім на іх палігонах вучэнні, каб у баявой абстаноўцы навучыць нашу армію. Для чаго мы гэта робім? Зноў урокі Украіны паказалі: калі трэба было абараняць краіну, арміі няма. Яе няма па вялікім рахунку і цяпер. І гэта не я выснову зрабіў, а выконваючы абавязкі міністра абароны, выступаючы ў парламенце, дакладваў, колькі ў яго налічваецца штыкоў, колькі ў яго сёння можна мабілізаваць, колькі неадкладна могуць адрэагаваць. А зусім няма. У такой гіганцкай дзяржавы аказалася, што армія значылася на паперы. Не праводзіліся вучэнні, не было зладжвання экіпажаў і гэтак далей. Колькі часу прайшло, перш чым яны маглі знайсці механікаў-вадзіцеляў і вывесці бранятэхніку. Вось да чаго можа прывесці негатоўнасць арміі. Яны не могуць да гэтага часу стабілізаваць становішча ў краіне. Няма той сілы ва Украіне.
Але калі ёсць армія, яна павінна вучыцца. Яны павінны быць гатовыя ў любы момант абараняць Радзіму. Калі вы не хочаце іх навучаць, то не трэба іх і ўтрымліваць. Мы ў свой час заявілі, што 150-200 тысяч Узброеных Сіл, якія нам дасталіся, мы ўтрымліваць не можам і не павінны. Армія становіцца тэхналагічнай. І мы пачалі скарачаць. Сёння яна меншая за 70 тысяч, будзе 55.
Гэта будзе нармальная армія, вельмі магутныя сілы. Мы іх пераарыентавалі. Ужо франтоў не будзе. Патрэбныя сілы спецыяльных аперацый, спецпадраздзяленні. Што мы, дарэчы, ужо зрабілі. Зараз ідзе паглыбленне, мадэрнізацыя арміі, у тым ліку і ў накірунку ўзбраення. Вось мы нядаўна з Дзяржаўным сакратаром Савета Бяспекі і Міністрам абароны абмяркоўвалі гэтыя пытанні.
Таму тут нічога новага няма. Кожны год мы будзем сумесна праводзіць вучэнні з Расійскай Федэрацыяй. Гэта паводле нашых дамоваў. Дакладна так, як робяць натаўцы.
Што тычыцца самалётаў. Не трэба Расію папракаць у тым, што ў яе імперскія замашкі і гэтак далей, што яны, маўляў, гэтыя самалёты прыгналі і пасадзілі ў Беларусі.
Яшчэ, напэўна, год ці болей таму назад, я звярнуўся да Прэзідэнта Расіі ў сувязі з тым, што ў нас рэсурс самалётаў кожны год сыходзіць, іх трэба або мадэрнізаваць і рамантаваць, або мяняць на новыя.
Але навошта мяняць на новыя танк ці самалёт, якія ва ўмовах вайны разлічаны літаральна на гадзіны бою. Сёння ўвесь свет ідзе шляхам мадэрнізацыі Узброеных Сіл. Мы таксама гэта робім. Мы перабудавалі работу нашых абаронных прадпрыемстваў, а вы ведаеце, што вядучымі ў Савецкім Саюзе па рамонце і мадэрнізацыі былі мы. Займаліся ў асноўным рамонтам, але я іх пераарыентаваў і на мадэрнізацыю: у Барысаве — бронетэхніка, у Баранавічах — магутны завод сусветнага значэння, сусветна вядомы, па мадэрнізацыі лятальных апаратаў (верталётаў, самалётаў, беспілотнікаў і так далей). Я іх таксама павярнуў у бок мадэрнізацыі: не проста адрамантаваць стары самалёт, а мадэрнізаваць яго, што яны і робяць. У бліжэйшы час мы з вамі пабудзем у Баранавічах і паглядзіце, як ідзе гэтая мадэрнізацыя.
Я звярнуўся да Уладзіміра Уладзіміравіча Пуціна з просьбай прадаставіць дзесяць самалётаў. Нам яны вельмі патрэбныя не таму, што ў нас іх няма. Сёння ў Беларусі, па-мойму, 160 самалётаў і верталётаў, задзейнічана, напэўна, 60. Нам гэтага хапае і нават зашмат для тых Узброеных Сіл, якія мы сёння рыхтуем.
Яшчэ раз падкрэсліваю: галоўнае для нас — не самалёты і верталёты, галоўнае для нас сёння — сілы спецыяльных аперацый, армія, якая можа нанесці непапраўную шкоду праціўніку, армія, якая можа абараніць нашу краіну, перш за ўсё ад самалётаў, верталётаў, крылатых ракет. Значыць, павінна быць сістэма супрацьпаветранай абароны, сістэма разведкі, выяўлення цэлі. Сёння ўвесь свет ідзе шляхам мадэрнізацыі Узброеных Сіл. Мы таксама гэта робім.
Мы самі стварылі новыя радыёлакацыйныя станцыі — «Усход» і «Раса». «Раса» — нізкалятаючыя, выдатна працуюць на нізкай вышыні, «Усход» выдатна працуе па трох каардынатах. У нас ужо гатовыя гэтыя сістэмы купляць. Але мы пакуль забяспечваем сваю армію. Значыць, мы можам выявіць і навесці нашу проціпаветраную абарону на цэль, якая з'явіцца, нават супраць крылатых ракет.
Патрэбна яшчэ зброя супрацьпаветранай абароны, С-300 і іншыя. Што мы і робім. Калі Расія сказала, што не можа С-300 зусім бясплатна даць, я сказаў, што мы будзем купляць. І купляем С-300, як бы ні было нам цяжка.
Але і, вядома ж, для таго, каб знішчаць тэрарыстаў (на вучэннях вы бачылі, мы прапрацоўвалі гэтую тактыку) патрэбныя верталёты. Верталёт угору падняўся — знішчыў цэлую пляцоўку, дзе знаходзяцца тэрарысты. Ну а супраць верталётаў, вы ж ведаеце, ёсць вельмі добрая зброя: на плячо — і няма верталёта. Вось гэта сведчыць пра тое, якая каштоўнасць самалётаў, верталётаў. Але тым не менш яны патрэбныя.
Тады я і папрасіў гэтыя 10 самалётаў. Гэта было больш за год таму. Зараз яны знаходзяцца ў Беларусі: 4 і 6 снежня з'явіліся, нядаўна, калі я запатрабаваў, каб расійскі бок выканаў свае абавязацельствы. Пасадзілі іх у Бабруйску на запасным аэрадроме.
Прычым расійскія экіпажы ў нас дзяжураць па нашым заданні, падпарадкоўваюцца нашым Узброеным Сілам. Зараз я паставіў пытанне, каб лёталі разам расіянін і наш беларус, каб навыкі не страціць, каб у нас школа засталася. Вось таму я прасіў 10 самалётаў. А не тое, што прыганіце з расійскімі экіпажамі і дапамажыце нам.
Што тычыцца яшчэ 24-х, у дачыненні да якіх вы задалі пытанне, нам, у прынцыпе, яны не патрэбныя. Але было б нядрэнна, калі б у нас былі яшчэ ў запасе добрыя сучасныя самалёты. І калі, як РІА «Новости» кажа, яшчэ 24 самалёты расіяне гатовыя нам даць, я буду толькі рады. Хоць, паўтаруся, вострай неабходнасці няма. Я ўвогуле паўгода назад і не чакаў, што расіяне нам дапамогуць, і даў каманду ваенна-паветраным сілам неадкладна мадэрнізаваць сваіх 10 самалётаў. Да канца года яны будуць у страі — СУ-27 і МіГ-29. Гэтага нам дастаткова да 2025 года, калі мы ў спраўным стане будзем падтрымліваць тое, што яшчэ лётае ў нас сёння.
Таму тут няма вялікай праблемы, гэта не ціск Расіі , гэта была мая просьба даць 10 самалётаў. І калі дадуць яшчэ 20 самалётаў, тым больш што яны запраўляюцца, зарплату атрымліваюць у Расіі, гэта нам вельмі і вельмі выгадна. Бо самалёт — вельмі дарагая цацка для дзяржавы.
РІА «Новости». Як доўга яны будуць знаходзіцца ў Беларусі?
— Як мінімум палову з іх мы прасілі да чэмпіянату свету і пасля яго. Мы павінны забяспечыць нармальнае становішча ўнутры краіны. Думаю, што мы з Расіяй вызначымся, як доўга яны будуць. Яны будуць столькі, колькі мы гэтага захочам. Прынята будзе Прэзідэнтам рашэнне, каб яны былі тут даўжэй, пагодзіцца Расія, будуць даўжэй. Усё будзе залежаць толькі ад Беларусі.
Аб адносінах з Захадам і чэмпіянаце свету па хакеі
БелаПАН. Вы ўжо закранулі тэму палітвязняў і адносіны з Захадам. Па сутнасці, вызваленне некалькіх чалавек Еўрасаюз ставіць як асноўнае патрабаванне для наладжвання адносін. І ўсё гэта наладжванне адносін цяпер залежыць ад адзінага подпісу на дакументах, Вашага. Чаму вы да гэтага часу не паставіце яго?
— Не хачу паўтарацца. Будзе зварот — будзе подпіс. Не будзе звароту — ні чэмпіянаты свету, ні шасцідзесяці- ці сямідзесяцігоддзе, нічога не дапаможа. Гэта мой прынцыповы падыход да гэтага пытання. І не толькі мой. Мы — дзяржава, краіна, і нас не трэба нахіляць! Не трэба, зыходзячы з двайных, трайных стандартаў да нас адпаведным чынам ставіцца. Вось усё, што я хачу сказаць. Таму не ад майго подпісу тут залежыць.
Без просьбы я прымаю масу такіх рашэнняў, толькі не ведаю, чаму вы зацыкліліся на некалькіх прозвішчах. Прэзідэнт мае права памілаваць любога чалавека пры пэўнай працэдуры. Так, бывалі выпадкі. Але ж злачынства ад злачынства адрозніваецца. Гэта, па-першае. Па-другое, я часта тым, пра каго вы пытаеце, казаў: вінаватыя — ціхенька, без шуму, без гвалту давайце ўнутры краіны вырашаць гэтае пытанне. Вы вывелі гэтыя пытанні на міжнародны ўзровень. Ну адпаведны, адэкватны, сіметрычны адказ. Але мае заявы і мае прапановы застаюцца ў сіле.
Першы канал Беларускага радыё. Ці лічыце Вы, што некаторыя ўскладненні сітуацыі ля беларускіх межаў могуць неяк адбіцца на правядзенні ў нас чэмпіянату свету па хакеі? І ці спатрэбяцца нейкія дадатковыя меры бяспекі для гасцей і ўдзельнікаў гэтага форуму?
— Вы ведаеце, гэта ўжо перанапружанне сітуацыі. Ну што ўжо можа адбыцца з намі, калі да нас прыедзе 10-20 тысяч замежнікаў, аматараў хакею, спорту. Мы — прагматыкі, мы разумеем, што сярод іх будуць і некаторыя правакатары, асабліва з ліку журналістаў, а можа быць пад імем журналістаў. Шмат хто хоча тут мяне пад чэмпіянат нахіліць, вось і БелаПАН задае пытанне. Мне гэта ўжо даўно вядома: зарыентавалі іх задаць гэтае пытанне, яны і задалі. Напэўна, гэта вельмі цікавіць, хвалюе Захад.
Я толькі што сказаў: не напружвайце становішча і не спрабуйце мяне прыціснуць чэмпіянатам свету. Не трэба.
Мы атрымалі права правесці чэмпіянат свету. Падрыхтавалі ўсё, нават пабудавалі адпаведныя аб'екты, прычым у вельмі цяжкай сітуацыі. Думаеце, гэта танна і проста было пабудаваць два цэнтры, дзе будуць праводзіцца матчы? Няпроста. Гасцініцы, інфраструктура — па ўсёй краіне, не толькі ў Мінску.
Усіх трэба сустрэць, рассяліць, накарміць. Вучым людзей, каб размаўлялі на замежнай мове і гэтак далей. Убачыце, мы зробім усё.
Але калі камусьці не падабаецца і ён не захоча прыехаць на чэмпіянат свету, што я магу зрабіць? Мы нічога не страцім. Што прападзе? Спартыўныя цэнтры, якія мы пабудавалі? Не, яны сёння задзейнічаны для творчасці, канцэртаў і спорту. Што «Чыжоўка-арэна», што «Мінск-арэна». Пабудавалі мы цэнтры ў буйных гарадах, у абласных цэнтрах — яны сёння задзейнічаны, шмат людзей, дзетак і дарослых. Пацанёнак вядзе бацьку, маці на каток, на канцэрт і гэтак далей — хіба дрэнна? Гасцініцы таксама будуць задзейнічаны. Горад прывядзём у парадак, хоць ён у нас і так у парадку, чысты. Гэта ўсё на карысць. Калі не хочуць, нам жа не памерці ад гэтага.
Таму не трэба перабольшваць ролю чэмпіянату свету, як некаторыя заходнікі. Часам брыдка нават чытаць, маўляў, для Лукашэнкі вельмі важныя будучыя прэзідэнцкія выбары, а яшчэ важнейшы — чэмпіянат свету. Так, важны чэмпіянат, важныя прэзідэнцкія выбары, але спрабаваць мне наступіць каленам на грудзі і выціснуць усё, што ўнутры ёсць, — гэта немагчыма, вы мяне дваццаць гадоў ведаеце.
Мы не дазволім выкарыстоўваць гэтае спартыўнае мерапрыемства, залішне яго палітызаваць. Захад павінен разумець, мяне нахіліць пад сямідзесяцігоддзе вызвалення, Перамогі, ці дваццацігоддзе прэзідэнцтва, або да дня нараджэння Прэзідэнта (яны ўсе моманты абмяркоўваюць), яшчэ пад нешта, маўляў, мы вам заўтра дадзім нармальнае супрацоўніцтва, вы ў нас будзеце ў фаворы і гэтак далей, не ўдасца. Ні на што сёння Захад не здольны. Тое, што яны абяцаюць, яны не робяць і тлумачаць так: адзін палітык абяцаў, а тут ужо іншы, ён табе нічога не абяцаў. Вось іх палітыка.
Таму, яшчэ раз падкрэсліваю, і не для таго, каб абвастрыць сітуацыю з Захадам. Мы не хочам з імі сварыцца, наадварот, мы хочам з імі нармальных адносін. Але мы хочам, каб нас паважалі і, як мінімум, разумелі. Мы — суверэнная, незалежная дзяржава і хочам, каб да нас ставіліся як да суверэннай, незалежнай дзяржавы. Мы нікому не ствараем праблем і не створым, асабліва Захаду. Таму стаўцеся да нас нармальна, не трэба да нас падыходзіць як да нейкіх другарадных і трэцярадных. Так не атрымаецца. Мы гордыя людзі. Мы трэць насельніцтва паклалі ў апошняй вайне, ратуючы тую ж Еўропу і Захад. Будзьце паважлівымі да нас, хоць бы з-за гэтага.
Нічога страшнага не адбудзецца, ніхто не паўплывае на правядзенне чэмпіянату свету.
Мы па самых высокіх сусветных стандартах забяспечваем і рыхтуемся забяспечыць бяспеку нашых гасцей. Нічога надзвычайнага не будзе, гэта ж не Алімпійскія гульні, куды могуць прыехаць да мільёна чалавек. Гэта чэмпіянат свету па хакеі, тым больш пасля Алімпіяды.
Думаю, гэта будзе сапраўднае свята не толькі для беларусаў, але і для ўсёй спартыўнай сусветнай супольнасці. Гэта я гарантую. І тыя, хто прыедзе, паедуць адсюль з самымі добрымі ўражаннямі, тым больш гэта май, самы выдатны месяц у Мінску і ў Беларусі. Таму не хвалюйцеся, усё будзе нармальна.
Пра членства Украіны ў СНД
РІА «Новости»: Аляксандр Рыгоравіч, Вы вельмі ўважліва ставіцеся да пытанняў інтэграцыі на постсавецкай прасторы. Украіна заявіла аб сваім выхадзе з СНД. Вы лічыце, што Украіна страчана для Садружнасці ўжо незваротна ці ўсё ж такі ёсць шлях вярнуць Украіну ў рэчышча?
— Думаю, тыя, хто ўплывае сёння на Украіну і ўкраінскіх палітыкаў, спыняць Украіну ад гэтага неабачлівага кроку. Навошта гэта рабіць? СНД занадта абавязвае Украіну? А калі і абавязвае, прычым тут зона свабоднага гандлю? Страцяць жа многае. Навошта ляпаць дзвярыма, якія табе спатрэбяцца?
Скажу шчыра, я ў апошні час спрабую, нават не тое, каб спрабую, прапанаваў некаторым украінскім палітыкам, з якімі можна абмяркоўваць дадзеную праблему, абмеркаваць яе. Я спадзяюся, у бліжэйшыя дні я з імі сустрэнуся і ў тым ліку папрашу, каб яны не рабілі гэтых неабдуманых крокаў. Куды спяшацца? Не хочаш ехаць на саміт, дапусцім, у Маскву, Масква — вораг для цябе, не едзь, няхай цябе пасол прадставіць на гэтым саміце. Не хочаш ехаць у Мінск, ненавідзіш ты Мінск, ну не едзь на гэты саміт. Навошта ты робіш неабдуманыя крокі? Гэта раўнасільна таму, як ва ўнутранай палітыцы хацелі забараніць рускую мову. І нават інтэлігенцыя ў Львове абурылася.
Таму я буду старацца данесці ўсё гэта да ўкраінцаў. Думаю, такую маю пазіцыю падтрымаюць усе. Таму што выхад Украіны з СНД, што там граху таіць, — гэта будзе вельмі моцны ўдар па Садружнасці Незалежных Дзяржаў. Моцны, але не смяротны. Таму што, на жаль, СНД надзей нашых і многіх людзей не рэалізуе. Калі выйдзе Украіна з яе, значыць выйдзе. Застануцца тыя, хто застанецца, і будуць неяк супрацоўнічаць.
Але я думаю, што гэта будзе няправільны, неразумны і неадэкватны крок з боку Украіны ў знешняй палітыцы.
Чаму б не выкарыстоўваць гэтую пляцоўку для таго, каб хаця б прагучаў твой пункт гледжання. Чаму ты не можаш прыехаць у Мінск, напрыклад, калі тут будзе саміт, і гэтую пляцоўку выкарыстаць для перамоваў з Беларуссю.
Я лічу, што гэта вельмі няправільны і неабдуманы крок. Цалкам магчыма, што гэта можа быць дэманстрацыяй. Але, напэўна, не ў гэты час і не ў гэтай сітуацыі, у якой знаходзіцца сама Украіна. Гэта неабдуманы крок палітыкаў.
Аб рабоце ўрада
БелаПАН. Вы раней казалі, што калі сітуацыя ў эканоміцы не палепшыцца, то ўрад, міністры могуць развітацца са сваімі пасадамі. І вось усё выглядае так, што сітуацыя не паляпшаецца. Па даных статыстыкі, інфляцыя за два месяцы склала 3,6 працэнта, складскія запасы не памяншаюцца. Ці можа гэта стаць прычынай змены ўрада ў бліжэйшы час? У прыватнасці, прэм'ер-міністра, і каго Вы бачыце магчымым новым прэм'ер-міністрам?
— Не выключаю, што гэта можаце быць і вы.
Вы ж бачыце, што адбываецца навокал. Дэвальваваны казахстанскі тэнге. Дэвальваваны расійскі рубель і працягвае падаць. Украіна абвалілася. У Еўропе несалодкія часы. А гэта нашы рынкі, 70 працэнтаў таго, што вырабляем, мы прадаём. Гэта, вядома, павінна ўплываць на нас. Мы ж не Расія. Нават Расія, бачыце, задрыжала пад ўдарамі. А мы вельмі залежым у гэтых адносінах. Таму трэба на гэта глядзець рэальнымі вачыма, мы не багі — не ўсё можам.
І каб не было вельмі цяжка, каб не было страшных удараў па нашым грамадстве праз эканоміку, нам даводзіцца трошачкі адступаць. Інфляцыя — гэта якраз і ёсць нейкае адступленне.
Хто можа стаць магчымым прэм'ер-міністрам? Будзе свабоднае месца — абавязкова вам пра гэта скажу. Усё будзе па Канстытуцыі. Прэзідэнт прапануе кандыдатуру, унясе яе на зацвярджэнне ў парламент. Вы будзеце яшчэ доўга пісаць, абмяркоўваць гэтыя кандыдатуры. Ніхто рот вам закрываць не будзе. У нас у гэтым плане поўная дэмакратыя. Ніхто ні на каго не наступае. Нават вы ў апошні час не пішаце пра тое, што ў Беларусі сродкі масавай інфармацыі, як палітвязні, у няволі.
Таму, як толькі будзе такая магчымасць, я абавязкова прызначу прэм'ер-міністра згодна са сваімі функцыянальнымі абавязкамі. А ўжо калі шчыра казаць, прэм'ер-міністры з ніадкуль не з'яўляюцца. Вы гэтых палітыкаў ведаеце. Таму прыйдзіце дадому, успомніце, пра каго вы пісалі з гэтай верхатуры, пачынаючы ад Прэзідэнта, што ён можа ўзяць на сябе паўнамоцтвы і выконваць абавязкі прэм'ер-міністра. Але скажу прама: я гэтым не скарыстаюся, таму што мне гэта не трэба, мне сваіх функцыянальных абавязкаў дастаткова. І ў краіне няшмат, але ёсць людзі, якія могуць выконваць функцыі прэм'ер-міністра. 11 вышэйшых службовых асоб, міністры, губернатары — ніжэй не апускайцеся, там прэм'ер-міністра шукаць вельмі-вельмі складана, таму што гэта павінен быць падрыхтаваны чалавек і дасведчаны ў тым, што адбываецца ў краіне, зверху бачыць краіну. Вось падвергнеце аналізу, гэта дзесьці 35 — 40 чалавек. З іх выбірайце. Стварыўшы, прапануеце і ахарактарызуеце — буду вам удзячны.
Паводле БЕЛТА.
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.