Пра армейскае жыццё — з «эфектам прысутнасці»
Дваццаць гадоў таму, калі ў Беларусі стваралася ваеннае тэлебачанне, краіна перажывала нялёгкі час. Дзяржаўны тэлеканал ледзь выжываў, а тут — рашэнне Саўміна аб фарміраванні ваеннай тэлерадыёстудыі пры Нацыянальнай тэлерадыёкампаніі. І ў невялікім памяшканні Цэнтральнага Дома афіцэраў закіпела праца. Шэсць чалавек пачалі ствараць амаль што першыя прафесійныя сюжэты на вайсковую тэму. Узброеныя старой тэхнікай, на адным аўтамабілі УАЗ-452, які дагэтуль 15 гадоў прастаяў у гаражы, адпраўляліся ў падарожжы па ўсёй Беларусі. Гэта былі першыя паездкі ваенных журналістаў па гарнізонах, па вайсковых злучэннях. Адсутнасць сучаснага абсталявання, на якім манціраваліся дэбютныя тэлесюжэты, кампенсавалася безліччу ідэй, запалам у вачах і вялікім жаданнем працаваць. У выніку 15 красавіка 1994 года ў эфір выйшла першая ваенная тэлепраграма. З экранаў тэлевізараў беларусы ўбачылі новую армію — сучасную і прафесійную.
У тэлекампанію «ВаенТБ» тэлерадыёстудыя была перафарміравана ў 2002 годзе. Сёння гэта асобны сродак масавай інфармацыі, аналагаў якому няма ва ўсёй Беларусі. Калектыў прафесіяналаў не толькі стварае высакаякасныя сюжэты для электронных СМІ, але і займаецца вытворчасцю мастацкіх і дакументальных кінастужак, сацыяльнай рэкламы, музычных кліпаў... Валодаючы найноўшай тэхнікай, ваенныя аператары здымаюць унікальнейшы матэрыял, які пасля апрацоўваюць у сучаснай тэлестудыі.
На працягу двух дзесяцігоддзяў за штурвалам ваеннага тэлебачання — Сяргей Мальцаў. Ён, будучы намеснікам камандзіра 127-й зенітна-ракетнай брыгады ў Лідзе, і падумаць не мог, што яму прапануюць узначаліць толькі створаную структуру. А, між іншым, як той казаў, былі ўсе козыры: акрамя ваеннага вучылішча і акадэміі, вучыўся на журфаку, на рэжысёрскім факультэце, скончыў музычную школу, школу дызайну і прамысловай тэхнікі. Сёння генеральны дырэктар тэлекампаніі «ВаенТБ» Сяргей МАЛЬЦАЎ успамінае, з чаго пачыналася ваеннае тэлебачанне, расказвае пра яго эвалюцыю, творчы калектыў і прафесійныя дасягненні. Пра гэта і многае іншае — з першых вуснаў...
Пра вытокі «ВаенТБ», беларускую армію і вайсковы архіў
Наўрад ці 20 гадоў таму мы маглі падумаць, ува што ўсё гэта выльецца. Я быў бы няшчырым, калі б сказаў, што тады хтосьці з сябе нешта ўяўляў. Па тым часе я быў нават больш амбіцыйным, чым цяпер. Не займаўся б справай, якая б мяне не цікавіла. Падчас гутаркі перад тым, як мяне прызначылі на гэтую пасаду, паабяцаў, што «ВаенТБ» Беларусі стане найбольш яркім на постсавецкай прасторы. Думаю, так і атрымалася. Зрабіў усё, што ад мяне залежала.
Ваеннае тэлебачанне стваралася ў той складаны перыяд, калі ўсё літаральна сыпалася. Проста ўраз рухнула краіна. Міністэрства абароны заўсёды ішло насустрач. Не былі абдзелены ўвагай і Міністэрства інфармацыі. На пэўным этапе нам дапамагала Нацыянальная тэлерадыёкампанія. Яны разумелі значнасць тэлекампаніі, нашых узаемаадносін. І мы адзін аднаго моцна падтрымлівалі.
Утварэнне суверэннай Беларусі і станаўленне сучаснай нацыянальнай арміі адбывалася на нашых вачах. Я вельмі ганаруся, што ў нашай невялікай і небагатай краіне такая прафесійная армія, ды ў стане боегатоўнасці! А гэта дарагога каштуе. Узгадаць хаця б апошнія вучэнні — «Узаемадзеянне-2013» і «Захад-2013». Па-першае, мы прадэманстравалі свае магчымасці па прыняцці такога кантынгенту. Па-другое, адчуваем гонар за высокую арганізацыю. Наша група пастаянна асвятляе вучэнні ў Катары, выязджае ў астраханскія стэпы, Ашулук, Тэлембу (у Забайкалле), на штогадовыя зборы інжынераў, якія право-
дзяцца ва Украіне, у Расіі. Я ўжо не кажу пра міратворчыя падраздзяленні, сілы спецыяльных аперацый. Дзе б мы ні былі, беларусы дэманструюць прафесіяналізм найвышэйшага ўзроўню. Яны настолькі высока і з гонарам нясуць дзяржаўны сцяг краіны, што за нашу армію не сорамна. Аб такой арміі і яе людзях расказваць цікава і займальна.
Сёння мы беражліва
захоўваем архіў Міністэрства абароны. Я б сказаў, што гэта частка Нацыянальнага дзяржаўнага архіва. Тысячы гадзін відэа, знятага за гэты час ваеннымі аператарамі. У спадчыну ад Беларускай ваеннай акругі нам засталося каля 6 тысяч фільмаў, якія раней паказвалі салдатам у выхадныя дні. Большасць з іх мы пераводзім у лічбавы варыянт. На ўзбраенні «ВаенТБ» сёння знаходзіцца сучаснае абсталяванне, якое дазваляе апрацоўваць відэа- і кінастужкі ў розных фарматах, ажыццяўляць іх каталагізацыю і захоўваць у стужкавых катрыджах або ў «лічбе» з тэрмінам да 80 — 90 гадоў. Адным словам, гэта асобны кірунак працы.
Пра асобны канал, інтэрнэт-вяшчанне
і новае пакаленне
Для свайго канала мы саспелі ўжо даўно, нягледзячы на тое, што гэта вельмі сур'ёзны крок. Падобнае рашэнне прымаецца на самым высокім узроўні. Толькі ці ёсць сэнс для 10-мільённай Беларусі мець асобны ваенна-патрыятычны канал? Дзяржаўныя каналы, на мой погляд, вельмі добра спраўляюцца з гэтай задачай. У той жа час я лічу, што з'яўленне ваеннага тэлеканала побач са спартыўным ці культурным мае ўсе шанцы.
Інтэрнэт-вяшчанне вельмі хутка стала для нас нормай жыцця. Спектаклі, музычныя кліпы, сацыяльную рэкламу — усё самае новае мы эфектыўна выкарыстоўваем у інтэрнэце. І не таму, што, як многія эксперты кажуць, неўзабаве тэлебачанне перастане існаваць. Падобныя дыскусіі і спрэчкі вядуцца дастаткова даўно. Я прытрымліваюся такога погляду, што галоўнае — кантэнт, якасная прадукцыя. А як яна будзе даведзена да гледача — па кабелі, эфірным канале ці праз інтэрнэт — не мае вялікага значэння.
Новаму пакаленню, вядома, бліжэй інтэрнэт. Я таксама з задавальненнем працую з гаджэтамі — у першую чаргу, з планшэтам. Аднак зрабіць для сябе яго адзінай крыніцай інфармацыі не магу. Гэта зручна, калі знаходзішся ў камандзіроўцы: наша прафесія прадугледжвае трымаць руку на пульсе. Прычым не проста перыядычна цікавіцца падзеямі ў свеце, але і аналізаваць, маніторыць міжнародную сітуацыю, у тым ліку ў сваёй сферы. Але для таго, каб паглядзець навіны, я лепш знайду іншую магчымасць.
Пра кадравы голад, супрацоўнікаў «тры» ў адным» і баявых жанчын
Для таго, каб мець якасны кантэнт, патрэбны ідэі. Часта кажуць, што мы мала што можам самі, часта падглядваем за мяжой. Я з гэтым пагадзіцца не магу: у нас безліч ідэй, якія мы ажыццяўляем. Да гэтага пытання патрэбна падыходзіць філасофскі: як толькі мы палічым, што адстаём, то так яно і будзе. А гэта недапушчальна! У нашу прафесію патрэбна ўрывацца з ідэяй, з фантазіяй, з вялікім жаданнем працаваць. Я вельмі люблю людзей з такой пазіцыяй. Часам мне 25-гадовыя людзі нашмат цікавейшыя, чым мае аднагодкі. Мне не цікавы размовы пра хваробы і дыеты.
Пэўны кадравы голад у нас ёсць. Было б няпраўдай сказаць, што я ў захапленні ад усіх супрацоўнікаў. Але калі ўсе людзі былі б аднолькавымі, стала б нецікава ні жыць, ні працаваць. Мне вельмі сумна, калі чалавек прыйшоў і нічога не змянілася. Не змянілася і тады, калі ён сышоў. Хоць я вельмі перажываю, калі сыходзяць людзі. Заўсёды лічу гэта асабістай памылкай.
Я беражліва захоўваю нашы кадры. У нас ёсць людзі, якім за 60, але яны паказваюць высокую працаздольнасць і прафесіяналізм. У тым ліку і наш старэйшы аператар Генадзь Смірноў, які заўсёды ў страі: на самалётах і верталётах, на танках і самаходных артылерыйскіх устаноўках. Што называецца, спіць у полі, рухаецца і гэтым жыве. Ці Леанід Дубаневіч, які ўсё такі ж малады, як і раней. Атрымаўшы загартоўку ў беларускай арміі, ён рыхтуе шмат цікавых рубрык. Па яго сцэнарыі мы здымалі фільм «1812 год. Беларускія старонкі». Цяпер галоўны праект аўтара — «Бітва за Беларусь», прысвечаны 70-годдзю вызвалення краіны ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў.
Сёння ў «ВаенТБ» працуе плеяда новых рэжысёраў і аператараў. Яны ўсе скончылі Беларускую дзяржаўную акадэмію мастацтваў. Ёсць такая тэндэнцыя, што маладыя тэлевізійныя спецыялісты — супрацоўнікі «тры ў адным». Яны і аператары, і рэжысёры, і рэжысёры мантажу, якія цудоўна ведаюць усе праграмы. Унікальная з'ява! Больш за тое, некаторыя прыходзяць да нас з адной вышэйшай адукацыяй, другую атрымліваюць, пакуль працуюць. Увогуле, што тычыцца навучання, мы ўсё гэта культывіруем, заахвочваем. Дапусцім, інтэрнэт-вяшчанне — абсалютна новая сфера, якая патрабуе зусім іншых ведаў. І калі журналіст толькі прыехаў са здымак, тут жа сеў і зманціраваў відэа, а пасля выклаў усё ў сетку, то гэта дарагога каштуе.
Усё часцей пераконваюся ў тым, што жанчыны — найбольш яркія і таленавітыя супрацоўнікі. А калі разглядваць жанчыну і армію, то наадварот. Але як бы тое ні было, мае вядучыя спецыялісты — баявыя дзяўчаты і жанчыны. Яны настолькі, на мой погляд, цікавыя людзі самі па сабе, са сваёй пазіцыяй. Яны не будуць разважаць аб чымсьці — яны бяруць і робяць справу. І даказваюць гэта кожным сваім матэрыялам. Магчыма, жыць з такімі жанчынамі, для якіх на першым месцы грамадская праца, складана, толькі працаваць з імі вельмі лёгка.
Пра жанравую палітру, «Арсенал» і сваю аўдыторыю
Тэлекампанія працуе ў абсалютна розных жанрах, што яшчэ раз дае магчымасць многім журналістам сябе рэалізаваць. Мы выпускаем цыклавыя праграмы. «Анфас» — праграма, якую рыхтуем для «Сталічнага тэлебачання». «Анфас» у перакладзе з французскай мовы — «той, хто глядзіць у твар». У нас свая расшыфроўка гэтай абрэвіятуры — армейскія навіны, факты, актуальныя падзеі (па-руску «события»). «Ваенны агляд» выходзіць па аўторках і чацвяргах у эфіры праграмы «Наша раніца» на АНТ. Тут фармат абсалютна іншы: больш дынамічны. Наша галоўная праграма — «Арсенал», якую мы ў фармаце тэлечасопіса рыхтуем для «Беларусь-1». І ў выніку атрымліваецца 186 цыклавых праграм у год!
Наша брэндавая праграма «Арсенал» уключана ў пакет міжнародных перадач і выходзіць на спадарожнікавым канале «Беларусь-24». Гіпатэтычна нас могуць бачыць больш чым у 100 краінах. Я, напрыклад, падчас замежных камандзіровак з задавальненнем лаўлю канал «Беларусь-24». І гэта атрымліваецца нават у такіх краінах, у якіх, здавалася б, і няма такой магчымасці!
Неаднойчы даводзілася чуць нараканні на назву праграмы. Мы прывыклі казаць: у арсенале акцёра, у арсенале тэатра... А чаму не ў арсенале арміі? А ў арсенале арміі, у першую чаргу, — людзі. Некаторыя кажуць, што наша праграма акадэмічная, дзе мы расказваем пра адных генералаў. Няпраўда! Мы паказваем як генералаў, так і звычайных салдат. Рубрыкі ўнутры праграмы дазваляюць знайсці кожнаму гледачу сваю тэму: культура, адукацыя, падраздзяленні, традыцыі... І толькі потым стратэгія і тактыка, ваеннае мастацтва, зброя, абаронны комплекс.
Калі пытаюць, на якую аўдыторыю мы разлічваем сваімі праграмамі, вельмі складана адказаць адназначна. Дыяпазон дастаткова шырокі. Мы працуем на тры вялікія аўдыторыі: першая — армія, другая — насельніцтва краіны, трэцяя — міжнародная грамадскасць. Мы не можам пакрыўдзіць ветэрана, які прайшоў Вялікую Айчынную вайну і хоча, каб пра яго лёс расказалі ў «Арсенале», даведацца, якія рашэнні сёння прымае Беларускі саюз афіцэраў. Не можам абысці ўвагай і падлетка, які збіраецца паступаць у Ваенную акадэмію. Мы шмат працуем з ДТСААФ, са Спартыўным камітэтам, асвятляем усе міжнародныя спаборніцтвы. З Ансамблем песні і танца Узброеных Сіл, Узорна-паказальным аркестрам, з ротай ганаровай варты мы аб'ездзілі нямала краін. Назіраць за разнастайнымі падзеямі разам з арміяй вельмі цікава. І ўсё гэта знаходзіць месца ў праграме.
Пра замежных калег, парад і «эфект прысутнасці»
За прадукцыяй за мяжой мы назіраем вельмі ўважліва. Бачылі, як кажуць, усё знутры. Стажыраваліся і на французскім ваенным тэлебачанні, і на ваенным тэлебачанні Вялікабрытаніі, і ў Акадэміі інфармацыі і камунікацыі ў Штраўсбергу. Ваеннае тэлебачанне Францыі — 525 чалавек. Ці «ВаенТБ» Вялікабрытаніі, дзе вялізныя плошчы, адведзеныя пад антэнныя палі. Яны вяшчаюць 24 гадзіны ў суткі на ўсе раёны, дзе размяшчаюцца іх войскі: Гібралтар, Сінгапур, Мальдзівы... Па маштабах, вядома, мы ім саступаем, але канцэптуальна ідзём нараўне. Францыя вельмі любіць сваю армію, прапагандуючы тыя ж каштоўнасці. А вось англічане не любяць сваю армію: яна заўсёды была каланіяльнай. У Лондане ніколі не ўбачыш афіцэра ў ваеннай форме.
Глядзелі, як праца ў гэтым кірунку арганізавана ў Расіі, ва Украіне. Мы настолькі шчодра дзелімся сваімі ідэямі, пачынаючы ад распрацоўкі канцэпцыі «ВаенТБ» да стварэння пэўных дакументаў, якія рэгламентуюць дзейнасць кампаніі, што ў свой час яны на нашай базе стваралі свае структуры.
Мы пастаянна прапаноўваем свайму гледачу новыя прадукты. Сочым за тым, што яго цікавіць. На слыху — падрыхтоўка да парада. Людзі наведваюць некалькі начных трэніровак — і ўсё на гэтым. А потым кажуць, што армія толькі і можа, што хадзіць на парады і марнаваць грошы. Глупства несусветнае!
Невыпадкова летась мы нырнулі ў гушчу парада, каб даказаць, што гэта не так, што парад — традыцыя. А традыцыі ўсюды нязменныя. Мы абсталявалі механізаваную калону камерамі, навешалі іх на ўсе самалёты, падкрыллі, кабіны. Адным словам, паветраны складнік парада глядач мог назіраць дзякуючы нашай тэхніцы. Упершыню мы пасадзілі аператараў на браню (гледачы гэтага не маглі бачыць) з прамым сігналам у эфір. Камеры былі замацаваны на ствалах самаходных артылерыйскіх установак і танкаў, на ўзроўні гусеніц, што дазволіла гледачу адчуць «эфект прысутнасці». А для тэлебачання гэта надзвычай важна.
На вучэнні «Захад-2013» мы арганізоўвалі такія ж «стрымы». У гледача была магчымасць назіраць за яго ходам ледзь не ў рэжыме «анлайн». Мы выкладвалі матэрыялы вельмі хутка: на шчасце, тэхніка нам гэта дазваляе. У тым ліку і на пляцоўцы ТUТ.ВY.
Найбольшая ўвага гледачоў, пра што сведчыць колькасць праглядаў, якраз да момантаў дзеянняў арміі. Будзь гэта пускі ракет, выпрабаванне ТОРаў ці пасадка самалётаў на дарозе. Глядзяць, аналізуюць, зайздросцяць. А ёсць чаму. Беларуская авіяцыйная школа, напрыклад, была створана з нуля: у нас не існавала ніводнага авіяцыйнага вучылішча. А сёння лётчык у беларускай арміі выпускаецца з 3 класам. Так было толькі пры Савецкім Саюзе!
Пра спецыяльныя праекты, «Святую Рыму» і крэатыў
Як прадзюсарскі цэнтр тэлекампанія працуе ўжо даўно. Гэта галоўны кірунак з пункту гледжання вытворчасці спецыяльных праектаў. Некалькі гадоў практыкі паказалі, што гэта даволі перспектыўны шлях: мы аб'ядноўваем творчы, тэхнічны і адміністрацыйны патэнцыялы. Мы супрацоўнічаем з «Беларусьфільмам», сумеснымі намаганнямі ствараючы кінастужкі. Апошнія нашы працы, хоць мы, як і лётчыкі, не любім гэтага выказвання, — фільмы «Гонар — нікому!» і «Святая Рыма». Найцікавейшыя творы! Дастаткова прадукцыі прапаноўваем тэлекампаніям «Мір», ТРА «Саюз». На тэлеканале «Мір» карыстаецца папулярнасцю праграма «Саюзнікі». Не першы год для іх рыхтуем і рубрыку «Праверана на сабе», дзе нашы журналісты Іван Міхайлаў і Сяргей Чуракоў параўноўваюць або аўтамат з вінтоўкай, або беларускі «МАЗ» з кітайскім «Багатыром», ці нават правяраюць на сабе магчымасці дэсантавання...
«Святая Рыма» — кінастужка пра падзеі Вялікай вайны, як яе называюць. На жаль, пра тую вайну мала што вядома. Некаторыя здзіўляюцца: маўляў, навошта было здымаць кіно пра расіянку? Па-першае, тады мы былі ў адной краіне. Па-другое, дзяўчына загінула на тэрыторыі Беларусі, пад Пінскам. Але тут галоўнае — сам подзвіг. Сёння расце такое пакаленне, якое мала што ведае нават пра Вялікую Айчынную вайну. Амерыканцы і цяпер упэўнены, што яны яе выйгралі, а галоўнай бітвай падчас Другой сусветнай вайны стала высадка іх войскаў у Нармандыі. Ні пра Сталінградскую і Курскую бітвы, ні пра бітву пад Масквой, ні пра блакаду Ленінграда ў іх падручніках па гісторыі не сказана ні слова...
Тэма Першай сусветнай вайны надзвычай цікавая. Тэма наша, беларуская. Ідэя нарадзілася даўно. Аўтар сцэнарыя — Вячаслаў Бандарэнка. Актыўная праца з рэжысёрам, са сцэнарыстам. Патрэбна было запрасіць уніфармістаў, арганізаваць тэхніку, пашыў касцюмаў... Мы часткова неслі і фінансавую нагрузку: па адным было б цяжка.
Вось стаяць дзве статуэткі з «Тэлевяршынь» (паказвае). Яны за сацыяльную рэкламу. Тут заўсёды важны крэатыў. Калі ёсць цікавая ідэя і яна спалучаецца з канцэпцыяй нашай тэлекампаніі, то — калі ласка. З сацыяльнай рэкламай мы аб'ездзілі шмат фестываляў. Амаль адусюль вярталіся з узнагародамі. Сацыяльная рэклама — палітыка тэлеканала. Вядома, яе мала хто глядзіць, бо яна трансліруецца не ў прайм-тайме, а раніцай, позна вечарам ці нават ноччу. Але мы шукаем іншыя шляхі, якімі яна трапляе да народа: дысплеі і экраны, якія ўсталяваны ў найбольш людных месцах горада, метро, іншы транспарт і, вядома, інтэрнэт.
У свой час мы знялі некалькі музычных кліпаў. Апошняя работа — кліп на песню беларускай групы «СССР» «Брэсцкая крэпасць», якая стала нашым брэндам і нават гучала ў Крамлёўскім палацы. Дарэчы, многія кліпы лідзіравалі на нашых музычных тэлеканалах, уваходзілі ў шматлікія «дзясяткі» і «топы».
Я быў бы, напэўна, вялікім ашуканцам, калі б сказаў, што задаволены ўсім, што раблю, і тым, што адбываецца вакол мяне. Здараецца ўсялякае. І толькі моцны чалавек можа дазволіць ставіцца да сябе з гумарам і крытыкай. Абсалютна нечакана склалася, што «ВаенТБ» Беларусі стала галоўнай справай майго жыцця. Я вельмі ганаруся, што даверылі яе мне. Я ганаруся і тым, што фактычна «ВаенТБ» стаяла побач са стварэннем суверэннай дзяржавы і нацыянальнай арміі. Сёння я смела магу казаць, што на ўсёй постсавецкай прасторы «ВаенТБ» Беларусі вельмі высока трымае марку. Безумоўна, я вельмі ўдзячны людзям, якія са мной працавалі, працуюць і, спадзяюся, будуць працаваць. Нас некалі вучылі адказваць за тое, што было, ёсць і будзе. Гэтым прынцыпам я жыву і сёння: мне не ўсё роўна, што заўтра будзе з тэлекампаніяй. Мне надзвычай важна захаваць усё гэта. Гэта ж не проста 20 гадоў існавання кампаніі ці майго жыцця. Гэта перыяд жыцця вялікага калектыву і арміі. Гэта і ёсць арсенал, у якім існуе «ВаенТБ».
Вераніка КАНЮТА.
Фотаздымкі прадастаўлены
тэлекампаніяй «ВаенТБ»
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.