3 лютага 1943 года вёска Кавычыцы Касцюковіцкага раёна была ператворана ў груду попелу. Гэтае жудаснае зладзейства ўчынілі нямецкія карнікі, якія не пашкадавалі людзей. У полымі жыўцом згарэлі 85 вяскоўцаў — дзеці, жанчыны, старыя. На шчасце, шмат каму ўдалося і пазбегнуць фашысцкага пекла. Сярод іх былі Іван і Яўгенія Каплуновы — вясковыя падлеткі і колішнія суседзі. Цяпер яны — муж і жонка, разам ужо 65 гадоў.
Даведаўшыся ў мясцовым краязнаўчым музеі пра Івана і Яўгенію, набраў нумар іх тэлефона, прадставіўся і напрасіўся на сустрэчу.
— Чакаем у госці! — пачуўся ветлівы мужчынскі голас на другім канцы тэлефоннага проваду.
Да майго прыходу ў дом у Першамайскім завулку Іван Фёдаравіч трымаў у руках вялікі сшытак. Як аказалася, з успамінамі. У рукапісным дзённіку — пяцьдзясят дзве старонкі ў лінейку, спісаных роўным почыркам. Гэта споведзь 15-гадовага відавочцы пра ўласны лёс і лёс сваёй маленькай радзімы — вёскі Кавычыцы. У сшытку сабраны фрагменты-ўрыўкі трагічных падзей, хроніка ўцёкаў, вяртанне на папялішча, удзел у партызанскім руху — пра ўсё тое, за што моцна ўхапілася юначая памяць, што можа скласці поўную і праўдзівую гісторыю адной са шматлікіх трагічных старонак вайны на апаленай зямлі Беларусі.
— Я пачаў занатоўваць успаміны яшчэ ў 1947 годзе, каб трагедыя Кавычыцаў ніколі не сцерлася з памяці. Цяпер пераконваюся, што праца была не дарэмная. Мы з Яўгеніяй засталіся ці не апошнімі сведкамі і носьбітамі гэтай неадбалелай памяці. Яшчэ памятаем твары і імёны тых, каго нелюдзі ператварылі ў маленькія грудочкі попелу, — кажа 86 гадовы Іван Каплуноў. — Часта бывае, што ноччу не спіцца, і тады пачынаем разам прыгадваць вайну. Не хочам, а ўсё роўна прыгадваем. І плачам. Бадай, толькі мы і можам па-сапраўднаму зразумець адно аднаго. Крыўдна і балюча дагэтуль: як магло здарыцца, каб людзі палілі людзей, безабаронных, невінаватых? Чаму, за што? Дагэтуль не можам уцяміць, як нам самім выпала пазбегнуць жудаснай долі і застацца жывымі, не прапасці ў вельмі лютую зіму.
У кожнага з іх свая гісторыя выратавання, але гэтыя гісторыі вельмі падобныя. Амаль равеснікі, сялянскія дзеці, гадаваліся побач. Аднолькава адчувалі, як змянілася жыццё ў вайну: голад, пагрозы, страх блізкай смерці... Амаль разам яны ўцякалі з палаючай вёскі, хаваліся ў лесе...
Са слоў Каплуновых даведваюся, што да вайны ў Кавычыцах было больш за трыста гаспадарак — па тым часе даволі вялікае паселішча. У ліхалецце вёска стала прытулкам для партызан. Атрад налічваў 320 народных мсціўцаў, а навакольныя лясы былі невялікія, усіх схаваць не маглі. Калі ворагі наведваліся ў вёску, партызаны паспявалі з яе сыходзіць. Цярпець гэта карнікі не збіраліся і вяскоўцам не даравалі. Для ліквідацыі партызанскіх вёсак быў сфарміраваны карны атрад. У дзень, калі палілі Кавычыцы, было знішчана яшчэ 11 недалёкіх вёсак. Не стала суседніх Панкоў, Дзяржыння, Баравой, Панькоўскай Буды, Зацішша...
— Нашу вёску акружылі раніцай, яшчэ зацемна, сталі падпальваць яе з двух канцоў. Тых, хто не паспеў уцячы і трапляў на вочы, карнікі зганялі ў калгасны хлеў. Нашы хаты знаходзіліся пасярэдзіне Кавычыцаў, і гэта стала выратаваннем, — кажуць Каплуновы. — Уцякалі мы пад прыкрыццём дыму. Спадзяваліся толькі дабегчы да лесу.
Яўгенія згадала, як яе бацька паспеў запрэгчы каня, прыхапіў тое-сёе з пажыткаў, пасадзіў шасцёра малых і рушыў праз агароды да лесу. Дзяўчына бегла за канём па глыбокім снезе ў сваіх лапціках. Івану выпала ўцякаць па лютаўскім холадзе босым. Сам быў невялікага росту, але нёс на руках 4-гадовую сястрычку. Іванаў бацька ў гэты час быў далёка ад родных мясцін — на фронце. У лесе, абкруціўшыся анучамі, грэліся каля вогнішча, спалі на яловых лапках. З лесу назіралі, як дагаралі Кавычыцы.
Яўгеніі прыгадалася адна вясковая жанчына, якая пабегла з вёскі апошняй:
— Сцёпка (гэтак звалі жанчыну), уцякаючы, гучна спявала. Усе маўчалі, баяліся выдаць сябе, а яна спявала. Каля ляснога вогнішча таксама весялілася. Было відаць, што яе паводзіны не зусім адэкватныя — сама не ведала, што рабіла. Напалоханыя вяскоўцы не маглі ўцяміць, што з ёю здарылася. Калі нарэшце жанчына апрытомнела, паведаміла, што на яе вачах карнікі запалілі хлеў з людзьмі, яна чула крыкі і галашэнні аднавяскоўцаў, сярод якіх былі яе родныя, сваякі, суседзі.
На папялішча сваёй хаты Іван прыйшоў толькі на трэці дзень. Два дні і дзве ночы ён блукаў з малодшай сястрычкай па лесе, па ацалелых вёсках, шукаў маці, прасіў есці. Сярод абгарэлых галавешак не знайшоў чалавечых астанкаў, і ў юнака з'явілася спадзяванне, што маці жывая. Паспяшаўся ў вёску Вішні да цёткі і там сустрэўся з родным чалавекам. А пад вясну да кавычыцкіх комінаў пачалі сыходзіцца іншыя, каму пашчасціла ацалець. Будаваліся зямлянкі, засяваліся агароды. Жыццё паволі аднаўлялася, нягледзячы на тое, што канца вайны не было відаць. Напрыканцы 1943-га Івана залічылі ў партызанскі атрад.
— Успаміны, як раны на сэрцы, нікуды ад іх не дзецца, — кажа Іван. — Здаецца, усё што ведаю, напісаў у сшытку, а лягчэй не робіцца.
Безумоўна, да гэтай балючай памяці дабавілася яшчэ адна — Чарнобыль: вёска Кавычыцы стала ахвярай моцнага радыяцыйнага апраменьвання. І хоць Іван з Яўгеніяй больш за паўстагоддзе жывуць у райцэнтры, родныя Кавычыцы зноў і зноў паўстаюць у іх перад вачыма. Нават гармонік, з якім Іван неразлучны з маленства, не ў стане суцешыць боль іх зраненых душ.
Анатоль Кляшчук.
Фота аўтара.
«Гэта не толькі пра бізнес, але і пра чалавечыя адносіны».
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».