...Я сяджу ва ўтульным крэсле і п'ю каву. Побач са мной мая бабуля Зоя. З ёй можна пагаварыць пра ўсё на свеце, я ведаю, што яна заўсёды дасць добрую параду, ніколі мяне не папракне і не асудзіць. Яна — чалавек, якому я цалкам давяраю.
Сёння тэмай для гутаркі стаў выбар маёй будучай прафесіі. Дзясяты клас — як-ніяк, пара ўжо вызначацца. Па парадзе бацькоў і бабулі я выбрала клас з паглыбленым вывучэннем фізікі і матэматыкі. А як жа інакш? У бацькоў тэхнічная адукацыя, а бабуля — заслужаны педагог, усё жыццё адпрацавала настаўніцай матэматыкі.
Напэўна, цяжка быць выкладчыкам. Я заўсёды дзіўлюся іх проста неверагоднай цярплівасці і вытрымцы! Правяраючы па начах нашы сшыткі, устаючы раней, каб падрыхтавацца да ўроку, штораніцы яны, як па ўзмаху чароўнай палачкі, паўстаюць перад намі ў ідэальна адпрасаваных касцюмах і з усмешкай на твары. Шкада, што многія так часта недаацэньваюць іх працу. «Эх, а раней вось зусім іначай было», — распавядае бабуля.
А як гэта — іначай?
Запомніліся першая і трэцяя
Зоя Іванаўна Крыштафовіч нарадзілася ў вёсцы Копцевічы Чашніцкага раёна. Першыя веды атрымала ў невялікай сельскай школе (у класах было ўсяго па 6-8 вучняў). Дзяўчынцы адразу не спадабаліся ўрокі гісторыі і малявання, затое матэматыку, англійскую мову і фізкультуру чакала з нецярплівасцю.
Схільнасці да дакладных навук выявіліся адразу ж. У школьніцы заўсёды былі добрыя адзнакі па матэматыцы і фізіцы. Шмат у чым цікавасць да прадмета залежыць ад настаўніка, ад яго манеры выкладання і зацікаўленасці ў поспехах вучняў. У Зоі было некалькі настаўніц матэматыкі. Больш за ўсё ёй запомніліся першая і трэцяя. Першая — Ганна Фёдараўна Ражко, жанчына даволі строгая, якая не ставіла «пяцёрку», калі вучань не адказваў на пытанне павышанай складанасці. А трэцяя — Вера Паўлаўна Асюкевіч — разгледзела патэнцыял у сваёй вучаніцы, пры ёй Зоя пачала хадзіць у матэматычны гурток.
Калі ў старэйшых класах паўстала пытанне пра выбар прафесіі, сумненняў у Зоі не было. «Мы не ведалі ні пра якія інжынерныя прафесіі, — распавядае бабуля. — Бацькі хацелі, каб я стала доктаркай. Не сказаць, каб я тады вельмі марыла стаць настаўніцай... Усе дзеці гуляюць у «краму», «бальніцу», а мне заўсёды падабалася роля строгай выкладчыцы, ды і схільнасці да матэматыкі ў мяне былі». Вучыцца Зоі было няцяжка. Яна рабіла поспехі ў вучобе, і таму на 3 і 4 курсах атрымлівала павышаную стыпендыю. Вучоба вучобай, але ў студэнткі яшчэ заставаўся страх перад работай з дзецьмі. «Памятаю, усе хацелі пазбегнуць педагагічнай практыкі, таму пры наборы ў будатрад у піянерскі лагер нават быў конкурс», — смяецца бабуля.
Вось
такія Пірагі...
Пасля заканчэння ўніверсітэта маладую настаўніцу адправілі ў вёску Пірагі. Там ёй далі весці не толькі матэматыку, але і ўрокі чарчэння, якое яна ніколі не любіла. Для маладога спецыяліста гэта было нечакана і аказалася непасільнай ношай, таму, адпрацаваўшы два тыдні, Зоя звольнілася. Пасля гэтага было яшчэ некалькі школ, але даўжэй усяго (ні многа ні мала — 39 гадоў з 42-х агульнага стажу!) яна адпрацавала ў школе №1 горада Верхнядзвінска.
Свой першы ўрок у новай якасці — настаўніцы матэматыкі — Зоя Іванаўна памятае вельмі добра. Гэта было падчас практыкі ў адной з віцебскіх школ. Тады ёй трэба было правесці ўрок у 7 класе. Ёй далі план урока, і яна цэлы дзень рыхтавалася. «Я хадзіла па калідоры і ўвесь час паўтарала: «Добры дзень, дзеці, садзіцеся, дзеці», — распавядае бабуля. І вось надышоў гэты дзень. Яна праверыла хатняе заданне, вучні хутка рашылі ўсе запланаваныя задачы, а што рабіць далей, Зоя не ведала. Цяпер яна б адразу прыдумала, як заняць дзяцей, але тады нічога зрабіць не змагла. Студэнтка проста была ў шоку.
Вітаюцца амаль усе!
Усіх сваіх вучняў за гэтыя доўгія 42 гады Зоя Іванаўна, вядома, не памятае: яна вучыла столькіх! А вось яе памятаюць. У гэтым я пераконваюся кожны раз, калі ў родным бабуліным горадзе іду з ёй па вуліцы, і з намі вітаюцца ледзь не ўсе мінакі: былыя вучні, іх бацькі, калегі-выкладчыкі. Але ёсць і тыя, каго бабуля памятае дагэтуль. Яна мне распавяла пра хлопчыка, Алега Падкулдзіна, маладзейшага за ўсіх сваіх аднакласнікаў, але, нягледзячы на розніцу ва ўзросце, вельмі здольнага. Спачатку настаўніца лічыла яго двоечнікам і гультаём, крыўдзілася на яго, бо ён увесь час ляжаў на парце, але потым высветлілася, што ў дзіцяці проста праблемы са зрокам. Скончыўшы школу, хлопец паступіў у МДУ на эканамічны факультэт. «Адзін з лепшых маіх вучняў, — заўважае бабуля. — Наогул, я на сваім досведзе пераканалася, што схільнасць да дакладных навук у хлопчыкаў большая, чым у дзяўчатак».
Настаўніца з Зоі ўсё ж выйшла не вельмі строгая. Бабуля па сваім характары была і застаецца добрай, цярплівай і мяккай. А вось такой якасцю, як справядлівасць, яна, безумоўна, валодала. Гэта заўважалі і калегі, і вучні.
Як прыемна бачыць цягу да вучобы!
Зоя Іванаўна заўсёды імкнулася знайсці падыход да кожнага дзіцяці, і гэта ў яе добра атрымлівалася.
Пра выбар прафесіі заслужаны педагог ніколі не шкадавала. Яна і ўявіць сябе не магла ў іншай ролі, без праверак сшыткаў па начах, без стаяння каля дошкі з указкай. Калі я спытала ў яе, якімі якасцямі павінен валодаць настаўнік, вось што яна мне адказала: «Настаўнік павінен быць цярплівым і ў той жа час настойлівым. і строгім, і добрым адначасова, але самае галоўнае — любіць дзяцей. У гэтай працы самае цяжкае — гэта калі дзеці цябе не разумеюць ці проста не жадаюць разумець. Але як жа прыемна бачыць поспехі сваіх вучняў! У апошнія гады я выкладала ў Бігосаўскай школе. Уставала а 5 гадзіне раніцы, каб паспець на цягнік, але на ўроках бачыла вочы гэтых дзяцей, якія хацелі ведаць, хацелі вучыцца. Пазней, праз два гады, калі я іх ізноў убачыла, яны падбягалі да мяне са словамі падзякі. Гэта дарагога варта».
Ёсць у бабулі і вучні, якія самі сталі настаўнікамі матэматыкі. Адной з такіх вучаніц бабуля асабліва ганарыцца. Гэта Ала Міхайлаўна Лукашонак, яна працуе ў школе, піша ў газеты на педагагічную тэматыку, распрацавала сваю методыку навучання. Бабуля любіць распавядаць пра тое, што гэта яе вучаніца.
Галоўная ўзнагарода
Зоя Іванаўна змагла рэалізаваць сябе як у прафесіі, так і ў асабістым жыцці. Яна выхавала дзвюх дачок, стала самай лепшай і любімай бабуляй для дзвюх унучак. Мая бабуля — звычайны чалавек, яна не лятала ў космас, не здымалася ў кіно, але яе заслуга перад грамадствам — неацэнная. Шкада, што цяпер усё больш пішуць пра акцёраў і спевакоў, а такія людзі, як мая бабуля і многія іншыя, застаюцца ў цені. Іх праца не вельмі часта ўзнагароджваецца матэрыяльна. Тым не менш галоўная ўзнагарода для настаўніка — разумныя і высокамаральныя людзі вакол, тыя, з якімі мы сутыкаемся кожны дзень.
Арына Кагалёнак,
вучаніца 10 класа гімназіі № 2 г. Наваполацка.
Два дні былі насычаны ўнікальнымі выставамі, карыснымі праектамі і інтэрактыўнымі пляцоўкамі.
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».
Галоўная мэта дзяржавы сёння — інтэграваць чалавека з інваліднасцю ў грамадства.