— …Вось наш крыж, — сказала бабуля дзяўчынцы і паказала, як трэба прыкладвацца да святыні.
— Прыгожы, — заўсміхалася дзяўчо. — А наш — гэта значыць мой?
— І твой таксама. Ён усім належыць.
Мінск. Дзяржаўны мастацкі музей Рэспублікі Беларусь. Чацвер. Паломніцтва: толькі адзін дзень адкрыты для наведвальнікаў музея славуты Крыж Ефрасінні, які быў пераствораны напрыканцы ХХ стагоддзя брэсцкім ювелірам-віртуозам Мікалаем Кузьмічом. Сапраўдная рэліквія страчана. Але рэліквія з намі: у ёй усё, як у крыжы майстра Лазара Богшы, усе драбніцы і часцінкі святыняў. І адноўлены крыж — таксама святыня. Яна прыехала ў Мінск з Полацкага Свята-Ефрасіннеўскага манастыра толькі ў дні адкрыцця выставачнага праекта «Дзесяць стагоддзяў мастацтва Беларусі». Выстава, якая стварае вобраз краіны тымі колерамі і адценнямі, што ёй найбольш пасуюць.
Белы, як чысты аркуш
Гэты праект трэба было зрабіць: у ХХ стагоддзі нарадзіўся і прасоўваўся міф пра тое, што беларускае мастацтва стваралася ў савецкі час. Гэта наогул бяда Беларусі, што падобныя міфы адлучылі нас ад вялікай часткі прафесійнай мастацкай культуры. І таму стваралася ўражанне, што і ў выяўленчым мастацтве мы нічога не мелі, і ў музыцы — усё «не нашы», а літаратура ўзнікла, натхнёная рэвалюцыйнымі павевамі канца ХІХ — пачатку ХХ стст. І гэтак далей. Але ж вось, калі ласка: кніга Сімяона Полацкага «Посах кіравання» 1667 года выдання — зварот з нашых абшараў да суседніх, да тых, хто быў не супраць павучыцца ў ліцвінскага манаха. Пабачыць яе можна на выставе. Як і «Статут Вялікага Княства Літоўскага», вернуты на радзіму. А вось абразы — з калекцыі нацыянальнага мастацкага музея. Абразы нашы такія блізкія сэрцу: вельмі чалавечыя, а царскія вароты — як царскія падарункі таленавітага майстра Богу.
Талентамі зямля прырастае. Па талентах яе пазнаюць. З таленту і ўмення і жадання ствараць нешта і ўзрастае. Вось хоць бы на старажытныя ўпрыгажэнні паглядзець: з золата і звычайнага металу, але зробленыя так, што і цяпер бы царыцай у іх выглядала! Бранзалеты і завушніцы, ці яшчэ цікавая дэталь — скроневыя колцы. Можна спакойна сучасным дызайнерам узяць ідэю на ўзбраенне: мода шукае арыгінальнае — дык чаму ж не ва ўласнай культуры?
У гэтым кантэксце ў Беларусі павінна пачацца мода на любоў да мастацтва. Калі штосьці ведаеш, то не можаш гэта не палюбіць. Выстава «Дзесяць стагоддзяў мастацтва Беларусі» дазваляе і адкрыць для сябе тое, чаго ў свядомасці, можа быць, дагэтуль не было. Але ўсё можна зафіксаваць — на чыстым аркушы любое адценне бачыцца выразна.
Блакітны, як нябёсы
Праект у першую чаргу асветніцкі: усе набыткі айчыннай культуры за апошнія дзесяць стагоддзяў сістэматызаваны, падаюцца ў кантэксце эпох (ад візантыйскай традыцыі да найноўшых эпох, калі мастацтва стала развівацца ў дыялогу культур), знаёмяць з новымі найсучаснымі плынямі. Такі падыход дазваляе лепш зразумець: чаму некаторыя творы ўспрымаюцца як шэдэўры. Чаму яны насамрэч — шэдэўры. Праўда, перад арганізатарамі стаяла абсалютна недасягальная задача — паказаць усё багацце ў адным праекце. Аказалася, што паказаць ёсць што, даводзілася выбіраць тое, што найлепш сведчыць пра час і развіццё ў ім беларускай культуры. У выніку ў экспазіцыі прадстаўлены 500 экспанатаў з 29 музеяў краіны, карпаратыўных і прыватных калекцый.
— Наведвальнікі ўбачаць багацце беларускай гісторыі і ўнікальнасць культуры. Для таго, каб прадставіць усё, што хацелася, нам давялося зняць частку пастаяннай экспазіцыі (не хапала плошчаў), — адзначыў дырэктар Нацыянальнага мастацкага музея Уладзімір Пракапцоў.
Блакітны — колер светлых надзей. І яны спраўджваюцца дзякуючы таму, што ёсць цікавасць да айчыннай культуры з боку тых, хто хоча бачыць краіну багатай у любым сэнсе. Пачаткам здзяйснення самых смелых мар і надзей была выстава з калекцыі «Белгазпрамбанка», якая знаёміла з творамі мастакоў парыжскай школы. Беларусь убачыла карціны тых, пра каго можна было чытаць: Суціна, Кікоіна, Царфіна ды іншых мастакоў, якія былі родам адсюль. І вось жа вяртаюцца сюды з асобнымі творамі, якія адшукваюць за мяжой і выкупаюць арганізацыі і нават прыватныя асобы з Беларусі. Напрыклад, твор Хаіма Суціна «Ева», які набылі на аўкцыёне Sotheby's за 1 мільён 860 тысяч долараў — самы дарагі экспанат. Але для выставы з ім прыйшлося папрацаваць рэстаўратарам. Таксама, як і з «Партрэтам паэта Тамаша Зана» (аўтарства беларускага рамантыка Валенція Ваньковіча). Да нядаўняга часу карцін гэтага мастака наогул не было ў Беларусі, але «Белгаз-
прамбанк» вярнуў гэты твор, набыўшы яго ў прыватнага калекцыянера. Насамрэч столькі імёнаў дала Беларусь свету, але, ствараючы недзе далёка, яны ўсё роўна неслі адценні зямлі, якая дала ім жыццё.
Насычаныя, як зямля
На лагатыпе выставы — дрэва ў разрэзе. Яшчэ адзін змястоўны сімвал — як слаі і гады ўтвараюць шырокі ствол. Глядзіш на дрэва — і не бачыш гэтых векавых кольцаў. А насамрэч яно такое магутнае нездарма. Усё складваецца: разнастайнае мастацтва ХХ стагоддзя (якое паўставала дзякуючы развіццю мастацкай адукацыі ў савецкі час) зайграла разам з творамі папярэдніх эпох — партрэтаў, пейзажаў вядомых і невядомых мастакоў.
Наадварот, падкрэслены момант, што аўтар невядомы дазваляе ўявіць, колькі яшчэ таямніц чакаюць адкрыцця. І нават прырода творчасці вядомых мастакоў падаецца загадкавай. Той жа Язэп Драздовіч наколькі розным мог быць: фантастычныя сусветы апісаў так, нібыта жыў у паралельнай прасторы. Але калі глядзіш яго маляваны дыванок, то ўзнікае думка пра тое, што беларуская мастацкая рэчаіснасць — гэта супольнасць паралельных прастораў, якія плывуць кожная сваім шляхам, але ў адзін бок. Сведчанне — іншы дыванок наіўнай мастачкі Алены Кіш.
Зямля не церпіць пустэчы. Калі на нейкай яе тэрыторыі нічога не пасадзілі, то нешта ўзрастае само і можа даць карысны плод ці прыгожую кветку. Пазней тэрыторыю стануць апрацоўваць свядома, каб нешта вырасціць. У савецкі час выраслі пакаленні творцаў. Яны працавалі і з ідэяй, і дзеля мастацтва. Апявалі краіну (як П. Масленікаў, Г. Вашчанка, М. Данцыг ды іншыя). Бачылі сваю прыгажосць у жыцці (як В. Цвірка, М. Селяшчук…). І працягваюць яе бачыць навокал (Л. Шчамялёў, Р. Батальёнак, В. Шкаруба, У. Тоўсцік…). І працягваюць несці ідэі (Ф. Янушкевіч, В. Шаранговіч, Р. Сітніца ды іншыя). Але ёсць і новыя пакаленні творцаў, якія ўспрымаюць свет па-свойму праз нечаканыя вобразы — у карцінах (напрыклад, Р. Вашкевіч з яго жоўтым тэнісным мячыкам у абсалютна «ядомым» нацюрморце), скульптурах (напрыклад, К. Селіханаў і яго «чалавечая» піраміда), мастацкіх аб'ектах, якія патрабуюць канцэптуальнага асэнсавання (падобна праекту ХХ стагоддзя С. Войчанкі і У. Цэслера). Але на ХХ стагоддзі ўсё не спыняецца…
— Мне здаецца, што гэты праект унікальны не толькі эксклюзіўнасцю. Будзе шмат крытыкі: чаму абраны менавіта гэтыя экспанаты. Будуць спрэчкі, асабліва за «Метамарфозы ХХ стагоддзя», — прызнаецца старшыня праўлення «Белгазпрамбанка» Віктар Бабарыка. — Для нас унікальнасць пры ўсёй мастацкай каштоўнасці не ў гэтым. Я не думаў, што ў адным месцы мы можам сабраць у такой колькасці разнапланавых людзей, музеяў і экспанатаў. Унікальнасць менавіта ў гэтым: у нас ёсць нешта такое, дзеля чаго, ахвяруючы ўсімі нашымі адрозненнямі, мы аддадзім самае лепшае. Ёсць ідэя, якая аб'яднала нас, такіх розных — музейных работнікаў, бізнес, прыватных калекцыянераў, і мы працавалі супольна.
Чырвоны, як кропля прычасця
Калі хто яшчэ не бачыў беларускага мастацтва, то самы час знаёміцца з ім: выстава створана з любоўю да гледача, прычым самага рознага, неабавязкова абазнанага спецыяліста і тонкага знатака. Самы просты чалавек — што называецца, ад зямлі — тут не разгубіцца і ўсё зразумее. Таму што яму гэта тлумачаць. Творы сістэматызаваны па тэмах і часе. Да кожнага з раздзелаў ёсць тэкставае суправаджэнне, якое з'яўляецца своеасаблівым гідам па беларускім часе і мастацкіх школах. І калі хто яшчэ не з'яўляецца прыхільнікам айчыннага мастацтва, то самы час развітвацца са стэрэатыпным мысленнем і пачынаць яго любіць: не проста таму, што яно наша, а таму, што ў кожны перыяд развіцця яно ішло ў кантэксце культуры сусветнай. А было і так, што на самай высокай хвалі, якая да нас дакацілася, на жаль, нясвоечасова. Але яго трэба ведаць, каб лепш разумець: што ёсць наша Беларусь, з чаго яна паўставала, як умела аднаўляцца пасля страт. Як уваскрасала для новага развіцця (згодна з Боскім таінствам). І ўсё гэта сказана ў мастацтве і ілюструецца праз яго.
— Ідэя праекта нараджалася ў «Белгазпрамбанку». Тое, што робіць банк (вяртанне на радзіму гістарычнай спадчыны Рэспублікі Беларусь, папулярызацыя беларускага мастацтва), — гэта грамадзянская пазіцыя, місія. Мы, акцыянеры «Белгазпрамбанка», аднадушна падтрымалі гэты праект. Экспазіцыя створана з любоўю і вялікай увагай і логікай, крок за крокам адкрывае старонкі беларускай гісторыі, — сказаў на адкрыцці старшыня савета дырэктараў «Белгаз-
прамбанка», намеснік праўлення, начальнік фінансава-эканамічнага дэпартамента «Газпрам» Андрэй Круглоў.
— Дзіўна тое, што праект «Дзесяць стагоддзяў мастацтва Беларусі» паказаў цуды арганізацыі, вынаходлівасці. Ён зроблены на самым высокім узроўні і за вельмі кароткі тэрмін — усяго 9 месяцаў, — адзначыў міністр культуры Беларусі Барыс Святлоў. — Каб умясціць у гэтай прасторы мастацтва дзесяці стагоддзяў, трэба валодаць мастацтвам стварэння экспазіцый.
Зноў белы, як старонка для працягу
Выстава, прадстаўленая ў год 75‑годдзя Нацыянальнага мастацкага музея Беларусі, будзе доўжыцца два месяцы, што дазволіць азнаёміцца з ім большай колькасці жыхароў Беларусі і замежных гасцей: падчас чэмпіянату свету па хакеі ёсць магчымасць прадставіць Беларусь не толькі спартыўную. За Беларуссю культурнай — стагоддзі і імёны. З ёй інтэлект, фантазія, цудоўныя ідэі. І талент. Што і зараджае аптымізмам: усё калі не пачынаецца, то працягваецца.
Ларыса ЦІМОШЫК.
P. S. Гэты матэрыял больш адпавядаў бы духу выставы, калі б замест аўтарскіх радкоў змяшчаў бы імёны ўсіх творцаў, якіх дала Беларусь. Але з месцам на паласе дакладна былі б праблемы…
Два дні былі насычаны ўнікальнымі выставамі, карыснымі праектамі і інтэрактыўнымі пляцоўкамі.
«Нашы работы — жывыя, з энергетыкай любові і дабра».
Галоўная мэта дзяржавы сёння — інтэграваць чалавека з інваліднасцю ў грамадства.