У вызначэнні мінімальнага бала павінна быць пэўная гнуткасць
Будучая прыёмная кампанія пройдзе ў краіне па ўдасканаленых правілах прыёму ў ВНУ і сярэднія спецыяльныя навучальныя ўстановы. Многія новаўвядзенні абмяркоўваліся на працягу некалькіх апошніх гадоў. Тым не менш яшчэ не атрыманы адказы на ўсе пытанні: якім будзе мінімальны бал на ЦТ, што дазволіць абітурыентам удзельнічаць у конкурсе; якія карэкціроўкі будуць унесены ў Палажэнне аб мэтавай падрыхтоўцы спецыялістаў і ці зацікавяцца выпускнікі базавай школы дадзенай ім магчымасцю паступлення ў ССНУ без экзаменаў? Гэтыя пытанні мы абмяркоўваем з старшынёй Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу па адукацыі, культуры і навуцы Генадзем ПАЛЬЧЫКАМ.
— Генадзь Уладзіміравіч, а як асабіста вы ставіцеся да павелічэння набору на мэтавую падрыхтоўку?
— Па-першае, як на магчымасць для выпускніка гарантавана працаўладкавацца адразу пасля завяршэння навучання. І гэта вельмі істотная перавага, якая, на мой погляд, пакуль недаацэньваецца. Прагматызм кшталту «а ці буду я запатрабаваны як спецыяліст», «дзе я буду працаўладкаваны пасля завяршэння навучання», будзе толькі мацнець. Па-другое, акцэнт трэба змясціць на ролю ў мэтавай падрыхтоўцы арганізацыі-заказчыка. Якія ўмовы работы гарантуюцца маладому спецыялісту, што робіцца для таго, каб ён не столькі думаў, як хутчэй адпрацаваць, колькі быў зацікаўлены ў замацаванні на рабочым месцы? Гэта значыць, што павінна дзейнічаць не сістэма прымусовага ўтрымання маладых спецыялістаў, а зацікаўленасць заказчыка ў падрыхтоўцы кадраў. Наймальнікі павінны прымаць самы непасрэдны ўдзел у адукацыйным працэсе, а атрымаўшы маладога спецыяліста, праводзіць мэтанакіраваную работу па стварэнні годных умоў для яго. Між іншым, у вырашэнні гэтага пытання заказчыкі не павінны заставацца адзінокімі. Кадравая палітыка — праблема не толькі галіновая, але і рэгіянальная. Таму мясцовыя органы кіравання таксама не павінны заставацца ўбаку.
— Згодна з новай рэдакцыяй правіл паступлення ў ВНУ, школьныя медалісты, выпускнікі ССНУ з дыпломам з адзнакай і пераможцы абласных тураў рэспубліканскай алімпіяды атрымалі магчымасць паступаць на педагагічныя спецыяльнасці ўвогуле без іспытаў. Ці дапаможа гэтая прывілея зрабіць педагагічныя спецыяльнасці больш прывабнымі для таленавітай моладзі?
— Праблема ляжыць больш глыбока. Фактычна цяперашняя сітуацыя з запаўненнем педагагічных спецыяльнасцяў — наступства таго, як грамадства разумее ролю настаўніка ў жыцці кожнага чалавека. Трэба задумацца, як мы ўсе павінны ставіцца да педагога (настаўніка, выхавальніка), якому мы давяраем самае дарагое, што ў нас ёсць — сваё дзіця. На маю думку, пытанне не толькі ва ўзроўні аплаты працы педагога, які, безумоўна, павінен адпавядаць працоўным выдаткам і важнасці яго працы, але і ў фарміраванні стаўлення да педагога і ў сям'і, і ў сродках масавай інфармацыі, і ўвогуле ў грамадстве.
— Ці павінен быць бар'ер у выглядзе мінімальных балаў на ЦТ пры ўваходзе ў ВНУ? І ці трэба зніжаць мінімальныя прахадныя балы?
— Пытанне дастаткова спрэчнае. На мой погляд, залічэнне абітурыентаў з першапачаткова нізкім узроўнем ведаў, а тым больш абітурыентаў, якія кіруюцца прынцыпам «пайду туды, куды праходжу па конкурсе», не ідзе на карысць ні абітурыенту, ні ВНУ, ні прадпрыемству, куды выпускнік працаўладкуецца (калі, безумоўна, ён завершыць сваё навучанне). Таму пэўная планка павінна быць — гэта ў інтарэсах усіх. Іншае пытанне — якой яна павінна быць? Для ўсіх аднолькавай? І хто яе павінен вызначаць?
Прагноз можа быць заснаваны на аналізе статыстычных даных папярэдніх гадоў, рэгулявацца патрэбамі рынку працы. У адпаведнасці з новай рэдакцыяй Правілаў прыёму, функцыя па вызначэнні мінімальнага бала ўскладзена на Міністэрства адукацыі, што азначае пэўную гнуткасць у вырашэнні гэтай праблемы. На маю думку, перспектыўным з'яўляецца рэгуляванне ніжняй планкі самой установай адукацыі пры залічэнні абітурыентаў. Але гэты працэс павінен быць не толькі абсалютна празрыстым, але і інфармацыйна даступным.
— А як вы ацэньваеце той факт, што наяўнасць школьнага медаля больш не бярэцца пад увагу пры паступленні нідзе, акрамя педагагічных спецыяльнасцяў? Нават у пункце з пералічэннем катэгорый абітурыентаў, якія маюць пераважнае права на залічэнне пры аднолькавай колькасці балаў, абітурыенты з больш высокім сярэднім балам дакумента аб адукацыі займаюць апошнюю пазіцыю...
— Лічу, што пры арганізацыі любога конкурсу вызначальным з'яўляецца непасрэдны вынік удзельніка. Пры агульных роўных умовах, магчыма, і ёсць сэнс выкарыстоўваць дадатковыя крытэрыі. Гэтыя крытэрыі павінны мець аб'ектыўны характар і быць звязаны з такімі дасягненнямі абітурыентаў, якія сведчаць пра невыпадковасць выбару той ці іншай спецыяльнасці. Напрыклад, гэта могуць быць вынікі прадметных алімпіяд, спартыўных спаборніцтваў, розных відаў творчых конкурсаў, конкурсаў прафесійнага майстэрства. Перспектыўнымі студэнтамі з'яўляюцца выпускнікі спецыялізаваных профільных устаноў агульнай сярэдняй адукацыі — такіх, як сувораўскае вучылішча і кадэцкія вучылішчы, школы алімпійскага рэзерву. Усе гэтыя абітурыенты свядома выбралі сферу будучай прафесійнай дзейнасці. І нават калі на этапе паступлення ў іх не самыя высокія балы, моцная матывацыя і адпаведная перадпрафесійная падрыхтоўка дазволяць ім у працэсе навучання ўсё навярстаць і стаць прафесіяналамі высокага ўзроўню.
— Пры паступленні ў ССНУ на аснове базавай адукацыі іспыты адмянілі. Абітурыентаў збіраюцца прымаць па сярэднім бале дакумента аб агульнай базавай адукацыі. Але ж школьныя адзнакі могуць быць і суб'ектыўнымі... Мне здаецца, што трэба было спачатку ўвесці знешнюю атэстацыю выпускнікоў базавай школы, а затым ужо прымаць па яе выніках моладзь у ССНУ.
— Згодны, што ў гэтым выпадку аб'ектыўнасць адбору выклікае хваляванне, асабліва пры прыёме на спецыяльнасці, якія карыстаюцца павышаным попытам сярод выпускнікоў базавай школы. Дазволю сабе выказаць думку, што ў гэтым выпадку сярэдні бал ва ўсіх абітурыентаў будзе дастаткова высокім, і вырашальную ролю пры залічэнні адыграюць менавіта дадатковыя крытэрыі: толькі яны дапамогуць прыёмнай камісіі скласці рэйтынг абітурыентаў з аднолькавым балам атэстата. Між іншым, у Міністэрстве адукацыі сёння разглядаецца шэраг мадэляў арганізацыі выніковай атэстацыі за курс базай школы, у аснове якіх ляжыць незалежная дзяржаўная атэстацыя навучэнцаў, як гэта прынята ў міжнароднай адукацыйнай практыцы. Мяркуецца, што ў перспектыве атрыманыя выпускнікамі сертыфікаты змогуць легчы ў аснову правядзення такога конкурсу. І тады адпадуць усе сумненні ў неаб'ектыўнасці конкурснага адбору...
Надзея НІКАЛАЕВА
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.