або Што трэба ведаць пра новую сістэму аплаты праезду
Сістэма аплаты ў сталічным транспарце — справа для ўсіх новая. На маіх вачах дзяўчына прыклала да валідатара электронны праязны, але тэрмінал кантралёра пры праверцы паказаў, што праезд не аплачаны. Жанчына-рэвізор толькі здзіўлена спытала: «Вы прыкладалі карту да валідатара?», на што дзяўчына адказала: «Так, высвецілася зялёная галачка і надпіс — «аплачана». Штрафаваць пасажырку не сталі, бо пакуль што асноўная задача рэвізораў не караць людзей, а вучыць іх карыстацца новымі тэхналогіямі на транспарце. «Звязда» паспрабавала разабрацца з новай сістэмай аплаты праезду ў грамадскім транспарце сталіцы, якая выклікала шмат спрэчак.
Першы блін
Сапраўдны «жарт» мінчане атрымалі 1 красавіка, калі, апроч павышэння кошту праезду, на змену папяровым праязным прыйшлі электронныя. Увод новай сістэмы аплаты пачаўся з канфузу: значная частка абсталявання ў грамадскім транспарце проста не спрацоўвала. «Валідатары не працуюць у палове адзінак транспарту! Спачатку наладзілі б іх як мае быць! А то даказвай пасля кантралёрам, што ты не вярблюд!» — абураліся людзі ў інтэрнэце, не ведаючы, расцэньваць гэта як няўдалы першакрасавіцкі жарт ці як недасканаласць сістэмы. Некаторыя асабліва ўзрушаныя «фарумчане» прапаноўвалі прыкладаць карткі да лбоў рэвізораў, хоць не зразумела, чым яны тут правініліся. Але «Мінсктранс», які абвясціў, што цягам месяца сістэма будзе працаваць у тэставым рэжыме, паспяшаўся супакоіць грамадзян: маўляў, праз тыдзень усё выправім. «Панікаваць мінчанам не варта. Сітуацыя звязана з пачаткам работы сістэмы на вялікай колькасці тэхнічных сродкаў і бескантактных картак. Па закону вялікіх лічбаў расце адсотак памылак. Гэты этап праходзіць любая сістэма, асабліва такая маштабная», — тлумачыў намеснік генеральнага дырэктара «Мінсктранса» Андрэй ПАПЛЕЎКА.
У транспарце ж людзі (асабліва пажылога ўзросту) працягвалі выказваць незадавальненне: вось лухты навыдумлялі! Зрэшты, новае заўсёды ўспрымаецца насцярожана — так ужо створаны чалавек. Але нельга не прызнаць, што «Мінсктранс», безумоўна, зрабіў крок да прагрэсу. Бо ва ўсім, як прынята казаць, «цывілізаваным свеце» электронная аплата праезду — пройдзены і даведзены «да розуму» этап. Калісь гэта непазбежна чакае і нас. А пакуль новыя кампосцеры і валідатары праходзяць «абкатку», паспрабуем прывесці адказы на самыя распаўсюджаныя пытанні, звязаныя з новай сістэмай.
Не заблытацца ў картках
Праезд ва ўсіх відах транспарту з 1 красавіка можна аплаціць пры дапамозе дзвюх бескантактных смарт-картак (БСК). Адна з іх прызначаецца для аплаты праезду ў метро. І хоць карткі ў «падземцы» — з'ява звыклая, новыя бескантактныя праязныя зручнейшыя за старыя магнітныя тым, што імі не трэба праводзіць па жолабе, а можна проста прыкласці да датчыка на турнікеце. Такой карткай па-ранейшаму можна аплачваць толькі паездкі ў метро. Колькасць паездак можа быць рознай: на месяц (з першага па апошні дзень месяца), на паўмесяца (з 1 па 15 чысло), на дэкаду (з першага чысла месяца да 10, з 11 да 20 і з 21 да апошняга чысла месяца), апроч таго — на перыяд 30, 15 і 10 дзён. Такія карткі будуць дзейнічаць не з пэўнага чысла, а з таго дня, які вы выбераце самі. А яшчэ ёсць праязныя на 5, 10, 20, 30, 40, 50, 60 паездак. Пры набыцці карткі метрапалітэна першы раз давядзецца заплаціць не толькі за будучыя паездкі, але і яе залогавы кошт — 10 тысяч рублёў.
Другая БСК — адзіны праязны «Мінсктранса», ён, як і былыя папяровыя праязныя, можа быць на адзін від транспарту, два, тры, чатыры (уключаючы аўтобус-экспрэс). Падрабязную інфармацыю пра тэрміны іх дзеяння можна знайсці на сайце «Мінсктранса». Такую картку таксама можна набыць на месяц, паўмесяца, дэкаду і на пэўную колькасць паездак — 5, 10, 20, 30, 40, 50 і 60. Калі вы купляеце праязны на пэўную колькасць паездак, выкарыстаць іх можна цягам 60 дзён, пачынаючы з даты пакупкі, ва ўсіх відах транспарту, апроч экспрэс-аўтобуса. Залогавы кошт адзінага праязнога «Мінсктранса», які таксама давядзецца заплаціць пры першай пакупцы, 12 тысяч рублёў.
Важны момант: пакуль сістэма электроннай аплаты праезду толькі ўваходзіць ва ўжытак, транспартнікі рэкамендуюць захоўваць папяровыя чэкі, якія пасажыр атрымлівае пры набыцці БСК. Як той казаў, на ўсялякі пажарны...
Талоны, жэтоны, SMS
Акрамя электронных праязных, у наземным грамадскім транспарце па-ранейшаму можна аплачваць праезд пры дапамозе аднаразовых талонаў. Толькі кампосцеры для іх цяпер таксама электронныя. Каб прабіць талон, трэба ўставіць яго край, на які ўказвае намаляваная на самім талоне стрэлачка, у адтуліну кампосцера, дачакацца гукавога і светлавога сігналу і дастаць. Пэўныя нязручнасці такога кампасціравання заключаюцца ў тым, што з першага разу ў вузкую шчыліну кампосцера трапіць бывае складана, асабліва калі край талона скамечаны, альбо транспарт гайдае падчас руху.
У метро ж для аднаразовых паездак можна выкарыстоўваць старыя добрыя жэтоны. Але ёсць і яшчэ адно новаўвядзенне: у лютым у метрапалітэне з'явілася такая форма аплаты паездкі, як SMS-білет. Праўда, карыстацца паслугай пакуль што могуць толькі абаненты мабільнага аператара lіfe:). Каб набыць такі білет, трэба даслаць бясплатнае SMS з тэкстам «1» на нумар 2255. У адказ на яго прыйдзе паведамленне з радкамі лічбаў, пасля чаго з рахунку абанента здымуць 3700 рублёў — кошт адной паездкі. Экран тэлефона з тэкстам паведамлення трэба паднесці да счытвальнай прылады на адлегласць 1—2 см. Рэакцыяй на гэта стане зялёная стрэлка, якая загарыцца на турнікеце. Можна ісці. Цікава, што SMS-білеты можна набываць «на будучыню»: яны дзейнічаюць цягам года пасля пакупкі. Пры гэтым, нават калі вы згубіце тэлефон, іх можна будзе аднавіць. Дарэчы, у першы дзень красавіка sms-білетаў скупілі рэкордную колькасць — 4,5 тысячы.
Пытанні застаюцца...
Новая сістэма аплаты праезду можа здавацца складанай толькі напачатку, пакуль яе наладзяць, і ўсе прывыкнуць да новых прылад і навучацца карыстацца імі. Многія мінчане ўжо адточанымі да аўтаматызму рухамі, заходзячы ў транспарт, прыкладаюць карткі да валідатараў і кампасціруюць талоны. Але, як паказала практыка, інфармацыйны лікбез у выглядзе лістовак і рэкламных ролікаў «Мінсктранса» «дайшоў» не да ўсіх грамадзян, таму выраз «тэхніка ў руках дзікуна — кавалак металу» застаецца актуальным.
У той жа час незразумелым для мінчан застаецца пытанне неабходнасці аўтарызаваць праязны ў салоне транспартнага сродку. Бо калі пасажыр ужо заплаціў за картку грошы, ён усё адно можа атрымаць штраф, калі не «адзначыцца» на валідатары. Часам, калі ў руках цяжкія сумкі, рабіць гэта бывае нязручна, а многія зусім забываюцца паднесці картку да датчыка. Спецыялісты «Мінсктранса» тлумачаць такую меру рэалізацыяй права грамадзяніна на праезд, а таксама кантролем пасажырапатоку...
Складана аплаціць праезд цягам прыпынку (і нават некалькіх) у час пік, бо дабрацца да нешматлікіх валідатараў і кампосцераў праблематычна. Таксама сумненні выклікае магчымасць рэвізораў запамінаць усіх пасажыраў, якія заходзяць у транспарт на адным прыпынку разам з імі, каб не аштрафаваць.
Карацей, складанасці пераходнага перыяду ёсць.
Але казаць пра нейкія вынікі і магчымыя карэктывы сістэмы аплаты праезду можна будзе не раней, чым праз месяц, гавораць спецыялісты.
Дзіяна СЕРАДЗЮК.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.