ці Лясныя кулібіны
Асаблівасці партызанскай барацьбы патрабавалі вялікай інтэнсіўнасці стралковага агню за кароткі час. Пяцізарадныя вінтоўкі, якія знаходзіліся на ўзбраенні народных мсціўцаў, вырашалі зыход бою не ў лепшы бок. Нічога больш не заставалася, як ствараць зброю самім. Аўтаматы, пісталеты, гранатамёты самых незвычайных формаў і ніколі невядомых дагэтуль сістэм збіраліся літаральна па вінціку… Каталог унікальнай калекцыі Беларускага дзяржаўнага музея гісторыі Вялікай Айчыннай вайны «Партызанская зброя» неўзабаве ўбачыць свет у Выдавецкім доме «Звязда». Падобная праца ў беларускай гістарыяграфіі выходзіць упершыню. Больш за тое, не існуе такога каталога і на ўсёй постсавецкай прасторы. А ўсё таму, што сама калекцыя самаробнай партызанскай зброі з'яўляецца рарытэтнай у фондавых зборах музея. Аналагаў ёй няма ва ўсім свеце: 62 прадметы, і ні адзін з іх не паўтарае іншы!
Яшчэ ў верасні 1943 года, калі толькі былі вызвалены першыя населеныя пункты Беларусі, ЦК КПБ было прынята рашэнне стварыць музей барацьбы беларускага народа. Аб гэтым паведамлялі ў тыл ворага — туды, дзе ішла партызанская вайна, стваралася наша гісторыя. Партызан заклікалі збіраць і захоўваць дакументы, фотаздымкі, друкаваныя выданні, узоры самаробнай зброі.
Так самаробная партызанская зброя стала адной з першых калекцый музея ў Мінску. Яна фарміравалася літаральна разам з самім музеем. Яшчэ не скончылася вайна, а партызаны пачалі несці сюды свае трафеі.
— Я ўзгадваю аднаго з былых дырэктараў музея Пятра Лавецкага, які ў гады вайны ўзначальваў штаб партызанскай брыгады «Буравеснік», — гаворыць адзін з аўтараў каталога, намеснік галоўнага захавальніка фондаў музея Галіна СКАРЫНКА.
— Вось што ён расказваў: «Калі мы ўпершыню атрымалі радыёграму аб тым, што будзе створаны музей і для яго патрэбна нешта пакідаць, падумалі: лепш бы яны зброю пераслалі. А раніцай да нас дайшло: раз музей — значыць, хутка Перамога». Потым Пётр Спірыдонавіч прыйшоў у музей з двума чамаданамі дакументаў толькі яго брыгады.
Нават сам першы сакратар ЦК КП(б) Беларусі Панцеляймон Панамарэнка перадаў у музей некалькі сваіх рэчаў, якія сёння адносяцца да найбольш рарытэтных. Так у музеі з'явіўся пісталет-кулямёт сістэмы Шпагіна (у прастамоўі — аўтамат ППШ). Толькі не звычайны, а створаны працоўнымі завода імя Сталіна ў дзень выпуску мільённага аўтамата. Гэта быў адзін з 20 ППШ, выкананых у асаблівым афармленні. Такія былі толькі ў Сталіна, маршалаў Ракасоўскага, Жукава, Васілеўскага і некаторых іншых буйных военачальнікаў. Акрамя таго, Панцеляймон Кандратавіч перадаў у музей два самаробныя нажы, якія яму падарылі партызаны, некалькі пісталетаў, у тым ліку адзін вельмі рэдкі. Старшыня Цэнтральнага штаба партызанскага руху не толькі прымаў рашэнні, якія тычыліся музейнай справы, але і сам ва ўсім гэтым удзельнічаў, бо быў музейшчыкам, збіральнікам па сваім характары.
Адразу пасля вызвалення Мінска ў беларускай сталіцы пачала працаваць спецыяльная група па стварэнні музейнай экспазіцыі. Толькі на руку ім была вельмі значная падзея. 16 ліпеня 1944 года ў разбураным Мінску адбыўся адзін з самых незвычайных парадаў: на полі гарадскога іпадрома, які перад гэтым быў размініраваны, пад сваімі баявымі сцягамі, трымаючы ў руках зброю, прайшлі каля 30 тысяч савецкіх партызан. Такім прыгожым стала завяршэнне партызанскай барацьбы ў Беларусі. Пачалося мірнае жыццё. Адразу пасля парада, перадаўшы ў музей сваю зброю і рыштунак, дзясяткі тысяч партызан працягнулі барацьбу ўжо ў радах Чырвонай Арміі, астатнія пачалі займацца аднаўленнем разбураных гарадоў і вёсак. Некаторым партызанскім камандзірам прапанавалі працаваць у музеі. Гэта былі яго першыя супрацоўнікі.
І закіпела праца. Пачалі падрабязна вывучаць атрыманую ад партызан зброю, якая была ўручную створана на лясной паляне, у зямлянцы — дзе заўгодна, толькі не ў прыдатных для гэтага майстэрнях! Не хапала зброі, вось і вымушаны былі партызаны майстраваць сабе яе самі. За аснову бралі тое, што засталося ад паламанай ці той, што выйшла са строю. Аднак усё роўна каля 70% дэталяў былі самаробнымі! Праўда, у тых жа ППШ такую дэталь, як ствол, ніхто ніколі не рабіў: гэта выканаць амаль немагчыма з‑за разьбы ўнутры. І тут знайшлі выйсце. Бралі ствол ад вінтоўкі Мосіна, які быў доўгі, рэзалі яго напалову — і для двух пісталетаў-кулямётаў ствол быў гатовы. І, як ні дзіўна, яны амаль не давалі асечак. Якраз тая зброя, якая была вартая заводскай вытворчасці.
Партызанскія майстры прызнаваліся, што ППШ — найбольш просты варыянт таго, што можна было зрабіць. Інструктар падрыўной справы Мінскага партызанскага злучэння Тэнгіз Шаўгулідзэ ўзяўся за больш складаную справу і стварыў гранатамёты і міна-гранаты! Ёсць у калекцыі нават самаробная пушка, якую змайстравалі ўмельцы партызанскага атрада «Іскра» брыгады «Разгром» Мінскай вобласці. Паставілі гармату ад падбітага савецкага танка Т‑26 на калёсы ад сеялкі, а для таго, каб яна страляла, часцей за ўсё выкарыстоўвалі аглоблю, якая заўсёды была пад рукой. Кемлівасці майстроў-збройнікаў зайздросціў не адзін генерал танкавых войск — а сярод наведвальнікаў музея былі і прадстаўнікі генералітэту.
— Больш за ўсё ў гэтай калекцыі мяне захапляе майстэрства гэтых людзей, — прызнаецца аўтар каталога. — Перад імі хочацца схіліць галовы: гэта была сапраўдная зброя Перамогі. На жаль, імёны не ўсіх майстроў, чыя зброя змяшчаецца ў калекцыі, давялося высветліць. Гэта былі сціплыя людзі, якія на сваіх працах не пакінулі ніводнай пазнакі. Магчыма, трымаючы ў руках каталог, хтосьці пазнае свой выраб ці будзе ведаць, кім і калі ён мог быць выкананы.
Немалую частку калекцыі складаюць пісталеты-кулямёты ППШ народных мсціўцаў Пінскага партызанскага злучэння Янкеля Менкіна і Якава Цемякова. Гэтыя майстры-збройнікі не проста рамантавалі зброю сваёй брыгады, але і рабілі яе наноў. Гэта была сапраўдная наладжаная вытворчасць самаробных аўтаматаў! Па афіцыйных дакументах, з іх лёгкай рукі выйшлі ў свет 120 такіх аўтаматаў з пазнакай «ТМ‑44» (Цемякоў-Менкін узору 1944 года).
Два з іх яны пераслалі ў Маскву: адзін падарылі Панамарэнку, другі — Варашылаву. І калі Панамарэнка атрымаў гэты аўтамат, ён настолькі ўразіў Панцеляймона Кандратавіча майстэрствам выканання і тэхнічным рашэннем (а ў гэтай справе ён ведаў толк: па першай адукацыі быў інжынерам), што адправіў адказную тэлеграму са словамі ўдзячнасці і просьбы: «Калі ласка, захавайце для будучага музея не толькі ўзоры зброі, але і тыя інструменты, якімі яна была зроблена». Магчыма, дзякуючы гэтым радкам сёння ў экспазіцыі музея існуе імправізаваная зброевая майстэрня з сапраўднымі рэчамі 1944 года: станкамі, кувалдамі, ціскамі…
Гледзячы на самаробную партызанскую зброю, заўважаеш, наколькі майстры былі рознымі, наколькі яны па-свойму творча ўвасаблялі ў рэчаіснасць часам адны і тыя ж рашэнні. Галіне Скарынцы падчас працы ў музеі шанцавала на сустрэчы з некаторымі майстрамі. Адна з іх пакінула найярчэйшы след у памяці.
— Я тады працавала экскурсаводам, — узгадвае Галіна Васільеўна. — У музей ішлі натоўпамі — каля 500 тысяч людзей у год! У юбілейныя гады ў Мінск з усяго Савецкага Саюза прыбывалі турыстычныя цягнікі з ветэранамі. Я толькі цяпер разумею, наколькі яны яшчэ былі маладымі! У той дзень я праводзіла экскурсію для групы з Бранскай вобласці. Падняў-
шыся на другі паверх, заўважыла каля вітрыны з партызанскай зброяй мужчыну, які вельмі дасканала нешта разглядваў. Падышла да яго і пытаю: «А вы тут знайшлі нешта сваё?» А ён паварочваецца і, паказваючы, кажа: «Гэта мой самаробны аўтамат». Уся група паглядзела на яго са здзіўленнем. «Вось і вы не верыце, што гэта можна зрабіць», — дабавіў ён.
На гэтым экскурсія для бранскай групы і скончылася. Перад імі стаяў жывы экспанат, які пачаў найцікавейшы аповед. Успаміны ветэрана і сёння захоўваюцца ў музеі. Былы партызан Васіль Далганаў прызнаўся, што аднымі з самых простых па канструкцыі былі пісталеты-кулямёты Шпагіна, якія ён майстраваў. Спачатку з яго пасмейваліся. І ўсё змянілася ў той момант, калі ён зрабіў 70 прыстрэлачных выстралаў са свайго самаробнага аўтамата. І тут адбылося неверагоднае: майстру-самавуку пачалі несці розныя дэталі, інструменты, каб зрабіў зброю і для іх. А што азначала зброя ў партызанскім атрадзе? Калі яна ёсць — ты баец, калі няма — чакай смерці. І аднойчы партызан Далганаў зрабіў настолькі рэдкі аўтамат, што па канструкцыі яму не было падобных!
— Абсалютна ўнікальныя канструкцыі майстроў-збройнікаў, у тым ліку і гэтая, будуць прадстаўлены ў першай частцы каталога, — падзялілася Галіна Скарынка. — Другі аўтар выдання, Сяргей Лапыроў, нават класіфікаваў калекцыю самаробнай партызанскай зброі: зробленыя на аснове ППШ, пісталета-кулямёта Дзегцярова, пісталета-кулямёта Судаева, на аснове нямецкіх аўтаматаў… Менавіта згодна з гэтай класіфікацыяй у каталогу размешчаны фотаздымкі экспанатаў. Побач — іх апісанні, тэматычныя малюнкі, успаміны майстроў-збройнікаў.
…Толькі дзве калекцыі Беларускага дзяржаўнага музея гісторыі Вялікай Айчыннай вайны, сярод якіх і самаробная партызанская зброя, маюць статус гісторыка-культурнай каштоўнасці катэгорыі «1» у Рэспубліцы Беларусь. І гэта пацверджана, у першую чаргу, тым, што колькі гадоў існуе музей, столькі часу гэтая калекцыя прываблівае ўвагу наведвальнікаў. У новым будынку яна будзе размешчана ў зале партызанскага руху. Наведвальнікі змогуць зазірнуць у імправізаваную майстэрню, дзе сапраўдныя прафесіяналы стваралі сваю зброю.
Вераніка КАНЮТА.
Фотаздымкі прадстаўлены
Белдзяржмузеем гісторыі
Вялікай Айчыннай вайны
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.