Дзіцячая пісьменніца Наталля Ігнаценка паказала ў Магілёве свой «тэатр»
Гэты незвычайны спектакль адбыўся падчас прэзентацыі Выдавецкім домам «Звязда» новай кнігі пісьменніцы. Пашанцавала тым хлопчыкам і дзяўчаткам, якія апынуліся ў пэўны час у патрэбным месцы — абласной бібліятэцы імя Леніна на Пушкінскім праспекце ў Магілёве. Менавіта па запрашэнні гэтай установы і адбылася сустрэча. Спачатку дзеці з цікаўнасцю назіралі за тым, як на сталах перад імі з'яўляюцца розныя па памерах і колеру скрыначкі. А потым з захапленнем сачылі, як пад аповед пра незвычайнае падарожжа двух братоў скрынкі адчыняюцца і… ілюструюць усё, што адбываецца ў казачным царстве.
Роўлінг па-магілёўску
Наталля Ігнаценка хоць зараз і піша свае творы ў Маскве, нарадзілася ў Магілёве. Пра тое, што яна не губляе сваіх каранёў, сведчыць і яе цеснае супрацоўніцтва з Выдавецкім домам «Звязда». Менавіта тут выйшла яе чарговая кніга «Як два браты спартсменамі сталі», прысвечаная чэмпіянату свету па хакеі ў Мінску.
—На фоне такога значнага для краіны мерапрыемства, я думаю, будзе вельмі цікава даведацца пра стасункі паміж спартсменамі, — спадзяецца Наталля. — Кніга аб тым, як адзін з хлопчыкаў становіцца фігурыстам, другі — хакеістам. А наогул — гэта працяг усёй маёй эпапеі пра братоў. Першая кніга называлася «Зімовыя прыгоды двух братоў», другая — «Як два браты этыкет вывучалі», а гэта ўжо трэцяя — пра спорт.
Цікава, што галоўныя героі казак — браты — растуць разам з сынамі Наталлі, якія і з'яўляюцца іх прататыпамі. Зусім як Гары Потэр у папулярнай англійскай пісьменніцы Джоан Роўлінг. Розніца толькі ў тым, што Гары — выдуманы, а браты — сапраўдныя. Дарэчы, сёння сынам пісьменніцы 12 і 18 гадоў. Кірыл — школьнік, захапляецца хакеем. А вось Павел — фігурыст, майстар спорту, двухразовы чэмпіён Беларусі. Трэніруецца разам з залатой медалісткай сочынскай Алімпіяды Адэлінай Сотнікавай і вядомым фігурыстам Максімам Коўтунам на базе лепшай маскоўскай школы фігурнага катання — ЦСКА. Нягледзячы на тое, што Павел ужо выйшаў з дзіцячага ўзросту, творчасць мамы яму вельмі блізкая. Што датычыцца новай кнігі, то ён быў адным з яе галоўных кансультантаў.
—Трэба было дакладна перадаць той дух, які існуе ў асяроддзі фігурыстаў і хакеістаў, — кажа Наталля. — Дарэчы, там пануюць прыблізна такія ж адносіны, як паміж… кіроўцамі і пешаходамі. Але гэта добрае саперніцтва, якое толькі на карысць тым і другім. Я нагадваю дзецям: калі не хапае вострых адчуванняў, займіцеся спортам. Добры спосаб даказаць, хто мацнейшы.
«Калі нікога дома няма, я — пісьменніца…»
Кажуць, што музыкантамі або пісьменнікамі не становяцца, імі нараджаюцца. Наталля Ігнаценка сумяшчае ў сабе дзе гэтыя якасці, таму што піша казкі выключна ў вершах. Кажа, што ў дзяцінстве, гушкаючыся на арэлях, пераспявала ўвесь магчымы і немагчымы рэпертуар папулярных на той час песень. Гэты рытм так убіўся ў свядомасць, што ёй і цяпер прасцей пісаць вершы, чым прозу. Яна ўспамінае, што бацька таксама ёй вельмі дапамог самавызначыцца. У дзяцінстве ён гуляў з ёю ў бурымэ, прапаноўваючы на хуткасць складаць невялічкія вершы на зададзеную ім рыфму.
Першая кніга Наталлі Ігнаценкі «Аквамарын» выйшла ў выдавецтве «Пачатковая школа» ў 2009 годзе. Першы верш, які яна добрасумленна запісала ў сшытак, датычыўся менавіта гэтага каменя. Раней па просьбах сяброў рыфмавала словы да юбілеяў ці іншых сямейных свят, а вось збіраць іх не прыходзіла ў галаву.
—А калі лепш за ўсё пішацца? — пытаюся ў Наталлі.
—Самая плённая — раніца, часам ідэі прыходзяць ноччу. Але калі я да 3–4 гадзін ночы не напісала — усё, далей будзе ступар.
—Муж не раўнуе да начных захапленняў творчасцю?
—Не (смяецца), ён бачыць, што дзеці чакаюць, калі нарэшце з'явіцца кніга. А наогул я імкнуся рабіць сваю працу, пакуль дома нікога няма. Калі ўсе сабраліся — я мама. Займаюся гаспадаркай, гатую абед, сервірую стол, мыю, прыбіраю, збіраю партфель. А вось калі ўсе разыдуцца, я — пісьменніца.
«Ад гаджэтаў адцягваю казкамі…»
З тым, што сённяшняе пакаленне не цікавіцца кніжкамі, Наталля Ігнаценка ў корані не згодна. Хаця і пагаджаецца, што зараз эпоха не столькі кніг, колькі гаджэтаў.
—Але, каб захаваць інтарэс да кнігі, трэба чымсьці здзіўляць дзіця, — лічыць яна. — Са сваімі сынамі я толькі так і раблю. Пачынаю, напрыклад, расказваць нейкую гісторыю, а калі бачу, што ім цікава, хуценька падсоўваю кнігу: маўляў, сам пачытай. Любоў да кнігі нельга прывіваць сілай, да кнігі трэба падвесці.
—Суаўтары сярод дзяцей у вас ёсць?
—Летам, калі я пісала казку, сябры малодшага сына ўсё бегалі і цікавіліся: ну што там адбываецца, чытайце хутчэй! Я чытала, а потым зноў пісала, а яны чакалі і нешта падказвалі. Так разам і напісалі кніжку.
—А на якіх кніжках вы выраслі? Сёння яны актуальныя?
—Любімым быў Андэрсан. Я нават па-беларуску «Зімовыя прыгоды…» напісала пад уздзеяннем яго «Снежнай каралевы». Кожны раз з задавальненнем перачытваю яго гісторыі і знаходжу нешта новае. Вакол мяне заўсёды былі кнігі. Гэта і мастацкая літаратура, і навукова-папулярная. Вельмі падабаецца часопіс «Родная прырода», які я нават у Маскве выпісваю. Там шмат карыснай інфармацыі. Электронныя носьбіты ніколі не заменяць друкаваных выданняў. Я наогул з камп'ютарам не сябрую, мне патрэбны вялікія намаганні, каб перанесці тое, што напісала ад рукі, у электронны варыянт. Бывае, што запісваю свае думкі нават у краме ці ў іншым не прыстасаваным для гэтага месцы. Часам здаецца, што нехта водзіць маёй рукой. Гэта містыка. А вось на камп'ютары пісаць не магу.
Што ў скрыні?
—Як наогул прыйшла ідэя рабіць інсталяцыі?
—Я зразумела, што дзецям не хапае нагляднасці, трэба зачапіць іх чымсьці, — кажа Наталля Ігнаценка. — Каб была нейкая інтрыга, я хаваю свае інсталяцыі ў кардонныя каробкі, якія адкрываю па ходу казкі. Спачатку я іх спецыяльна разразала, а потым знайшла фірму, якая прапануе іх ужо з кнопкамі. Я настолькі захапілася гэтымі скрыначкамі, што, калі прыязджаю ў нейкі горад, адразу пачынаю шукаць крамы, дзе можна іх набыць. А пачалося ўсё з «Зімовых прыгод…». Абклейвала скрыначкі ўнутры, упрыгожвала іх рознымі паштоўкамі, майстравала снежныя горкі, выдумляла казачныя інтэр'еры. У ход ішло ўсё: ёлачныя шары, дзіцячыя цацкі, гузікі …Нават дзеці, якім падабаюцца мае казкі, прыносяць некаторыя рэчы, каб я іх выкарыстала ў «скрыні».
—Колькі ж часу патрабуецца, каб зрабіць гэтыя інсталяцыі?
—Вельмі шмат. У мяне ёсць гісторыя пра Вару і Дубавёнка, дзе ўсяго 3 каробкі, але чаго мне каштавала іх зрабіць! Хімічыла па поўнай праграме, клей фарбавала ёдам, з паралону выразала «цукар» — вельмі хацелася ўразіць дзяцей… Ідэі вакол нас лунаюць, трэба іх толькі ўбачыць. Аднойчы ў часопісе «ГЕОлёнок», які мы выпісваем малодшаму сыну, абвясцілі конкурс на лепшага мядзведзя. За абедам абмяркоўвалі, з чаго б нам яго зрабіць. І тут — эўрыка! — вырашылі зляпіць звера з падручнага матэрыялу — катлет і пюрэ, а замест вачэй уставілі масліны. Напісалі верш і адправілі. Не паверыце: наш «касалапы» атрымаў галоўны прыз.
«Мой галоўны рэдактар — сям'я…»
А яшчэ яны мае прататыпы, настаўнікі, памочнікі. Пакуль ім свой твор не пачытаю, «у людзі» не аддаю. Яны вельмі крытычныя цэнзары. Спачатку нават крыўдзілася, думала, што беспадстаўна чапляюцца да мяне, а потым зразумела — маюць рацыю. Яны таксама сталі больш далікатнымі, імкнуцца не вельмі крыўдзіць мяне.
—Ці часта атрымліваецца разам бавіць час?
—Імкнёмся. Зараз плануем разам паехаць на адпачынак. У нас будзе тыдзень, калі мы зможам пабыць учатырох. Магчыма, наведаемся ў Грузію — цікавую краіну з багатай гісторыяй. Любім хадзіць па музеях, захапляемся турызмам. Калі ў старэйшага спаборніцтва, а ў малога канікулы, адпраўляемся «хварэць» за нашага фігурыста. А вось шопінг — гэта не для нас.
—Хапае часу наведвацца ў Магілёў?
—На жаль, часцей даводзіцца кантактаваць з роднымі па «Скайпе» ці па тэлефоне. А вось цяперашнія дзеці, мне здаецца, існуюць асобна ад дарослых. Так быць не павінна. Я напісала пра свайго дзеда (ён памёр), але толькі цяпер зразумела, як шмат у яго не спытала. І з апавяданнем «Размова пад мірным небам» я звяртаюся да дзяцей з прапановай не забываць сваіх дзядоў і бабуль, часцей пытацца ў іх, як яны жылі, пра што марылі.
—Што трэба дзеля таго, каб прабіцца на выдавецкі рынак?
—Прабіцца прасцей, калі ёсць нейкія фішкі, сваёй я лічу інсталяцыі. І вельмі цаню тое, што Выдавецкі дом «Звязда» працуе са мной на адной хвалі.
Нэлі ЗІГУЛЯ. Фота БЕЛТА.
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.