На дзень карэспандэнт «Чырвонкі» стала экскурсаводам.
Год таму ў мяне з'явілася працоўная кніжка і першы запіс у ёй: «навуковы супрацоўнік Дзяржаўнага літаратурна-мемарыяльнага музея Якуба Коласа». Тэрмін працы — паўгода, які праляцеў быццам тыдзень. Праз год я вярнулася ў музей на адзін дзень, каб расказаць чытачам пра «хлеб» музейных работнікаў.
Патрабуюцца, патрабуюцца...
Напэўна, многім праца ў музеі падаецца рамантычным заняткам — адразу на думку прыходзяць філалагічнага выгляду дзяўчаты ў акулярах ці акуратныя сівавалосыя бабулі з лагоднай інтанацыяй у голасе. Але гэта «ружовыя акуляры». Многія работнікі са стажам скажуць, што праца музейшчыка не надта ўдзячная: плацяць мала, а высілкі вялікія. Для даведкі: музей Коласа — самы «танны» ў Мінску. Экскурсія год таму каштавала 7 тысяч рублёў, цяпер — 10.
Крыху перадгісторыі. У музей я трапіла выпадкова: у жніўні шукала сабе працу на семестр і было жаданне паспрабаваць сябе на іншай «ніве». Абвестка ў сацыяльнай сетцы запрашала чалавека на пасаду навуковага супрацоўніка ў музей Якуба Коласа. Да гэтага дня я з-за свайго невуцтва нават і не чула пра такі... Пасля нядоўгіх ваганняў трапіла на гутарку да дырэктара музея Зінаіды Камароўскай. Мяне хвалявала, ці прымуць на працу чалавека з журналісцкай адукацыяй. Аказалася, тут чакаюць і філолагаў, і гісторыкаў, і журналістаў. Асноўныя патрабаванні: валоданне беларускай мовай, актыўнасць, добразычлівасць і ўпэўненасць. Цякучка ў музеі — справа звычайная, бо грошай «на ніве культуры» асабліва не заробіш, таму тут многія часта знаходзяць часовую працу: маладыя спецыялісты «адбываюць» размеркаванне, экскурсаводы напрацоўваюць стаж. Людзі патрэбны заўжды, вось і падчас майго вяртання на адзін дзень у музеі не хапала ажно трох супрацоўнікаў.
Цяж
касці перакладу
...Мае наведвальнікі — шасцікласнікі. Скажу адразу: аўдыторыя непаслухмяная. Затое цікаўная. У іх ёсць цяга здымаць на мабільныя тэлефоны ўсё, што захапіла ўвагу. Стрэльба, фотаапарат, залаты гадзіннік, савецкі тэлевізар «Тэмп-2», які, хутчэй за ўсё, падаецца ім звычайнай драўлянай скрыняй. Змагацца з «фотапаляваннем» у мяне ахвоты ніколі не было, хоць звычайна групы дадаткова не аплачвалі гэтую паслугу. Таму малым заўжды перашкаджалі захавальнікі музея. Праводжу дзяцей на другі паверх музея, у мемарыяльную частку: «Цяпер мы падымаемся на другі паверх па лесвіцы....» — і тут мяне першы раз перабіваюць: «...па якой падымаўся Якуб Колас». Цудоўна, думаю, дзеці запомнілі, у які музей прыйшлі.
Увогуле, яшчэ на пачатку працы заўважыла, як карысна ўжо з першых хвілін правільна «падаць» матэрыял экскурсантам. З малымі лепш за ўсё размаўляць простай мовай, задаваць пытанні, а напрыканцы экскурсіі зрабіць кантрольную апытанку. У такім выпадку будзе ўпэўненасць у тым, што твая праца прайшла не дарма. Старшакласнікі і студэнты ўважліва слухаюць гісторыю кахання Якуба Коласа і яго жонкі Марыі Дзмітрыеўны, вайскоўцы не прамінуць аповед пра турэмнае зняволенне пісьменніка. Галоўнае, быць шчырым і не рабіць з сябе акцёра: музей — не тэатр, тут усе экспанаты — сапраўдныя.
...Чуецца знаёмае: «Ого, Якуб Колас шыкоўна жыў!» І тут мая задача заключаецца ў тым, каб разбурыць першаснае памылковае ўяўленне і расказаць пра сціпласць народнага пісьменніка. Але яны не надта вераць, бачачы вялізную жырандолю, пазалочаны гадзіннік, раяль, дарагую мэблю. Мне заўжды падабалася правяраць эрудыцыю малых. У каторы раз задаю пытанне: «Які антычны бог адлюстраваны на залатым гадзінніку, што знаходзіцца перад вамі? Даю падказку — ён быў адказным за мастацтва і навуку?» І тут пачалося... Геркулес, Праметэй, «а падкажыце, на якую літару пачынаецца яго імя». У выніку, калі правільнага адказу не чую — кажу: «Дзеці, гэта Апалон». І яны, быццам узгадаўшы старую інфармацыю, ківаюць: «А, ну так, Апалон, мы ведаем».
Заканчваю экскурсію словамі: «Заходзьце, калі ласка, у наш музей яшчэ — у нас часта адбываюцца розныя мерапрыемствы». На што дзеці пытаюцца: «Ужо скончылася? Мы можам ісці? Можна, мы яшчэ паходзім і зробім здымкі?» Я дазваляю, «забыўшыся», што фатаграфаванне забаронена. Экскурсія скончылася, можна ісці адпачываць.
«Кухня» коласазнаўцаў
Праз год, каб аднавіць у галаве факты, мне хапіла некалькі разоў перачытаць 30 старонак тэксту. А навічку трэба асвоіць усю экспазіцыю музея за два тыдні і здаць кантрольную экскурсію. Тэрмін невялікі, асабліва калі вы жадаеце паглыбіцца ў справу. За гэты час можна агледзець музей уздоўж і ўпоперак, задаваць пытанні сталым супрацоўнікам, капацца ў фондах і архівах, перачытваць творы. Увогуле, падчас маёй працы людзі тут былі няпростыя: Марыя Нічыпараўна — жонка пісьменніка Генрыха Далідовіча, Наталля Аляксандраўна — дачка Алеся Адамовіча, Васіліна Міхайлаўна Міцкевіч — праўнучка дзядзькі Якуба. Усе выдатна ведаюць экспазіцыю, бо працуюць ужо даўно.
Праца пачыналася а палове дзясятай раніцы, заканчвалася а шостай вечара. У мяне была палова стаўкі, каб мець магчымасць сумяшчаць працу і вучобу, таму я працавала ўсяго чатыры гадзіны, а пасля імчалася ва ўніверсітэт. Занятасць у музеі не скажу каб вялікая была: бывала, за дзень адну экскурсію правядзеш ці дзве. Увесь астатні час адводзіўся на самаадукацыю: мы чыталі «Новую зямлю», «Сымона-музыку», «Дрыгву», «У палескай глушы» — асноўныя творы, на якіх робіцца акцэнт у экспазіцыі. Рабілі адмысловыя лісткі з цытатамі, вершамі, якія пасля завучвалі, каб распавядаць на экскурсіях. Але толькі імі і чытаннем кніг праца не абмяжоўвалася: даволі часта ўзнікала патрэба напісаць прэс-рэліз, даслаць запрашэнні на мерапрыемствы, прыдумаць канцэпцыю будучага свята. Таксама я рабіла гадавы каляндар па юбілейных датах, якія перарасталі ў мерапрыемствы ці тэматычныя выставы.
На дзяжурствах па суботах у музеі заўжды заставаўся адзін экскурсавод, які праводзіў па чатыры экскурсіі запар. Кожны чацвер у музеі — адказны, бо праходзяць розныя мерапрыемствы: выставы, прэзентацыі. Дом пабудовы пачатку 1950-х гадоў не разлічаны на вялікую колькасць людзей. Напрыклад, для другога паверха ёсць ліміт — не больш за 30 наведвальнікаў.
«Батлейка» і наш трыумф
«Акрамя непасрэдна экскурсій трэба ўдзельнічаць яшчэ і ў лялечным тэатры», — сказалі мне пры працаўладкаванні. Чамусьці ў было ўяўленне — будзем ставіць батлейку! Але гэтага не здарылася: у нас быў тэатр з лялькамі-пятрушкамі ды шырма «ў кветачкі». Праз год шырма сустрэла мяне на тым самым месцы, у другой зале, — але цяпер яна была яскравай і шыкоўнай. Лялькі таксама змяніліся... Здача лялечнага выступлення была другім «кандыдацкім мінімумам», і спрабаваць сябе ў артыстычным амплуа мы стараліся ў пары з Яўгеніяй Мятлушкай. Дзяўчына прыйшла ў музей па размеркаванні, на тыдзень пазней за мяне. Практыкаваліся мы без спецыяльнай падрыхтоўкі: глядзелі, як гэта робяць іншыя, а далей ужо самі паказвалі свае здольнасці. Мы садзілі дзяцей на падушкі, самі хаваліся за шырмай, надзявалі на рукі лялькі і пачыналі падвываць на розныя галасы. Ставілі апрацаваную Коласам народную казку «Воўк-дурань».
Цяжка было хіба што голас своечасова перамяняць, але мы адточвалі і гэты навык. Праўда, у нас, асабліва ў Жэні, якая паказвала вядучага героя — ваўка, пасля лялек балелі рукі. Чытач можа задаць пытанне: хіба абавязаны экскурсавод ставіць лялечныя спектаклі? Вядома, гэтаму вучаць артыстаў, а не гісторыкаў і філолагаў. Справа ў тым, што музей наведваюць першакласнікі з другакласнікамі, для якіх нават спрошчаная экскурсія па Доме Коласа — даволі цяжкае выпрабаванне. А невялічкае «шоу» цалкам падыходзіць пад іх узрост. Стоячы за шырмай, мы неаднойчы станавіліся сведкамі ўласнага артыстычнага трыумфу, бо дзеці нам верылі і сыходзілі з музея з адчуваннем свята.
Кацярына РАДЗЮК.
Эпілог
Я зусім не шкадую пра час, праведзены ў музеі, хоць праца ў ім фінансава мяне і не ўзбагаціла.
Я заўважыла, што нашым музеям часта не хапае якаснага піяру — нестандартнай прома-прадукцыі, выбуховых імпрэз. Прыемна, што за апошні год музей Якуба Коласа вельмі «прасунуўся» ў гэтым кірунку. Застаецца пажадаць Дому Коласа поспеху і росквіту.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.