Калі за нашых старых ёсць каму заступіцца, пакрыўдзіць іх наўрад ці хто асмеліцца.
Нядаўна на хутары каля вёскі Алінец у Смаргонскім раёне ўначы разыгралася драма, якая ператварылася ў трагедыю. Гаспадары тым познім вечарам гасцей не клікалі і не чакалі — тыя прыехалі без запрашэння. Чацвёра маладых дзецюкоў падкацілі на машыне да адзінока стаячай хаты, двое з іх пачалі грукаць у дзверы, а калі ім не адчынілі, пачалі дзверы ламаць. Гаспадар, яшчэ моцны 54-гадовы мужчына, вырашыў ад раз'юшаных незнаёмцаў свае маёмасць і жыццё бараніць: папярэдзіўшы, што выкліча міліцыю і будзе страляць, і ўбачыўшы, што папярэджанне эфекту не мае, стрэліў з паляўнічага ружжа дробам у дзверы. Вырашыўшы, што няпрошаныя госці сышлі, выйшаў у двор. Тыя двое, аказалася, толькі гэтага і чакалі — накінуліся на мужчыну ззаду, разбілі твар, паламалі рэбры. Невядома, чым бы скончылася гэта для гаспадара, калі б ён не выстраліў у аднаго з нападаўшых. І тут драма стала трагедыяй: ён трапіў 28-гадоваму хлопцу ў сцягно і паранены ў той жа дзень памёр у бальніцы... Цяпер распачата крымінальная справа, вядзецца следства. Яму і належыць высветліць матывы, якімі кіраваліся тыя, хто нападаў. І галоўнае: ці не перавысіў ступень абароны той, на каго нападалі?
Уражанні ад гэтай гісторыі, якая на днях з'явілася на лентах інфармацыйных агенцтваў, — самыя розныя. Пачынаеш думаць і аб шэрагу падзей і выпадковасцяў, з якіх у рэшце рэшт сплятаюцца нечыя жыццё і смерць. Шкада таго няшчаснага хлопца — і таму, што не хапіла розуму і развагі не ехаць на тыя разборкі; дый проста таму, што было яму ўсяго 28 гадоў. Але найбольш не дае спакою, ведаеце, якое ўяўленне? Што, калі б гаспадару было не пяцьдзясят чатыры, а семдзесят? Што, калі б у яго не было стрэльбы? Колькі старых, якія адны жывуць у маленькіх вёсках? Колькі ходзіць па зямлі іх патэнцыяльных крыўдзіцеляў — ад мясцовых выпівох, якія ў пошуках апахмелу нярэдка проста вымагаюць у састарэлых суседзяў грошы, да заезджых гастралёраў, якія просяцца ў хату папіць вады, а пасля, прыкрываючыся шчырай размовай і зацікаўленасцю, употай выносяць з хаты тыя невялікія зберажэнні, якія бабуля з пенсіі адкладвала «на смерць»...
І гэтыя пытанні зусім не з разраду крымінальных, як адразу можна падумаць. Калі капнуць глыбей — яны самыя што ні ёсць сацыяльныя. Раней, яшчэ гадоў трыццаць таму, падобная праблема і ўзнікнуць не магла, бо старыя людзі заставаліся ў вёсцы адны ў рэдкіх выпадках, толькі па волі жорсткага лёсу, які не даў на схіле веку дзяцей ды ўнукаў. А так у кожнай хаце жыло некалькі пакаленняў, як вялося спрадвеку, таму нікому нават у галаву прыйсці не магло пакрыўдзіць ці абабраць нямоглага старога чалавека. Цяпер спакуса для тых жа выпівох ці лайдакоў — на кожным кроку. Пры жывых здаровых дзецях, унуках, праўнуках нашы бацькі застаюцца адны ў сваіх вясковых хатах, запіраюцца на ўсе замкі, не тушаць па начах святло, моляцца перад абразамі... Каля кожнай хаты, дзе жыве адзін ці двое старых, не паставіш на варце міліцыянера. Усіх, хто бачыць у гэтых старых крыніцу лёгкай нажывы, не возьмеш на ўлік, не прывядзеш да розуму. Нашых вясковых бацькоў не пасадзіш у гарадскіх кватэрах — «цэглу нюхаць» яны пагодзяцца ў лепшым выпадку толькі ў самы халодны час, а як толькі сагрэтая зямля пакліча — іх у горадзе ўтрымаць немагчыма. Самі мы ў вёску, да роднай хаты — хіба на выхадныя ці ў водпуск. Бо ў горадзе ўсё: і жыллё, і праца, і сябры... Вось такое замкнёнае кола. Атрымліваецца, спадзявацца можна толькі на літасцівы лёс, які правядзе ліхоха чалавека міма нашай роднай хаты, дзе маці штовечар просіць у Бога дапамогі і апякунства для нас, пералічваючы ўсю вялікую радню па імёнах?..
У нашай вёсцы некалькі гадоў таму ненадоўга з'явіўся новы жыхар. Спадчыннік старой хаты, у якой свой век дажыла баба Аміля, мажны барадаты мужчына. Як высветлілася, гэта быў Амілін унук, якога ў вёсцы ніколі не бачылі, бо з законам ён не сябраваў і на волі бываў нядоўга. Пасля чарговага вызвалення ён вырашыў атабарыцца ў бабчынай хаце. Прычым, каб не было сумна, прывёз з сабой кампанію сяброў і пачаў ладзіць сваё жыццё, а заадно і жыццё вёскі па законах «зоны». Праз тыдзень нашы бабулі-матулі ўжо баяліся выйсці лішні раз на вуліцу, каб не сутыкнуцца з барадатым п'яным тварам. Доўжылася гэта яшчэ тыдзень. Пасля нашы хлопцы-гараджане на чале з уласнікам невялікага мясцовага прадпрыемства, у якога ў вёсцы жыве маці, а на лета прыязджае і цешча, узялі «цёплую кампанію» пад белыя рукі, пагрузілі ў аўтобус, вывезлі за межы раёна, высадзілі на трасе і ветліва параілі больш не вяртацца. Гэтага хапіла. Цяпер у вёсцы цішыня і спакой, а мясцовыя п'яніцы асцерагаюцца нават лаяцца ў адрас якой бабулі. Усё проста: яны ведаюць, што за старых ёсць каму заступіцца, што пакрыўдзіць іх беспакарана наўрад ці атрымаецца.
І гэтае веданне — самая надзейная абарона. І ўзводзіць яе вакол нашых самых дарагіх людзей павінны найперш мы самі. Часцей (а не раз у месяц) прыязджаючы. Пастаянна тэлефануючы (гэта ж зусім нескладана — набраць нумар маці, увечары пажадаць ёй добрай ночы, а раніцай пацікавіцца, як яна спала і як сябе адчувае). І дзяцей на канікулы — не ў заморскі лагер, як цяпер модна, а да бабулі (адпачнуць не горш, а заадно і зразумеюць, што, акрамя камп'ютара, на свеце столькі ўсяго ёсць цікавага)...
Зрэшты, пра што гэта я? Кожны і сам усё гэта выдатна ведае і разумее. Гэта ж складнікі простай чалавечай любові, гэта як хлеб, як паветра...
Выходзіць, і хвалявацца няма чаго?..
Алена ЛЯЎКОВІЧ.
Цяпер, каб аформіць дачу, не трэба ехаць туды, дзе яна знаходзіцца.
Узмацненне адраснасці дзяржпадтрымкі і садзейнічання занятасці
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.