Ці вернецца на малую радзіму герой Мікалая Карачанцава?
Шмат сказана пра распаўсюджаны ў постсавецкай кінематаграфіі трэнд апошніх гадоў: здымаць рэмейкі/сіквелы на культавыя фільмы эпохі Саветаў. Тонамі тэкстаў і каментароў параўноўвалі нязгаслыя кінакарціны «Іронія лёсу, або З лёгкай парай», «Службовы раман», «Джэнтльмены ўдачы» і іншыя з іх сучаснымі версіямі. Туга па савецкім мінулым і крызіс ідэй часта называюць прычынамі «буму» рэмейкаў. А можа, гэта спекуляцыя на вядомых брэндах?.. Крытыкі да рэмейкаў ставяцца іранічна. Цікавасць гледачоў падобныя карціны не акупляе (за рэдкім выключэннем, накшталт сучаснай версіі «Іроніі лёсу»). У гэты час беларуская медыяпрастора грыміць навіной аб стварэнні фільма «Белыя Росы. Вяртанне» як сіквела знакамітай стужкі «Белыя Росы» Ігара Дабралюбава. Ці адчуе глядач настальгію па старым добрым часе? Ці прасякнецца фільмам і яго сучасным кантэкстам?..
Карціна «Белыя Росы. Вяртанне» вось-вось выйдзе ў пракат. Як кажа дырэктар кінастудыі «Беларусьфільм» Алег Сільвановіч, падысці да такога матэрыялу як працяг карціны «Белыя Росы» спрабавалі некалькі разоў. Беларускі драматург Аляксей Дудараў, сцэнарыст першага фільма, напісаў кінааповесць-працяг некалькі гадоў таму. Зняць фільм прапанавалі Аляксандры Бутар, аўтару музычных кліпаў ды навагодніх мюзіклаў накшталт «Паўлінка nеw» і «Батлейка». У рэжысуры Аляксандра не пачатковец, аднак у шэрагу поўнаметражных ігравых карцін «Белыя Росы. Вяртанне» сталі творчым дэбютам. Над канчатковым сцэнарам да фільма працавалі сам Аляксей Дудараў, Аляксандра Бутар і Юлія Гірэль.
У новай стужцы ад вёскі Белыя Росы засталося тры хаты. Тут жыве адзін з братоў Ходасаў Андрэй, новыя персанажы — пенсіянер Струк і нямая дзяўчына Паліна. У той жа час у адной з гарадскіх кватэр ужо дваццаць гадоў чакае свайго мужа Васіля Ходаса яго жонка Маруся. У гэтым жа горадзе жыве дарослая ўжо Галюня з мужам Іванам і дачкой Аняй.
У некаторых эпізодах з'явіцца яшчэ адзін важны персанаж з першага фільма — бусел у сваім сціплым жыллі. Бусла ў гняздзе можна назваць галоўным паэтычным сімвалам «Белых Рос» — сімвалам прыроды, блізкасці да каранёў, непахіснасці і вечнасці галоўных каштоўнасцяў: дома і сям'і. Такую ж ролю ён будзе адыгрываць і ў «Вяртанні». Толькі яго пакуль няма, Ходас цярпліва чакае і ўпэўнены, што неўзабаве бусел вернецца дадому. Няма і Васіля, які запомніўся гледачу ігрой на гармоніку ў бусліным гняздзе.
Мы бачым, што Андрэй жыве адзін, без жонкі. Маруся ў размове з дачкой агучвае надзею на тое, што Васіль вернецца. Над фільмам паўсюдна расстаўляюцца знакі пытанняў. Чаму Андрэй Ходас застаўся ў адзіноце? Куды знік малодшы Ходас, мабыць, самы яркі персанаж «Белых Рос»?
У той жа час інтрыгу абвастрае элегантная немка (артыстка Ірына Ягорава-Каўрыга), якая ўпершыню з'яўляецца ў шыкоўнай кватэры і адказвае на спачуванне з нагоды смерці мужа фразай «Я яго ніколі не кахала». Хто яна і якую ролю павінна адыграць у фільме? Цікавасць гледача падагрэе нечаканае адкрыццё: прыляцеўшы ў Беларусь на прыватным самалёце, яна вымавіць па-руску: «Ну здравствуй, Родина».
Такім чынам, гэтая самая немка пасля смерці мужа з'яўляецца галоўным інвестарам праекта «Белыя Росы» — буйнога санаторнага комплексу для турыстаў у маляўнічым кутку «невялікай перспектыўнай краіны». З цягам часу глядач даведаецца, што яна не проста інвестар. Праект узяліся выканаць два маладыя бізнесмены — Арцём па мянушцы Бодзя (ад слова bоdу — цела) і Сяргей Русачэнка. Аднак для ажыццяўлення планаў трэба выкупіць зямлю, на якой плануецца ўзвесці сучасныя пабудовы…
Сіквел адсылае да «Белых Рос» не толькі вядомымі ўжо персанажамі, але і прамой аналогіяй. Так, у першым фільме ў вёсцы па суседстве жылі спакойны Ходас, бацька трох братоў, і дзівакаваты мітуслівы Цімафей. У «Вяртанні» месца свайго бацькі заняў Андрэй. Аналогія ёсць і ў Цімафея — пенсіянер Струк, якога сыграў акцёр тэатра і кіно Віктар Манаеў. Пацешны персанаж, які падсеў на гульню ў латарэю і любіць паглядзець тэлевізар з булкай, густа намазанай варэннем, вось-вось абяцае ўчыніць якое-небудзь глупства. Сярод мноства камічных сітуацый ігра Віктара Манаева ўтрыравана бразгатлівая, тэатралізаваная. Тым ярчэй адчуваецца розніца з памяркоўным стрыманым Андрэем у выкананні Юозаса Будрайціса.
Варта падкрэсліць, што ў здымачнай групе практычна ўсе акцёры — беларусы. Выключэнне складаюць Юозас Будрайціс (Андрэй); Андрэй Мярзлікін (Іван), Ірына Ягорава (народная артыстка Расіі, але карэнная мінчанка) і яшчэ адзін акцёр, імя якога хацелася б згадаць напрыканцы.
Іншыя галоўныя ролі выканалі беларускія акцёры Павел Харланчук і Сяргей Жбанкоў — гэта і ёсць тыя самыя маладыя бізнесмены — амбіцыйны напорысты Бодзя і цюхця Русачэнка.
У фільме некалькі сюжэтных ліній. Галоўнай ідэйнай лініяй стала барацьба бізнесменаў з жыхарамі вёскі за зямлю. Ідэя заклікана зацвердзіць каштоўнасць вясковага жыцця, роднай зямлі, прыроды ў процівагу грошам і асабістай выгадзе. Акрамя таго, у карціне развіваюцца адносіны трох пар. Перш за ўсё, мы бачым сямейнае жыццё дарослай ужо Галіны, якая пасля чарговага звальнення свайго мужа не вытрымлівае, збірае чамадан і сыходзіць упрочкі (да мамы). Аня, іх дачка, якая ледзь паспела наняцца на офісную працу, з першага погляду закахалася ў свайго начальніка, таго самага «мямлю» Русачэнку. І нямая Паліна, якая існуе «на сваёй хвалі», толькі ўбачыўшы ў акно Арцёма за рулём машыны, ужо малюе пяском на падлозе яго партрэт.
Дырэктар кінастудыі Алег Сільвановіч сцвярджае: асноўнай мэтай фільма было нагадаць гледачу, што галоўнымі каштоўнасцямі ў жыцці кожнага з'яўляюцца дом і сям'я, а зусім не грошы.
Аднак падобныя мэты мае безліч канвеерных і не толькі постсавецкіх і замежных карцін (у шэраг якіх можна лёгка трапіць). Хоць бы таму, што апяванне дабра і вечных каштоўнасцяў прываблівае масавага гледача, і толькі яно апраўдвае слабую пастаноўку і недасканалую ігру акцёраў. Значыць, трэба неяк вылучыцца сярод пасрэдных карцін. «Белыя Росы» як мастацкі арыенцір — ужо добрая дапамога.
Але ж для «Вяртання», якое скарыстала культавую назву, выбралі «замылены» ад частага выкарыстання сюжэт выкупу злоснымі індустрыяламі каштоўных ледзь не запаведных земляў, на якіх жывуць людзі. Незлічоная колькасць дэтэктываў, вестэрнаў і меладрам пілі з гэтай чашы, пакінуўшы права карыстання іншым кіношнікам.
Шмат што ў фільме, які адсылае да рэалістычнай, пераканаўчай савецкай стужкі, выклікае недавер. Пачаўшы з нямецкіх інвестараў, якія ўкладваюць вялікія грошы ў добраўпарадкаванне жывапіснага прыроднага кутка, спіс можна працягваць застылай у пачуццёвым здранцвенні Аняй, якая ўпершыню ўбачыла Русачэнку, або Палінай, якая закахалася ў Арцёма, нягледзячы на тое, што ён толькі прамільгнуў. Гэтыя паэтычныя сентыментальныя эпізоды блізкія ўзгаданым ужо канвеерным меладрамам, але далёкія ад сапраўдных вартасцяў першых «Белых Рос». Мабыць, галоўным адрозненнем «Вяртання» з'яўляецца яго парывісты рытм у процілегласць ад нетаропкага, спакойнага апавядання савецкай карціны.
Калі ў аснове асучасненых «Белых Рос» не хапае прастаты і пераканаўчасці, то хапае цеплыні. Але цеплыня гэтая глянцавая, так і застаецца ў рамках экрана, у адрозненне ад невытлумачальнай чалавечай сардэчнасці першага фільма. Трэба адзначыць, што ўпушчанае наганяюць некаторыя эпізоды. Прадказальны хэпі-энд у канцы фільма зняты ў хвалюючай сентыментальнай манеры. Зямля не проста застаецца ў валоданні ранейшых жыхароў, на ёй збіраюцца ўсе галоўныя персанажы і струменяць шчасце і каханне. Кранальным стане і з'яўленне доўгачаканага бусла, які вярнуўся ў сваё гняздо, на родную зямлю. Але вярнуўся не толькі бусел.
Сцэнарысты ўмела падвялі гледача да сустрэчы з яшчэ адным персанажам, з чацвёртым небеларускім акцёрам, якога я прапусціла ў пачатку. Андрэй Ходас і Маруся ў фільме праявілі стойкасць і ўпэўненасць у сваім чаканні.
Маруся чакала свайго мужа, і Васіль, кучаравы малодшы сын Ходаса, нязграбны, але сумленны і добразычлівы, ужо сядзіць з гармонікам на лесвічнай пляцоўцы каля кватэры. Вярнуўся бусел, вярнуўся муж, вярнуўся на экран Мікалай Карачанцаў. Вымавіў толькі адну фразу, але гэтым ён стварыў самы кранальны, жыццесцвярджальны і магутны эпізод усяго фільма. Нягледзячы на тое, што Васіль з'яўляецца толькі ў канцы, ён нябачна прысутнічае з самага пачатку. Мы памятаем і песню «Обломал немало веток, наломал немало дров» у яго выкананні, эпізоды ў буслянцы ці з каляскай, поўнай бутэлек. За вяртанне Мікалая Карачанцава ў кіно можна сказаць дзякуй стваральнікам фільма…
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ, фота Надзеі БУЖАН
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.