10–11 красавіка 2014 года ў Вашынгтоне адбылася важная сустрэча міністраў фінансаў і кіраўнікоў цэнтральных банкаў краін «вялікай дваццаткі» (G20). Праўда, інтарэсы ўдзельнікаў сур'ёзна адрозніваліся. Калі ЗША дэманстравалі зацікаўленасць перш за ўсё ў прапрацоўцы магчымых санкцый супраць Расіі з‑за абвастрэння сітуацыі ва Украіне, то многія іншыя ўдзельнікі выказваліся перш за ўсё на тэму
аб магчымасці рэалізацыі доўгачаканай рэформы Міжнароднага валютнага фонду (МВФ).
Як вядома, у 2010 годзе на сеульскай сустрэчы G20 была дасягнута важная дамоўленасць аб тым, што пры дапамозе чатырнаццатага перагляду квот краін у капітале Фонду больш за 6% квот павінны быць пераразмеркаваны ад развітых краін тым, якія развіваюцца. У выйгрышы павінны былі аказацца тыя краіны, эканомікі якіх значна выраслі ў апошнія гады, уключаючы найбуйнейшыя незаходнія краіны. Але галоўная праблема ў тым, што ў пройгрышы застануцца заходнія эканомікі, прысутнасць якіх у сусветнай эканоміцы значна скарацілася, а вось палітычныя паўнамоцтвы, звязаныя з высокімі квотамі ў МВФ, аддаваць не хочацца.
Асабліва ўпарцяцца ЗША, якія, нягледзячы на дамоўленасць 2010 года, фактычна сабатуюць узгодненую рэформу. А ў выніку МВФ, рэформа якога ніяк не можа прайсці ў жыццё, задыхаецца ад недахопу сродкаў. Акрамя таго, цярпенне незаходніх краін ужо на зыходзе. У выніку гэтага абмяркоўваюцца розныя варыянты, як вырашыць канфліктную сітуацыю. Большасць з іх упіраецца ў праблему, як абысці ЗША, улічваючы, што пры цяперашнім размеркаванні квот у іх блакіруючы пакет акцый МВФ. Выказваюцца нават пункты гледжання аб неабходнасці стварэння кардынальна новай арганізацыі, без удзелу ЗША.
Што датычыцца рашучасці ЗША перавесці тэму на санкцыі супраць Расіі, то яна таксама зразумелая. Па-першае, адмаўляючыся выконваць рашэнне чатырохгадовай даўнасці, амерыканцы выглядаюць адкрыта несалідна, і ім хочацца адцягнуць ад сябе ўвагу, выкарыстоўваючы расійскае пытанне. Па-другое, галоўным для ЗША ва ўвядзенні больш шырокіх санкцый супраць Расіі з'яўляецца пазіцыя іншых найбуйнейшых эканомік свету. Калі яны адмовяцца падтрымліваць амерыканскія санкцыі, то атрымаецца, што ЗША проста ізалююць сябе ад тых магчымасцяў, што дае расійская эканоміка для бізнесменаў са Злучаных Штатаў. А цяпер нават многія краіны Еўрасаюза не гатовы прытрымлівацца гэтага пытання ў амерыканскім фарватары.
І гэта можна зразумець: калі таваразварот з ЗША ў Расіі па выніках 2013 года склаў толькі $27,7 млрд, то з многімі краінамі ЕС гаворка ідзе пра значна больш сур'ёзныя сумы. Так, таваразварот Расіі з Нідэрландамі ў 2013 годзе дасягнуў $76 млрд, з Германіяй — $75 млрд, з Італіяй — $53,9 млрд. Значэнне мае гандаль і з іншымі краінамі ЕС, улічваючы, што нават у гандлі з дастаткова невялікай польскай эканомікай Расіі ўдалося дабіцца большага аб'ёму таваразвароту, чым з ЗША.
Пры гэтым структура таваразвароту вельмі выгадная для краін ЕС: купляючы ў Расіі ў асноўным неабходную сыравіну, яны прадаюць расіянам гатовую прадукцыю з высокай дабаўленай вартасцю. Увядзі санкцыі супраць Расіі — і Масква будзе купляць гатовыя тавары ў Кітая, які мяжуе з ёй, у той час як Еўрасаюз не зможа абысціся без расійскіх нафты і газу. Таму намаганні амерыканскіх прадстаўнікоў загладзіць няёмкую «квотную» тэму вялікай актыўнасцю па пытанні санкцый супраць Расіі не мелі поспеху — у выніковым камюніке аб санкцыях няма ні слова.
Акрамя гэтага, абмяркоўвалася і пытанне пра тое, як павялічыць тэмпы росту сусветнай эканомікі. Падзеі двух апошніх гадоў выклікалі значнае расчараванне ў тых, хто чакаў кардынальнага паляпшэння сітуацыі ў сусветнай эканоміцы пасля вялізнага ўрону, нанесенага сусветным фінансавым крызісам. Але тэмпы росту сусветнай эканомікі, замест таго, каб паскорыцца, зноў пачалі запавольвацца. У розных краінах наступствы адбіваюцца па-свойму. У адных дзяржавах у выніку занадта вялікімі тэмпамі расце дзяржаўны доўг, у іншых — пагрозлівы характар набываюць памеры беспрацоўя, у трэціх — няма магчымасці ў ранейшым аб'ёме фінансаваць сацыяльныя праграмы.
Але ў наяўнасці — жаданне дапамагчы сусветнай эканоміцы стаць на ногі. Таму ў выніку сустрэчы было прынята рашэнне аб дадатковых мерах стымулявання эканомікі, якія змогуць павялічыць аб'ём сусветнай эканомікі на дадатковыя два трыльёны долараў на працягу наступных пяці гадоў. Гэта дазволіць таксама стварыць мільёны новых працоўных месцаў. Галоўным пытаннем застаецца наступнае: ці варта спадзявацца, што такая шырокая і сур'ёзная праграма можа быць выканана, калі сёння ўдзельнікі «вялікай дваццаткі» нават не ў стане рэалізаваць, здавалася б, ужо даўно вырашанае пытанне аб рэфармаванні МВФ?
Сяргей КІЗІМА,
доктар палітычных навук
Зазірнём у заўтра Беларусі.
Карэкціроўкі па аплаце жыллёва-камунальных паслуг закрануць чатыры катэгорыі жыхароў.