Вы тут

«Я бу­ду доў­га гнаць ве­ла­сі­пед...»


На ро­ва­рах ез­дзяць не толь­кі ў вёс­ках.

Мар­цін Шон-Ча­ніш­ві­лі — не­мец па на­цы­я­наль­нас­ці — не пер­шы год жы­ве ў Бе­ла­ру­сі. Яго пра­цоў­ны ты­дзень звы­чай­на па­чы­на­ец­ца з паў­жар­таў­лі­ва­га абу­рэн­ня: «Ча­му ў Мін­ску та­кія вы­со­кія бар­дзю­ры і ня­зруч­ныя да­рож­кі? Ця­пер зра­зу­ме­ла, ча­му боль­шасць ве­ла­сі­пе­дыс­таў ка­рыс­та­ец­ца гор­ны­мі, а не га­рад­скі­мі ро­ва­ра­мі». Так, ама­та­раў эка­ла­гіч­на­га ві­ду транс­пар­ту ся­род бе­ла­ру­саў ста­но­віц­ца ўсё больш. А ці па­спя­вае за рос­там коль­кас­ці ве­ла­сі­пе­дыс­таў раз­віц­цё ад­па­вед­най інф­ра­струк­ту­ры? Як бе­ла­ру­сы мя­ня­юць стэ­рэа­тып­нае мыс­лен­не ад­нос­на гэ­та­га су­час­на­га срод­ку пе­ра­мя­шчэн­ня? Як вы­свет­лі­ла­ся, імк­лі­ва.

Суцэльная

вы­га­да

— На шчас­це, сён­ня бе­ла­ру­сы па­сту­по­ва вы­зва­ля­юц­ца ад стэ­рэа­ты­паў кштал­ту «на ро­ва­рах ез­дзяць толь­кі ў вёс­ках», «на ве­ла­сі­пе­дах не ез­дзяць, а ка­та­юц­ца», «ве­ла­сі­пед — гэ­та не­пры­стой­на для сур'­ёз­на­га ча­ла­ве­ка» і г.д. Та­му ця­пер гэ­ты зруч­ны транс­парт­ны сро­дак ак­тыў­на ін­тэг­ру­ец­ца ў на­ша паў­ся­дзён­нае жыц­цё, — рас­каз­вае стар­шы­ня гра­мад­ска­га аб'­яд­нан­ня «Мін­скае ве­ла­сі­пед­нае та­ва­рыст­ва» Яў­ген Ха­ру­жы.

На­са­мрэч, ве­ла­сі­пед для го­ра­да — су­цэль­ная вы­га­да. Ён па­тра­буе і мі­ні­мум пра­сто­ры (на ад­ным пар­ко­вач­ным мес­цы для аў­то мож­на па­ста­віць 8 ро­ва­раў), і ма­лых вы­дат­каў на экс­плу­а­та­цыю (пры­клад­на 150 до­ла­раў у год, што ў па­раў­на­нні на­ват з апла­тай гра­мад­ска­га транс­пар­ту знач­на менш). Акра­мя та­го, зні­жае бюд­жэт­ныя вы­дат­кі на ахо­ву зда­роўя, ства­ра­ю­чы для га­ра­джан пер­са­наль­ны і эка­ла­гіч­ны кам­форт. У Да­ніі пад­лі­чы­лі: кан­чат­ко­вы са­цы­яль­на-эка­на­міч­ны эфект ад ве­ла­сі­пе­даў — гэ­та пры­бы­так у 0,16 еў­ра­цэн­та на кі­ла­метр, што за год скла­дае 440 млн еў­ра, ад аў­та­ма­бі­ляў — 0,09 цэн­та/км страт. Дык што бе­ла­ру­сам па­куль пе­ра­шка­джае ез­дзіць на двух ко­лах?

Ча­го не ха­пае?

— Ад­сут­насць да­стат­ко­вай коль­кас­ці ве­ла­да­ро­жак, ад­па­вед­ных ве­ла­марш­ру­таў, вы­со­кія бар­дзю­ры і праб­ле­ма пар­ко­вак, — упэў­не­ны Па­вел Гар­бу­ноў, су­пра­цоў­нік Цэнт­ра эка­ла­гіч­ных ра­шэн­няў. — Ка­лі па­гля­дзець на ве­ла­кар­ту Мін­ска, якая іс­нуе ў ідэа­льным вы­гля­дзе і ў рэ­аль­ным, апош­няя на­гад­вае толь­кі аб­рыў­кі пер­шай. Ха­ця ка­лі ўліч­ваць шы­ры­ню на­шых тра­ту­а­раў, то маг­чы­мас­ці для ве­ла­сі­пе­дыс­таў у іх вель­мі доб­рыя. І трэ­ба ска­заць па шчы­рас­ці: ве­ла­сі­пед­ная інф­ра­струк­ту­ра па­сту­по­ва раз­ві­ва­ец­ца. Па-ін­ша­му вы­гля­дае спра­ва з ве­ла­пар­коў­ка­мі. Яны ці ад­сут­ні­ча­юць уво­гу­ле, ці аб­ста­лёў­ва­юц­ца ня­пра­віль­на. На доб­рай пар­коў­цы ро­вар па­ві­нен пра­віль­на фік­са­вац­ца — за ра­му, а не за пя­рэд­няе ко­ла, з-за ча­го яны час­та па­да­юць; па­жа­да­на, каб ме­та­ліч­ная ас­но­ва тры­маль­ні­ка ме­ла па­лі­мер­нае па­крыц­цё, а са­ма пар­коў­ка бы­ла пад на­ве­сам і ахоў­ва­ла ад даж­джу і сне­гу.

У Мін­ску ўжо ёсць прык­лад пра­віль­най і зруч­най ве­ла­пар­коў­кі. У жы­лым квар­та­ле «Зя­лё­ны Бор», які аб'­яд­ноў­вае 16 да­моў, зна­хо­дзіц­ца пар­коў­ка на паў­та­ры ты­ся­чы мес­цаў. Ні­вод­нае не пус­туе. На­ад­ва­рот, ся­род там­тэй­шых жы­ха­роў на­ват іс­нуе чар­га на тое, каб за­хоў­ваць свай­го двух­ко­ла­ва­га «сяб­ра» пад на­дзей­най ахо­вай ад даж­джу і кра­дзя­жу.

Па­сту­по­ва Бе­ла­русь да­лу­ча­ец­ца да еў­ра­пей­скай тэн­дэн­цыі — ад­дае пе­ра­ва­гу ве­ла­сі­пе­ду, які бе­ра­жэ эка­ло­гію, зда­роўе і фі­нан­сы. Ужо сён­ня на аў­та­за­пра­ва­чных стан­цы­ях А-100 мож­на ўзяць ро­вар на­пра­кат і стаць ад­ным з 400 ве­ла­сі­пе­дыс­таў, што за 1 га­дзі­ну пра­яз­джа­юць па да­рож­цы ўздоўж Свіс­ла­чы, ці ад­ным са 150, якіх за 60 хві­лін мож­на на­лі­чыць на пра­спек­це Не­за­леж­нас­ці. Ве­ла­сі­пед мае ўсе шан­цы стаць са­ма­стой­ным і са­ма­да­стат­ко­вым транс­парт­ным срод­кам у го­ра­дзе, а ве­ла­пар­коў­кі — яго яск­ра­вым крэ­а­тыў­ным эле­мен­там. На ад­лег­лас­цях да 5 км ро­вар з'яў­ля­ец­ца са­мым хут­кім транс­парт­ным срод­кам. Да­рэ­чы, гэ­ты ар­гу­мент быў апош­нім у ра­шэн­ні мэ­ра Лон­да­на Ба­ры­са Джон­са­на пе­ра­сес­ці са служ­бо­ва­га аў­та­ма­бі­ля на ве­ла­сі­пед.

Лю­боў Кас­пя­ро­віч.

Выбар рэдакцыі

Рэгіёны

Чым прывабіць людзей да вёскі?

Чым прывабіць людзей да вёскі?

Месца для працавітых і смелых.

Грамадства

Знізіць аварыйнасць і траўматызм

Знізіць аварыйнасць і траўматызм

Што змяняецца для аматараў сродкаў персанальнай мабільнасці?