У Брэсце прайшла нарада па аднаўленні старажытнага воднага шляху ад Балтыйскага да Чорнага мора.
Водны шлях Дняпро—Вісла, створаны ў ХVІІІ стагоддзі, спыніў сваё існаванне параўнальна нядаўна. Ён быў у рабочым стане аж да пачатку Другой сусветнай вайны. Потым, пасля аднаўлення гідратэхнічных збудаванняў і ўзвядзення глухой плаціны ў Брэсце, воднатранспартнае злучэнне раздзялілася на два ўчасткі — беларускі і польскі. Агульная працягласць шляху складае больш за дзве тысячы кіламетраў. З іх 626 пралягае па вадзе Беларусі.
Паводле ацэнкі спецыялістаў, водны шлях ад Брэста да мяжы з Украінай знаходзіцца ў здавальняючым стане і адносіцца да чацвёртага класа ўнутраных водных шляхоў міжнароднага значэння. Цяпер магістральны Е-40 (частка старажытнага шляху з варагаў у грэкі) выкарыстоўваецца толькі ад Брэста да Херсона па Дняпроўска-Бугскаму каналу, Прыпяці, Дняпры. Участак ад Брэста да Варшавы па рацэ Заходні Буг не суднаходны.
Як аднавіць гэты ўчастак шляху, не раз раіліся спецыялісты зацікаўленых краін. Але ўсе іх пагадненні былі не больш чым пратаколамі аб намерах. Цяпер жа, здаецца, зроблены хоць маленькі, ды канкрэтны крок да ажыццяўлення вельмі важнага праекта. У Брэсце сабраліся прадстаўнікі транспартных міністэрстваў і ведамстваў трох краін і назвалі свой сход Міжнароднай устаноўчай канферэнцыяй і першай сесіяй Камісіі па пытаннях развіцця воднатранспартнага злучэння Балтыйскага і Чорнага мораў Е-40 на ўчастку Днепр — Вісла. Яшчэ ў канферэнцыі бралі ўдзел супрацоўнікі міністэрстваў прыроды і аховы навакольнага асяроддзя, навуковых і даследчых арганізацый, грамадскіх структур.
Намаганні таго вартыя. Гэты праект вельмі цікавы для Еўропы найперш як экалагічны. Таму Еўрасаюз заявіў аб намеры фінансавання значнай яго часткі. І для ўсіх трох краін ён мае, несумненна, эканамічнае значэнне. на брыфінгу для журналістаў намеснік міністра транспарту і камунікацый РБ Аляксандр Шышко адзначыў:
— Водны транспарт самы танны і найбольш экалагічны. Важна таксама, што ў выпадку аднаўлення шляху будзе развівацца інфраструктура навокал.
Гэтая думка не раз ілюстравалася на канферэнцыі з дапамогай лічбаў, графікаў, дыяграм. Напрыклад, баржа-пляцоўка грузапад'ёмнасцю 900 тон замяняе 18 вагонаў па 50 тон грузу альбо 45 грузавых аўтамабіляў на 20 тон. А выкіды вуглякіслага газу ў навакольнае асяроддзе ў разліку на тона-кіламетр водны транспарт дае ў паўтара раза меншыя, чым чыгуначны, і ў пяць разоў меншыя, чым аўтамабільны, падкрэслівалі навукоўцы. А практыкі адзначалі важную магчымасць для памежных рэгіёнаў Польшчы, Беларусі, Украіны стаць цэнтрам мультымадальных перавозак міжнароднага значэння. Беларускія спецыялісты зазначылі, што можна выкарыстаць унікальны патэнцыял Дняпроўска-Бугскага воднага шляху для развіцця міжнароднага рачнога турызму.
Дарэчы, вядучым партнёрам праекта з беларускага боку з'яўляецца РУЭСП «Дняпроўска-Бугскі водны шлях». Яго генеральны дырэктар Мікалай Кацецкі сказаў, што яны актыўна працуюць з польскімі калегамі. Зацвярджэнне задання на распрацоўку тэхніка-эканамічнага абгрунтавання на аднаўленне воднага шляху запланавана ў Любліне на бліжэйшыя месяцы.
А пакуль у Брэсце сфарміраваны чатыры рабочыя групы па выпрацоўцы неабходных дакументаў. Усё трэба як след пралічыць і прааналізаваць. Эксперты зоймуцца дэталёвай ацэнкай цяперашняга стану шляху, аналізам грузапатокаў і выведуць тэхнічную магчымасць і эканамічную мэтазгоднасць развіцця праекта, а таксама паведамяць пра ўплыў на навакольнае асяроддзе. Пасля гэтага стане магчыма аб'яўляць тэндар на праектаванне.
На канферэнцыі адзначалася, што ў рамках рэалізацыі такога праекта не варта чакаць, што ён хутка акупіцца. Але ён важны як для экалогіі трох краін, так і для іх агульных стасункаў. Таму выглядае як інвестыцыя ў добрасуседскую будучыню.
Святлана ЯСКЕВІЧ.
Для Блізнятаў падзеі на гэтым тыдні складуцца на іх карысць.
Эксперты адказалі на распаўсюджаныя пытанні аб зменах у пенсіённым забеспячэнні.
Шматмільярдны бізнес ні перад чым не спыняецца, у тым ліку не шкадуе здароўя людзей.