Ад узгарання не застрахаваны ні старэнькія «жыгулі», ні новая іншамарка
Аўтааматары нярэдка забываюць, што іх «жалезны конь» — гэта патэнцыяльная крыніца пажарнай небяспекі. Як правільна сябе паводзіць, калі ваша «ластаўка» ўспыхнула? Пра гэта «Звяздзе» расказаў аператыўны дзяжурны Рэспубліканскага атрада спецыяльнага прызначэння Міністэрства па надзвычайных сітуацыях Андрэй Мяцельскі.
Чаму гараць машыны?
Прычын, па якіх гараць аўтамабілі, можна вылучыць некалькі. Прыкладна два з пяці пажараў адбываюцца з‑за няспраўнага электраабсталявання і праблем у паліўнай сістэме. Гараць у такім выпадку, як правіла, падкапотная прастора і паліўны адсек. Радзей пажары адбываюцца з‑за механічнага зносу паліўных і масляных трубак. Вадкасць, якая капае з іх на распаленыя дэталі аўтамабіля, можа загарэцца. Таму не эканомце на рэгулярным тэхнічным аглядзе аўтамабіля.
У апошні час аўтамабілі часта становяцца аб'ектамі падпалу. Гэта можа быць як чыясьці помста, так і дзіцячае свавольства. Параіць тут можна толькі адно — паркаваць жалезнага каня так, каб ён не перашкаджаў нікому, і не сварыцца з людзьмі.
І зусім невялічкі працэнт прыпадае на долю неахайнасці самога кіроўцы. Напрыклад, ён кінуў у салоне непатушаную цыгарэту ці перавозіў у ім рэчы, якія лёгка загараюцца — напрыклад, каністры з палівам.
Немалаважную ролю адыгрывае ўзрост аўтамабіля. Хаця, дзеля аб'ектыўнасці, трэба прызнаць, што з рознай верагоднасцю можа загарэцца як навюткая іншамарка, набытая ў салоне, так і старадаўнія «жыгулі». Аднак чым аўто старэйшае, тым стан электрыкі і паліўнай сістэмы ў ім горшы, калі, вядома, за ім не сачыць. Адлюстроўваюцца і наступствы саматужнага рамонту. Напрыклад, адышоў на паліўным шлангу хамут. Шланг незнарок пераціснулі, паліва пачало капаць на распаленыя дэталі аўтамабіля — вось вам і пажаранебяспечная сітуацыя. Утварыцца яна можа і ў аўто, якое трапіла ў дарожна-транспартнае здарэнне. Жалеза выраўнавалі, але ўвагу на тое, што маглі пераціснуцца правады, парушыцца іх ізаляцыя, не звярнулі...
Як правільна патушыць полымя?
Падчас руху трэба звяртаць увагу на любы старонні нязвыклы пах у салоне аўтамабіля. Напрыклад, вельмі лёгка «ўнюхаць» можна ізаляцыю, якая пачала тлець. У такім выпадку працягваць рухацца далей нельга! Абавязкова высадзіце ўсіх пасажыраў. Пры магчымасці неабходна кіравацца да ўзбочыны, каб не замінаць іншым удзельнікам дарожнага руху. Калі ж па розных прычынах вельмі хутка перастроіцца ў крайні правы рад немагчыма — спыняйцеся проста ў паласе. Выключце запальванне і пастаўце машыну на ручнік, каб яна не пакацілася.
Рабіць гэта можна тады, калі вы не бачыце языкоў полымя. Але перад тым надзеньце ахоўныя баваўняныя гаспадарчыя пальчаткі. Ні ў якім разе не карыстайцеся сінтэтычнымі — яны расплавяцца ад высокай тэмпературы ў вас на руках. Адкрываючы капот, не стойце прама перад ім. Бо тым самым вы даяце вольны доступ кіслароду ў зону магчымага гарэння. І таму рызыкуеце атрымаць раптоўны выкід полымя ў твар ці на вопратку. Таму адкрывайце яго з дапамогай манціроўкі, стоячы збоку. Заадно вы прыкрыеце капотам ад агню самога сябе.
Калі ж з-пад капоту вырываецца полымя, паднімаць яго нельга. Прыадчыніце яго крыху і збівайце вогнетушыцелем агонь праз шчыліны. І толькі калі полымя ўжо не відаць, можна паднімаць капот і датушваць асобныя ачагі. Калі ж агонь дабраўся да паліўных камунікацый і на дарогу пачало выцякаць паліва — тушыце спачатку яго. Тушыць рухавік, калі яго пастаянна знізу падпальвае паліва, якое гарыць, — як мінімум нелагічна, як максімум — небяспечна. І не расходуйце запас вогнетушыцеля цалкам. Крыху рэчыва пакіньце для кантролю сітуацыі — можа, дзесьці яшчэ праклюнецца язык полымя. Бо калі вы спустошыце да гэтага балон цалкам, то спадзявацца застанецца толькі на дапамогу вадзіцеляў, якія праязджаюць міма.
Не эканомце на вогнетушыцелі!
Кіроўцы любяць вазіць яго ў самых розных месцах. Псіхалогія ж чалавека такая, што ў крызіснай сітуацыі ён можа разгубіцца, адразу не ўспомніць, дзе ж ляжыць запаветны вогнетушыцель. А каштоўныя секунды будуць імкліва сыходзіць. Калі апарат ляжыць у багажніку — гэта таксама не выйсце. Багажнікі ў некаторых мадэлях аўтамабіляў адкрываюцца кнопкай з салона. Калі ж узніклі праблемы з электраправодкай, ён можа і не адкрыцца. Таму лепш вазіць яго ў салоне, каб ён быў вельмі лёгка даступны. Пры гэтым замацаваць яго, каб ён не спрацаваў ад якога-небудзь неспадзяванага ўдару пры чарговым манеўры.
Аднак самае набалелае — гэта наяўнасць у аўтамабілі самога вогнетушыцеля. З нашых назіранняў — частка кіроўцаў купляе яго толькі для таго, каб паспяхова прайсці тэхагляд, а то і ўвогуле пазычае. Нельга і эканоміць на вогнетушыцелях. Танны маленькі прыгожы апарат невядома якой вытворчасці можа аказацца ў адказны момант дрэнным памочнікам. Набывайце вогнетушыцель праверанага вытворцы, у якім маса рэчыва складае як мінімум два кілаграмы. Бо ад гэтага паказчыку залежыць лёс вашага аўтамабіля. Справа ў тым, што выклік падраздзялення не дае стапрацэнтнай гарантыі ўратавання транспартнага сродку. У любым выпадку прыбыццё экіпажу зойме некалькі хвілін. За гэты час полымя можа развіцца і перайсці ў салон. Яго, безумоўна, патушаць. Але калі ад аўтамабіля застанецца толькі абгарэлы каркас, то яго застанецца хіба што здаць на металалом...
Цяпер найбольш распаўсюджаны два тыпы вогнетушыцеляў — парашковыя і вуглекіслотныя. У кожнага з іх ёсць свае плюсы і мінусы. Парашковы вогнетушыцель добра ізалюе полымя ад доступу кіслароду. Аднак калі рэчыва трапіць у салон, вычысціць яго пасля будзе вельмі цяжка. У вуглекіслотнага вогнетушыцеля рэагент мае тэмпературу на выхадзе каля мінус сямідзесяці градусаў. І таму з ім трэба абыходзіцца вельмі асцярожна. Нельга трымацца рукой за раструб ці за металічныя элементы спускавой прылады — вы тут жа атрымаеце вельмі моцнае абмаражэнне. І абавязкова вазіце з сабой прыладу для зняцця клем акумулятара. Гэта можа быць як спецыяльны ключ, так і просты ножык. Бо калі пажар узнікне з-за няспраўнай паводкі, вы лёгка зможаце ўбраць нагрузку ў электрасетцы.
Калі замест бензабака — газавы балон
Сучаснае сертыфікаванае газавае абсталяванне, якое ўстанавілі кваліфікаваныя спецыялісты на легальных станцыях тэхабслугоўвання, разлічана на выкід паліва праз спецыяльныя клапаны. Таму лічыць, што такое аўто абавязкова ўзарвецца, — памылкова. Магчымасць выбуху ў такім выпадку большая з-за наяўнасці балонаў. Таму ўважліва запамінайце месца, дзе вы іх захоўваеце, — звычайна гэта багажны адсек. Калі полымя перакінулася туды — лепш адбягайце ад палаючага аўто, бо выбух з непрадказальнымі наступствамі можа адбыцца ў любую секунду. Радыус небяспечнай зоны складае прыкладна 15-20 метраў, гэта крыху больш, чым калі гарыць аўто з рухавіком на вадкім паліве.
Калі ж полымя патушыць самому не ўдалося, адзінае, што застаецца, — тэлефанаваць у службу выратавання. За час, пакуль будзе ехаць падраздзяленне, пастарайцеся ўратаваць аўтамабілі, прыпаркаваныя побач, у небяспечнай зоне. Калі не атрымліваецца адкаціць іх убок, — проста аблівайце вадой. Але ні ў якім разе не трэба геройстваваць — скакаць за руль палаючага аўто і спрабаваць адагнаць яго на бяспечную адлегласць. Бо ў салоне машыны вельмі шмат сінтэтыкі, якая пры гарэнні пачынае выкідваць у паветра атрутныя рэчывы, канцэнтрацыя якіх імкліва павялічваецца.
Калі сітуацыя выйшла з-пад кантролю, лепш страціць у полымі аўтамабіль і паперы, чым жыццё. Дакументы можна аднавіць, на другі аўтамабіль можна сабраць грошы. Новае жыццё не купіш нідзе...
Валяр'ян ШКЛЕННІК.
Фота з архіва Рэспубліканскага атрада
спецыяльнага прызначэння.
Расказаў першы намеснік старшыні Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь Дзяніс Каржыцкі.
Як вакцыны выратоўваюць жыцці і чаго можа каштаваць іх ігнараванне?
Аляксандр Курэц – самы малады народны выбраннік у сваім сельсавеце і адзіны дэпутат сярод сваіх калег па службе.
Васілеўскія такія: на Зямлі і ў космасе ліхія!