Аповед пра «брутальную» шляхту
Тэлеканал «Беларусь 3» зноў радуе гледачоў перадачамі з нашумелага гістарычнага цыкла. Раней на тэлеэкраны ўжо выходзілі «Слуцкія паясы. Тайныя знакі», «Радзівілы. Тайны сям'і», «Нацыянальная дылогія. Статут ВКЛ», «Нацыянальная трылогія. Герб. Гімн. Сцяг». Усе гэтыя перадачы, знятыя на роднай мове, нядаўна сталі лаўрэатамі спецыяльнай прэміі Прэзідэнта дзеячам культуры. І вось зноў навінка ад каманды на чале з Міхаілам Равуцкім — «Шляхта. Брутальная гісторыя». Нават пачуўшы назву, хочацца глядзець... Мы вырашылі сустрэцца з рэжысёрам праекта Марыяй Жукавай, якая здымала і папярэднія выпускі (акрамя «Прылогіі»). СМІ пра яе яшчэ не пісалі, таму вы, шаноўныя чытачы, будзеце першымі, хто пазнаёміцца з гэтай таленавітай дзяўчынай.
— Тэма шляхты, з аднаго боку, запатрабаваная нашымі суайчыннікамі, з іншага — многае пра гэта ўжо сказана. Ці ўдалося адшукаць штосьці сапраўды новае, каб прывабіць гледача?
— Хачу адзначыць, што над сцэнарыем фільма працавалі прафесіяналы, якія ведаюць сваю справу. Аўтар фільма, вядомы ўсім Міхаіл Равуцкі, падышоў да тэмы без усялякай лірыкі — правакацыйна, смела, грунтуючыся на гістарычных фактах. Ён сучаснай мовай нагадаў некаму нашу, беларускую, гісторыю, а камусьці яе адкрыў. У Міхаіла своеасаблівая манера пісьма, часам складаная для ўспрыняцця, але ў яго творах ёсць якраз той самы «постмадэрнізм»: спасылкі, няўлоўныя цытаты, якія робяць тэксты шматслойнымі — як той казаў, іх трэба чытаць паміж радкоў. Ён аўтар «не для ўсіх»: ёсць штосьці элітарнае ў тым, што ён робіць. Здымкі праекта праходзілі ў Беларусі, Польшчы, Расіі. Юлія Чаргінец і Алена Борматава, карэспандэнт АТН, кантактавалі з цікавымі людзьмі, бралі інтэрв'ю. Ім пашчасціла сустрэцца з нашчадкамі беларускай шляхты. Якраз гэта і было нечым новым. 5 серый — 5 гісторый. Юліі Чаргінец асабліва пашанцавала: яна пабывала ў гасцях у Мацея Радзівіла, на свае вочы ўбачыла некаторыя арыгіналы партрэтаў Радзівілаў, прадметы старажытнасці, асабістыя рэчы прадстаўнікоў славутага роду. Можа быць, пасля прагляду нашых фільмаў людзі будуць больш цікавіцца гісторыяй, а хтосьці зоймецца даследаваннем свайго радаводу. Гэта было б выдатна!
— Як бы вы патлумачылі, што такое гістарычны гламур? Ці не скажае ён праўду?
— «Гістарычны гламур»... Шчыра кажучы, упершыню чую такое азначэнне, пэўна, — гэта такая рамантызаваная, «прыемная» гісторыя. Нешта пра балі і крыналін. Але ўсё адно, я ўпэўнена, што «зарэтушыраваць» гісторыю немагчыма, кажучы «а», просіцца сказаць і «б». Мы ў «Шляхце» імкнёмся максімальна аб'ектыўна раскрыць тэму. Сутыкаючы, часам, меркаванні экспертаў, каб у спрэчцы нарадзілася ісціна. Я ўпэўнена, наш глядач дасведчаны, ён у стане сам аналізаваць і рабіць высновы.
— Што асабіста вас найбольш уразіла падчас працы над гэтым праектам?
— Мяне заўсёды ўражвае аб'ём інфармацыі, зробленая аўтарамі праца. Прыемна здзівіла тое, што ў Мінску існуе і актыўна развіваецца «Мінскае згуртаванне нашчадкаў шляхты і дваранства» — гэта не проста арганізацыя, гэта людзі. Людзі з радаводамі, тыя, хто маюць права на шляхетнасць. Гэта вельмі цікава. Напрыклад, яны арганізуюць балі, папулярызуюць гісторыю, што вельмі важна. Усе ведаюць мудрасць: «Народ, які не памятае свайго мінулага, не мае права на будучыню...» Мы яшчэ раз нагадваем, што беларусы ніколі не былі на задворках гісторыі, мы сваімі рукамі стваралі гісторыю. Мы моцная нацыя, мы вартыя будучыні! І гэта выклікае гонар.
— У аўтара «Шляхты» Міхаіла Равуцкага, як заўсёды, было шмат задумак і ідэй. Наколькі ваша рэжысёрскае бачанне супадала з яго прапановамі?
— Мы разумеем адзін аднаго. Мы свядома адмовіліся ад рэканструкцый, касцюміраваных пераапрананняў... У мінулых тэлепраектах мы знайшлі пэўную форму (такая тэлевізійная візуальная, як я ўжо казала, постмадэрнісцкая публіцыстыка) і працягваем яе прытрымлівацца. Гэта наш стыль. Мы выкарыстоўваем элементы мультыплікацыі, калажнай графікі, дадаём кадры з кінахронікі або мастацкіх фільмаў... Сённяшні свет эклектычны, і мы гаворым на яго мове. Гэта адпавядае той рэальнасці, у якой мы жывём. Гэта зразумела і даступна гледачу. Тэлевізійны фільм прынцыпова адрозніваецца ад дакументальнага, у класічным разуменні, таму мы працуем у сваім жанры і спраўляемся з нашымі задачамі.
— Разам з гэтай творчай камандай вы здымалі яшчэ тры гістарычныя праекты. Што адрознівае апошні выпуск ад папярэдніх?
— Для мяне наша «Брутальная шляхта» больш спакойная, чым мінулыя праекты, напэўна, па тэмпа-рытме... У «Статуце» ў нас быў такі сімбіёз візуальнага рашэння і тэкставага, які нараджаў пэўны трэці сэнс, звернуты да гледача: маўляў, рыхтуйце папкорн. У «Шляхце» больш істотны інфармацыйны, аўтарскі пасыл. Мне не хацелася візуальна перанасычаць фільмы. Важна было падтрымаць тэму, дапамагчы гледачу візуалізаваць эпоху, быццам апынуцца ў ёй. Мы выкарыстоўваем кадры з мастацкіх фільмаў, у якіх распавядаецца пра мінулае, яны дапамагаюць адчуць час. Вядома, і графічныя знаходкі былі. Але я ставіла перад сабой задачу — не перашкаджаць гледачу пачуць. Яшчэ мне здаецца, што мы набіраем абароты — не ў сэнсе павелічэння колькасці серый, а ў паглыбленні ў тэму, праблему. Я думаю, наша каманда разбіла шаблон таго, што фільм пра гісторыю — гэта сумна. Мне здаецца, мы заслужана прыцягнулі ўвагу, самае галоўнае, увагу да гісторыі.
— Які лёс чакае «Шляхту» пасля завяршэння прэм'еры на «Беларусь 3»?
— Я думаю, «Шляхту» яшчэ доўга будуць абмяркоўваць у інтэрнэце. Практыка паказала, што нашы праекты — не разавыя. Напрыклад «Слуцкія паясы» паўтаралі, пэўна, 5 разоў. Таму і «Шляхту», я думаю, яшчэ не раз будуць трансліраваць. Гэта паказчык таго, што праект робіцца для гледача: пакуль у нас ёсць глядач, жывуць нашы праекты.
— Можна сказаць, што паступова прыходзіць прызнанне вашай творчай працы?
— Гэты год быў асаблівым для мяне і для нашай каманды — мы атрымалі прэмію Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь. Гэта вялікі гонар. Пэўна, я была самая маладая з лаўрэатаў. Была намінацыя «Лепшы рэжысёр» у конкурсе «Тэлевяршыня». Я ўдзячна сваім настаўнікам і сям'і за цярплівасць і любоў. Для мяне такія высокія ацэнкі — гэта, зразумела, аванс. Тым больш, думаючы пра будучыню, я бачу сябе рэжысёрам-дакументалістам, хачу здымаць аўтарскае кіно.
— Ці ёсць творчыя задумы на будучыню, якія ўжо можна было б раскрыць?
— Не думаю, што час раскрываць, але мне, як я і казала, цікава сябе паспрабаваць у аўтарскім дакументальным кіно. Ёсць ідэі, ёсць героі, і ёсць рух у гэтым кірунку. Буду чакаць спадарожнага ветру — і, спадзяюся, яшчэ не раз з вамі сустрэнемся.
Ніна ШЧАРБАЧЭВІЧ
А разам з імі навучанне, сацпакет і нават жыллё.
Беларусь — адзін з сусветных лідараў у галіне здабычы і глыбокай перапрацоўкі торфу.
«Мы зацікаўлены, каб да нас прыязджалі».