Парламентарый прапануе ўвесці адказнасць за знясіленне глебы
Усю нашу краіну парламентарый Мікалай ІВАНЧАНКА, намеснік старшыні Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў па пытаннях экалогіі, прыродакарыстання і чарнобыльскай катастрофы, лічыць унікальным прыродным комплексам. Праўда, наўрад ці ЮНЕСКА зможа ўнесці ўсю Беларусь у Спіс сусветнай спадчыны. Пра гэта, а таксама пра зберажэнне зямлі і выкарыстанне меліяраваных зямель, асаблівасці нашых аграсядзіб і тое, чаму электрамабілі на беларускіх дарогах — вельмі далёкая перспектыва, дэпутат расказаў карэспандэнту «Звязды».
— Белавежская пушча ўжо даўно ўключана ў Спіс помнікаў сусветнай спадчыны ЮНЕСКА. А якія яшчэ, на ваш погляд, прыродныя славутасці Беларусі павінны папоўніць гэты спіс?
— Я б сказаў, што ўся тэрыторыя нашай краіны — унікальны прыродны комплекс: нашы азёры, рэкі, лясы... Гэта, хутчэй за ўсё, немагчыма рэалізаваць, але наша краіна вартая таго, каб займаць асаблівае месца ў свеце па разнастайнасці прыродных ландшафтаў, што з'яўляецца крытэрыем пры адборы аб'ектаў сусветнай спадчыны ЮНЕСКА.
Белавежская пушча даўно ўваходзіць у гэты спіс. Што да іншых аб'ектаў, то зрабіць так, каб іх прызналі сусветнай спадчынай, не так проста. Тым не менш зараз у краіне праводзіцца сістэмная праца па пашырэнні спіса такіх аб'ектаў.
У папярэднім спісе мы прадставілі яшчэ шэраг аб'ектаў. З прыродных — гэта Аўгустоўскі канал, а таксама праект па пашырэнні Белавежскай пушчы. Апошні мы прапанавалі ў 2011-м, ён павінен уключаць і беларускія, і польскія тэрыторыі.
Яшчэ адзін цікавы аб'ект — Прыбугскае Палессе. У 2012 годзе яно стала часткай трансгранічнага біясфернага рэзервата і набыла міжнародны статус. Маецца на ўвазе, што Палессе займае часткі тэрыторый трох краін, але ж гэта адзінае ландшафтнае ўтварэнне. Цікавы трансгранічны праект «Паазер'е» зараз рыхтуецца сумесна з Літвой, Латвіяй і Расіяй...
— Плануецца прызнаць, што Пастанова Прэзідыума Вярхоўнага Савета Беларусі «Аб зацвярджэнні межаў Дзяржаўнага ландшафтнага заказніка «Навагрудскі» страціла сілу. Чаму?
— Гэта звязана з прывядзеннем нарматыўных актаў Рэспублікі Беларусь у адпаведнасць з заканадаўствам. У свой час вызначэнне межаў ахоўных тэрыторый прадугледжвалася на ўзроўні заканадаўчага органа: Вярхоўнага Савета і Прэзідыума Вярхоўнага Савета. А сёння рэгламентуецца пастановай урада.
Аднак гэта не азначае, што заказнік спыніць сваё існаванне. Наадварот, плошча яго пашырылася. А ўвогуле, увага да ахоўных тэрыторый у краіне будзе толькі павялічвацца.
— У савецкі час вялізныя плошчы балот былі асушаны. Спачатку гэта былі ўраджайныя землі, але пасля многія палі спустошыла эрозія. Паўставала нават пытанне аб паўторным забалочванні... Як сёння выкарыстоўваюцца гэтыя землі? Ці не паспяшаліся ў савецкі час пазбавіцца ад балот?
— Я б пашырыў пытанне. Зямля — гэта галоўнае багацце, якое мы маем. Успрымаць яе трэба не як спадчыну, якая дасталася нам ад продкаў, а як зямлю нашчадкаў. Мы павінны не толькі захаваць яе стан, але і палепшыць яго — павысіць урадлівасць зямлі. Гэта стратэгічная мэта для краіны.
Я ўжо ўносіў ва ўрад прапанову, якая мае на ўвазе юрыдычную адказнасць суб'ектаў гаспадаркі за захаванне ўрадлівасці зямлі. Гаспадарчая дзейнасць не павінна прыводзіць да знясілення глебы. Сёння ёсць дзяржаўныя праграмы па захаванні і памнажэнні ўрадлівасці зямлі. Але яны «заканчваюцца» на ўзроўні рэгіёнаў, не даходзяць да канкрэтных суб'ектаў, якія гаспадараць на зямлі. Гэта неабходна мяняць.
Што да балот, то я не згодны з тым, што іх асушэнне ў савецкія часы было нейкай памылкай. Праграма «Меліярацыя», якая дзейнічала тады, дала вялікі штуршок развіццю эканомікі Палесся і іншых забалочаных тэрыторый. Зямля, атрыманая ў выніку асушэння балот, павінна сёння правільна эксплуатавацца. На гэта звяртае ўвагу і кіраўнік дзяржавы.
Сёння дзейнічае праграма «Торф». Сумесна з Мінскім аблвыканкамам мы літаральна месяц назад унеслі прапанову ўраду (дарэчы, гэта была мая ініцыятыва) разгледзець эфектыўнасць працы гэтай праграмы, бо становішча торфаперапрацоўчых прадпрыемстваў у краіне сёння не самае лепшае. Мы павінны рабіць акцэнт на паглыбленую перапрацоўку торфу: выкарыстоўваць яго не толькі як мясцовую крыніцу паліва (дарэчы, неўзнаўляльную), але і як сродак павышэння ўрадлівасці глебы.
Ва ўрадзе пагадзіліся з нашымі прапановамі па стварэнні прадпрыемства па паглыбленай перапрацоўцы торфу. Бо з торфу можна атрымліваць вельмі вялікую колькасць кампанентаў, якія выкарыстоўваюцца і ў сельскай гаспадарцы, і ў медыцыне, і нават у парфумерыі. Гаворка ідзе аб распрацоўцы тэхніка-эканамічнага абгрунтавання буйной вытворчасці па паглыбленай перапрацоўцы торфу.
Што да паўторнага забалочвання — то гэта таксама прадугледжваецца. Ёсць балоты, дзе праводзіцца праца па рэкультывацыі. Прадугледжваецца вяртанне іх у стан забалочанай тэрыторыі.
Зараз праводзіцца праца па інвентарызацыі балот і асушаных тэрыторый. Гэтым займаецца Міністэрства прыродных рэсурсаў сумесна з мясцовымі органамі ўлады. У наступным годзе такая праца павінна быць завершана. Вынікі інвентарызацыі стануць асновай для распрацоўкі новай дзяржаўнай праграмы выкарыстання меліяраваных тэрыторый, якая будзе прадугледжваць не толькі іх эксплуатацыю, але і захаванне.
— Да канца года на АЭС, якая будуецца ў Астраўцы, будзе дастаўлены рэактар для першага энергаблока. Узнікалі розныя сумненні... Але ёсць аргументы і за тое, што Астравецкая АЭС палепшыць экалогію краіны. Якая ваша думка па гэтым пытанні?
— Думаю, што альтэрнатывы атамнай станцыі ў нас няма. Неабходнасць у энергіі расце.
Можна параўнаць АЭС з цеплаэлектрастанцыяй. Для таго, каб атрымаць электрычнасць у тым аб'ёме, які можа выпрацаваць АЭС, трэба было б пабудаваць шмат новых цеплаэлектрастанцый. Як вядома, яны працуюць на паліве. Натуральна, што ў такім выпадку, экалагічнае забруджванне ад ЦЭЦ, дакладней, ад сумы гэтых ЦЭЦ, было б нашмат вышэйшым, чым нагрузка на экалогію, звязаная з будаўніцтвам атамнай электрастанцыі. Таму ў гэтым сэнсе выкарыстанне АЭС сапраўды менш уплывае на экалогію.
— У апошнія гады ў нашай краіне дынамічна развіваецца экалагічны турызм. Чый вопыт развіцця гэтага напрамку варта вывучыць і выкарыстоўваць у нас? У чым асаблівасць беларускага экатурызму?
— Добры вопыт развіцця экатурызму, аргасядзіб ёсць у Італіі, Іспаніі, Кіпра, неблагі вопыт ёсць і ў нашых суседзяў — Польшчы.
Нядаўняе наведванне Прэзідэнтам аграсядзіб у Валожынскім раёне Мінскай вобласці паказала, і кіраўнік дзяржавы гэта адзначыў, што аграэкатурызм — адзін з кірункаў адраджэння нашых вёсак, асабліва неперспектыўных.
Скажу, што ў апошнія гады экалагічны турызм у нас развіваецца вельмі дынамічна. Асаблівасць беларускага агратурызму ў тым, што дзяржава аказвае сістэмную падтрымку тым, хто хоча развіваць гэты бізнес. Адпаведныя ўказы прыняты кіраўніком дзяржавы, ёсць і пастанаўленне ўрада. Аказваецца фінансавая падтрымка па крэдытаванні такіх праектаў. Яшчэ адна цікавінка ў тым, што ў краіне ўжо амаль 2 тысячы аграсядзіб. А развівацца гэта пачало ў 2006 годзе, калі быў прыняты першы Указ Прэзідэнта.
— З кожным годам у беларускіх гарадах становіцца ўсё больш машын, у той час як у Еўропе актыўна прапагандуецца велатранспарт. Ці рэальна ў нас у бліжэйшыя гады запусціць аналагічны праект?
— Думаю, што ў сталіцы такі праект фактычна ўжо пачаў дзейнічаць. Створаны веласіпедныя маршруты, якія выкарыстоўваюцца вельмі актыўна. Вялікая праца праводзіцца і ў сувязі з развіццём веласіпеднай вытворчасці на нашым мотавелазаводзе — выпускаюцца новыя мадэлі адпаведнага транспарту... Думаю, што правільна было б папулярызаваць веласіпед і на базах адпачынку, у тых жа аграсядзібах, выкарыстоўваць веласіпеды падчас турыстычных маршрутаў.
— У заходніх краінах паступова папулярнасць набіраюць электрамабілі. Калі яны прыйдуць да нас?
— Думаю, што перспектыва масавага пераходу на электрамабіль і замена бензінавага або дызельнага матора на электрычны рухавік — гэта далёкая будучыня для нас. Чаму? Па-першае, масавы пераход — гэта энергія. Трэба яе аднекуль браць, а стварэнне новых электрычных магутнасцяў — гэта таксама няпроста. Па-другое, для выкарыстання электрамабіляў патрабуецца стварэнне адпаведнай інфраструктуры — электрычных «заправак». Па-трэцяе, хуткасць зарадкі. Заправіць звычайны аўтамабіль можна даволі хутка — для гэтага патрабуецца 5-10 хвілін. Зарадка электрамабіля па сённяшніх тэхнічных характарыстыках займае мінімум 25-30 хвілін. Гэта можа прывесці да затораў, чэргаў на запраўках.
Яшчэ адзін момант — надзейнасць і даўгавечнасць акумулятарных батарэй. Такая праблема яшчэ не вырашана, нягледзячы на тое, што сусветныя кампаніі выдаткоўваюць на гэта велізарныя сродкі.
Заўважу, што праграмай развіцця аўтамабілебудавання ў ЗША прадугледжана, што да 2020 года рынак электрамабіляў на агульным рынку аўтамабіляў складзе каля 1%. І гэта ў ЗША, дзе электрамабілі распаўсюджаны ўжо сёння. Таму нам рабіць стаўку на такія машыны пакуль рана.
Гутарыла Надзея ЮШКЕВІЧ
Міжнародная спецыялізіваная выстаўка жыллёва-камунальнай гаспадаркі пройдзе ў Мінску.
У чым рухальная сіла навукі перамагаць.