Вы тут

Патэнцыяльная лёгкая прамысловасць


Памятаеце, як Астап Бэндэр скандзіраваў вельмі карысны лозунг: «Ударым аўтапрабегам па бездарожжы»? Сёння ўсё змянілася. Тады «жалезны конь» быў сімвалам прагрэсу, сёння — гэта прыкмета сусветнага эканамічнага крызісу. Бездарожжа сёння амаль ужо не сустрэнеш, тым больш у Еўропе. І бегаць па еўрапейскіх дарогах ёсць чаму: цяперашні Жэнеўскі аўтасалон літаральна ломіцца, як стол ад ежы, ад аўтапрэм'ер. Толькі вось наведвальнікі ходзяць вакол стала, а «ўкусіць» баяцца. Праблема ў тым, што машыны еўрапейцы не надта купляюць. Адсюль і спад у сусветнай аўтапрамысловасці!

Амерыканцы таксама амаль перасталі хадзіць у аўтасалоны. «Тайм» нядаўна апублікаваў цікавае інтэрв'ю кіраўніка карэйскага аўтагіганта «Хёндай». Прайшлі тыя часы, калі японскія, а затым і іншыя «ціхаакіянскія тыгры» (можа, у сілу сваёй мянушкі) ціхай сапай, а дзе і на мяккіх лапах падбіраліся да гэтак прывабнага амерыканскага аўтамабільнага рынку. Дзе непадзельна панавалі калісьці сапраўдныя янкі, «Джэнерал мотарс», «Форд» ды «Крайслер», а імпартныя машыны — для смеху! — з'яўляліся хіба што ў тэлесерыялах, каб падкрэсліць напускную дзівакаватасць, напрыклад, камісара Каломба. І тое, заўважце, гаворка ішла пра еўрапейскага «саюзніка» — «Сітраэн». Ну, ці пра «Фальксваген»-жук — для хіпі або пачаткоўцаў-журналістаў.

Як Ціхі акіян аказаўся не вельмі ціхім, так і «ціхаакіянскія тыгры» аказаліся не такімі ўжо прасцякамі. І хай «Таёце» давялося маскіравацца пад «Лексус», а «Нісану» — пад «Інфініці», сваіх траянскіх аўтаконей яны ўмела запусцілі на сытныя асфальтавыя пашы Дзікага Захаду. Там цяпер пасвяцца яны самі ды іх малодшыя вузкавокія браты: «Мазда», «Кіа» і той жа «Хёндай». Так, і «Фальксваген» — ужо не скамарохавай «божай кароўкай», размаляванай кветкамі кахання ды галубкамі міру, а імклівымі «Пасатам», што дзьме ад Еўропы, — уварваўся і патрабуе сваёй долі. Тым больш «народны вагон» у мінулым годзе скінуў «Таёту» з трона першага аўтавытворцы ў свеце.

31-31

Што тычыцца гіганцкіх пражэрлівых «Кадылакаў» і «Лінкольнаў», яны літаральна загнаныя ў мотарэзервацыі! Гэта значыць, туды, дзе іх апетыт яшчэ гатова аплачваць дзяржаўная кішэня. Гэтыя лакіраваныя сухапутныя дрэдноўты кружаць выключна ў межах асобнай акругі Калумбія, па іроніі лёсу сугучнай імені камісара Каломба. І зараз ужо з іх пасмейваюцца амерыканцы, як калісьці над чужародным «Сітраэнам». Тым не менш «Лінкальн» і «Кадылак» упарта і горда возяць чыноўнікаў па Вашынгтоне, горадзе ва ўсіх адносінах рэспектабельным, які ад гэтага не перастаў быць «рэзервацыяй», хай і аўтамабільнай. Бо ад таго, што клетка залатая, яна ж не перастае быць клеткай!

Зрэшты, над прэрыямі сёння гуляюць не толькі вятры навукова-тэхнічнага прагрэсу і рынкавай канкурэнцыі, але і рыкае эканамічны тарнада. Прычым на ўсю моц! І ведаеце, да чаго гэта прывяло? Вось мы прывыклі думаць, што сярэдні амерыканец мяняе сваю машыну кожныя 3-5 гадоў. На гэтым пастулаце пабудаваны не толькі тэрміны эксплуатацыі японскіх аўто, амерыканская аўтамабільная прамысловасць, яе цыклы і пастаўшчыкі, але і пастаўшчыкі так званага «крэдытнага прадукту» — банкі. Ну, а ад банкаў, зразумелая справа, залежыць уся амерыканская эканоміка! А значыць, уся сусветная... Вось які ланцужок! І раптам гэты ланцужок разарваўся! Апошнія даследаванні паказалі: той самы сярэдні амерыканец, гэты слуп сусветнай гаспадаркі, здрадзіў сваім звычкам. Маркетолагі з жахам высветлілі: сёння сярэдні ўзрост машын, на якіх амерыканцы раз'язджаюць па «хай-вэях» — 9—11 гадоў!!!

Што гэта азначае? Па-першае, амерыканцы ў крызіс, як і ўсе нармальныя людзі, рэзка зацягнулі паясы і імкнуцца не рабіць буйных пакупак. Па-другое, амерыканцы больш не хочуць браць крэдыты: крэдыты ператвараюцца ў расцягнутую аплату тавару, які пакуль так і не стаў тваім. І ці стане, яшчэ не вядома. Прасцей кажучы, ты плаціш гіганцкія грошы банку і аўтасалону толькі за тое, што катаешся не на сваёй машыне. Танней кожны дзень заказваць таксі! Або ўзяць аўто ў пракат.

З іншага боку, амерыканец можа выплаціць амаль увесь аўтамабіль, амаль увесь доўг свайму банку і сарвацца на самым апошнім унёску — страціць працу або стаць банкрутам. І тады ён губляе не толькі аўтамабіль, які банк забярэ ў кошт доўгу, але і ўсе тыя грошы, што ўжо паспеў выплаціць.

Вось чаму я ўспомніў пра інтэрв'ю боса «Хёндай». Ён зрабіў нечувана шчодрую прапанову. Каб завабіць пакупніка, якога на вяроўцы не зацягнеш да аўтасалона з боязі вышэйапісанага «чорнага» сцэнарыя, карэйскі «тыгр» паабяцаў, што будзе прадаваць аўтамабілі не толькі з двухгадовай гарантыяй, але і з гарантыяй ад банкруцтва! Не, ён не стане засылаць у Штаты карэйскую мафію, каб тая пры дапамозе «кольта» або нунчакаў абараняла ўладальнікаў «Хёндай» ад іх начальнікаў або нядобранадзейнай рынкавай кан'юнктуры. Ён клятвенна паабяцаў іншае: у выпадку банкруцтва пакупніка новенькай лакіраванай «Хёндай», гэты самы пакупнік можа вярнуць машыну, колькі б ён на ёй ні катаўся, назад у аўтасалон, і яму будзе выплачаны яе поўны кошт.

Вось гэта я называю сумленнай гульнёй! І хоць зразумела, што пайсці на такі крок «Хёндай» прымусілі крызіс плацежаздольнасці амерыканцаў і рост беспрацоўя, усё ж матывы не так важныя, як вынік. Бо нездарма гаворыцца, добрымі намерамі выбрукавана дарога ў пекла. Дык чаму ж не наадварот — меркантыльнымі намерамі выбрукаваць дарогу ў крэдытны рай? А дакладней, да крэдытнай індульгенцыі!

Марыць, як той казаў, не шкодна... Тое, што яшчэ дапушчальна ў гандлі аўтамабілямі, абсалютна недапушчальна ў макраэканоміцы. Прамысловыя крэдыты, наадварот, толькі даражэюць, нягледзячы што і на іх пакупнікоў усё менш. А што зрабіць, крызіс — ён жа не толькі ў заходняй аўтапрамысловасці, а на ўсім Захадзе. А вось у каго Захаду прасіць індульгенцыі, зусім невядома.

Вадзім Ялфімаў

Выбар рэдакцыі

Грамадства

Хаменка выбраны намеснікам старшыні Савета Рэспублікі восьмага склікання

Хаменка выбраны намеснікам старшыні Савета Рэспублікі восьмага склікання

Ён выбраны таемным галасаваннем з выкарыстаннем бюлетэняў. 

Адукацыя

Ідэй шмат не бывае, альбо Якія маладзёжныя ініцыятывы атрымалі гранты?

Ідэй шмат не бывае, альбо Якія маладзёжныя ініцыятывы атрымалі гранты?

Нагадаем, у трэцім сезоне заяўкі на ўдзел у конкурсе падалі 193 праекты.

Калейдаскоп

Выбіраем насенную бульбу

Выбіраем насенную бульбу

Агарод без бульбы не агарод. І цяпер час купляць бульбу на насенне.