Тонкая тэкстура светапогляду Марыны Капілавай
У галерэі «Атрыум» Нацыянальнай бібліятэкі добры густ, які на гэты раз увасобіўся ў выстаўцы мастачкі і проста абаяльнай жанчыны Марыны Капілавай. Трыццаць літаграфій і трыццаць жаночых упрыгажэнняў можна ўбачыць на трэцім паверсе бібліятэкі да канца красавіка.
Упрыгажэнні з металу і літаграфіі з біблейскімі матывамі, антычнай міфалогіяй, жывёламі — нейкі ўнікальны свет, такога вы яшчэ не бачылі (калі, вядома ж, не былі знаёмыя з творчасцю мастачкі раней). Марына Капілава не гоніцца за абавязковай прыгажосцю, роўнасцю, ідэальнасцю. Лёгкая недасканаласць ліній, завіткоў (у той час, як кожны штрых на сваім месцы), маршчыны на стомленым твары, няроўны бляск металу, антрапамарфізм. Карціна не тое каб выказванне, а вынік сакральнага працэсу, калі спалучаецца ўласная фантазія і назіранне за светам. Інтэрпрэтацыя. Уражвае. Часткова таму, што створана, здаецца, для сябе. Без наўмысна асляпляльных для гледача матываў.
Кажуць, што зараз прыярытэтам у працы мастачкі з'яўляюцца літаграфія і скульптура. Але агучце поўны спіс, калі ласка! У скульптуры бронза і ліццё, кераміка, калаж, ювелірныя і дэкаратыўныя працы з металам, лялькі, станковая і кніжная графіка алоўкам, пяром, акварэллю, літаграфіяй.
Пра экспазіцыю, якая, дарэчы, арганізавана «Атрыумам» сумесна з галерэяй графікі «Кніжны салон», мы пачалі размову (вытрымкі з якой прыводзім) з Марынай Капілавай.
— Тут сабраны работы, якія ствараліся на працягу дзесяці гадоў, апошняя літаграфія надрукаваная толькі ўчора — такі часовы зрэз. Падбіралі мы іх, хутчэй, па прынцыпе адпаведнасці: каб яны не перашкаджалі адна адной вісець на сцяне, не супярэчылі па колеры, манеры. Каб кожная работа, нягледзячы на тое, што яна ў кампаніі, была быццам адна. Хаця можна было б зрабіць асобна біблейскую выставу ці выставу па міфах, па жывёлах.
— Вы любіце антычныя міфы. Можаце сфармуляваць, чаму яны сёння актуальныя?
— Для кожнага актуальна тое, што яму цікава. Мне — антычная міфалогія і ўвогуле міфы. Але так атрымліваецца, што грэчаскія — самыя знаёмыя, як родны дом. Кніга Куна, потым «Іліяда» і «Адысея» Гамера (на жаль, прачытаныя не на грэчаскай) — гэта тое ж самае, што свет дзяцінства. Усё астатняе быццам «старэйшае». Біблія, напрыклад, для мяне кніга больш дарослага прачытання.
— Як у сённяшняга мастака складваюцца адносіны з прыватнымі калекцыянерамі і проста зацікаўленымі?
— Як каму пашанцуе. У некага ёсць так званыя «прыкормленыя» гледачы і пакупнікі, у некага іх няма. Гэта не залежыць ад таго, добры мастак ці дрэнны, а проста ад выпадку і ад умення знаходзіць патрэбныя кантакты. На жаль, у нас няма інстытута агентаў ці менеджараў мастакоў, таму кожны павінен быць сам сабе і агентам, і менеджарам, і прадзюсарам. Гэта даволі зневажальны занятак. Адна справа — працаваць, іншая — сябе прадаваць. Але рабіць гэта неабходна ўсім, хто хоча займацца менавіта мастацтвам. Іначай трэба працаваць недзе, а сваю асноўную справу пакідаць на факультатыў — вось гэта складана.
— Талент — гэта прыдумка?
— Гэта такая рэч — як матылёк. Ён прысеў, а потым ветрам павеяла — і няма яго. Трэба кожны дзень яго лавіць.
— Мабыць, у нас недастаткова вялікая прастора, каб усе маглі самарэалізавацца.
— Свет вялікі, насамрэч. Справа не ў прасторы, а ва ўяўленні сябе ў канкрэтным месцы. Калі важна атрымліваць вынік неадкладна — тады месца будзе мала. Калі чалавек сам на сябе працуе і накоплівае свой капітал — ёсць шанц дажыць да цудоўнага дня, калі нехта цябе ўбачыць. Увогуле, мастак павінен жыць доўга, таму што трэба дачакацца моманту, калі цябе заўважаць.
Ірэна КАЦЯЛОВІЧ
Карэспандэнты «Звязды» разам з супрацоўнікамі ДАІ паназіралі, як мінчане карыстаюцца сродкамі персанальнай мабільнасці.
Больш за 1410 тэматычных канструкцый з’явіцца на вуліцах сталіцы
Праект надзвычай важны сацыяльна, але не толькі…
На прасторах яе вялікасці кнігі.