Вы тут

Легенды ў палотнах, палотнаў i арт-тусоўкi ў сталiчнай прасторы


«Мастакi, лiтаратары, музыкi апынулiся ў машыне часу — у гэтай талерцы яны ляцяць над беларускiмi збудаваннямiгарадамi. Карцiна ахоплiвае час ад Вялiкага Княства Лiтоўскага да XIX стагоддзя. Своеасаблiвыя замкi, дамы рамеснiкаў i сялян — усё гэта адрознiвалася ад заходняй i ўсходняй архiтэктуры, мела свае дасягненнi, якiя ў свой час прываблiвалi мяне. Тут ёсць менскае замчышча, гарадзенскiя i лiдскiя сядзiбы...» У мiнскай прасторы «Верх» адкрылася выстава Global Warning/Global Warming найвядомейшага беларускага мастака Алеся Родзiма (Родзiна), палотны якога ў культавым месцы Берлiна шмат гадоў узвялiчвалi беларускае мастацтва, культуру i саму краiну.


Берлiнскi арт-цэнтр «Тахелес» (назва ў перакладзе з iдыш прыкладна азначае адкрытае выказванне свайго меркавання), што размяшчаўся ў будынку са сваёй асобнай гiсторыяй на скрыжаваннi Аранiенбургерштрасэ i Фрыдрыхштрасэ, — гэта легенда. Яшчэ ў 1990 годзе, калi i без таго напаўразбураную пабудову ўлада ўнесла ў спiс на знiшчэнне, яе «акупавала» група мастакоў, з чаго пачаўся, напэўна, найслаўнейшы перыяд будынка, узведзенага ў 1907 годзе. У гэтых сценах i па-за iх межамi тусавалiся мастакi, музыкi, перформеры, тэатралы, лiтаратары — словам, творчыя людзi авангарднага, маргiнальнага, альтэрнатыўнага кшталту. Не пералiчыць, колькi тэкстаў напiсана пра гэта месца, колькi людзей тут пабывала, колькi цыгарэт выкурана на гэтых плошчах i колькi лiтраў алкаголю выпiта — яно мае даволi неадназначную рэпутацыю.

У пачатку 2000-х гадоў у «Тахелесе» прайшла выстава беларускiх мастакоў, сярод iх экспанаваўся адрозны ад iншых Алесь Родзiм, якому прапанавалi тут застацца. «У мяне была прыкладна такая ж, пад тысячу квадратных метраў (як у прасторы «Верх». — Аўт.), плошча, дзе экспанавалася каля сотнi маiх твораў, — кажа Алесь Родзiм. — Берлiн з'яўляецца перакрыжаваннем турыстычных маршрутаў, таму «Тахелес», i ў прыватнасцi маю выставу, наведвала каля тысячы турыстаў за дзень, за ўвесь час па самых сцiплых падлiках беларускае мастацтва, якое я ўвасабляў, убачылi больш за мiльён чалавек».

У нейкiм сэнсе «Тахелес», што з 2012 года як арт-цэнтр на скрыжаваннi Аранiенбургерштрасэ i Фрыдрыхштрасэ ўжо не iснуе, цi яго важкая частка аказалiся ў прасторы «Верх» у Мiнску — маштабная выстава прадстаўляе створаныя за трынаццаць гадоў работы Алеся Родзiма.

Як гэта было ў самiм «Тахелесе», дзе майстэрнi мастакоў адначасова былi i галерэямi, дзе Алесь Родзiм падчас работы выставы пiсаў свае палотны на вачах у цiкаўнай публiкi, мастак працуе i ў прасторы «Верх». Шукайце вачыма чалавека з пэндзлем i фарбамi, — гэта ён, Родзiм. Традыцыя працягваецца.

Для таго каб вызвалiцца ад чалавечых кантактаў i крыху памедытаваць, тут ёсць усе ўмовы таксама — неахопнае мастацтва, адпаведны музычны фон, шмат прасторы i паветра. Ва ўсiм гэтым можна аказацца ў адзiноце, нават калi недзе гучаць чалавечыя галасы, — варта толькi захацець.

Трынаццацiгадовы пласт работы не так проста ахапiць — гэтыя постапакалiптычныя сюжэты, у якiх так цi iнакш суiснуюць мiнулае, сучаснасць i будучыня, са шматлiкiмi падрабязнасцямi матэрыяльнага свету i нематэрыяльнымi трактоўкамi, базуюцца на беларускiх мiфалагiчных матывах.

«Беларускi этнас неймаверна багаты; чытанне казак патрабуе моцнага напружання, яны ўражваюць мяне, з гэтага свету не хочацца выходзiць. У свой час я набраўся выдатнейшых вобразаў, на гэтым этнасе i легендах я працую. Напрыклад, у вялiкай карцiне «Каранi» заблытаная гiсторыя ўсяго чалавецтва, у «Фатуме» нованароджанаму, што глядзiць на свет шырокiмi вачыма, лёс будзе ўказваць куды iсцi i як».

Кажуць, проста так у Берлiне не атрымаеш i метра, у распараджэннi Алеся Родзiма цягам гадоў былi цэлых семсот. I калi яго палотны носяць унiверсальны характар, так прыемна ад самога мастака атрымаць пацвярджэнне, што яго муза хаваецца ва ўсiм, што тычыцца Беларусi — гiсторыi, сучаснасцi i будучынi. «Гэта кангламерацыя натхняе i дае асаблiвую вобразную стылiстыку».

Гэта не адзiная карцiна Алеся Родзiма з позiркам у будучы час, якi мае аўтарытэтнае права на цiкавасць. З той нагоды, што будучыня iснуе на палотнах не ў адзiночным лiку, а падмацоўваецца мiнулым i днём сённяшнiм (i ён так iмклiва сыходзiць у прошлы час), мы лiшнi раз усведамляем, што гiсторыя — не толькi падручнiк i прадмет для вывучэння — гэта i ёсць мы самi. Бо на тое, якiмi сёння мы i навакольны свет з'яўляемся, паўплываў кожны рух.

«Будучыня — гэта цемра. Яе хочацца распазнаць, раскаларызаваць, перадаць вобразы, якiя я бачу, i кiрункi ў глабальным сэнсе, па якiх чалавецтва, на мой погляд, можа iсцi. Зразумела, тут ёсць i станоўчыя, i адмоўныя рысы, але гэта i цiкава, за кошт супярэчнасцi — прыгожа. Паколькi чалавецтва авалодала найноўшымi тэхналогiямi, яму будзе лягчэй спраўляцца з праблемамi, толькi пры ўмове, што тэхналогiямi будзе валодаць розум, а не падсвядомасць. Тады будучыня стане нечым моцным i фантастычным».

Выстава Global Warning/Global Warming будзе працаваць некалькi месяцаў: 13 верасня яна адкрылася, 13 снежня стане яе апошнiм днём. «Пляцоўка павiнна ажыць», — кажа Алесь Родзiм. Цiкава, як частка легендарнага берлiнскага «Тахелесу» ажыве ў Мiнску.

Iрэна КАЦЯЛОВIЧ

katsyalovich@zviazda.by

Загаловак у газеце: «Тахелес» у Мiнску

Каментары

Выдатны тэкст! Дзякуй за навіну, Родзіча нельга прапусціць. А што за прастора такая"Верх"?

Выбар рэдакцыі

Культура

«Як зрабіўся паэтам, я не ведаю сам...». Лёсы беларускіх паэтычных зборнікаў

«Як зрабіўся паэтам, я не ведаю сам...». Лёсы беларускіх паэтычных зборнікаў

Лёс другога зборніка ў літаратарскай кар’еры — самы складаны. 

Культура

Уладзіслаў Арцёмаў: «У беларускай мове болей старажытнага духу...»

Уладзіслаў Арцёмаў: «У беларускай мове болей старажытнага духу...»

На пытанні «Звязды» адказвае галоўны рэдактар расійскага літаратурнага часопіса «Москва».

Калейдаскоп

Ці ведаеце вы родную мову? Самы час праверыць!

Ці ведаеце вы родную мову? Самы час праверыць!

Ужо традыцыя з нагоды Дня роднай мовы прапаноўваць чытачам праверыць свае веды.